Mijn favoriete scènes ooit : top 3 mooiste, coolste of beste filmscènes aller tijden?

Tof onderwerp alweer en érg moeilijk om te kiezen. The Glimmer Man was wel een joke-post denk ik? Indien niet, mijn excuses. Het einde van Arrival, Dave en Hal uit 2001 en LotR charge scene staan ook alledrie in mijn geheugen gegrift als waanzinnig goeie scènes.

Wat ik nog zou toevoegen is de openingsscène van 28 Weeks Later. Mocht je het nog nooit gezien hebben, mag ik aub even 8 minuten van uw tijd.
Eén van de beste openers aller tijden imho, maar de rest vaan de film is een stuk zwakker en stelde na zo'n sterke eerste 8 minuten redelijk teleur.

De treinscène uit The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford

Deze fraaie long take van Zerkalo van Tarkovsky

Barry Lyndon. Allez, ik bedoel. Gewoon. Alles in die film? :unsure:

Drie keuzes is echt wel crimineel weinig. De prachtige pillow shots van Ozu verdienen dan toch een speciale vermelding, amirite @PBR Streetgang ?
Ja, heerlijk!

Moeilijk om te kiezen. Ik moet er nog over nadenken!!

Ik denk daar eigenlijk nooit echt over na en ik vind dat ook zo moeilijk omdat bij de meeste films gewoon het hele plaatje voor mij goed moet zitten (of als ik het goed vind). En het wordt er niet makkelijker op omdat mijn geheugen over veel films na een tijd ook begint te vervagen (tenzij ik ze elk jaar zou herzien wat ik dus niet doe...). Ik heb dan ook nog eens het gevoel dat van de scènes die ik me wel herinner ik die niet onmiddelijk terugvind op YouTube dusja.

Ik ga er eens over nadenken.

De beste openingsscène voor mij wel.

Laatst bewerkt:
Wanneer die ene biker zijn boost "enabled" in de opening van Akira. En ge ziet zo die wazige lijnen van zijn achterlicht met de uitlijning hoe hij hem onder controle houd. Springt maandelijks wel een paar keer in mijn kop. 5e minuut ongeveer.
Hele opening is natuurlijk spectaculair.

Lynch zijn er immens veel scenes op te noemen. Maar als ik Mulholland vermeld, vermoed ik dat de meerderheid onder ons wel aan dezelfde scene denkt.

Fear & Loathing in Las Vegas
Zoveel scenes. Pink motherfucker. Woolen shirt. Flik interpretatie met Sven de hotel clerk. Hele showdown met Busy. Eindeloos herbekijkbaar. Two glasses of ice water with ice.

Scorsese ook zoveel op te noemen, maar 2 all time favorieten van The Aviator is hoe hem zijn melkske in de lucht zit te drinken en Blanchette het hof maakt. Zo dromerig en zo uiterst mooi en zacht. Wat een rit. Wat een film.

Belangerijkste scene natuurlijk:
Als je hem nog niet hebt gezien spoil u zelve gerust met deze scene.

Ziet er nu naiëf uit, maar destijds als kleine pagadder deze gezien op TV en het zweet stond in mijn pollekes. James Earl Jones aan de lijn.

De beste openingsscène voor mij wel.

Ik heb het bekeken maar wat is daar nu zo goed aan? Geen dialoog, geen emotie, gewoon muziek en iemand die door een gang gaat.
Ik heb wle de film niet gezien dus weet niet of dat veel diepgang gbracht heeft maar ik vind het nu gewoon saai.

Nog zo'n een pareltje, kijk de volle 3 minuten, op het einde begrijp je het waarom :-)

en is ook echt gebeurd: hashgacha pratit (goddelijke voorzienigheid)?

Laatst bewerkt:
Zonder twijfel

1. Mall Chase scene uit The Blues Brothers (1980). Alles gaat eraan, niet omdat het moet, wel omdat het kan. :ROFLMAO:

2. Throne room duel tussen vader & zoon Skywalker uit Return Of The Jedi (1983). De emoties, de muziek, de choreografie, de woede. Learn Disney ;)

3. Top Gun Maverick opening scene
Om deze scene op het grote scherm te zien op het einde van de Corona tijd...wow, wat een filmproductie.

Laatst bewerkt:
Moeilijk. Morgen waren het er waarschijnlijk 3 anderen maar vandaag ga ik voor 3 prologen;

#1 Trainspotting

#2 Magnolia

#3 LotR - The Fellowship of the Ring

Ik kan nergens de prologue vinden van Antichrist, dus heb deze maar genomen.

Serie:

Laatst bewerkt:
Der is er eentje die binnen de 2 seconden te binnen schiet:

en dan direct erna:

En als het emotioneel hard mag zijn:

Laatst bewerkt:
Inglourious Bastards - de restaurantscène - de dood luncht mee aan tafel

Silence Of The Lams - Clarice bezoekt Hannibal Lecter - Welke psycho is de gevaarlijkste? Die in jail of die nog op de vlucht?

No Country For Old Men - Meerdere scènes - dood is overal

Laatst bewerkt:
De begintitels van 'A Few good men' blijft zalig

Een film die vol staat met de legendarische stukken in Predator: 'Get to the choppa', 'If it bleeds we can kill it' maar ik ga toch voor de volgende scene

Voor de laatste ga ik nog even denken.

Terug
Bovenaan