Musicalreview: A Christmas Carol

Het verhaal van Charles Dickens is voor mij zowat de Home Alone van de theaterwereld. Talloze keren werd dit reeds verfilmd, ingesproken of vertolkt. Deep Bridge werkte nu samen met Stany Crets, die een nieuw script schreef en de regie op zich nam om er een hedendaagse toets aan te geven. Toch zou het originele verhaal met respect behandeld worden. Ik ging dus met veel plezier naar de voorstelling kijken. Uiteraard hoopte ik op een leuke twist, met de nodige humor en een mooie knipoog naar de hedendaagse cultuur.

Voor wie nog niet volledig bekend is met het verhaal, geef ik graag al mee om wie het allemaal eigenlijk draait: de rijke maar vrekkige bankier Ebenezer Scrooge. Gierig zoals hij is, zijn zaken zoals liefde, vriendschap en familie voor hem minderwaardig ten opzichte van geld en rijkdom. Uitspraken zoals: "gevangenissen zijn er voor de armen" en "Kerstmis is onzin" rollen dan ook vlot over zijn tong. Het is duidelijk dat zijn aanwezigheid het plezier en de sfeer rond Kerstmis compleet verziekt.

©Deep Bridge

In het kort​

Scrooge stemt op kerstavond met enorme tegenzin in om zijn boekhouder Bob Cratchit toch een dagje verlof te geven, zodat hij met zijn gezin Kerst kan vieren. De vroegere zakenpartner van Ebenezer, Jacob Marley, is reeds zeven jaar geleden overleden, maar zal toch een belangrijke rol spelen om Scrooge tot inzicht te krijgen. Samen met drie andere geesten trachtten ze de vrek terug de waarde van het leven te laten inzien. Jacob waarschuwt Scrooge voor een lot als eeuwig ronddwalend spook met een loodzware ketting. De schakels ervan symboliseren alle slechte daden die hij in zijn leven heeft gedaan.

Een trip naar het verleden, een blik in het heden en een mogelijke toekomst staan op het programma voor de gierige man. Daarvoor zullen de Geesten van Voorbije Kerstmis, Kerstmis Nu en Toekomstige Kerstmis hun beste beentje voorzetten. We krijgen dus inzicht in zijn verleden en ontdekken onder andere wat er met zijn voormalige liefde gebeurde, maar zien ook hoe de mensen in het heden over hem denken. Toekomstige Kerstmis toont Ebenezer tenslotte zijn lot als hij op dit elan zijn leven verderzet.


De cast​

Met een hoofdrolspeler als Lukas Van den Eynde prijkt er al natuurlijk een grote naam op de affiche. Bekend van hoofdrollen in verschillende televisieseries, zoals onder andere ‘In De Gloria’, ‘Het Eiland’, ‘Morgen Maandag’, en zoveel meer. Maar ook heel wat theatervoorstellingen en musicals behoren tot zijn repertoire, waaronder ‘Daens’ en ‘40-45’. Hij neemt de rol van Ebenezer Scrooge voor zijn rekening en vertolkt dit ook nu weer schitterend. Zowel de lichaamstaal als de uitspraak zien we mooi veranderen naarmate zijn personage tot inkeer komt.

De volledige cast zet een topprestatie neer!


Hans Van Cauwenberge, die de boekhouder Bob vertolkt, zal bij het brede publiek vooral een belletje doen rinkelen door zijn rollen in ‘Spoed’, ‘Flikken’ en ‘Ella’. De cast wordt verder nog aangevuld met andere bekende namen uit de musicalwereld: zo speelt Sébastien De Smet de rol van Jacob Marley. Steve De Schepper, Jervin Weckx en Isabelle Heremans vervullen de rol van respectievelijk de Geest van het Verleden, het Heden en de Toekomst. Stuk voor stuk voelen ze zich duidelijk thuis in deze wereld.


Prachtige prestaties​

Niet alleen bovengenoemde acteurs speelden hun rol fantastisch, ook de rest van de cast gaf een schitterende vertoning. Het decor was bovendien tot in de details uitgewerkt, wat absoluut een grote meerwaarde betekende. Dat zat hem zowel in de kleine details, zoals het aanvullen van de sneeuw of het aangeven van de verschillende hoofdstukken, tot in de changements oftewel het wisselen van decor. Dat werd bijvoorbeeld mooi weggewerkt door in de opeenvolgende scènes goed gebruik te maken van het podium. Het Victoriaanse tijdperk was ook duidelijk aanwezig, zowel wat kledij als decor betreft. Over het scenario ook niets dan lof wat mij betreft, al werd er zeker wat afgeweken van de originele sfeer. Het is dan ook eerder een familiemusical, de geesten werden ook dusdanig vormgegeven.

Er werd op tijd en stond een luchtige knipoog gegeven naar hedendaagse cultuur, zonder de oorspronkelijke boodschap te vergeten of te overheersen. Geen gemakkelijke opdracht. Toch heb ik een punt van kritiek, dat voorkomt als we over een absolute topper kunnen spreken. Hoewel de muziek goed gebracht was en de zangkunsten van hoge kwaliteit waren, grepen de liedjes mij toch niet aan. En laat dat net de kracht van een musical zijn. In de eerste helft van de voorstelling was alles gewoonweg te luid, waardoor de tekst en bijhorende boodschap van de liedjes soms verloren gingen. Zo hadden de geesten een - sorry voor de woordspeling - geestig liedje, toch kwam het niet binnen zoals het bedoeld was. Eeuwig zonde, maar de prestaties van de acteurs doen dit gelukkig grotendeels vergeten.

Conclusie

A Christmas Carol is een topverhaal, getuige de talloze verfilmingen en vertolkingen. De vrekkige Scrooge, nu vertolkt door Lucas Van den Eynde, wordt door drie - excuseer - vier geesten bezocht die hem tot inkeer brengen. Ikzelf heb enorm van deze familiemusical genoten, waarvan Stany Crets het script en de regie voor zijn rekening nam. De cast zet een prachtige prestatie neer, zowel op het vlak van acteren als van zang. Het is jammer dat de muziek tijdens de liedjes soms te luid was, waardoor de tekst niet altijd verstaanbaar was. De boodschap kwam dan soms minder goed binnen of had niet de verwachte impact. Hopelijk was dit iets tijdelijks of toevallig, maar desondanks doen de prestaties van alle acteurs mij dit grotendeels vergeten. Ik raad deze musical dan ook zeker aan.

Pro

  • Volledige cast speelt fantastisch
  • Topdecor
  • Hedendaagse toets en humor is goed geplaatst

Con

  • Muziek soms te luid tijdens liedjes
8.5

Over dit theaterstuk

Beschikbaar vanaf

16 december 2023

Genre

  1. Musical

Speelduur

135 minuten

Regie

Stany Crets

Script

Stany Crets

Muziek

Ad Van Dijk

Cast

Lucas Van den Eynde, Hans Van Cauwenberghe, Sébastien De Smet, Steve De Schepper, Jervin Weckx, Isabelle Heremans, Matthijs Vochten, Mauro Degroote, Saïn Vantomme, Eveline Maes, Jens Broes, Daan Keisse, Rani De Deken, Thomas Servranckx, Indra Van Impe, Pieter Vreys, Jens Sauviller en Jozefien Grossen

Productiehuis

  1. Deep Bridge
 
Terug
Bovenaan