Misrepresentatie van mensen met een beperking in de media

Ik hoor enerzijds mensen zeggen/schrijven dat Boeva hypocriet is omdat hij zijn beperking zelf gebruikte in zijn grappen. Why not? Zelfrelativering en het maakt deel uit van wie hij is en wat hij doet en op welke manier hij door het leven gaat = belangrijk voor een comedian.

Anderzijds hoor ik mensen zelfs zeggen: ja voor hem is het gemakkelijk om dat allemaal te schrijven en te zeggen. Laat dit dan net het bewijs zijn dat hij wel degelijk zijn beperking is ontgroeid en bij de meeste gewoon gezien kan worden als een Comedian/BV en mensen zijn beperking al niet meer 'zien'.

En dat is net zijn punt.
 
Ik ben het voor de rest niet per se oneens met wat je zegt in je post maar dit vind ik toch wel echt onzin. Ik denk dat Boeva net meer op TV te zien is en in de kranten komt dan vroeger, dus ik denk niet dat hij het daarom doet. Niet elke 'open brief' of oproep die gemediatiseerd wordt is een schreeuw om aandacht of enkel en alleen gedaan om de eigen stock te verhogen. Dat vind ik toch een overdreven cynische houding.

Een cynisch perspectief is daarom niet altijd verkeerd. Als ik hem de laatste tijd meer in de media gezien heb. Maar goed, smaken verschillen, ik ben persoonlijk geen fan, het feit dat hij nog BV is zal er dan op wijzen dat er wel andere mensen fan zijn.

Zo kan je trouwens ook nooit goed doen natuurlijk. Iemand met een platform mag dan niks aankaarten want 'dat is voor de aandacht' en mensen zonder platform worden natuurlijk straal genegeerd buiten de eigen kring. Zo komen we nergens.

En zelfs al was het hem enkel en alleen om de aandacht te doen: dan nog heeft hij een punt en moet dat niet geminimaliseerd worden.

Op dat eerste vlak heb je gelijk, ik ben het er echter niet mee eens dat hij zo'n groot punt heeft.

[Edit] En eigenlijk vind ik dit ook helemaal geen 'staaltje van doorgeschoten representatie'. Hij zegt, vind ik, niet dat er maar meer minderheidsgroepen op TV moeten komen, wat ik er uit opmaak is dat het op een verkeerde manier gebeurt. Het moet dus anders, niet per se meer.

Ja, en mijn tegenpunt is dat andere mensen ook worden opgevoerd als knuffelberen of om er feelgood televisie mee te maken.
Mindervaliden worden op dat vlak niet anders behandeld als "valide" mensen.

Als het puur gaat om meer mindervalide mensen in een "normale" rol: alles van deelnemer aan blokken tot geïnterviewde persoon in het nieuws? Prima. De meerwaarde van bewust een weerman of -vrouw of een dergelijke rol door een mindervalide te laten invullen zie ik persoonlijk niet in, tenzij die natuurlijk een dermate grote expertise meebrengt.
Iemand merkte hier een tijdje terug op dat homoseksuelen oververtegenwoordigd zijn bij de mannen van de VRT nieuwsdienst... en mutatis mutandis heteroseksuele mannen dan ondervertegenwoordigd... so what denk ik dan? Als dat binnen klein aantal nieuwsleraars het resultaat is van te kijken naar belangrijkere, relevante criteria (looks, stem, expertise), dan is dat oké.

Maar representatie omwille van de representatie is een straatje zonder einde waarbij men alleen maar selectieve verontwaardiging laat spelen, dat is niet de manier waarop ik naar media kijk.
 
Amai, als je durft 'niet de looks hebben van Kobe Ilsen' op gelijke hoogte te zetten met het hebben van een beperking, daarmee moeten leven en daarop afgerekend worden, dan durf ik te denken dat we het niet eens gaan worden. Ik vind het aanmatigend voor al wie een beperking heeft en dit moet lezen...

Goh, ik reken mensen met een beperking in het dagelijkse leven daar niet op af, jij wél dan? Ik denk dat je ook schromelijk onderschat hoeveel makkelijker het leven is voor knappe/grote/rijke mensen en dat het meer over jezelf zegt als je denkt dat ik andere mensen daarop afreken.

Ik kan me inbeelden dat als je een persoon bent met een beperking, dat een samenleving die voorzien is op gemiddelde mensen, wél niet gemakkelijk is nee. Dus verplichten van zaken van toegankelijkheid tot openbare gebouwen, openbaar vervoer, en waar mogelijk zelfs horeca, etc. doen!

