Neemt mij de woorden uit mijn mond.
De enige die een probleem maakt ben jij mac. Uw baas boeit het immers geen moer van hoeveel tijd jij verliest om te wachten op iemand hoor.
Ach, het interesseert hem geen moer als ik een uur moet wachten op iemand maar het interesseert hem plots wél een moer wanneer die taak niet binnen de vooropgestelde tijd kon worden afgehandeld?
Wel, dat soort selectieve interesse toont exact mijn punt aan. Dit zijn redeneringen alsof ik onderaannemer ben van mijn werkgever. Dan zorg ik ervoor dat mijn offertes ruim genoeg marge hebben om al dat soort zever in te calculeren en als mijn werkgever voor dat bedrag tekent, hoeft hij zich inderdaad niets meer aan te trekken van mijn tijdverlies. Dan, en enkel dàn, mag hij stellen "uw onvoorzien tijdsverlies waar je zelf niet kan aan doen boeit mij geen moer".
Het is toch het één of het ander?
- Voer je opdrachten uit als onderaannemer? Dan kost je meer aan de opdrachtgever maar wordt de opdrachtgever ook volledig ontzorgd (cfr. "mijn probleem niet"). De onderaannemer daarentegen heeft meer winst bij vlotte afhandeling maar heeft minder winst of verlies bij onvoorzien tijdsverlies waar hij zelf niet kan aan doen.
- Voer je opdrachten uit als werknemer? Dan kost je minder aan de opdrachtgever maar heeft de opdrachtgever wél nog de "zorgen" dat projecten mogelijks niet efficiënt genoeg verlopen door onvoorzien tijdsverlies. Als werknemer zou dat uw zorg niet mogen zijn (zaken waar je zelf niet kan aan doen voor alle duidelijkheid).
Het lijkt mij vooral een gevalletje van doorgevoerd HR-beleid: Kun je niet meer drukken op de loonkosten (uit te drukken in harde cijfers, goed vergelijkbaar, transparant, ...), druk dan maximaal op efficiëntiewinsten met dit soort subtiele verschuiving van de risico's van werkgever naar werknemer.
Jij creëert zelf een denkbeeldig scenario waar men achter uw veren zit en loopt te micromanagen tot in de treure.
Dat is niet denkbeeldig. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom ik ontslag heb genomen bij mijn vorige werkgever. Bij mijn huidige werkgever installeren ze nu exact dezelfde tools om diezelfde richting in te slaan. Tot nu toe nog geen confrontatie mee gehad en blijft alles nog bedekt onder het mom van "projectbeheer" maar ik ben dus benieuwd hoe lang dat zal duren.
Dat terwijl men gewoon vraagt om bij te houden hoeveel tijd je spendeert aan elk project om te zien of er voldoende marge wordt genomen. Meer dan dat is het niet, meer verlangt men niet.
Dat zeiden ze ook bij mijn vorige werkgever: "Het is om projecten te vergelijken hoor!". In de realiteit heeft men nooit met één woord gerept over de vergelijking tussen projecten, maar ging het altijd over het vergelijken
van mensen.
Wees toch niet zo naïef.