Moderne slavenarbeid of Rationele bedrijfsvoering?

Werknemers behandelen als machines: moderne slavenarbeid of gewoon rationele bedrijfsvoering?

• Moderne slavenarbeid - Niet tolereerbaar

Stemmen: 43 36,4%
  • Monitoren mag tot op zekere hoogte: geanonimiseerd of op groepsniveau

Stemmen: 58 49,2%
  • Daar is niets vreemd aan en behoort tot rationele bedrijfsvoering - Perfect tolereerbaar

Stemmen: 16 13,6%
  • Geen mening

Stemmen: 1 0,8%

• Totaal aantal stemmers
    118
Uw probleem hier @mac-bc (zoals gewoonlijk) is dat je het u veel te veel aantrekt. Je moet dat soort zaken de pas afsnijden. Jij verliest tijd en kan een project niet afleveren binnen de verwachte tijd? Vanaf dat je dat ziet aankomen aankaarten bij de baas dat 'de sales die zaken toch wel slecht geschat heeft'. En dat aan de sales zelf ook laten weten.

En ik snap niet wat het probleem is met 2 uur voor niks moeten wachten op iemand, dat is 2 uur dat je aan die persoon/firma kan aanrekenen. Ook gedetailleerd zijn in uw uren als er problemen zijn '1 uur werken met IT support omdat de laptop weeral niet werkte'. etc

Mac-bc, stop caring. Leer nu toch keer voor jezelf zorgen.

Denk je dat iedereen zijn wereld vergaat omdat er IT shit is? Iedereen verliest tijd met shit.

Op lange termijn zouden uw peers evenveel van dat gedoe moeten voorhebben.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze u buitengooien. Een paar weken opzeg en je vindt wel iets anders.
Trek u zo'n dingen toch niet aan. Met uw ingesteldheid ga je toch geen carriere aankunnen. Daarvoor hoef je het al niet te doen.

Soms word je zelf buiten gegooid met ontslagvergoeding.
Puur genieten en op het gemakske iets anders zoeken :coffee:

Je moet een job en carrière niet echt serieus nemen, buiten geld is een carrière toch niet echt nuttig.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze u buitengooien. Een paar weken opzeg en je vindt wel iets anders.
Trek u zo'n dingen toch niet aan. Met uw ingesteldheid ga je toch geen carriere aankunnen. Daarvoor hoef je het al niet te doen.
Neemt mij de woorden uit mijn mond.

De enige die een probleem maakt ben jij mac. Uw baas boeit het immers geen moer van hoeveel tijd jij verliest om te wachten op iemand hoor. Jij creëert zelf een denkbeeldig scenario waar men achter uw veren zit en loopt te micromanagen tot in de treure.
Dat terwijl men gewoon vraagt om bij te houden hoeveel tijd je spendeert aan elk project om te zien of er voldoende marge wordt genomen. Meer dan dat is het niet, meer verlangt men niet.

Neemt mij de woorden uit mijn mond.

De enige die een probleem maakt ben jij mac. Uw baas boeit het immers geen moer van hoeveel tijd jij verliest om te wachten op iemand hoor.
Ach, het interesseert hem geen moer als ik een uur moet wachten op iemand maar het interesseert hem plots wél een moer wanneer die taak niet binnen de vooropgestelde tijd kon worden afgehandeld?

Wel, dat soort selectieve interesse toont exact mijn punt aan. Dit zijn redeneringen alsof ik onderaannemer ben van mijn werkgever. Dan zorg ik ervoor dat mijn offertes ruim genoeg marge hebben om al dat soort zever in te calculeren en als mijn werkgever voor dat bedrag tekent, hoeft hij zich inderdaad niets meer aan te trekken van mijn tijdverlies. Dan, en enkel dàn, mag hij stellen "uw onvoorzien tijdsverlies waar je zelf niet kan aan doen boeit mij geen moer".

Het is toch het één of het ander?
- Voer je opdrachten uit als onderaannemer? Dan kost je meer aan de opdrachtgever maar wordt de opdrachtgever ook volledig ontzorgd (cfr. "mijn probleem niet"). De onderaannemer daarentegen heeft meer winst bij vlotte afhandeling maar heeft minder winst of verlies bij onvoorzien tijdsverlies waar hij zelf niet kan aan doen.
- Voer je opdrachten uit als werknemer? Dan kost je minder aan de opdrachtgever maar heeft de opdrachtgever wél nog de "zorgen" dat projecten mogelijks niet efficiënt genoeg verlopen door onvoorzien tijdsverlies. Als werknemer zou dat uw zorg niet mogen zijn (zaken waar je zelf niet kan aan doen voor alle duidelijkheid).

Het lijkt mij vooral een gevalletje van doorgevoerd HR-beleid: Kun je niet meer drukken op de loonkosten (uit te drukken in harde cijfers, goed vergelijkbaar, transparant, ...), druk dan maximaal op efficiëntiewinsten met dit soort subtiele verschuiving van de risico's van werkgever naar werknemer.

Jij creëert zelf een denkbeeldig scenario waar men achter uw veren zit en loopt te micromanagen tot in de treure.

