Moderne slavenarbeid of Rationele bedrijfsvoering?

Werknemers behandelen als machines: moderne slavenarbeid of gewoon rationele bedrijfsvoering?

• Moderne slavenarbeid - Niet tolereerbaar

Stemmen: 43 36,4%
  • Monitoren mag tot op zekere hoogte: geanonimiseerd of op groepsniveau

Stemmen: 58 49,2%
  • Daar is niets vreemd aan en behoort tot rationele bedrijfsvoering - Perfect tolereerbaar

Stemmen: 16 13,6%
  • Geen mening

Stemmen: 1 0,8%

• Totaal aantal stemmers
    118
Dit. In beginjaren van mijn carriere ook af en toe gevloekt op die timesheets, maar uiteindelijk is dat niet waar je je energie moet insteken.

Mja, ok, maar op mijn vorig werk zijn daar wel conflicten uit voortgekomen die mij (en mijn collega 3 weken na mij) deden vertrekken. Dus "trek het u niet aan" is makkelijk gezegd wanneer er telkens conflicten uit voortvloeien. En dat is nog een (bijkomend) probleem met van die timesheets: je bent altijd de jos en je kunt er altijd een stok mee vinden om de hond te slaan. Voorbeelden genoeg meegemaakt intussen.
- Je wijst hen op het feit dat er nog tientallen werkgerelateerde zaken zijn die je niet kunt inboeken in dat kortzichtig systeem en dan gaat het van: "Ach, boek dat gewoon mee op taak x of project y! Maakt niet uit."
- Een week later: "maar enfin mac-bc, je hebt zoveel tijd ingeboekt puur om taak x of project y te doen? Dat kan toch niet?!"
- "Hoezo, je zei toch dat ik dat gewoon moest meeboeken op taak x of project y?"
- En dan worden die taken gebanaliseerd en in het belachelijke getrokken. "Allez, eens een mailtje lezen. Dat duurt toch niet lang? Allez, eens een telefoontje doen, dat duurt toch niet lang?" Etc.

Oh ja, trouwens, ik heb zonet een project moeten overnemen van een collega. Reden: burn-out. Nu weet ik toevallig ook dat hij teveel uren had geboekt op dat project die ik nu moet overnemen. Wellicht is die constante druk hem teveel geworden.

@Pierre-Jean en andere timetrack-lovers hier: worden de burn-outs door jullie onnozel systeem er mee in gemonitord? Wordt het personeelsverloop door jullie onnozel systeem er mee in gemonitord? Wordt de inefficiëntie van de niet-aflatende project-overdrachten omwille van voorgaande 2 redenen mee gemonitord in jullie onnozel systeem?

Oh ja, trouwens, ik heb zonet een project moeten overnemen van een collega. Reden: burn-out. Nu weet ik toevallig ook dat hij teveel uren had geboekt op dat project die ik nu moet overnemen. Wellicht is die constante druk hem teveel geworden.
De druk is voor mij niet echt het grootste probleem anno 2021. Het grootste probleem is de laatste tijd een gebrek aan kennisoverdracht, een groot verloop (soms letterlijk ALLE kennis weg), een gebrek aan deftige documentatie en het feit dat véél bedrijven overgenomen worden en dan één nieuw bedrijf vormen, waardoor je meerdere fronts, tussenlagen en back-ends hebt, en die moeten dan allemaal kunnen communiceren met elkaar.

Men vraagt mij ook continue: Wanneer kan je X deftig uitvoeren/afleveren/doen Makila? Maar als ik géén of gebrekkige documentatie heb en 99% van de collega's met kennis is uit dienst (ze zagen het niet meer zitten of hadden een betere job-offer) of op pensioen, en men zet mij constant onder druk om dat liefst "tegen gisteren" af te hebben. Van zo'n zaken krijg je dus een burn-out van.

Mja, ok, maar op mijn vorig werk zijn daar wel conflicten uit voortgekomen die mij (en mijn collega 3 weken na mij) deden vertrekken. Dus "trek het u niet aan" is makkelijk gezegd wanneer er telkens conflicten uit voortvloeien. En dat is nog een (bijkomend) probleem met van die timesheets: je bent altijd de jos en je kunt er altijd een stok mee vinden om de hond te slaan. Voorbeelden genoeg meegemaakt intussen.

