Beste documentaires aller tijden

Afgelopen weekend de documentaire 'Alicia' gezien, waarin gedurende een aantal jaar een meisje wordt gevolgd dat opgroeit in een kindertehuis.

Wat een triestig verhaal.
Het toont alleszins aan hoe belangrijk het is voor kinderen om op te groeien in een liefdevol warm nest.

Te zien op vrt.nu: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/alicia/2017/alicia/
 
Iemand Frozen Planet II aan't volgen?

Attenborough did it again. Ge zou toch echt denken da ge ondertussen wel alles weet over orcas, ijsberen en walrussen maar toch slagen ze er weer maar is in om zeer unieke gebeurtenissen vast te leggen en natuurlijk trommelen ze daarnaast ook weer een hoop beesten op waar je nog nooit van gehoord hebt. Verder ook gewoon fenomenaal geschoten. Die drones die glacier calvings en lawines op de voet volgen. :drool:



De laatste nieuwe horizon ging over de James Webb space telescope, van design op papier, tot constructie, launch, deployment en first image. Zaten wel paar leuke eye openers en nagelbijters in.


Verder enkele maanden terug ook nog de 4delige topper over de Iran-Iraq war gezien van PBS. Die speelde net voor mijn tijd (begon in 1980) en alhoewel ik wel de grote lijnen kende hebben de details mij serieus weg geblazen. Wat een ongelooflijk gemeen conflict was me dat. Aanrader!



Ik heb de indruk dat het afgelopen jaren bijzonder mager is in docu land maar dat zal hopelijk aan corona gelegen hebben? Nog iemand iets indrukwekkends gezien afgelopen maanden?
 
Laatst bewerkt:
The Human Zoo is ook een toppertje. Door ITV, maar legt héél eenvoudig enkele sociologisch rare trekjes van mensen uit.

 
^in mijn herinnering was die docu toch voornamelijk gespijsd met sociaal-pyschologische fenomen, niet zozeer sociologische fenomenen. Wel zeker een aanrader om te kijken!
 
Iemand Frozen Planet II aan't volgen?

Attenborough did it again. Ge zou toch echt denken da ge ondertussen wel alles weet over orcas, ijsberen en walrussen maar toch slagen ze er weer maar is in om zeer unieke gebeurtenissen vast te leggen en natuurlijk trommelen ze daarnaast ook weer een hoop beesten op waar je nog nooit van gehoord hebt. Verder ook gewoon fenomenaal geschoten. Die drones die glacier calvings en lawines op de voet volgen. :drool:

Dat stuk met die zeehond heb ik ook gezien, maar dat was ergens op nat geo dacht ik. Heb echt minuten lang perplex gestaan, ik wist niet dat die tot daartoe in staat waren.
 
Weet niet of deze al vermeld is maar eigenlijk bijna alles van Ken Burns.
Heb er zelf nog niet zo veel documentaires van gezien, maar zijn Vietnam War documentaire was heeeel indrukwekkend.
De meest complete en ietwat objectieve (misschien iets te fel doorslaand naar de kant van America bad) blik op de Vietnam oorlog imo.
Begint bij de kolonisatie door de Fransen en loopt door tot het heden, 10 afleveringen alles samen goed voor 16,5 uur!
Noord Vietnamezen, Zuid Vietnamezen, Fransen, Amerikanen komen allemaal aan bod en kunnen hun zegje doen.
 
Die Vietnam docu van Burns ineens toegevoegd want dat is idd een klepper van jewelste.
Zijn Civil War & The Dustbowl staan al lang op mijn lijstje maar moet ik nog altijd zien. Binnekort eens werk van maken.
 
The Act of Killing
gleason
the imposter
west of memphis
black fish
the story of anvil
they shall not grow old
Zijn de eerste die in me opgekomen zijn.
 
Iemand nog iets leuk gezien afgelopen jaar?

Nog enkele toevoegingen;

Biologie / Natuur
The Magical World of Moss - BBC

Technologie / Politiek
The Spy in Your Mobile - BBC (over de israeli Pegasus spyware suite)

Aardrijkskunde
Voyage of the Continents - Arte (serie 10 afleveringen)

Kunst
Frenetic Arts: Mad Dreams and Monsters (het leven en werk van Stop Motion genie Phil Tippet)
Trumbull Land (het leven en werk van FX artist Douglas Trumbull)
 
Oei vergeten, was idd zeker de moeite. Had geen idee dat bevers hier zo'n majestueze bouwwerken uit de grond stampten of dat heikikkers knalblauw worden en op alles kruipen dat ze tegenkomen als ze hitsig zijn. (y)
 
Hoewel het nooit het niveau van de BBC series haalt, is Onze Natuur voor België echt wel de moeite
Ik moet ze nog zien. Maar ik vermoed dat het budget ook vlot een factor 10 kleiner zal zijn dan bij BBC. Iedereen die ze gezien heeft is laaiend enthousiast en dat vind ik wel een echt knappe prestatie!
 
Gisteren de eerste aflevering van Onze Natuur gezien. Qua beeld vind ik het vrij gelijkaardig aan BBC. Qua audio is (de versie die ik zie) in stereo, wat jammer is. Maar wat me het meest opvalt is dat zo'n documentaire in het Nederlands kijken, aanvoelt alsof ze u als een klein kind aanspreken. Dat heeft Attenborough toch een heel pak minder.
Maar, het is zeker knap om de beelden te zien! Als mist het wel wat eigen stijl, het lijkt heel hard een probeersel om de BBC docu's te vervlaamsen.
 
Terug
Bovenaan