ugar
Well-known member
Ik vind het opmeten van tijden of verliezen perfect OK, zolang je die correct gebruikt.
Zo kom je bvb tot de conclusie dat team A met Jean-Pierre achter de knoppen veel betere resultaten heeft (kortere insteltijden, minder kwaliteitsverlies,...) dan de andere teams. En dat in team C met Mark achter de knoppen er echt wel veel meer verliezen optreden.
Wanneer je die data gebruikt om Mark onder druk te zetten, ben je verkeerd bezig.
Maar wanneer je Mark laat coachen/begeleiden door Jean-Pierre, zodat je voor het team bevestigt dat Jean-Pierre een expert is, en waardoor je Mark vooruitgang laat boeken sla je twee vliegen in één klap. Het is dan wel correct en absoluut geen slavendrijverij.
En indien Mark helemaal geen vooruitgang boekt, moet je Mark misschien een andere taak toewijzen...
Maar : praktijken à la Amazon zijn er wat mij betreft volledig over.
Zo kom je bvb tot de conclusie dat team A met Jean-Pierre achter de knoppen veel betere resultaten heeft (kortere insteltijden, minder kwaliteitsverlies,...) dan de andere teams. En dat in team C met Mark achter de knoppen er echt wel veel meer verliezen optreden.
Wanneer je die data gebruikt om Mark onder druk te zetten, ben je verkeerd bezig.
Maar wanneer je Mark laat coachen/begeleiden door Jean-Pierre, zodat je voor het team bevestigt dat Jean-Pierre een expert is, en waardoor je Mark vooruitgang laat boeken sla je twee vliegen in één klap. Het is dan wel correct en absoluut geen slavendrijverij.
En indien Mark helemaal geen vooruitgang boekt, moet je Mark misschien een andere taak toewijzen...
Maar : praktijken à la Amazon zijn er wat mij betreft volledig over.
Ziet het management dan echt niet welke luchtkastelen ze bouwen?
Begin er dan maar aan hé! 

.
. Heb daar het belang van teamwork benadrukt. Focus op het werkpakket van het volledige team. Hou op verschillende momenten een teammeeting waarin je de to do's van het team overloopt, track wat je als team gedaan hebt, stel gezamenlijk voor het team prioriteiten en herverdeel de workload waar nodig. Dat zijn momenten waarin je bepaalde moeilijkere topics/vraagstellingen in team kan bespreken en van elkaar kan gaan leren. De werktevredenheid en collegialiteit zal veel hoger liggen dan de onderlinge concurrentiestrijd van streepjes trekken die men dan sust met teambuildings buiten de werkuren
..
, dat geef ik toe, maar die persoon die de controles doet dan ook niet hé ..