Laat ze slaan he, met een beetje geluk krijg je je ontslag met een vette premie.

Sommige doen precies letterlijk in hun broek bij alles.

Tijd om te beseffen dat net als de werknemer geen enkele werkgever onmisbaar is.

Daarjuist wederom een 2-wekelijkse zinloze oefening 'project update'. Iedereen die Excelleke moet invullen met wat hij gedaan heeft. 5 min werk, wat random shit in geploft. Deze keer niet vergeten. Maar wie het leest - geen idee. Wat er mee gedaan wordt, geen idee.

Ze gaan je echt niet ontslaan omdat je met je klak naar timesheets smijt. En anders zoals lolplayer zegt. Snelle route naar veel centen. Feel free om mij buiten te zetten na bijna 10y omdat ik timesheets niet deftig invul.

Volgende keer antwoord je op de vraag ivm je timesheets "Omdat ik traag en dom ben". Je moet dat idiote spelletje van bepaalde project managers niet meespelen. Die denken dat de wereld sneller draait door elke 5 min te meten. Het overgrote deel van de mensen werkt uit zichzelf aan een bepaald natuurlijk tempo en zit geen 4h per dag met zijn duimen te draaien. Je kunt die misschien af en toe wat afjagen, maar meestal werken ze niet rapper daardoor, integendeel.

Het enige wat ik altijd ziet gebeuren is planningen maken. Alles meten. Planning rateren, aanpassen, opnieuw meten - repeat. Interessante oefening, maar de vraag is of iets nu sneller gaat door altijd 2y vooruit elk detail te plannen of default times te proberen plakken op niet default taken...

En als ze je debiele sheets laten invullen en je komt op einde van de week niet aan 40h, ploef dan overal wat extra uren op zodat je aan 40 zit. En als ze er lastig over doen, zeg je maar "Je mag een hele dag naast me zitten en alles timen". Klaar. En als ze lastig doen over een bepaalde taak. You know it "Ik ben traag en dom".

ik zou traag en dom wat verbloemen door te zeggen dat je extra aandacht aan de "Quality KPI"moest besteden.

Stel dat uw bedrijf niet meer zo goed draait, je maakt verliezen. Je doet wat je kan om de omzet te verhogen, maar dat is niet voldoende en dat is ook onzeker. Je weet nooit op voorhand hoeveel extra omzet je uit een activiteit gaat halen. Dus je kijkt naar de andere optie, snijden in kosten. Je snijdt zo goed als je kan buiten het personeel, maar je merkt dat de personeelskost eigenlijk redelijk hoog is en dat er waarschijnlijk medewerkers zijn die ofwel traag werken ofwel er met hun klak naar gooien. Wat moet je dan doen?

In principe zijn timesheets in kleinere bedrijven niet nodig omdat je als verantwoordelijke sowieso redelijk snel een goed beeld hebt van wie nu eigenlijk echt productief is en wie niet. Wie efficiënt kan werken en wie niet. En als je dan moet bezuinigen, en je moet een keuze maken in snijden in personeel, dan kan je daar timesheets voor gebruiken, zodat je tenminste iets redelijk objectiefs hebt om je op te baseren. Dat hoeft daarom geen drastisch systeem te zijn. Ik vraag gewoon aan mijn medewerkers om in outlook hun agenda goed bij te houden en op te schrijven wat ze doen en wanneer ze aan het werk zijn. Zeker in tijden van thuiswerk, waar je geen idee meer hebt wat er eigenlijk gebeurt.