Representatie in een job zoals televisiepresentators? Geen boodschap aan eerlijk gezegd, dat is valse symboolpolitiek. Dan zie ik meer heil in zorgen dat treinstations terug meer toegankelijk zijn voor zo'n mensen (in tegenstelling tot de achteruitgang op dat vlak die deze week in het nieuws was).

Nee, het leven is niet eerlijk. Maar waar we het iets eerlijker kunnen maken, waar we zien dat wat we "gewend" zijn om te doen misschien die oneerlijkheid in de hand werkt, en we met een simpele aanpassing of gewoon een simpele bewustwording dat voor een klein stukje kunnen verhelpen, doen we dat toch beter wel dan niet, zeker.

Ja, en die bewustwording kan door mensen met een handicap misschien meer op te voeren in programma's waarin gewone mensen voorkomen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Christian in De Mol enkele seizoenen terug (Griekenland (?)), die had een beperking maar je merkte daar in het programma verder niets van. Toffe persoonlijkheid, waarbij ik op géén enkel moment het gevoel had dat die daar was omwille van z'n handicap (misschien dat hij bij bepaalde sportproeven wel een nadeel had, maar goed dat merkte je als kijker niet al te hard) Maar je moet ook realistisch zijn: een blinde zal niet kunnen meedoen met zo'n programma, jammer maar helaas...

De meerwaarde van bewust mindervaliden in jobs als televisiepresentator of ander schermgezicht te gaan steken ontgaat me ook. Dat is die diezelfde representatie waar ik van zei dat het een straatje zonder einde wordt als je er kritisch naar kijkt.
Ook daar ga je dan héél cynisch toch wel gericht op zoek moeten gaan naar een acceptabele & "werkbare" handicap... of ga je een doofstomme nieuwslezer aannemen? Een blinde wielrencommentator? Een journalist in een rolstoel om mensen te interviewen bij rampen? Denk het niet.
Ik zou zeggen: zorg gewoon dat jobs waar een handicap geen (grote) hinderpaal vormt ook voor mindervaliden openstaan, maar ga niet bewust op zoek.

En als je denkt dat het Boeva te doen is om feelgood tv, dan heb je de boodschap niet begrepen. Het gaat erom dat ze énkel maar en in bepaalde gevallen 'gebruikt' worden om feelgood tv mee te maken, en dan aan de kant geschoven worden 'waar ze thuishoren'.

Denk dat Boeva evenzeer het concept van programma's als "Down The Road" niet begrepen heeft. Ik zeg nergens dat mindervaliden aan de kant moeten geschoven worden naar "waar ze thuishoren", ik zeg dat er evenzeer jobs zijn waarbij een zekere "professional beauty qualification" en zaken als genetisch geluk en talent maken dat die voor véél gewone stervelingen die niet mindervalide zijn ook niet binnen bereik liggen en/of dat gewone mensen op tv ook tot rekwisieten of knuffelberen voor feelgoodtelevisie gereduceerd worden.

Je kent nu mensen uit zo'n programma's soms ook alleen maar als "ah, dat is die luide onhandige klusser van bij het verbouwen!" terwijl die persoon ook vele andere talenten kan hebben. Sommige acteurs moeten het ook hebben van hun karakterkop.
 
Ik denk niet dat Boeva een probleem heeft met Down The Road of dat programma misbegrepen heeft. Zijn punt is dat ze enkel daar worden opgevoerd en verder hoor of zie je ze niet.

Euhm, ik kijk nu niet naar Familie, maar ik meen op HLN gelezen te hebben dat er een acteur met Down meespeelde in die soap.
In Man Bijt Hond had je vroeger Kris & Yves...

Plus héél cynisch bekeken als je het héél specifiek over Down syndroom hebt: als reden waarom je in de toekomst minder en minder mensen met Down op televisie zult zien, het is een "uitstervende" afwijking, met dank aan de NIPT test. Er worden al jaren en jaren minder kinderen met Down geboren, dat is al jaren zo. Was vroeger zelfs een interessante BBC documentaire over, hoe in IJsland zelfs praktisch géén kinderen met Down meer geboren worden.



De ethische kant daarvan is een interessant debat op zich. Allemaal ouders die mindervaliden minderwaardig achten en om Losers woorden te gebruiken hun fetus daarop afrekenen (en vervolgens aborteren) of ouders die kiezen voor de kinderen die ze wel op de wereld zetten, zoveel mogelijk gezondheid en kansen te geven? Moeilijk zo te zeggen natuurlijk, ik weet niet wat ik zou doen in die situatie.
 
