Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 33,0%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,8%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,9%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,6%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 11 6,3%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,7%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,5%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,5%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    176
Ik kan je alleen maar zeggen: mij lukt het zéér moeilijk, ik weet dat het aan mezelf ligt (moeilijk kunnen blootgeven) maar ook omdat ik misschien de klik met de psycholoog die ik in september heb uitgekozen mis. Ik overweeg dan ook om ermee te stoppen, want uiteindelijk is zo'n psycholoog ook een dure grap.

Ik heb wel nog het geluk dat ik nog bij familie "terecht" kan, maar ik val hen wel niet lastig met mijn zorgen/angsten, enerzijds omdat zij de zaken niet zo negatief zien als ik, anderzijds omdat ik hen gewoon hen zelf ongelukkig maak als ik hen laat weten hoe diep ik weg aan het zinken ben op dit moment.

Antidepressiva hebben me in het verleden geholpen, maar ik voelde me daar ook niet goed bij, dus ja... ik begin meer en meer te denken dat er geen uitweg is uit de situatie waar ik me in bevind, en corona maakt dat nog eens erger.

Wat is een pilletje per dag als het je beter maakt... Antidepressiva hebben altijd zo'n negatieve bijklank maar ten onrechte. Veel mensen zijn goed geholpen ermee en kunnen het chiemisch onevenwicht in hun hersenen nu éénmaal niet (helemaal) fixen met therapie.
 
Ik heb 5 psychologen gehad.Vier hebben zelf de sessie af gebroken omdat mijn situatie zodanig erg is.Ik kreeg als antwoord dat ik alle zeeen heb doorzwommen.
De 5 de zag mij voor het eerst en haar eerste vraag was of ik aan zelfmoord dacht.Ik ben maar gelijk gestopt na de eerste consultatie.
 
Wat is een pilletje per dag als het je beter maakt... Antidepressiva hebben altijd zo'n negatieve bijklank maar ten onrechte. Veel mensen zijn goed geholpen ermee en kunnen het chiemisch onevenwicht in hun hersenen nu éénmaal niet (helemaal) fixen met therapie.

Zorg dat pilletje dat je niet elke avond alleen thuiszit?
Nog maar weinig vrienden hebt na enkele jaren van brute pech? Niet meer kan vastkrijgen dan enkele kortstondige relaties / one-night-stands? Langzaam maar zeker verbitterd? Vastzit op een doodlopend carrière-pad weinig andere richtingen uit kan wegens onvoldoende ervaring?
Als ik het afgelopen jaar niet zelf een paar uniefcursussen was gaan volgen had ik werkelijk niets bijgeleerd, mijn werk is te simpel zeker nu met corona... Ik kan ook geen leukere job kan nemen, of zelfs maar tijdelijk een beter betalende job met betere carrièremogelijkheden op lange termijn, want ik zit met de noodzaak om toch een voldoende hoog loon binnen te halen om op m'n eentje een hypotheek af te betalen...

Eerlijk, ik respecteer je opinie in het opzicht dat wanneer het echt niet anders kan, bij mensen die dreigen volledig te ontsporen, of bij mensen wiens leven in orde is maar die zich desondanks nog slecht voelen wegens zo'n chemisch onevenwicht, zijn antidepressiva zonder twijfel een nuttig instrument. Maar ik zit op een punt dat zo'n pilletje mij echt niet gaat helpen.

Nu goed, count your blessings: ik ben min of meer gezond (op nog een vijftal kilo's te veel na een knieblessure na), heb nog wel wat familie waar ik terecht kan, en heb voor het eerst in m'n leven werkzekerheid aan een deftig loon, al voelt het als een faustiaanse deal... Gelukkig word ik echter niet in deze situatie van en ben ik eerlijk gezegd op een aantal uitzonderlijke dagen na, de afgelopen jaren ook niet geweest.
 
Die medicatie gaat uiteraard je situatie zelf niet verhelpen, maar kunnen je wel helpen om die situatie draaglijk te houden en je te ondersteunen om op termijn uit die situatie te komen.