Als dan daaruit blijkt dat iemand dubbel zo veel tijd nodig heeft om iets te doen dat volgens mij veel sneller kan gebeuren, dan praat ik eens met die mens. Misschien zie ik iets over het hoofd, of kan die persoon geholpen worden etc. Maar als dat niet zo is, en als het blijft gebeuren dat er onverklaarbaar veel tijd wordt geregistreerd voor dingen die dat niet verantwoorden (zij het inefficiëntie, zij het luiheid), en je zit in een situatie met rode cijfers en je zoekt naar bezuinigingen, dan kan dat voor die persoon ook gevolgen hebben. Dat is gewoon rationele bedrijfsvoering. De hoofdtaak voor een manager is en blijft zorgen voor een duurzame toekomst voor het bedrijf. En personeel is een grote kost. Zolang een personeelslid winstgevend is maakt het in de kern niet uit, maar je kan maar weten of iemand winstgevend is als je weet wat die persoon doet. En zeker als je met beperkte budgetten zit is dat echt wel belangrijk om te weten.

Je moet al een redelijke pannenkoek manager zijn om timesheets nodig te hebben om je werknemers te kunnen inschatten. Maar goed.....

Je moet al een redelijke pannenkoek manager zijn om timesheets nodig te hebben om je werknemers te kunnen inschatten. Maar goed.....
Nochtans heel handig om in te schatten hoe lang iemand nodig heeft voor bepaalde taken. Als je dan voor projecten moet inschatten hoe lang iets gaat duren met welke personen, ga je toch op een of andere manier moeten weten hoe lang iedereen er over doet.
Om dat een pannenkoek manager te noemen, tja dan heb je het wel héél makkelijk als manager als je alles met de natte vinger kan inschatten.

Op die timesheets kan toch keihard gelogen worden.

Heb een collega gehad die tijdens de daily standup deed alsof hij elke dag bergen werk verzette.
Geef hem een timesheet en die staat helemaal vol van begin tot einde.

In realiteit daarentegen is het allemaal gebakken lucht.

(enja de managers trappen daar in)

(enja de managers trappen daar in)
Management is zelf met momenten zelf serieus gebakken lucht. Qua skills is sommige middle management, alias junior manager minder performant dan senior of medior profielen. Desondanks verdienen ze soms meer.

In den tijd nog geweten een C level die een demotie naar D level niet zag zitten met de woorden: smijt me dan maar buiten. De demotie was verdiend, maar werd hij ontslagen mocht ie ergens anders "nog eens proberen als C level". (rinse & repeat)

In die management cultuur gebruiken ze dan zo van die smoesjes zoals gewoon zeggen dat de klik er niet was en blijven aanmodderen of switchen totdat ge effectief op uw level presteert.

Als ge eenmaal wat bedrijven op de teller hebt ziet ge soms toch ook dat sommige managers gewoon een pannekoek zijn die de klepel niet weten hangen en enkel maar wat excel opkloppen om effectieve output te produceren om zo een participation award op te strijken (lees toch hun bonus proberen te halen).

En als de resultaten er niet zijn wordt het een rondje strootje trekken en als er dan eentje buiten gevlogen is krijgt de rest hun bonus.

Middle management. It ain't rocket science.

Natuurlijk ge hebt ook goeie managers, die effectief zaken bewijzen maar die zijn toch wel wat zeldzamer. Daar moet ge met uw excels niet bij afkomen.

Excels als timesheet tool zijn goed om te kijken wat de ratio van overhead is op billable vs non billable taken, of de werkdruk op uw team. Als ge dat als manager probeert te gebruiken om druk te zetten dan kan dat wel eens fout aflopen. Heb al menig team in een professionele kramp zien schieten en het moderne equivalent van muiterij zien uitvoeren waar middle management over de plank mocht lopen.

Ben tegenwoordig al gewoon dat de gemiddelde manager het einde van zijn lease termijn niet haalt.

Laatst bewerkt:
Als ge time tracking doet, dan moet het geautomatiseerd zijn.

Verwachten dat mensen, die al met andere dingen bezig zijn, ook nog eens met dat bezig zijn is gewoon slecht management. In sommige functies zal dat wel meevallen om aan te duiden wanneer ge met iets begint en stopt. Maar in vele jobs is dat iets dat er echt niet bij moet, en is eigenlijk zoeken naar "foert attitude" en minder presteren.
Idem reports om de zoveel tijd die dan toch niemand leest.

Als ge time tracking doet, dan moet het geautomatiseerd zijn.

