Daar heb je wel gelijk in ja.
Vooral de jonge generatie heeft die ziekte.
Mijn buurjongen wilt per sé een ps 5.
Die speelt niks anders dan fifa en fortnite. Met af en toe een gta sessie ertussen
Maar dat is niet uniek voor de jonge generaties, op mijn vorige job letterlijk een paar collega's die letterlijk alleen een PlayStation in huis hadden, met de laatste Fifa. Vrouw van huis? We trekken een fles wijn open of halen er een bak bier bij en we spelen de hele avond Fifa!
Mocht ik zo'n voetbalfan zijn, ik trok met een bal naar een voetbalpleintje en speelde zelf wat voetbal op caféniveau, maar tja...
En ouders die niet beter weten kopen hun kinderen vaak ook gewoon maar een toestel dat Fortnite draait hé, en dan is het gewoon wie het beste marketing team heeft. Kennen de ouders er helemaal niets van? Dan zal het waarschijnlijk Playstation worden want reclame/merk/reputatie. Laat die ouder zich iets beter informeren dan wordt het misschien toch nog een Nintendo Switch want dan moeten die ouders hun televisie niet delen en is het toestel meeneembaar naar grootouders, etc.
En in de toekomst of zelfs nu? Ik denk dat nu het streaming gegeven meer en meer ingeburgerd is dat het voor veel ouders ook verleidelijk zal worden om hun kinderen gewoon een Xbox met GamePass te kopen en zich geen hol meer te moeten aantrekken van ze regelmatig een nieuw spelletje te moeten kopen.
Zoals in veel andere hobby's, is een casual, ongeïnformeerd doelpubliek nog altijd een zéér groot deel, zo niet het grootste deel van de markt.
Blockbusters in de cinéma moeten het hebben van mensen die misschien maar één of twee keer per jaar naar de bioscoop gaan, vandaar dat zelfs voor Disney een maandelijks streamingabo kunnen verkopen interessanter is. Monopolie verkoopt nog altijd beter dan vele bordspellen die véél leuker zijn, Hasbro ligt echt niet wakker van de slechte reviews op Boardgamegeek, etc.
Ga je op reis en ben je niet iemand die alle details op voorhand grondig opzoekt? Dan beland je waarschijnlijk ook wat sneller in een cliché toerist-trap, etc.
Overigens, maar dat is de conservatieve moralist in mij: ik vind ouders die hun kleine kinderen zomaar GTA laten spelen, nog steeds fout bezig eerlijk gezegd. Dat spel zit toch echt vol van te veel geweld voor kinderen onder de 16. Ik zou persoonlijk toch een stuk strenger zijn wanneer het op de adviesleeftijd van games aankomt.