Dat CoD niet meer op PS gaat zijn ben ik echt niet zo zeker van ze. Het grote verschil met de Bethesda games is dat CoD zijn grote inkomsten ook van microtransactions komen. CoD weg nemen van PS zal misschien wat volk extra naar GP lokken, maar het verlies aan spelers en potentiële inkomsten van MicroTrans is veel hoger. Tenzij ze CoD willen gebruiken als lokmiddel voor GP, maar dat is het sowieso al omdat het op GP gratis is en op PS zal het wrs 80 euro kosten. Ook hebben ze al genoeg andere lokmiddelen ondertussen met de Bethesda games. Dat er misschien 20% minder mensen de nieuwe Doom gaat spelen, gaan ze niet wakker van liggen, maar 20% minder CoD is wel wat anders... (Denk ik)
ook Sony heeft al in het verleden studios opgekocht die multiplatform waren. Zoals he voorbeeld Insomniac, maar ook Naughty dog.
Insomniac: heeft sinds het begin voor bijna 90% altijd PS exclusive games gemaakt. Op het einde waren ze wat op de sukkel geraakt en heeft Sony ze opgekocht en nieuw leven ingeblazen, met als resultaat één voor één top games. Dit kan je echt niet als iets negatief zien...
Naughty Dog: had op het moment van overnamen alleen nog maar Crash gemaakt dat enkel voor de PS1 was uitgekomen, Sony ziet een oppertunetijd om een goeie studio toe te voegen aan hun portfolio waar mee ze op dat moment eigenlijk nog niemand iets ontnomen hebben, dat noem ik gewoon goed inzicht hebben en pottentieel zien in een studio.
Bluepoint Games: een studio die zich tot de overnamen voornamelijk bezig hield met remakes en remasters te doen van games, voornamelijk voor Sony IP's, deze zeer getalenteerde studio onder hun vleugels nemen was gewoon meer dan logisch zodat ze hier mee nog betere projecten konden doen.
Housemark: Beetje een combo verhaal tussen Insomniac en Naughty Dog. Studio die wel al wat games op de markt heeft gebracht voor verschillende platformen in het begin, maar nadien toch zelf meer de focus legde op de PS consoles. Studio met veel pottentieel dat wrs alleen maar kan groeien met een officiële samenwerking met Sony. Ook hier zoals bij ND, gewoon potentieel zien en een al reeds lange samenwerking officiëler maken.
Team Asobi: Maakte enkel games voor PS, logisch dat ze deze officieel onder hun vleugels genomen hebben voor die leuke kleine projectjes of als supporting team voor andere grotere titels.
Valkyrie Entertainment: Dit is dan eigenlijk de enige studio waarvan ik denk, hmm beetje scummy om deze te kopen. Bedrijf dat vooral insprong bij als extra dev team bij het realiseren van games, voor veel andere studio's ook Xbox en PC. Bij Sony vooral gekend door de goede samenwerking met Santa Monica aan GoW 2018 en nadien overgekocht om exclusief nog te komen helpen bij Sony titels ( ATM GoW 2)
Als ik kijk naar alle overnames die Sony gedaan heeft, of toch de grootste, dan zie ik één zelfde trend. Ze kopen studio's die al voor 80% voor hun werkte voordien, of studio's waar ze veel potentieel in zagen en zo dus een goeie boost hebben gegeven dat beide enorm hielp. Hier is echt heel weinig negatief aan. Wat MS nu doet is gewoon twee grote studio's kopen die gewoon een hoop bestaande franchises hebben die al 20 jaar multiplatform waren en deze nu exclusief maken. Als ge vind dat wat Sony doet hetzelfde is als wat MS doet, dan denk ik dat ge het niet goed begrijpt.
MS is imo zeker geen slecht bedrijf ofzo, want ook zij hebben hiervoor ook al Studio's opgericht en gekocht met goede bedoelingen waar uiteindelijk goeie dingen zijn uit voort gekomen net zoals Sony dat gedaan heeft, alleen is het bij MS gewoon altijd zo wat meer in your face, zo denk ik aan Ninja Theory, een studio die gered is door Sony of anders al niet meer zou bestaan hebben. Nu moet ik hier wel bij zeggen dat het ook Sony hun schuld is. Zij hadden hun beter zelf opgekocht, slechte inschatting gedaan en nu door MS opgekocht en daarmee een zeer sterke titel weg. ( Hellblade, en toekomstige games want deze studio levert zeer sterk werk. )
Microsoft doet nu net hetzelfde dan wat Sony gedaan heeft, mits op veel grotere schaal.
Hierboven al uitgelegd, MS doet niet hetzelfde van Sony maar op grotere schaal. Sony was hier in veel gerichter en overnames waren altijd zeer doordacht, bij MS zijn ze ook doordacht, maar op een andere manier. Het kopen van studio's met veel pottentieel en al grote samenwerking voor de overname VS ik koop grote studio's met veel games en franchises die voordien geen specifieke link hadden met de overnemer.
Een oorlog die Sony zich niet kan veroorloven vrees ik.
Neig overroepen, Sony moet gewoon blijven verder bouwen op zijn eigen krachten en doen waar ze goed in zijn, goeie games maken. Waar MS voordien moest onderdoen in zowel kwaliteit als kwantiteit, zijn zij nu gewoon aan het overcompenseren in kwantiteit en aanbod voor weinig geld. Voor hun is dit de beste strategie en ze zal zeker werken, voor PS is dit niet de beste strategie, gewoon blijven gaan voor hoge kwaliteit games, ook al zijn het er minder in aantal.