Verwachten dat mensen, die al met andere dingen bezig zijn, ook nog eens met dat bezig zijn is gewoon slecht management. In sommige functies zal dat wel meevallen om aan te duiden wanneer ge met iets begint en stopt. Maar in vele jobs is dat iets dat er echt niet bij moet, en is eigenlijk zoeken naar "foert attitude" en minder presteren.
Idem reports om de zoveel tijd die dan toch niemand leest.

Zo voel ik het dus ook aan.

Ik ben normaal de laatste die een "don't care"-attitude erop nahoudt. Maar als er op zo'n kinderachtige manier wordt omgegaan met volwassen mensen dan begint het toch ook te kriebelen om gewoon mijn uurtjes te kloppen. En dan op vrijdagavond om 18u01 gewoon laten vallen wat valt, yuuuuww, 't is weekend, trekt er uw plan mee.

Gepast voor hier en ergernissen.

Zoals eerder vermeld moet ik ook timesheets/werkbonnen invullen voor logische redenen die ik ook compleet snap.
Dat zijn papieren bonnen. Mijn bonnen zijn al meer als 2 maand op.
Ik had gemeld aan de baas dat ik nog +_ 2 weken verder kon dus print er bij en leg ze in mijn bakje ( ging hij doen)
Ik had gemeld dat ze nu echt bijna op waren, bezorg mij nieuwe (ging ze 's anderendaags bij de vergadering bezorgen)
Ik had gebeld dat ik toen, op dat moment, mijn laatste bon was aan het invullen (hij ging er meteen nieuwe langs brengen)
Ik had in de loop van verschillende weken gevraagd achter nieuwe, voorgesteld ze in de clout te zetten dat ik ze zelf wel printte thuis tot ik ze op bureau kon printen/kopiëren, gevraagd achter een digitaal bestand (vul ik ze zo wel in en mail/upload ze)....hij ging dat allemaal doen maar nooit iets gezien.
Vandaag vraagt hij waar mijn werkfiches waren van de afgelopen maanden en was het mijn fout dat ik geen had ingevuld....mijn cue om mij om te draaien en naar huis te gaan (intussen zijn we 4u en 8 "gemiste" calls later...oja, en 1 mail met de werkfiche template)

Een paar concrete anekdotes om nog maar eens aan te tonen hoe rot dat systeem is om uw uren bij te houden.

- Eergisteren een IT-probleem waar ik niets kon aan doen. Afspraak maken met IT'er, hij moet mijn PC overnemen, probeer eens x, probeer eens y, ... long story short: meer dan een uur verspild. Denkt er iemand dat er in dat kutsysteem een post staat: "Pure tijdverspilling door IT-problemen"? Uiteraard niet. Hop, weer een uur die ik moet boeken op een project waar niets tegenover staat. Weer een uur minder marge. Weer een uur die ik ergens anders moet inhalen om gelijke tred te houden met mijn peers. Ik voel mij precies een zelfstandige die elke onverwachtse omstandigheid moet incalculeren in mijn uren of prijs. Maar ik ben geen zelfstandige dus ik kan dat niet. Ik word betaald om 40u te werken, terwijl de risico's (en opbrengsten) voor mijn werkgever zouden moeten zijn. Dit principe schuift eigenlijk de facto een groot deel van de "risico's" inherent aan de werkgever in de richting van de werknemer.
Ofwel bestaat er een post "tijdverspilling door IT-problemen" die niet in mijn stats komen, ofwel zorg je als werkgever voor een onfeilbaar IT-systeem. Aangezien dat laatste niet bestaat, moeten we dus naar het eerste kijken. Alles daartussen is het subtiel uitpersen van uw werknemer.

- Gisteren een afspraak met een aannemer op een werf. Mijn contactpersoon kon door overmacht niet op tijd zijn. Long story short: meer dan een uur verspild. Nu wil ik mijn uren boeken. Denkt er iemand dat er in dat kutsysteem een post staat: "Pure tijdverspilling door overmacht"? Uiteraard niet. Hop, weer een uur die ik moet boeken op een project waar niets tegenover staat. Weer een uur minder marge. Weer een uur die ik ergens anders moet inhalen om gelijke tred te houden met mijn peers. En weet je wat het ironische is? Mijn contactpersoon was zelfstandige in bijberoep, en kon als onderaannemer van zijn opdrachtgever dit uur WEL factureren. :crazy: We zijn dus in een tijd gekomen waar een werknemer méér risico's moet dragen dan sommige zelfstandigen. :wtf:
Ofwel bestaat er een post "tijdverspilling door overmacht" die niet in mijn stats komen, ofwel zorg je als werkgever dat je nooit met overmacht te maken krijgt. Aangezien dat laatste niet bestaat, moeten we dus naar het eerste kijken. Alles daartussen is het subtiel uitpersen van uw werknemer.

