Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 33,0%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,8%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,9%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,6%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 11 6,3%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,7%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,5%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,5%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    176
Heb al 3 soorten geprobeerd...

Heb destijds al eens slaapdoppen op maat laten maken bij Variphone (was normaal bedoeld om mee te nemen op reis), maar helaas heel hard om dragen en ook niet echt voldoende demping.

Alpine is comfortabel, maar voor mij eveneens weinig demping.

Quies oordopjes uit was voorlopig de beste demping en ook vrij comfortabel. Vallen wel regelmatig uit, dus ook nog steeds niet optimaal...

Wij hebben ook recent grote openbare werken in de straat gehad en kan wel inkomen hoe dit een inpakt kan hebben op je mentaal welzijn. Tussen 04u en 06u werd het materiaal aangeleverd en vanaf 06u mochten ze effectief starten met werken, vaak non-stop in ploegen tot 22u. Niet enkel het lawaai, maar ook de trillingen hielden ons wakker en deden ons meer dan eens ons huis ontvluchten...

Zowel mijn vriendin als ikzelf kochten toen slaapoordoppen (voor zijslapers) op maat van Pluggerz (via Goed Hoorcentra). Ik moet zeggen dat we daar beide best wel tevreden over zijn. Het houd heel wat geluid tegen, akelig veel zelfs. Doordat het een variant voor zijslapers is, storen ze ook helemaal niet als je op je zij ligt, wat voor mij een must was. Het is wel even wennen, want het sluit je oor helemaal af.

Ik heb echter geen ervaring met wassen oordopjes dus kan niet vergelijken,
aar voor mij zijn deze Pluggerz best wel aangenaam.
 
Ik heb echter geen ervaring met wassen oordopjes dus kan niet vergelijken
Ik heb er recent aangekocht en absoluut een flop voor mij (ook zijslaper + wroeter). Ik kan niet goed tegen dopjes die alles afsluiten, maar qua sensatie vallen deze nog wel mee.
Nadeel: ze zijn moeilijker correct aan te brengen en ik verlies ze veel sneller dan de quies oordopjes. Die blijven voor mij ook absoluut de winnaar.
 
Ook hier Pluggerz oordoppen op maat, maar dan specifiek gekocht voor optredens. Ik voel dat eigenlijk niet zitten, kan daar zonder problemen een hele dag mee op een festival rondlopen. Demping is dik in orde.
 
Van de pilletjes waar je minder triest van wordt, wordt je dikker. Van de spuitjes waar je trager van doodgaat, wordt je ook dikker. Van de pilletjes waar je minder pijn van zou kunnen hebben (zware nadruk op ‘zou kunnen’) wordt je triest en krijg je andere pijn. Er zijn pilletjes waar je minder dik van wordt, maar dan wordt je wel triester. Wat voor een cyclische hel is dit eigenlijk? Als ik de boel de boel laat, kan ik misschien wel dun zijn. Miserabel maar dun. Da’s dan toch sociaal aanvaardbaarder?
Enorm depri berichtje...

Hoe gaat het met jou?
 
Wij hebben ook recent grote openbare werken in de straat gehad en kan wel inkomen hoe dit een inpakt kan hebben op je mentaal welzijn. Tussen 04u en 06u werd het materiaal aangeleverd en vanaf 06u mochten ze effectief starten met werken, vaak non-stop in ploegen tot 22u. Niet enkel het lawaai, maar ook de trillingen hielden ons wakker en deden ons meer dan eens ons huis ontvluchten...

Bij mij is mijn mentaal welzijn al een tijdje wankel, helaas door een andere reden.
Die wegenwerken zujn nu eigenlijk een extra laagje dat er bijkomt, waardoor er weinig rust nog is in mijn hoofd.
Anderzijds zeiden mijn buren mij dat ze volgende week een paar dagen naar Antwerpen trekken om er even tussenuit te zijn, weg van de herrie.
Dus het heeft wel een grote impact op elk van ons precies...