Nu, eenzaamheid is een bitch. Dat is echt een slopende kwaal, en volgens mij een van de laatste grootste taboes.
 
Echte antidepressiva enkel op voorschrift. Er zijn van die over-the-counter pilletjes met kruidenrommel etc. maar dat zijn slechts placebo's denk ik.
 
Echte antidepressiva enkel op voorschrift. Er zijn van die over-the-counter pilletjes met kruidenrommel etc. maar dat zijn slechts placebo's denk ik.

Er zijn een paar kruiden die bewezen effect hebben en die je daarom niet mag combineren met antidepressiva (zelfs in de bijsluiter te lezen meestal) zoals sint-janskruid dat zou werken bij lichte tot matige depressieve klachten. Daarnaast de gekende zaken zoals kamille die je helpen rustig te worden bij paniek.

Maar er is inderdaad ook veel rommel, zoals bachbloesems waar de werking ervan nooit bewezen is.
 
Echte antidepressiva enkel op voorschrift. Er zijn van die over-the-counter pilletjes met kruidenrommel etc. maar dat zijn slechts placebo's denk ik.
Er zijn zaken zoals St-Janskruid en saffraan extracten die een aangewezen positieve invloed op het gemoed blijken te hebben, maar dat is natuurlijk maar zeer beperkt en kan op geen enkele manier worden vergeleken met een echte antidepressiva (die ook op een totaal andere manier werken).
 
Ah, dat kan wel. Nog niet eerder van gehoord. Ik dacht eerder aan die pillen die wel eens in online drogisterijen te vinden zijn die u een positief gemoed zouden moeten geven en dan enkel wat vitamienen enn magnesium blijken te bevatten.
 
Ik heb de afgelopen 2 jaar wat gesukkeld met mijn mentaal welzijn wegens een heftige relatiebreuk en heb een paar keer een psycholoog opgezocht. Bij de eerste psycholoog een paar keer geweest, maar toch geen klik gevonden. Vond het toen wat tijdsverspilling. Een andere psychologe opgezocht een paar maanden later. 1 sessie geweest, maar was direct duidelijk dat er geen klik ging komen. Erna wat rondgezweefd, veel uitgegaan en een beetje mijn miserie weggefeest. Sinds covid is mijn mentaal welzijn weer wat aan het sukkelen.
4 maand geleden terug op zoek gegaan, en iemand gevonden op 10min fietsen van thuis. Er was na 2 sessies een klik, en sindsdien ga ik tweewekelijks. Voor mij was het belangrijk dat de psychologe in kwestie iemand was die dicht bij mijn leefwereld stond.

Ik voel het effect er maar al te duidelijk van. Er werd een algemeen beeld geschetst, en we gaan steeds verder doorkijken naar specifieke probleemsituaties. Ze is erg goed in het mij duidelijk maken waarom ik bepaalde handelingen verricht, en van waaruit bepaalde angsten komen.
Ook straf is dat ze telkens mij weer weet te verbazen met haar grondige kennis over mijn situatie. Namen, kleine anekdotes die ze allemaal onthoudt en bovenbrengt indien relevant.

Ik zou het iedereen van harte aanraden, maar ik weet dat de zoektocht niet altijd even evident is.
 
Onderschat echt niet wat medicatie kan doen hoor. Hier ook een voorbeeld. Het voorbije anderhalf jaar heeft mijn vriend een antidepressivum genomen waar hij écht slecht op reageerde. Niet alleen lichamelijke bijwerkingen (droge ogen, libidoverlies en euh, een rare kleur kaka) maar hij werd er ook tja, depressief van. Allez, het werkte niet hoe het zou moeten werken en ik zag hem maand na maand achteruit gaan. Verschillende heel slechte dagen na elkaar, afgewisseld met een paar dagen dat het dan minder erg was, en een paar keer per maand een vrolijke dag. Zo is het een jaar gegaan, denk ik.