Laatst bewerkt:
Een paar concrete anekdotes om nog maar eens aan te tonen hoe rot dat systeem is om uw uren bij te houden.

- Eergisteren een IT-probleem waar ik niets kon aan doen. Afspraak maken met IT'er, hij moet mijn PC overnemen, probeer eens x, probeer eens y, ... long story short: meer dan een uur verspild. Denkt er iemand dat er in dat kutsysteem een post staat: "Pure tijdverspilling door IT-problemen"? Uiteraard niet. Hop, weer een uur die ik moet boeken op een project waar niets tegenover staat. Weer een uur minder marge. Weer een uur die ik ergens anders moet inhalen om gelijke tred te houden met mijn peers. Ik voel mij precies een zelfstandige die elke onverwachtse omstandigheid moet incalculeren in mijn uren of prijs. Maar ik ben geen zelfstandige dus ik kan dat niet. Ik word betaald om 40u te werken, terwijl de risico's (en opbrengsten) voor mijn werkgever zouden moeten zijn. Dit principe schuift eigenlijk de facto een groot deel van de "risico's" inherent aan de werkgever in de richting van de werknemer.
Ofwel bestaat er een post "tijdverspilling door IT-problemen" die niet in mijn stats komen, ofwel zorg je als werkgever voor een onfeilbaar IT-systeem. Aangezien dat laatste niet bestaat, moeten we dus naar het eerste kijken. Alles daartussen is het subtiel uitpersen van uw werknemer.

- Gisteren een afspraak met een aannemer op een werf. Mijn contactpersoon kon door overmacht niet op tijd zijn. Long story short: meer dan een uur verspild. Nu wil ik mijn uren boeken. Denkt er iemand dat er in dat kutsysteem een post staat: "Pure tijdverspilling door overmacht"? Uiteraard niet. Hop, weer een uur die ik moet boeken op een project waar niets tegenover staat. Weer een uur minder marge. Weer een uur die ik ergens anders moet inhalen om gelijke tred te houden met mijn peers. En weet je wat het ironische is? Mijn contactpersoon was zelfstandige in bijberoep, en kon als onderaannemer van zijn opdrachtgever dit uur WEL factureren. :crazy: We zijn dus in een tijd gekomen waar een werknemer méér risico's moet dragen dan sommige zelfstandigen. :wtf:
Ofwel bestaat er een post "tijdverspilling door overmacht" die niet in mijn stats komen, ofwel zorg je als werkgever dat je nooit met overmacht te maken krijgt. Aangezien dat laatste niet bestaat, moeten we dus naar het eerste kijken. Alles daartussen is het subtiel uitpersen van uw werknemer.
Te gedetailleerd uren moeten boeken creëert overhead, maar uiteindelijk is het toch hoe jouw bedrijf en directe baas ermee omgaat inzake die anekdotes van jou?

Ook al ben je 100% niet-productief door overmacht, daar gaat men je toch niet voor buiten smijten?

Als uren "staan wachten op een werf" vaker voorvallen, en niet op het project geboekt mogen worden, en dus niet gefactureerd worden dan moet je dit toch kunnen signaleren aan jouw baas en dan moeten die contracten best eens herbekeken worden. Of de marges anders/beter inschatten.
Mijn uren reistijd (en eventueel wachten) worden steeds op het project geboekt en doorgerekend aan de klant.

