Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 33,0%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,8%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,9%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,6%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 11 6,3%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,7%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,5%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,5%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    176
Dat snap ik, maar het probleem is dat als je wel ideeën, wensen en dromen hebt waar na jaren absoluut niks van in huis komt je je bestaan begint te betwijfelen. Als er daarnaast dan nog andere dingen fout gaan komt er een moment dat het niet meer leefbaar is. Voor mij toch.
 
Waarom die pizza of ‘happy meal’ je minder ‘happy’ maakt dan je denkt


Als je je niet goed voelt is de stap naar comfort food natuurlijk wel HEEL snel gezet. 🙈
 
Mijn pizza hawaï heeft mij vanavond toch een stuk gelukkiger gemaakt :biglaugh:
Maar goed om nog eens te horen, ik weet dat ik mijn eetpatroon eigenlijk eens moet aanpassen.
 
Af en toe junk food/vettig eten moet eens kunnen. Maar het mag geen gewoonte worden. Als ge eet omdat het smaakt, OK. Als ge begint extra te eten om u gelukkig te voelen, dan is er een probleem.
 
Mijn pizza hawaï heeft mij vanavond toch een stuk gelukkiger gemaakt :biglaugh:
Maar goed om nog eens te horen, ik weet dat ik mijn eetpatroon eigenlijk eens moet aanpassen.
Gewoon niet overdrijven met junk(food), ongezonde voeding en drank en gewoon genieten van het eten en de drankjes is in praktijk -voor de meesten onder ons- het beste. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Mijn tinnitus die sinds een paar dagen een nieuwe toon heeft gekregen waar ik niet aan gewend ben... Het gevoel dat ik volledig terug naar af ben en gans het proces van gewoon worden terug moet starten... Is echt om letterlijk gek van te worden dat constant geluid, ik wil het echt uitschreeuwen van frustratie en angst dat dit me weer maanden gaat doen 'verliezen'.
 
Mijn tinnitus die sinds een paar dagen een nieuwe toon heeft gekregen waar ik niet aan gewend ben... Het gevoel dat ik volledig terug naar af ben en gans het proces van gewoon worden terug moet starten... Is echt om letterlijk gek van te worden dat constant geluid, ik wil het echt uitschreeuwen van frustratie en angst dat dit me weer maanden gaat doen 'verliezen'.
Toevallig niet recent gestart met antidepressiva of ergens een dosis die is gewijzigd? Want dat kan de oorzaak zijn, ik spreek uit ervaring. Enkele weken nadat ik gestart was met Escitalopram heb ik er een zeer storende toon cadeau bij gekregen. Die is een aantal weken nadat ik met de medicatie stopte (oa omwille van die nieuw toon) ook weer verdwenen. Spanning op uw kaakgewricht (coping bij stress bvb.) kan ook een oorzaak zijn.
 
Mijn tinnitus die sinds een paar dagen een nieuwe toon heeft gekregen waar ik niet aan gewend ben... Het gevoel dat ik volledig terug naar af ben en gans het proces van gewoon worden terug moet starten... Is echt om letterlijk gek van te worden dat constant geluid, ik wil het echt uitschreeuwen van frustratie en angst dat dit me weer maanden gaat doen 'verliezen'.

Ook een tinnituslijder hier, weliswaar in mindere mate als bij u, vermoed ik.
In elk geval nooit voor in behandeling geweest (ook niet psychologisch), maar wel destijds een goed consult gehad bij Prof. Bart Vinck.


Hij heeft de tijd genomen om alles goed te onderzoeken en te duiden.
Sindsdien heb ik het beetje bij beetje kunnen loslaten, maar het loert altijd wel om de hoek ergens.
Heb meestal ook mijn gehoorbescherming ergens mee op zak.
Concerten, festivals, vuurwerk, hele drukke straten, bioscoopzalen, binnenstations (zoals Brussel Centraal), ... zijn allemaal plaatsen waarbij ik mijn gehoorbescherming gebruik.