Uiteindelijk ben ik mee geweest naar de psychiater en gezegd dat ik hem zo zien veranderen heb, en of we niet terug kunnen naar vorige medicatie waar hij het veel beter op deed. In december is hij begonnen met de switch, sinds januari volledig op de nieuwe (allez, oude) medicatie en dan nog een beetje verhoogd. Ik denk dat hij sinds de jaarwisseling één depressieve dag heeft gehad. Alle andere dagen was hij vrolijk en had hij veel meer energie. En dat weegt zo op alles door, hij is gewoon veel lichter in de omgang en zijn doen. Voorheen zat hij maar een beetje depressief te zitten de hele dag, nergens goesting in, alles wat je hem vroeg was een enorme opgave. Nu verrast hij mij constant met dingen die hij 'ondertussen' heeft gedaan én hij is gewoon weer veel aangenamer in de omgang.

Er zijn ook wel vorderingen gemaakt ondertussen. Hij heeft een screening op ADHD gedaan en de psychiater zei toch 'serieuze indicaties' te zien. Nu bij de volgende consult ging ze meer weten over de score en overleg gehad hebben met de rest, dus hopelijk kan daar ook nog aan gesleuteld worden :D
 
Onderschat echt niet wat medicatie kan doen hoor. Hier ook een voorbeeld. Het voorbije anderhalf jaar heeft mijn vriend een antidepressivum genomen waar hij écht slecht op reageerde. Niet alleen lichamelijke bijwerkingen (droge ogen, libidoverlies en euh, een rare kleur kaka) maar hij werd er ook tja, depressief van. Allez, het werkte niet hoe het zou moeten werken en ik zag hem maand na maand achteruit gaan. Verschillende heel slechte dagen na elkaar, afgewisseld met een paar dagen dat het dan minder erg was, en een paar keer per maand een vrolijke dag. Zo is het een jaar gegaan, denk ik.

Hoe heette het antidepressivum waar hij slecht op reageerde?
 
Inderdaad, dat dit bij A niet werkt zegt niets over hoe dat bij B werkt.
De bijwerkingen die ik soms kreeg, te zot voor woorden. Maar toch kunnen ze miljoenen mensen perfect "gelukkig" mee zijn 😉
Ik neem nu escitalopram/sipralexa. Standaard dosis is 10mg.
We hebben dit met kwartjes opgebouwd Omdat ik heel snel nevenwerkingen heb. 2.5mg werkte al bij mij. 5mg? Knallende migraine 🤷‍♀️dus moest de apotheek 3mg bereiden die we daarna opdreven naar 4mg.

Van de ergste ben ik de naam nu even kwijt, maar daar werd ik dus extreem paranoïde van. Compleet onlogische gedachten die zich met vurige zekerheid in mijn hoofd nestelden. Spooky as Hell!

Seroxat is ook zo eentje waar het bij de opbouwdosis (1/4de van de standaard dosis) al compleet fout liep. Ik voelde me een duracelkonijn op speed.
Ik at niet, sliep niet, kreeg enorme bewegingsdrang,.. Op 1 week tijd ongeveer 10u geslapen en 4kg afgevallen.
En neen, dat ligt niet aan de medicatie op zich. Dat is hoe mijn lichaam, mijn chemische (wan)balans erop reageert
 
De eerste weken dat ik antidepressiva nam kon ik niet meer helder nadenken. Rekenen ging niet meer. Dat is daarna terug gebeterd. Maar waar ik wel heel de tijd 'last' van had was dat alles zo'n beetje afgevlakt werd. Zowel negatieve emoties als positieve.

Ik heb dat een vijftal jaar genomen, samen met slaapmedicatie en ben dan eigenlijk van de ene dag op de andere met alles gestopt.
 
Toch ook even beknopt mijn verhaal delen vermits ik uiteindelijk een mening zou willen van andere mensen met ervaring.
Ik heb serieus getwijfeld omdat ik niet weet of hier nog mensen zitten die mij kennen van vroeger, maar eigenlijk kan het mij geen barst meer schelen...