Op het einde van het jaar is de productiviteit en de omzet die je opgebracht hebt voor het bedrijf natuurlijk een factor die meespeelt bij een evaluatie en daarbij horende opslag. Als dit door omstandigheden lager ligt dan jouw peers (of dan jouw of de baas zijn/haar verwachting), dan is het aan jou om te analyseren hoe dit komt (daar kunnen perfect verklaarbare redenen voor zijn). Zodat dit dus geen negatieve impact heeft op een eventuele opslag. En idealiter met enkele acties als gevolg om het in de toekomst beter te doen (dit kan zowel een actie van jezelf, van de baas, of van het bedrijf zijn), gegeven dat je die analyse gemaakt hebt.

@mac-bc nu volg ik jou toch niet hoor. Waarom loop jij risico, laat staan meer dan een zelfstandige?? Boek gewoon uw uurkes op die projecten zoals gevraagd, en daarmee is de kous echt af.. Jouw uren lopen, je doet je best, je krijgt je pré.

Te gedetailleerd uren moeten boeken creëert overhead, maar uiteindelijk is het toch hoe jouw bedrijf en directe baas ermee omgaat inzake die anekdotes van jou?

Ook al ben je 100% niet-productief door overmacht, daar gaat men je toch niet voor buiten smijten?

Als uren "staan wachten op een werf" vaker voorvallen, en niet op het project geboekt mogen worden, en dus niet gefactureerd worden dan moet je dit toch kunnen signaleren aan jouw baas en dan moeten die contracten best eens herbekeken worden. Of de marges anders/beter inschatten.
Mijn uren reistijd (en eventueel wachten) worden steeds op het project geboekt en doorgerekend aan de klant.

Op het einde van het jaar is de productiviteit en de omzet die je opgebracht hebt voor het bedrijf natuurlijk een factor die meespeelt bij een evaluatie en daarbij horende opslag. Als dit door omstandigheden lager ligt dan jouw peers (of dan jouw of de baas zijn/haar verwachting), dan is het aan jou om te analyseren hoe dit komt (daar kunnen perfect verklaarbare redenen voor zijn). Zodat dit dus geen negatieve impact heeft op een eventuele opslag. En idealiter met enkele acties als gevolg om het in de toekomst beter te doen (dit kan zowel een actie van jezelf, van de baas, of van het bedrijf zijn), gegeven dat je die analyse gemaakt hebt.

@mac-bc nu volg ik jou toch niet hoor. Waarom loop jij risico, laat staan meer dan een zelfstandige?? Boek gewoon uw uurkes op die projecten zoals gevraagd, en daarmee is de kous echt af..

Wel, het "risico" dat je tijd verliest door externe omstandigheden waar je geen vat op hebt. Als je projecten benadert door de simpele optelsom van de verschillende deeltaken, zonder rekening te houden met externe tijdsbelemmerende factoren dan ga je het opvangen van deze factoren bij de werknemer leggen.
Heel concreet kan mijn werkgever nu zeggen: "Hoezo mac-bc, 3 uur voor dat werfbezoek? Dat moet toch in 2 uur kunnen?". De realiteit is dat ze dit nooit zullen vragen, dat ik mij daarvoor nooit zal moeten verantwoorden, ... Maar dat dit gewoon mijn algemene statistieken naar beneden trekt. Ik kon zowel dat uur vroeger naar huis vertrokken zijn. Niemand die het weet.

En begin dan maar eens op het einde van het jaar uzelf te verdedigen hé:
- Ja maar ja, op 7 november 2019 is dat en dat en dat gebeurd waardoor ...
- Op 11 november had ik een IT-probleem en bla bla bla...
- Op 18 november ...
Dat gaat toch niet? Dat wordt ook niet gedaan. En toch zijn uw stats slechter.

Het gaat hem dus om het principe dat je dagdagelijks bij elke tegenvaller (IT-probleem, niet-opdagende aannemer, file, autopech, defecte kopieermachine, enzovoort enzovoort) onmiddellijk weet dat dit uw op conto zal geschreven worden. Deze problemen zijn in wezen problemen voor de firma, maar die verantwoordelijkheid wordt doorgeschoven naar de werknemer. Je wordt geresponsabiliseerd voor zaken waar jij de verantwoordelijkheid niet voor hoeft te dragen. Het feit dat elke minimale tijdsimpact onmiddellijk impact heeft op uw persoon, op uw stats, ... dat geeft mij gewoon een constante achterliggende stress.