Zowel mijn vriendin als ikzelf kochten toen slaapoordoppen (voor zijslapers) op maat van Pluggerz (via Goed Hoorcentra). Ik moet zeggen dat we daar beide best wel tevreden over zijn. Het houd heel wat geluid tegen, akelig veel zelfs. Doordat het een variant voor zijslapers is, storen ze ook helemaal niet als je op je zij ligt, wat voor mij een must was. Het is wel even wennen, want het sluit je oor helemaal af.
Tnx, ga ik zeker even verder bekijken.
Ik heb Pluggerz voor muziekbescherming, maar misschien toch eens overwegen dan om hij hen slaapdoppen op maat te laten maken.
Die van Variphone heb ik eigenlijk niks aan, doordat ze nog veel te veel geluid doorlaten.
 
Ik heb Pluggerz voor muziekbescherming, maar misschien toch eens overwegen dan om hij hen slaapdoppen op maat te laten maken.
Bij die Pluggerz van mij is de filter vervangbaar, uiteindelijk is het vooral dat wat bepaalt hoe geluid wordt gefilterd. Misschien dat het bij de jouwe ook mogelijk is die te vervangen door iets wat nog meer en vollediger dempt?
 
Bij die Pluggerz van mij is de filter vervangbaar, uiteindelijk is het vooral dat wat bepaalt hoe geluid wordt gefilterd. Misschien dat het bij de jouwe ook mogelijk is die te vervangen door iets wat nog meer en vollediger dempt?

Ja, denk het wel. De filter zit er langs de buitenkant op, maar wel vrij vast.
Alleen veronderstel ik dat de materie van het oordopje zelf niet echt geschikt is voor te slapen.
Wat mij betreft zou het gerust een full block filter mogen zijn.

Ga volgende week toch maar eens langsgaan bij zo'n hoorcentrum... 🙂
 
Even mijn situatie schetsen: de problemen zijn begonnen eind jaren 90 toen ik ging werken.
Heb dit ooit gepost als een reply op een vraag in Quora , ik zal het hier posten zodat ik niet alles opnieuw moet typen:

When I still had a job, some twenty years ago, my colleagues would call me asocial or a faggot because I didn’t say much. It was then that I developed extreme insomnia: when I was at home from work I felt glad and not anxious but also didn’t feel sleepy in the evening and during the night I started worrying that I had to go to work the next day so I didn’t sleep at all. Then at my job I was dead tired and anxious and when I was back home I was fully awake again. And then this cycle would be repeated, day after day until it was weekend and I finally could sleep at day. So basically I would be completely awake (and exhausted) during the weekdays and had to wait until the weekend to get some sleep (14 hours). And this week after week, month after month, year after year. I tell you, I went through hell. And I didn’t want to quit my job cos then I wouldn’t get an unemployment benefit. In hindsight I should have gone to my doctor and ask to be set on healthcare for an indefinite time, but I didn’t think I would get it (my mistake). After 4 years I got my dismissal becos of redundancy in the firm and I never felt so happy ! During my unemployment years I discovered I suffered from non-24 hour sleep wake disorder, which basically means that my sleep/wake cycle continuously shifts forward and I would develop insomnia from the moment I had to follow a strict daily pattern, like when you go working.

To this day my normal sleep/wake schedule isn’t restored but at least I don’t have to work again, ever.