Bij mij is het trouwens een souvenirtje van de Lokerse Feesten... 😔
 
Toevallig niet recent gestart met antidepressiva of ergens een dosis die is gewijzigd? Want dat kan de oorzaak zijn, ik spreek uit ervaring. Enkele weken nadat ik gestart was met Escitalopram heb ik er een zeer storende toon cadeau bij gekregen. Die is een aantal weken nadat ik met de medicatie stopte (oa omwille van die nieuw toon) ook weer verdwenen. Spanning op uw kaakgewricht (coping bij stress bvb.) kan ook een oorzaak zijn.
Neen, niks mee gestart of gewijzigd ... Ik vermoed spanning op het werk en in persoonlijk leven als oorzaak. Bummer.


Ook een tinnituslijder hier, weliswaar in mindere mate als bij u, vermoed ik.
In elk geval nooit voor in behandeling geweest (ook niet psychologisch), maar wel destijds een goed consult gehad bij Prof. Bart Vinck.


Hij heeft de tijd genomen om alles goed te onderzoeken en te duiden.
Sindsdien heb ik het beetje bij beetje kunnen loslaten, maar het loert altijd wel om de hoek ergens.
Heb meestal ook mijn gehoorbescherming ergens mee op zak.
Concerten, festivals, vuurwerk, hele drukke straten, bioscoopzalen, binnenstations (zoals Brussel Centraal), ... zijn allemaal plaatsen waarbij ik mijn gehoorbescherming gebruik.

Bij mij is het trouwens een souvenirtje van de Lokerse Feesten... 😔

Het is heel lang onder controle geweest zoals bij jou, het was er wel, maar ik kon er best wel mee omgaan. Maar sinds een dikke week is het precies veel luider en terug heel erg aanwezig.

Ja ik ga ook nergens zonder mijn gehoorbescherming, maar vaak onderschat ik nog hoe luid bepaalde zaken zijn.

Van mij opgelopen bij Watch The Throne tour in 2012, thx Kanye :rolleyes:
 
Ja ik ga ook nergens zonder mijn gehoorbescherming, maar vaak onderschat ik nog hoe luid bepaalde zaken zijn.
Kan ondertussen voor mezelf goed inschatten wanneer het te luid is.
Zelfs met op maat gemaakte oordopjes met de zwaarste filter, moet ik soms nog wel eens gaan lopen...
Op sommige locaties is het zo luid, dat zowat iedereen die er staat wel enige vorm van geluidsschade moet oplopen... Helaas... 😔
 
Neen, niks mee gestart of gewijzigd ... Ik vermoed spanning op het werk en in persoonlijk leven als oorzaak. Bummer.
Spanning werkt het zeker in de hand. Ik heb er veel meer last van op zo'n momenten, de tonen zijn ook veel luider. Of dat subjectief is door de stress of er echt een luidere toon is valt eigenlijk niet te zeggen met dat het zich allemaal in de hersenen afspeelt en niet objectief te meten valt.
 
Maar sinds een dikke week is het precies veel luider en terug heel erg aanwezig.
Toch onlangs geen covid besmetting gehad?
Tinnitus wordt er soms aan gelinkt, hoewel het nog niet geheel duidelijk of het komt door de infectie zelf, dan wel door de stress en/of angstgevoelens die hiermee soms gepaard gaan.
 
Neen, niks mee gestart of gewijzigd ... Ik vermoed spanning op het werk en in persoonlijk leven als oorzaak. Bummer.
Zal wel terug verdwijnen als de stress/spanning terug weg is. Ik heb hetzelfde voor, bij chronische stress krijg ik behalve luider oorsuizen ook nog eens chronische hoofdpijn :rofl: maar met tijd verdwijnt dat dan weer als de stress verminderd. Ik zie het als een expliciet waarschuwingssignaal van je lichaam.
 
Toch onlangs geen covid besmetting gehad?
Tinnitus wordt er soms aan gelinkt, hoewel het nog niet geheel duidelijk of het komt door de infectie zelf, dan wel door de stress en/of angstgevoelens die hiermee soms gepaard gaan.
Of door de verstopte neus als je die er cadeau bij krijgt. Hier zorgen snotvallingen altijd voor luidere tonen. Maar stress is meestal de hoofdfactor.
 