Het is toch een wereld van verschil tussen beide situaties als je bijvoorbeeld in de file staat:
- "Vervelend, maar niets aan te doen. Ik ga straks nog steeds om 18u stoppen en naar huis." of
- "Fuck, dat wil zeggen dat ik elke minuut file straks ook moet overwerken om mijn stats onder controle te houden. Dat betekent dat ik mijn kleine weer minder kan zien. *fret zijn stuur op* Etc."

Dat is toch één van de voornaamste verschillen tussen een werknemer en een werkgever? Why the fuck zou ik nog werknemer willen zijn als ik mij deze zaken persoonlijk moet aantrekken?

Ga je er dan vanuit dat jij de enige bent of degene die buitenproportioneel met dergelijke ongemakken - van IT-problemen tot vervelende klanten - te maken krijgt? Je baas zal er toch vanuit gaan dat dat bij iedereen in de statistieken ingebakken zit en op die manier een vergelijking tussen personeelsleden nog steeds eerlijk is.

Van deadlines als in een "werfbezoek moet op 2 uur kunnen" en jij hebt pech dat een klant ervoor zorgt dat het die ene keer 3 uur duurt, tja, dan moeten zowel jij als je werkgever daar flexibel in zijn en bij herhaling ook tegen die klant durven zeggen dat je zo'n zaken wél factureert of zélf op het voorziene tijdstip vertrekken.

Niets houd je overigens tegen om een register aan te leggen van wat je overkomen is op welke dag van het jaar? Of om aan te kaarten dat je statistieken onnauwkeurig zijn door zo'n zaken.

Ik ken ook weinig van de bouwsector buiten een paar mensen die daar werken, maar betalen klanten uiteindelijk gewoon niet voor het project, en niet voor elk gewerkt uur? Die tijdsregistratie lijkt mij vooral een (gruwelijke) tool te zijn om de verdeling van de middelen van het bedrijf over zijn verschillende projecten correct te houden. Zodat bijvoorbeeld niet véél meer werk gaat richting een goedkoop project.
Ik heb van mensen in de bouw (genre werfleiders) ook al wel verhalen gehoord van uren die onterecht werden toegeschreven... maar uiteindelijk moet dat gebouw er gewoon staan en moet je er winst op maken. Of mac-bc dan 338 of 342 uren aan dat project heeft meegewerkt, zal de baas toch weinig moeten kunnen schelen.

Spreek je dan nooit met jouw baas?
Als ik ergens miserie mee heb, dan gooi ik dat er sowieso tussen in een gesprek.
Heb ik vaker miserie met hetzelfde probleem/dezelfde klant, dan stuur ik mijn baas een mail om dit te melden.

Gezien uw vele posts hierover: Ben je niet ofwel serieus boven uw niveau aan het boksen ofwel u fel aan het opjagen in futiliteiten/dicht bij een burnout?

Uw IT-probleem op 11 november zou ik als baas al sowieso niet aanvaarden.
Dat is een feestdag. ;)

zelf ook 10 jaar in fabriek gewerkt, waar er posten werden ingedeeld, en ge had zoveel seconden om iets te maken.
dus meedraaien of uitvallen.

soit, veel mensen hebben daar geen probleem bij, of weten van niet beter.
er word zelfs bij het tekenen van uw contract meteen meegegeven "work hard play hard", in die zin van: ge kunt hier veel geld verdienen, maar dan is het normaal dat we veel van u verlangen.
en de meeste mensen die er starten, trappen daar dan ook in.

Maar het staat toch ieder vrij van te vergelijken?
ik was er al 20 jarige snotneus ook mee weg, en dacht, hey das wel een mooi groot loon.
maar als je vergelijkt en elders krijgen je quasi evenveel voor ander werk... tja waarom blijven dan?

zoals reeds aangehaald: dit systeem zal altijd zo blijven duren, daar kan je niet tegen op.
maar als je je er niet meer goed bij voelt, laat u toch gewoon ontslaan, en begin ergens anders?

in die fabrieksgerelateerde jobs vind je toch altijd wel iets anders.

Terug
Bovenaan