Maar het verhaal gaat verder, gedurende mijn werkloosheidsjaren heb ik met vanalles geexperimenteerd voor mijn slaap probleem en toen heb ik een kruid gerookt waardoor er iets in mijn hoofd is gebeurd waardoor ik steeds minder sliep en slaappillen hebben nu een averechts effect en ik ben ook extreem gevoelig geworden voor licht/donker contrast waardoor ik heel gevoelig ben voor de jaargetijden: de zomer is het ergst, door het felle licht word ik angstig en hypernerveus, ik voel me precies terug een eenzaam jongetje van 6 jaar oud dat alleen op de wereld is en niemand heeft. Wat ik daarmee bedoel is dat ik een extreem gebrek heb aan geborgenheid en ik heb het ook ijskoud, het enige voordeel van de zomer is als het zeer heet is. En soms slaap ik dan niet voor 2 of meer dagen na elkaar, het is echt een hel. Het enige dat dan helpt is kratom, een kruid uit Indonesie dat een opiaat is. Dan krijg ik het terug warm en geven de endorfinen terug een gevoel van geborgenheid. De herfst is dan net het tegenovergestelde, wanneer de dagen plots donker worden voel ik me zwaar apatisch en depressief, wat een beetje helpt is 1 of meerdere mirtazapine pillen van 45mg. De winter is dan terug beter, dan ben ik het donker weer meer gewoon en slaap ik het best, soms een ganse dag. Maar dat apatische en depressie gevoel blijft. De lente is voor mij het beste jaargetijde, dan zijn de dagen langer dan in de winter maar niet zo lang als in de zomer want die lange zomerdagen zijn voor mij ook een probleem, aangezien ik pas 's morgens in mijn bed kruip en het dan al terug licht is. En in de lente is het al zonnig maar niet zo erg als in de zomer. In de lente ben ik voor 2-3 maanden het actiefst.
Eind augustus had ik stims (stimulantia) gekocht op het internet waarvan ik hoopte dat die zouden helpen tegen de komende herfstdepressie. De eerste keer dat ik die nam was fantastisch, die dopamine rush die je krijgt maakt je niet alleen happy maar je bent supergemotiveerd en geconcentreerd om iets te doen. Maar na een dag of tien werkte het plots niet meer. Dan 2 weken gewacht en ik voelde me terug hyper maar geen dopamine rush. Dan de 3de keer voelde ik me zelf heel moe overdag en de ganse avond en nacht was ik volkomen apatisch/lethargisch, ik lag gewoon in mijn zetel en deed niks, gewoon constant aan van alles denken. Na een paar dagen werkt dit serieus deprimerend maar gelukkig is het nu terug wat beter.
 
Laatst bewerkt:
Mijn uitstelgedrag is weer erg de laatste tijd.
Vandaag niks gedaan gekregen van wat ik van plan was, behalve kleine taakjes die er tussen komen.
Zonder deadline of dringendheid geraakt er niet veel gedaan bij mij. De focus is er niet.
 
Mijn uitstelgedrag is weer erg de laatste tijd.
Vandaag niks gedaan gekregen van wat ik van plan was, behalve kleine taakjes die er tussen komen.
Zonder deadline of dringendheid geraakt er niet veel gedaan bij mij. De focus is er niet.
En bedoel je dat dan werkgerelateerd of in uw privé-omgeving?
 
Overal maar vooral op't werk. Ik kan hard werken naar een deadline toe en als de deadline voorbij is dan is het alsof mijn motor stilvalt en dan gaat het niet meer vooruit.
Maar ook werkjes zoals in de tuin of afspraken maken met de tandarts, kapper, ... worden uitgesteld
Vroeger bij het studeren had ik dat ook al, met 2 dagen tijd om een examen te blokken deed ik 10% de eerste dag en 90% de laatste dag.
 
Weet niet of het hier past, maar ik merk dat ik het de laatste tijd moeilijk heb met familie/vrienden die willekeurige mensen beoordelen of compleet afbreken voor zaken waar die geen invloed op hebben (uiterlijk, intelligentie, afkomst,..).
Soms heb je dan een gezellige avond op restaurant maar dan wordt dat voor mij vergald door bepaalde commentaar en wil ik gewoon naar huis.

Als ik er dan iets over zeg dan ben ik te "soft" of "die mensen horen dat toch niet".