Dus, van vroeg in mijn jeugd kan ik mij herrineren dat ik nooit echt gelukkig was. In de lagere school redelijk gepest geweest en mij daarna het middelbaar doorgeworsteld. Ik had weinig vrienden, ging zelden weg... ik herriner me eigenlijk dat ik liever alleen was en er op zich niet veel was dat mij intereseerde.
Er waren momenten dat ik plezier maakte... en momenten dat ik doodongelukkig was. Op die moment begreep ik zelf niet veel van mijn emoties maar mijn gedachten werden almaar donkerder.
Uiteindelijk in hoger onderwijs is het zo erg geworden dat ik emotioneel helemaal in elkaar gezakt ben. Niks ging nog, studies al helemaal niet. Ik weet nog perfect hoe ik dat beschreef: "waarom moet ik moeite doen voor een toekomst waarvan ik niet wil dat die er is."
Donkerste gedachten...
Ik ben dan via de psycholoog van de hogeschool naar het centrum voor psychotherapie en relatie gegaan en ongeveer 2 jaar therapie gevolgd.
De therapeut was geweldig, zulk een aangename man. Deze persoon is er ,bijna zonder woorden, in geslaagd mij mezelf te leren kennen en te realiseren wat probleem was en dit onder woorden te kunnen brengen. Combinatie van problemen met mijn ouders, problemen ivm voorgaand schoolleven en de prestatiedrang van de hogeschool, die mijn kijk op de wereld en het leven enorm donker gemaakt hadden.
Uiteindelijk is er een gesprek geweest met mij, mijn ouders, de psychologe van de hogeschool en het studiehoofd, waar uitgelegd is wat de stand van zaken was. Hierbij is door de psychologe duidelijk de term "depressie" en zelfs concreet risico op zelfmoord uitgesproken.
Ik ben dan gestopt met hogeschool, waardoor al een enorme last van mijn schouders is gevallen.

Ik ben hierna gewoon beginnen werken, wat samen met de therapie al een groot deel van de oplossing is gebleken. Volledig kunnen breken met personen uit mijn verleden. Gewoon elke dag mij taak uitvoeren, was er goed in, mensen hadden me graag... Hierdoor persoonlijk enorm gegroeid en me veel beter beginnen voelen.
Uiteindelijk mijn vriendin leren kennen daar (zie de worst date thread voor mee info :p) wat mij van sociaal angstig, introvert persoon heeft doen uitgroeien tot een zelfverzekerd persoon.
Emotioneel ben ik een volledig andere persoon geworden. Ik zou zelfs zeggen gelukkig.
Op mijn 30ste, zijn we nu 7 jaar samen, 2 jaar getrouwd en een zoontje van een jaar. Mijn 18-jarige ik zou het nooit geloofd hebben.

Zou men dan kunnen zeggen dat ik genezen ben?

Ik zou zelf hier graag "ja" op antwoorden... al kan ik dit niet...

Hoe ik het persoonlijk aanvoel, is depressie een echte ziekte. Als een bacterie die uw hersens en uw denken volledig overneemt. Het is mogelijk die bacterie te bestrijden, en zelfs zwaar te onderdrukken... maar ik voel niet dat dit ooit echt overwonnen kan worden. Ergens zit die bacterie precies te wachten om terug uit te breken en geen antibioticum kan deze volledig uitroeien.
(Dit is nu mss wat overdreven maar ik heb momenteel geen betere manier om het te omschrijven.

Zo heb ik de laatste tijd weer vaker negatieve gedachten of trek ik het me enorm aan als er iets negatief gebeurt.
De gedachten zijn nogaltijd niet vergelijkbaar met vroeger, maar toch negatief.

Voorbeeld, ons zoontje is niet de gemakkelijkste en we slapen amper. Mijn vrouw kan dan al eens razend kwaad zijn op mij, om dan de dag erop terug compleet normaal te zijn. Ik besef dat dit door de situatie komt maar toch raakt het mij harder dan eigenlijk nodig zou zijn.

