Kunnen we stoppen met twitter als nieuwsbron te gaan beschouwen?
Die matt taibli is toch een journalist? Je kan die op zijn substack denk ik ook terugvinden.
Twitter is in dit geval wel een nieuwsbron. Het nieuws kan u niet aanstaan, of het kan gestuurd zijn volgens een bepaalde bias. In die optiek zou je kunnen zeggen dat twitter het zelfde stramien volgt als de reguliere nieuwsbronnen. :D

Allez ik vind dat leuk om te lezen hoe twitter er tegenover staat, wat de beleidsmakers er van willen maken en hoe ze het verhaal gespinned hebben in de media. Het zijn is het officiële mailverkeer of interne bedrijfscommunicatie dat je kan lezen. Biased.. sure maar sappig genoeg dat de meer liberale media outlets hun mondje toehouden.
Conservatieve media smult er wel van... (we zitten trouwens al aan deel 14 volgens dat Fox artikel)
https://www.washingtonexaminer.com/...dence-of-russian-interference-nunes-memo-push
https://www.foxnews.com/media/twitt...ive-about-nunes-memo-despite-twitter-warnings
https://nypost.com/2023/01/12/twitt...bot-claims-but-failed-to-set-record-straight/
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er vooral problemen mee dat al die 'Twitter Files' enkel ingekeken mogen worden door geselecteerde journalisten (waarom niet WikiLeaks gewijs alle bestanden open access maken?), dat de bevindingen in een reeks tweets worden gepubliceerd en dat ze dit over maanden aan het uitrekken zijn.

Dus ja, het is een beetje een mengelmoes van legitieme problemen en meer onschuldige zaken (bv. moeilijkheid van content moderatie) die allemaal zonder nuance in een reeks tweets tot een sappig verhaal worden geperst. Ik krijg ook de indruk dat er een ideologische drijfveer (i.e. Musk) achter dit project zit. Vandaar dat het moeilijk is om de Twitter Files in zijn totaliteit au serieux te nemen, zeker door het gebrek aan transparantie zoals hierboven beschreven.
 
Die matt taibli is toch een journalist? Je kan die op zijn substack denk ik ook terugvinden.
Twitter is in dit geval wel een nieuwsbron. Het nieuws kan u niet aanstaan, of het kan gestuurd zijn volgens een bepaalde bias. In die optiek zou je kunnen zeggen dat twitter het zelfde stramien volgt als de reguliere nieuwsbronnen. :D

Allez ik vind dat leuk om te lezen hoe twitter er tegenover staat, wat de beleidsmakers er van willen maken en hoe ze het verhaal gespinned hebben in de media. Het zijn is het officiële mailverkeer of interne bedrijfscommunicatie dat je kan lezen. Biased.. sure maar sappig genoeg dat de meer liberale media outlets hun mondje toehouden.
Conservatieve media smult er wel van... (we zitten trouwens al aan deel 14 volgens dat Fox artikel)
https://www.washingtonexaminer.com/...dence-of-russian-interference-nunes-memo-push
https://www.foxnews.com/media/twitt...ive-about-nunes-memo-despite-twitter-warnings
https://nypost.com/2023/01/12/twitt...bot-claims-but-failed-to-set-record-straight/
Absoluut vreemd dat ik er, ondanks jouw vermeende grote nieuwswaarde, gewoonweg niets van lees in de FT, WSJ (Rupert Murdoch krant), of NYT.

Zijn dat dan biased en/of marginale nieuws media volgens jou?
 
:biglaugh:
Het blijft toch een spektakel, de narcistische kleuter miljardair.

"Elon Musk created a special system for showing you all his tweets first.

After his Super Bowl tweet did worse numbers than President Biden’s, Twitter’s CEO ordered major changes to the algorithm."

“We are debugging an issue with engagement across the platform,” wrote Musk, a cousin of the Twitter CEO, tagging “@here” in Slack to ensure that anyone online would see it. “Any people who can make dashboards and write software please can you help solve this problem. This is high urgency. If you are willing to help out please thumbs up this post.”