Of door de verstopte neus als je die er cadeau bij krijgt. Hier zorgen snotvallingen altijd voor luidere tonen. Maar stress is meestal de hoofdfactor.
Bij een verkoudheid is er meestal veel slijm in de neus, waarbij de buis van Eustachius wat verstopt kan geraken.
Soms merk je daar zelfs niks van, maar die verstopping kan wel tot gevolg hebben dat bestaande tinnitus luider klinkt (doordat er dan minder geluiden van buiten binnenkomen).
 
Stress zal idd een grote factor zijn, bij mij (en bij veel mensen wsl) zorgt het voor spanning en stijfheid in de spieren in het bovenlichaam. Met name trapezius spier, wat spanningshoofdpijn kan veroorzaken alsook tinnitus verergeren. kan er van meespreken wat dat betreft.

Heb tinnitus opgelopen in 2009 ergens in de zomer, heb toen ontelbaar veel fuiven,discotheken en festivals bezocht en het zal van een van die dingen geweest zijn. Kan het niet echt pinpointen op iets gezien het toen niet zo heel erg was.
Intussentijd is het ook niet echt verergerd gezien ik sinds die periode ook niet veel festivals/discotheken hebt bezocht.
Maar met ouder worden, en veel bureauwerk, wel meer stress/spanningen waardoor die tinnitus wel een stuk luider aanvoelt.

Dan ook nog eens een paar jaar al last van een regelmatig verstopte neus (concha bullosa zegt de dokter, leer ermee leven, kzal u nasonex voorschrijven). Dus daar zit nu al een paar jaar mee, maar toch regelmatig verstopte neus.

Sinds een paar weken ben ik nu begonnen met anti-depressiva (sertraline), en moet zeggen dat ik wel het gevoel heb dat het écht wel helpt ook al is het nog maar een paar weken. Dokter denkt dat ik een angststoornis heb ontwikkeld en heeft het ook daarvoor voorgeschreven. Heb nu dus echt wel het gevoel dat die angst aan het wegebben is en dat ik nu meer het gevoel heb dat ik tot rust kan komen :)

Met dank aan coronacrisis sinds 2020, mijn pa die in hetzelfde jaar overleden is aan kanker, angst voor ziek te worden door corona, en dan dit jaar nog eens Poetin,.. zou voor minder angstig worden :S
 
pfLKTg.md.jpg


Wetende dat het een ellenlang kluwen is om de juiste persoon te vinden en dat bij vele hulpverleners er vrij lange wachtlijsten zijn, probeer ik ergens de humor in te zien van zulke advertenties van CM...
Het lukt me niet echt... 😔
 
das toch ook niet bedoeld als humorvol of sarcastisch of zo?
CM erkent dat mentale hulp altijd dringend is en ze bieden daarom tools om hulp te vinden.
Dat het dan een moeilijke weg is om de juiste persoon te vinden en/of er wachtlijsten zijn: daar kunnen zij toch niet aan doen?

Waar ze bijv. wel iets aan kunnen doen: als ge een hospitalisatieverzekering hebt en iemand uit gezin doet een zelfmoordpoging en komt daardoor in ziekenhuis terecht, dit niet als reden zien om de factuur niet te moeten betalen.

Een opname naar aanleiding van een poging tot zelfdoding is één van de uitsluitingen opgenomen in onze polisvoorwaarden en zal niet in aanmerking komen voor tussenkomst in kader van de hospitalisatieverzekering. Is de opname echter naar aanleiding van een depressie dan wordt de opname wel ten laste genomen.
alsof de meeste pogingen tot zelfdoding geen gevolg zijn van mentale problemen... :wallbash:
 
das toch ook niet bedoeld als humorvol of sarcastisch of zo?
CM erkent dat mentale hulp altijd dringend is en ze bieden daarom tools om hulp te vinden.
Dat het dan een moeilijke weg is om de juiste persoon te vinden en/of er wachtlijsten zijn: daar kunnen zij toch niet aan doen?

Nee, maar het komt eerder als wereldvreemd over.
Vanuit marketingperspectief zou ik nu niet meteen dit gebruiken als slogan, te meer omdat iedereen die hulp zoekt vroeg of laat geconfronteerd wordt met deze lange wachtlijsten.
Komt bij mij echt wel over als een pijnlijke slogan.
 
Terug
Bovenaan