En zo zijn er nog situaties.
Alsof ik nog elke dag moet vechten tegen dat vies beest depressie.
Soms simpele dingen die mij compleet onderuit kunnen slagen waarna ik mij enkele minuten later terug herpak

Dus, wat denken jullie. Is dit iets waar je ooit van kan zeggen "ik ben ervan af" of blijft het een strijd
 
Toch ook even beknopt mijn verhaal delen vermits ik uiteindelijk een mening zou willen van andere mensen met ervaring.
Ik heb serieus getwijfeld omdat ik niet weet of hier nog mensen zitten die mij kennen van vroeger, maar eigenlijk kan het mij geen barst meer schelen...

Dus, van vroeg in mijn jeugd kan ik mij herrineren dat ik nooit echt gelukkig was. In de lagere school redelijk gepest geweest en mij daarna het middelbaar doorgeworsteld. Ik had weinig vrienden, ging zelden weg... ik herriner me eigenlijk dat ik liever alleen was en er op zich niet veel was dat mij intereseerde.
Er waren momenten dat ik plezier maakte... en momenten dat ik doodongelukkig was. Op die moment begreep ik zelf niet veel van mijn emoties maar mijn gedachten werden almaar donkerder.
Uiteindelijk in hoger onderwijs is het zo erg geworden dat ik emotioneel helemaal in elkaar gezakt ben. Niks ging nog, studies al helemaal niet. Ik weet nog perfect hoe ik dat beschreef: "waarom moet ik moeite doen voor een toekomst waarvan ik niet wil dat die er is."
Donkerste gedachten...
Ik ben dan via de psycholoog van de hogeschool naar het centrum voor psychotherapie en relatie gegaan en ongeveer 2 jaar therapie gevolgd.
De therapeut was geweldig, zulk een aangename man. Deze persoon is er ,bijna zonder woorden, in geslaagd mij mezelf te leren kennen en te realiseren wat probleem was en dit onder woorden te kunnen brengen. Combinatie van problemen met mijn ouders, problemen ivm voorgaand schoolleven en de prestatiedrang van de hogeschool, die mijn kijk op de wereld en het leven enorm donker gemaakt hadden.
Uiteindelijk is er een gesprek geweest met mij, mijn ouders, de psychologe van de hogeschool en het studiehoofd, waar uitgelegd is wat de stand van zaken was. Hierbij is door de psychologe duidelijk de term "depressie" en zelfs concreet risico op zelfmoord uitgesproken.
Ik ben dan gestopt met hogeschool, waardoor al een enorme last van mijn schouders is gevallen.

Ik ben hierna gewoon beginnen werken, wat samen met de therapie al een groot deel van de oplossing is gebleken. Volledig kunnen breken met personen uit mijn verleden. Gewoon elke dag mij taak uitvoeren, was er goed in, mensen hadden me graag... Hierdoor persoonlijk enorm gegroeid en me veel beter beginnen voelen.
Uiteindelijk mijn vriendin leren kennen daar (zie de worst date thread voor mee info :p) wat mij van sociaal angstig, introvert persoon heeft doen uitgroeien tot een zelfverzekerd persoon.
Emotioneel ben ik een volledig andere persoon geworden. Ik zou zelfs zeggen gelukkig.
Op mijn 30ste, zijn we nu 7 jaar samen, 2 jaar getrouwd en een zoontje van een jaar. Mijn 18-jarige ik zou het nooit geloofd hebben.

Zou men dan kunnen zeggen dat ik genezen ben?

Ik zou zelf hier graag "ja" op antwoorden... al kan ik dit niet...

Hoe ik het persoonlijk aanvoel, is depressie een echte ziekte. Als een bacterie die uw hersens en uw denken volledig overneemt. Het is mogelijk die bacterie te bestrijden, en zelfs zwaar te onderdrukken... maar ik voel niet dat dit ooit echt overwonnen kan worden. Ergens zit die bacterie precies te wachten om terug uit te breken en geen antibioticum kan deze volledig uitroeien.
(Dit is nu mss wat overdreven maar ik heb momenteel geen betere manier om het te omschrijven.