When bleary-eyed engineers began to log on to their laptops, the nature of the emergency became clear: Elon Musk’s tweet about the Super Bowl got less engagement than President Joe Biden’s."
 


Musk maakt een gehandicapte werknemer (verkozen tot persoon van het jaar in IJsland) belachelijk op Twitter na hem te ontslaan en moet dan backtracken omdat de kerel in kwestie vermoedelijk een ontslagclausule van 100 miljoen euro heeft :biglaugh: Wat een clown.
Hoewel dat niet bepaald voorbeeldig gedrag is van Musk lees ik in dat artikel ook dit:
It came after worker Halli Thorleifsson tweeted to Mr Musk saying: "Your head of HR is not able to confirm if I am employed or not".
Dat is zowat vergelijkbaar met in het bos een beer gaan porren met een stok. Gezien die man voldoende intelligent lijkt te zijn (gezien zijn CV) moet dat ofwel een moment van domheid geweest zijn (intelligente mensen zullen dat ook wel af en toe hebben zeker?), ofwel een bewuste strategie om een mogelijk ontslag te bekomen. Want je zet met zo'n tweet natuurlijk je werkgever publiek te kakken, als ex-bedrijfsleider zou hij wel beter moeten weten vind ik.

Niet dat Musk zijn reactie gepast is, maar Musk kennende is die ook niet geheel onverwacht. Ook voor Halli niet zou ik denken.
 
Hoewel dat niet bepaald voorbeeldig gedrag is van Musk lees ik in dat artikel ook dit:

Dat is zowat vergelijkbaar met in het bos een beer gaan porren met een stok. Gezien die man voldoende intelligent lijkt te zijn (gezien zijn CV) moet dat ofwel een moment van domheid geweest zijn (intelligente mensen zullen dat ook wel af en toe hebben zeker?), ofwel een bewuste strategie om een mogelijk ontslag te bekomen. Want je zet met zo'n tweet natuurlijk je werkgever publiek te kakken, als ex-bedrijfsleider zou hij wel beter moeten weten vind ik.

Niet dat Musk zijn reactie gepast is, maar Musk kennende is die ook niet geheel onverwacht. Ook voor Halli niet zou ik denken.
"I opened my computer on Sunday morning nine days ago and saw that the screen was grey and locked, indicating that I had been locked out of my Twitter accounts", he said.
"After a few days had passed I started reaching out to people, including Elon and the head of HR to ask about my situation.
"The head of HR has since twice emailed me and has not been able to answer whether or not I am an employee at Twitter."
Zijn toegang tot het werk wordt afgesloten zonder enige communicatie, niemand kan hem vertellen of hij nog in dienst is voor meer dan een week en Musk reageert niet op private communicatie. Sorry maar dan heb ik er alle begrip voor dat je die situatie escaleert naar het publieke domein. Dat is toch geen manier om met je werknemers om te gaan?
 
Zijn toegang tot het werk wordt afgesloten zonder enige communicatie, niemand kan hem vertellen of hij nog in dienst is voor meer dan een week en Musk reageert niet op private communicatie. Sorry maar dan heb ik er alle begrip voor dat je die situatie escaleert naar het publieke domein. Dat is toch geen manier om met je werknemers om te gaan?
Misschien is het dat stuk wat ik met mijn Belgische visie niet kan vatten. Als je geen bericht gehad hebt dat je ontslagen bent, dan ben je toch nog in dienst? Als morgen mijn werkgever opeens alle toegang tot de systemen ontzegt, en ik krijg maar geen antwoord van iemand waarom dat het geval is, dan ga ik mooi in de zetel mijn gazet lezen. Zolang er geen bericht komt dat ik ontslagen ben zou ik dat waarschijnlijk jaren kunnen volhouden. :)

Nu weet ik dat de verhoudingen tussen werknemer en werkgever in de VS wat anders zijn (ik heb er al gewerkt namelijk, wel in Belgische loondienst), maar ik verwacht nog altijd dat je daar niemand kan ontslaan zonder hem of haar dat mee te delen. Of kan een bedrijf daar echt iemand ontslaan door alle toegang te ontzeggen, en kom je daar dan op 't einde van de maand achter als je loon niet meer gestort is?