Dat is niet denkbeeldig. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom ik ontslag heb genomen bij mijn vorige werkgever. Bij mijn huidige werkgever installeren ze nu exact dezelfde tools om diezelfde richting in te slaan. Tot nu toe nog geen confrontatie mee gehad en blijft alles nog bedekt onder het mom van "projectbeheer" maar ik ben dus benieuwd hoe lang dat zal duren.

Dat terwijl men gewoon vraagt om bij te houden hoeveel tijd je spendeert aan elk project om te zien of er voldoende marge wordt genomen. Meer dan dat is het niet, meer verlangt men niet.

Dat zeiden ze ook bij mijn vorige werkgever: "Het is om projecten te vergelijken hoor!". In de realiteit heeft men nooit met één woord gerept over de vergelijking tussen projecten, maar ging het altijd over het vergelijken van mensen.

Wees toch niet zo naïef.

Uhu, tenzij ze natuurlijk massaal overwerken om dat soort zaken niet in hun statistieken te laten komen, om zo hun promotie niet te mislopen. Want dan kunnen ze betere statistieken voorleggen dan hun peers. Exact de sluipende, onzichtbare rat race waarvoor ik dus waarschuw.

Dit gedrag is iets wat mijn eigen baas trouwens al bevestigd heeft en heeft kunnen constateren bij bepaalde werknemers. Van de overige werknemers ziet hij het gewoon niet, denk ik dan. Zij doen het wellicht subtieler. Weliswaar met de boodschap van mijn baas "dat dit nu ook niet de bedoeling is" maar verder wordt er niets aan gedaan en is er niemand die er iets aan doet. Er heeft ook niemand individueel belang bij. Er is alleen een collectief belang bij de werknemers maar de eerste die voor dit collectief belang zou durven opkomen kan dit in zijn gezicht terugkrijgen. Er gebeurt dus niets.

Niet meestappen in de doelbewust gecreëerde rat race = "geen carrière aankunnen"? Nou.

Als ik alle CV's moet geloven van mijn collega's en hier op het forum, zijn we allemaal hoogopgeleide "analytische geesten" die "kritisch ingesteld" zijn. Tot het moment dat het om het individueel belang gaat en tot de euro's op tafel komen. Dan verdwijnt de kritische zin plots en komt de loonslaaf in ons naar boven.

Dat ik daarvoor pas, betekent niet dat ik niet ambitieus wil zijn. Dan ben ik toch blij dat mijn kritische en analytische geest ten allen tijde dienst blijft doen. ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb maar beperkt ervaring in het belgische bedrijfsleven natuurlijk maar ik moet zeggen mijn eigen ervaring, dat wat ik hier vaak lees en wat ik ook hoor van anderen wel bevestigt wat mac hier zegt. Er wordt serieus veel artificiële ratrace gecreeërd in Belgie. @mac-bc je bent altijd een groot voorstander van niet onder de kerktoren/uniefstad te blijven enzo. Nooit overwogen om effectief ergens heen te gaan waar dat soort gedrag veel minder voorkomt ( Scandinavië dus)?

In mijn ogen is die "rat race" toch maar iets heel bedrijfsafhankelijk hoor.
Of het nu meer voorkomt in de typische "kleine"/"groeiende" KMO, nu dat kan ik wel snel geloven.
Een iets groter bedrijf ziet hopelijk dat het eigenlijk anders en beter moet.

Wij moeten ook timesheets invullen, maar dat is in principe puur administratief en toont vooral wanneer/hoeveel dagen je aan een bepaald project hebt gewerkt. Het zal ook wel gebruikt zijn voor de auteursrechtenruling te verkrijgen, maar daar weet ik het fijne niet van.
Het is in ieder geval geen gedetailleerde tijdsregistratie, noch is dat de bedoeling. Wij hebben gewoon dagelijkse/tweewekelijkse opvolging van iedereen en de teams, en dat werkt heel aangenaam. De "opvolging" is niet eens "tracking" te noemen, het is eerder opvolging in het samenwerkingsverband. Een heel positieve insteek vind ik, die anderzijds evengoed toelaat om iedereen een beetje individueel op te volgen moesten er "performance metrics" moeten worden "gemeten". Maar goed, op dat vlak heb ik zeker een goede werkgever.

In mijn ogen is die "rat race" toch maar iets heel bedrijfsafhankelijk hoor.
Of het nu meer voorkomt in de typische "kleine"/"groeiende" KMO, nu dat kan ik wel snel geloven.
Een iets groter bedrijf ziet hopelijk dat het eigenlijk anders en beter moet.