Zo heb ik de laatste tijd weer vaker negatieve gedachten of trek ik het me enorm aan als er iets negatief gebeurt.
De gedachten zijn nogaltijd niet vergelijkbaar met vroeger, maar toch negatief.

Voorbeeld, ons zoontje is niet de gemakkelijkste en we slapen amper. Mijn vrouw kan dan al eens razend kwaad zijn op mij, om dan de dag erop terug compleet normaal te zijn. Ik besef dat dit door de situatie komt maar toch raakt het mij harder dan eigenlijk nodig zou zijn.

En zo zijn er nog situaties.
Alsof ik nog elke dag moet vechten tegen dat vies beest depressie.
Soms simpele dingen die mij compleet onderuit kunnen slagen waarna ik mij enkele minuten later terug herpak

Dus, wat denken jullie. Is dit iets waar je ooit van kan zeggen "ik ben ervan af" of blijft het een strijd
Ik heb familieleden die al meerdere depressies hebben gehad en ik geloof dat het iets is waar je vatbaarder voor bent als je het hebt gehad.
Maar ik geloof ook absoluut dat je het kan voorkomen door tijdig de signalen te herkennen én erop in te spelen.

Ik heb bvb een zware burn-out gehad en 2x een kindje verloren tijdens de zwangerschap. Ik nam antidepressiva en die moest ik, hoewel ik mentaal goed zat, doornemen tijdens de zwangerschap en het eerste jaar na de bevalling zeker ook omdat ik een verhoogd risico liep op een postnatale depressie zei de psychiater.
Hoewel ik zelf nog nooit een depressie heb gehad.
Ik zit nu met een scheiding, co-ouderschap, mijn huis staat te koop,... Dus ik heb gevraagd om mijn medicatie preventief iets te verhogen én maandelijkse opvolging om zeker te zijn dat ik niet in een depressie sukkel (al heftige depressieve gevoelens gehad, maar die zijn van heel korte duur, 2-3 dagen, en hierdoor geen indicatie van depressie zelf volgens de huisarts.) want ik heb al gezien bij anderen wat een depressie kan doen en ik vind dat scary as Hell!
 
Maar ik geloof ook absoluut dat je het kan voorkomen door tijdig de signalen te herkennen én erop in te spelen.
En dat is nu ook exact wat ik altijd doe, dus ik geloof dat ook sterk. Ik weet nu wat het is en kan er iets aan doen. Maar dat is natuurlijk ook iets dat ik eerst heb moeten leren en waarvoor alles eerst beter is moeten beginnen gaan.
Ik ben uiteindelijk wel sterk genoeg geworden om met opgeheven hoofd te kunnen zeggen "fuck it da ik ooit terug ga naar da gevoel"

En het spijt me te lezen van de kindjes die je verloren bent. :(
Sinds ik zelf een zoontje heb raakt zoiets mij enorm
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Het maakt je in elk geval een veel bewustere ouder, op positief vlak (bewust genieten, kind is prioriteit nr1 en niet werk etc) en op negatief vlak (overbezorgde ouder die snel naar de huisarts /spoed gaat).

En op vlak van mentale gezondheid gaan we ook waakzamer zijn om signalen te herkennen 😉
 
Ja, eens met Mulan. Hier al meerdere depressies mee gemaakt en het wordt euh, steeds makkelijker? Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen. Mijn eerste depressie toen ik 16 was wist ik totaal niet wat er gebeurde natuurlijk. Veel te lang gewacht om hulp te zoeken, te lang gedacht dat ik het wel alleen moest kunnen oplossen. Nu is mijn omgeving verwittigen het eerste wat ik doe, en professionele hulp inschakelen. Dat maakt de depressie niet minder pijnlijk, maar 'k ben wel efficiënter geworden in ermee omgaan 😂
 
Terug
Bovenaan