Dat het op de HR afdeling van Twitter momenteel druk is lijkt me logisch, maar het zou toch al heel ver gaan als een ontslagprocedure maar half wordt uitgevoerd? Waarbij dan nog het ergste stuk vergeten zou worden. Hoe langer ik aan 't typen ben hoe meer dat ik ga geloven dat dat effectief gebeurt.

Maar ik vind het nog altijd not done om dat te tweeten voor heel de wereld. Er zijn nog wel tussenstappen tussen een intern mailtje naar HR en een tweet richting een wereldberoemd twitter profiel.
 
Maar ik vind het nog altijd not done om dat te tweeten voor heel de wereld. Er zijn nog wel tussenstappen tussen een intern mailtje naar HR en een tweet richting een wereldberoemd twitter profiel.
En welke stappen zijn dat dan juist?
Als je HR dienst je geen antwoord kan geven.
En je dus niet aan je werktools (waaronder vermoed ik een vorm van IT helpdesk) kan?

Twitter als organisatie is echt compleet uiteengerukt he.
Niemand weet van iets, niemand weet wie er nog werkt.
De interne chat (Slack) is gewoon van de ene dag op de andere opgedoekt.
 
Misschien is het dat stuk wat ik met mijn Belgische visie niet kan vatten. Als je geen bericht gehad hebt dat je ontslagen bent, dan ben je toch nog in dienst? Als morgen mijn werkgever opeens alle toegang tot de systemen ontzegt, en ik krijg maar geen antwoord van iemand waarom dat het geval is, dan ga ik mooi in de zetel mijn gazet lezen. Zolang er geen bericht komt dat ik ontslagen ben zou ik dat waarschijnlijk jaren kunnen volhouden. :)

Nu weet ik dat de verhoudingen tussen werknemer en werkgever in de VS wat anders zijn (ik heb er al gewerkt namelijk, wel in Belgische loondienst), maar ik verwacht nog altijd dat je daar niemand kan ontslaan zonder hem of haar dat mee te delen. Of kan een bedrijf daar echt iemand ontslaan door alle toegang te ontzeggen, en kom je daar dan op 't einde van de maand achter als je loon niet meer gestort is?

Ja, zo gaat dat in de USA.

Hier is onze head of marketing vrijdag plots boem/baf buitengeflikkerd/zelf weg gegaan. Niemand wist van iets. Ik heb het dinsdag ontdekt toen ik een mail wou sturen en outlook mopperde dat het adres niet meer bestaat.

Opzeg is officieel 2 weken, maar tegen de mensen het weten, is het plots al voorbij die 2 weken. Dusja, je kunt een maand je tijd verschijten en wachten en geen geld krijgen. Of je kunt het proberen uit te vogelen wat er aan de hand is.

Hier gebeurt het ook redelijk frequent dat consultants of temporary workers hun contract verlengd is, maar er iets misloopt en ze uit alle systemen liggen... Ik vermoed dat je graag weet of het situatie 1 (ik lig permanent buiten) of 2 (foutje) is. Ipv een maand te moeten wachten en zien "ahja, geen loon, het is situatie 1".

Dat het op de HR afdeling van Twitter momenteel druk is lijkt me logisch, maar het zou toch al heel ver gaan als een ontslagprocedure maar half wordt uitgevoerd? Waarbij dan nog het ergste stuk vergeten zou worden. Hoe langer ik aan 't typen ben hoe meer dat ik ga geloven dat dat effectief gebeurt.

Maar ik vind het nog altijd not done om dat te tweeten voor heel de wereld. Er zijn nog wel tussenstappen tussen een intern mailtje naar HR en een tweet richting een wereldberoemd twitter profiel.

"De HR dienst". Wij zijn ook een USA bedrijf. Er is geen "De HR dienst". Dat is gewoon een samenraapsel van consultants, >5 interne divisies (die uiteraard niet met elkaar spreken: compensation, benefits, recruitment, HR services, country HR, business HR, ...) en outsource outsource outsource als mantra. Als ik ziek ben moet ik een mail naar 3 mail groups sturen en zelf in MyworkAndMe steken. Dan moet iemand dat approven en doorsturen naar ergens anders. Pretty convinced dat het een eeuwigheid duurt om te antwoorden (if any) op de vraag "ben ik nog in dienst".
 