Wij moeten ook timesheets invullen, maar dat is in principe puur administratief en toont vooral wanneer/hoeveel dagen je aan een bepaald project hebt gewerkt. Het zal ook wel gebruikt zijn voor de auteursrechtenruling te verkrijgen, maar daar weet ik het fijne niet van.
Het is in ieder geval geen gedetailleerde tijdsregistratie, noch is dat de bedoeling. Wij hebben gewoon dagelijkse/tweewekelijkse opvolging van iedereen en de teams, en dat werkt heel aangenaam. De "opvolging" is niet eens "tracking" te noemen, het is eerder opvolging in het samenwerkingsverband. Een heel positieve insteek vind ik, die anderzijds evengoed toelaat om iedereen een beetje individueel op te volgen moesten er "performance metrics" moeten worden "gemeten". Maar goed, op dat vlak heb ik zeker een goede werkgever.
Hier idem dito. Ik werk momenteel als consultant bij een multinational.
Timesheets voor mijn consultingbedrijf zijn op maandbasis om te kunnen factureren naar de klant. Concreet is dit gewoon 40h/week oftewel 8h/dag.

Daarnaast moet ik bij de klant ook een timesheet invullen met het aantal uren dat ik per project spendeer. Dat is met de natte vinger en moet ongeveer kloppen. Er is ruimte om te boeken onder: "Training" of "Post project support" of effectief op "Project X". Er wordt totaal niet gekeken op een uurtje meer of minder. Een IT probleem van 2uur? Te boeken onder "Other".

Verder heb ik met mijn manager bij de klant 2wekelijkse opvolg meetings om de status en workload te bekijken en hier is er ruimte om in detail enkele topics te bespreken. Daarnaast ook wekelijkse teammeetings waar de status van verschillende projecten wordt besproken in groep en waar je bepaalde technische vragen kan stellen waar de rest feedback op kan geven.

Zéér aangenaam. Zolang alles goed gaat (er worden wel prestaties verwacht uiteraard) laten ze me totaal vrij en de opvolg momentjes zijn constructief én informatief. Totaal niet het gevoel van gemicromanaged te worden of iets dergelijks. Allemaal op en top professionals rondom mij.

Enkele nieuwe voorbeelden van hoe destructief zo'n tijdsregistratiesysteem werkt:
- Bedrijf heeft een nieuwe huisstijl. Alle templates moeten dus aangepast worden. Quasi al onze uren moeten echter op projecten worden geboekt en er zijn geen uren voorzien voor dit soort taakjes. Dus wie zal zich engageren om al die templates aan te passen? -> Inderdaad, niemand. Blijft maar aanslepen. Terwijl ik professioneel wil communiceren naar mijn klanten zonder telkens van huisstijl te veranderen in de documenten.
- Bovenstaande is toepasbaar op alle grote en kleine taakjes die "het gemeenschappelijke" vooruit helpen zonder op een particulier project een meerwaarde te betekenen. En dat gaat van heel banale zaken zoals de vaatwas legen, tot bovengenoemde taakjes, tot mensen eventjes helpen wanneer ze in de shit zitten, ... De enige incentive in dit systeem is om egoïstisch te zijn. Hemeltergend.
- Ik moet mij inwerken in een totaal nieuw soort project waar ik nog geen kennis over heb. Ik loop voor dit project dus momenteel als sidekick mee naast een senior. Zegt de senior tegen mij: de uren die je presteert voor dit project moet je maar op uw eigen "administratie" boeken of op uw "interne opleiding" want je presteert nog niet echt nuttige uren op dit project (waar hij gelijk in heeft). Zegt mijn directe manager tegen mij: "Neen, op die manier zal je uw KPI's niet halen. Je moet uw uren op dat project boeken!". M.a.w. door mij zal het project van die senior over zijn uren gaan. Leuk gevoel! :thumb: Echt stimulerend om nieuwe dingen erbij te nemen (!).

Dit is toch allemaal geen rocket science wat ik hier vertel? Elk bedrijf heeft een leger HR-mensen, zo ook het mijne. Die hebben nog nooit die bedenking gemaakt ofzo? Wat doen die dan eigenlijk ganser dagen?

Zegt mijn directe manager tegen mij: "Neen, op die manier zal je uw KPI's niet halen. Je moet uw uren op dat project boeken!". M.a.w. door mij zal het project van die senior over zijn uren gaan. Leuk gevoel! :thumb: Echt stimulerend om nieuwe dingen erbij te nemen (!).
Zie dit hier is dus fundamenteel fout. Dat project gaat over zijn uren gaan door de beslissing van uw manager niet door wat jij doet.

Zie dit hier is dus fundamenteel fout. Dat project gaat over zijn uren gaan door de beslissing van uw manager niet door wat jij doet.

Goh ja, hij wil natuurlijk vermijden dat mijn KPI's slecht zijn. De werkelijke schuldige is dus gewoon dat kutsysteem en diegenen die dit hebben ingevoerd en/of in stand willen houden.

Goh ja, hij wil natuurlijk vermijden dat mijn KPI's slecht zijn. De werkelijke schuldige is dus gewoon dat kutsysteem en diegenen die dit hebben ingevoerd en/of in stand willen houden.
Lijkt me dat uw manager toch wel input zal hebben op wat uw kpi zijn ? Als hij die zo zet dat jij niet kan leren dan is hij in fout. Natuurlijk doet het er niet echt toe wie in fout is maar je moet gewoon vinden hoe het systeem te bespelen dat je er goed uitkomt. Dat *dat* idioot is, dat je daar tijd in moet steken ga ik zeker akkoord mee.

Terug
Bovenaan