Goh, ik reken mensen met een beperking in het dagelijkse leven daar niet op af, jij wél dan?
Het gaat er niet om dat jij dat zou doen, het gaat erom dat dat wel gebeurt. Ik hoop dat je dat toch niet ontkent? Dat er vaak niet voorbij de handicap wordt gekeken, maar dat de rekening al gemaakt is zodra mensen ervan weten?
Ik zeg nergens dat mindervaliden aan de kant moeten geschoven worden naar "waar ze thuishoren",
Het gaat er niet om dat jij vindt dat zou moeten, het gaat erom dat dat wel gebeurt.

Ja, en die bewustwording kan door mensen met een handicap misschien meer op te voeren in programma's waarin gewone mensen voorkomen (...).
En hier som je dus de brief van Boeva mooi op, en vat je zijn punt zowat samen. Meer vraagt hier toch ook niemand?
 
En hier som je dus de brief van Boeva mooi op, en vat je zijn punt zowat samen. Meer vraagt hier toch ook niemand?

Ja, maar het leek mij alvast alsof jij hier begon over zaken als televisiepresentatoren, en daar is evenredige representatie verwachten wat mij betreft absurd. Idem zelfs bij acteurs en actrices in series of reclame (die zijn altijd gemiddeld knapper/groter/jonger dan de gewone populatie).

Je negeert ook bewust hele stukken waarin ik probleemaspecten aanhaalde voor inclusie. Soms gaat het om praktische redenen eenvoudig weg ook niet hé. Christian functioneerde nog relatief perfect in De Mol (denk dat hij een bepaalde sportproef misschien bewust even aan zich voorbij liet gaan), maar voor een rolstoelpatiënt is dat gewoon onmogelijk om aan zo'n programma deel te nemen.
.
Ik herinner me bijvoorbeeld dit nog: en ik vond dat ook jammer:

Maar wat doe je hier aan? Chapeau dat zo iemand deelneemt en dan accepteert dat die toevallig kan botsen op een proef waarbij z'n handicap hem de overwinning kost, maar het voelt wrang aan. Anderzijds kan je geen 99 proeven voorzien op elke mogelijke handicap.
Iemand met een andere handicap had natuurlijk misschien niet eens kunnen deelnemen of zou nooit tot de top 25 geraakt zijn.
Iemand met een lichte handicap die bijvoorbeeld een proef verliest omdat hij (of minder voorkomend) zij kleurenblind is, ga je daar even veel medelijden mee hebben?
 
Je negeert ook bewust hele stukken waarin ik probleemaspecten aanhaalde voor inclusie.
Omdat dat totaal naast de kwestie is. Nergens in de brief wordt gevraagd om mensen te wringen in een rol waar dat praktisch onmogelijk is. Ook nergens in deze discussie, trouwens. Zoals ik al had aangegeven, dus ik vond het niet nodig om in te gaan op een tegenargument tegen een gefabriceerde claim.
 
Omdat dat totaal naast de kwestie is. Nergens in de brief wordt gevraagd om mensen te wringen in een rol waar dat praktisch onmogelijk is. Ook nergens in deze discussie, trouwens. Zoals ik al had aangegeven, dus ik vond het niet nodig om in te gaan op een tegenargument tegen een gefabriceerde claim.
Dit was jouw stelling, waarop ik reageerde:
Dus volgens jou zijn er geen mindervalide personen die bijvoorbeeld presentatorwerk beter kunnen dan sommige presentatoren nu? Het leven is een pure meritocratie?

En mijn opmerking over mensen als rekwisieten in feelgoodtelevisie is evenzeer relevant gegeven dat Boeva wel degelijk ageerde tegen programma's als Down The Road. Ik heb z'n open brief wel degelijk (vluchtig) gelezen.
 
Dit was jouw stelling, waarop ik reageerde:


En mijn opmerking over mensen als rekwisieten in feelgoodtelevisie is evenzeer relevant gegeven dat Boeva wel degelijk ageerde tegen programma's als Down The Road. Ik heb z'n open brief wel degelijk (vluchtig) gelezen.
En waar in de brief gaat het over rolstoelpatiënten laten meedoen in De Mol of aan sporten laten meedoen? Nergens. Waar het praktisch te moeilijk is, vraagt niemand dat. Of het om te presenteren praktisch te moeilijk zou zijn, dat durf ik te betwijfelen in de meeste gevallen.
 
Terug
Bovenaan