Nujah, ik snap wel dat dat vaak kan voorkomen bij jongeren/jongvolwassenen (of oudjes van 80 jaar :unsure:), maar ik spreek hier over mensen van 35+ waar je toch van verwacht toleranter en minder beoordelend te zijn
 
Weet niet of het hier past, maar ik merk dat ik het de laatste tijd moeilijk heb met familie/vrienden die willekeurige mensen beoordelen of compleet afbreken voor zaken waar die geen invloed op hebben (uiterlijk, intelligentie, afkomst,..).
Soms heb je dan een gezellige avond op restaurant maar dan wordt dat voor mij vergald door bepaalde commentaar en wil ik gewoon naar huis.

Als ik er dan iets over zeg dan ben ik te "soft" of "die mensen horen dat toch niet".

Nujah, ik snap wel dat dat vaak kan voorkomen bij jongeren/jongvolwassenen (of oudjes van 80 jaar :unsure:), maar ik spreek hier over mensen van 35+ waar je toch van verwacht toleranter en minder beoordelend te zijn
De mensen vinden daar blijkbaar hun uitlaatklep in... Tegenwoordig is het erg. Mensen zien ook niet meer naar elkaar om. Ikzelf zit al maanden thuis na een ongeval en hoor ook niemand meer. Zelfs goede vrienden niet meer... In het begin stuur je dan zelf eens een bericht maar na een tijd geef je dat ook op. Lig je er even uit en kan je ff niet meer meedraaien in de maatschappij, dan wordt je snel aan de kant geschoven.
 
Weet niet of het hier past, maar ik merk dat ik het de laatste tijd moeilijk heb met familie/vrienden die willekeurige mensen beoordelen of compleet afbreken voor zaken waar die geen invloed op hebben (uiterlijk, intelligentie, afkomst,..).
Soms heb je dan een gezellige avond op restaurant maar dan wordt dat voor mij vergald door bepaalde commentaar en wil ik gewoon naar huis.

Als ik er dan iets over zeg dan ben ik te "soft" of "die mensen horen dat toch niet".

Nujah, ik snap wel dat dat vaak kan voorkomen bij jongeren/jongvolwassenen (of oudjes van 80 jaar :unsure:), maar ik spreek hier over mensen van 35+ waar je toch van verwacht toleranter en minder beoordelend te zijn
Dat mensen hun energie daar willen insteken dat snap ik ook niet.
 
Mijn uitstelgedrag is weer erg de laatste tijd.
Vandaag niks gedaan gekregen van wat ik van plan was, behalve kleine taakjes die er tussen komen.
Zonder deadline of dringendheid geraakt er niet veel gedaan bij mij. De focus is er niet.
Dat heb ik ook al +10 jaar. Dingen die nodig zijn worden gedaan (werk, kuisen etc.) maar dingen om mezelf wat verder te helpen in het leven (studies, hobbies etc.) die blijven in mijn hoofd hangen maar raken niet gedaan. Mijn psycholoog raakt er ook niet echt aan uit.
 
Voor een deel is het ook fout in de maatschappij, als ge niet altijd nuttig bezig zijt krijgt ge al vlug schuldgevoelens. En dan worden we van overal met informatie gebombardeerd dat het soms moeilijk is om u met het relevante bezig te houden. Of spiegelen we ons te veel aan een ander op social media, dat laatste is ook geen vooruitgang voor de maatschappij vind ik, het is eerder tijdverlies.
 
Het hele idee van "je moet keihard werken en dan ben je goed bezig" is ook gewoon bullshit IMHO. De beste ideeën komen niet wanneer je aan uw bureau op uw toetsenbord zit te tokkelen maar op de wc, in de douche of onderweg van/naar het werk.

En verveling/nietsdoen heeft absoluut zijn voordelen. Uw hersenen zijn op de achtergrond bezig uw dag te verwerken.
 
Terug
Bovenaan