En welke stappen zijn dat dan juist?
Als je HR dienst je geen antwoord kan geven.
En je dus niet aan je werktools (waaronder vermoed ik een vorm van IT helpdesk) kan?

Twitter als organisatie is echt compleet uiteengerukt he.
Niemand weet van iets, niemand weet wie er nog werkt.
De interne chat (Slack) is gewoon van de ene dag op de andere opgedoekt.
Da's moeilijk te zeggen zonder de situatie te kennen, en zonder te weten wat hij al allemaal geprobeerd heeft. Je zou je leidinggevende kunnen e-mailen, bellen, WhatsAppen, ... Of iemand van HR proberen te contacteren via een privé kanaal (één van de eerder genoemde opties). Stuur desnoods een aangetekende brief naar het hoofdkantoor.

Anders gesteld, als je via al die kanalen niet kan achterhalen of je nog in dienst bent of niet, waarom zou dat opeens wel kunnen door Elon Musk te taggen in een tweet? Weet die misschien uit zijn hoofd wie er allemaal werkt bij Twitter?

Maar ik lees hier nu de reactie van @cege. Negeer al mijn bovenstaande posts maar. Elon Musk tweeten is een normale en te verantwoorden actie in zo'n omgeving.
 
Om wat voorbeelden uit het dagelijkse leven te geven van dysfunctional HR:
  • Ik heb ooit moeten "vechten" met HR omdat een direct report van mij naar een begrafenis ging van de opa van haar man. Ze had mooi alle regels gevolgd en doodskaartje geupload in het systeem en geregistreerd in myworkandme. DENIED, dag verlof afgepakt. Ik aan HR moeten zeggen dat we PC zoveel zijn, zie de myworkandme app. Daar is dus wel degelijk een tool voor. "Begrafenis" + "relatie" + "PC" selecteren en dat spel zegt -> "Ja, recht op". How hard can it be... "We exceptionally approve this absence". Fuckers, zelf hun ongelijk niet willen toegeven...
  • Tijdens Corona gewoon verplicht verlof opleggen, collectief, een volle week. "Dat mag niet, maximaal 3 dagen mogen verplicht opgelegd worden". "Ahja, says who". Schuif tekst onder hun neus --> "You're lucky to still have a job" als reply ... En dus gewoon iedereen verplicht een week thuis gezet op gewoon verlof.
  • Ontslag ronde gedaan van 75 man, 3/4 van bedrijf. Waren vergeten wet Renault te volgen. 2 maand later plots alle ontslag premies x3 of x4

And the list goes on....
 
Is dat die roemruchte efficiëntie van de privé-sector? :unsure:

cost efficient is het wel. Uiteindelijk doe je alles zelf na je uren omdat je na 7 weken wachten het beu bent. Soms als je geluk hebt, wordt het gedaan door een cheap ass outsourcet mannetje in Polen, Griekenland, Hongarije of zo...

25% marge draaien we, dit in tegenstelling tot -25% van de overheid ;) (125mrd inkomsten, 160 mrd uitgaven)
 
Ik vind Musk over het algemeen nog steeds een fascinerend figuur, met echt wel een "meerwaarde" maar dan als ondernemer, als wetenschapper /ingenieur/uitvinder, wel zie de "Hyperloop" haha... en ik zou hem zeker en vast niet als werkgever willen. Holy f*ck.

Hem in dit verhaal verdedigen is gewoon je reinste dwaasheid (niemand is dat hier aan het doen voor de duidelijkheid, maar op Twitter en consorten wel), die Haraldur is zo dichtbij als een moderne heilige als je kan geraken... en dan nog even spotten met een handicap. Ik hoop voor hem dat hij dan inderdaad een ontslagclausule van miljoenen dollars heeft, Elon Musk kan misschien wel eens een lesje in nederigheid gebruiken, voor zover dat al niet te laat is.
 
Terug
Bovenaan