Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 32,8%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,6%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,8%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,5%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 12 6,8%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,6%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,4%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,4%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    177
Sessie is achter de rug. Laatste momenten zou ik haar bijna een knuffel hebben gegeven. Ik ga haar wel missen. Maar ze gaf aan dat ik gelijk had van de sessies te stoppen. Moest er iets zijn, mocht ik haar altijd bellen of mailen en de deur blijft natuurlijk openstaan voor als ik toch terug nood zou hebben aan gesprekken.
 
Het is nu al drie weken dat ik niet werk en wonder boven wonder - ik heb weer veel energie om te sporten. Ik slaap als een roos. Ik zie er minder uitgeblust uit, voel me gelukkiger. Heb ook geen last meer van angst - voorheen lag ik bijna elke nacht wakker en altijd werkgerelateerd. Ik doe nog even een examen voor mijn opleiding en erna vlieg ik met een kameraad naar Portugal. Heb nog geen terugvlucht dus misschien dat ik erna naar Wenen of Budapest vlieg op m'n eentje. 14 februari start mijn nieuwe job waar ik ook wel naar uitkijk (minder uren, 10 min stappen van mij en minder commercieel).

In ieder geval wil ik wel nog mijn psychologe blijven zien.
 
Laatst bewerkt:
Door omstandigheden even mijn psych niet gezien en ik heb meer dan ooit het gevoel dat mijn leven aan het instorten is. De staat van de wereld helpt ook niet echt mee... Het nut van alles ontgaat me momenteel. Werk lukt niet, meeste "vrienden" zijn weg, dingen die ik al lang wil doen blijf ik alsmaar uitstellen. Ik wil gewoon een knop induwen en afsluiten. I don't know how it got this bad.
 
Door omstandigheden even mijn psych niet gezien en ik heb meer dan ooit het gevoel dat mijn leven aan het instorten is. De staat van de wereld helpt ook niet echt mee... Het nut van alles ontgaat me momenteel. Werk lukt niet, meeste "vrienden" zijn weg, dingen die ik al lang wil doen blijf ik alsmaar uitstellen. Ik wil gewoon een knop induwen en afsluiten. I don't know how it got this bad.
Ik ben niet zeker of je er veel mee bent, maar weet dat je niet 'alleen' bent op dat vlak. Alleen tonen sommigen dat niet echt makkelijk. Je roept niet van de toren van de wereld: "ik ben depressief", zo werkt het niet. Meestal schamen de mensen zich ervoor en houden ze het voor zichzelf. Er wordt ook wel verwacht dat het allemaal goed en perfect loopt, maar in feite vind ik het ook 'normaal' - hoewel niet leuk - dat het ook wat minder loopt of men zich wat minder voelt, maar sociaal wordt dat niet zo aanvaard. Je kan wel één keer antwoorden als iemand vraagt: hoe gaat het met jou. Het gaat niet goed. Maar als je dat meerdere keren zegt, mijden mensen u. En wat het ook niet makkelijk maakt is als je je minder voelt, dat je vanuit uw eigen gevoel ook wat meer mijdt. Sommigen stralen het wat uit dat ze zich niet goed voelen, anderen kunnen eigenlijk echt plezier maken en lachen met anderen en toch niet goed in hun vel zitten. Voor mij werkt afleiding het best, en ik probeer binnen mijn mogelijkheden er het beste te maken van wat mogelijk is. Uiteindelijk vind ik het gewoon niet waard om na te denken over zelfmoord, omdat dat echt vreselijke gedachten zijn die je nog depressiever maken dan je al bent, en tijd om dood te gaan is er nog genoeg. We doen het allemaal ooit wel eens, of we het nu willen of niet. Als mijn tijd komt, aanvaard ik het maar ik wil, hoe moeilijk het ook is, mijn tijd uitdoen maar ik zal er ook geen traan om laten als mijn tijd komt.

Wat soms wel problematisch is, en velen de neiging hebben hier, is dat we een heel prestatiegerichte maatschappij zijn, waarbij we geleerd worden om ambitie te hebben, om dromen te hebben en die trachten waar te maken, maar zo zit het eigenlijk allemaal niet echt ineen. Voor de meesten loopt het door tal van omstandigheden die je zelf of juist niet zelf in de hand hebt, anders, en eigenlijk draait het leven voor mij daar ook niet echt om. Als ik CEO van een bedrijf ben als ik 50 jaar ben, is mijn leven dan geslaagd? Dat is een goede vraag dat je je kan stellen. En los daarvan, de stress en drukte die met zo een leven gepaard gaan, is dat dan het waard? Je kan denken van "veel geld hebben", maakt dat dan het allemaal beter en gelukkiger, en het clichè mischien maakt het het wel gemakkelijker door de stabiliteit en 'minder zorgen' die je hebt, maar wat je hebt kan je ook verliezen dus ben je dan eerder al geneigd richting beschermen wat je hebt en veiligheid, en minder richting 'verkennen' en je laten gaan. En uiteindelijk is het geen currency voor happiness. Veel vrienden hebben? Is dat dan succesvol. Te zien natuurlijk wat je hebt aan die vrienden en wat voor invloed ze hebben op jou en omgekeerd. Je kan veel vrienden hebben en toch alleen zijn. Een gezin met kinderen dan? Het clichè van een gelukkig lang getrouwd gezin gaat ook niet altijd op. Ik bedoel het is niet altijd rozengeur en manenschijn, en het leven dat je voorstelt dat je wilt, is niet altijd haalbaar. En of het draait rond doelen, je dromen halen en succes (wat al subjectief is), betwijfel ik. Misschien is er veel dat ik niet heb en niet kan doen, maar binnen hetgeen dat ik wel kan doen en wel heb kan ik ook gelukkig zijn. Ik ben blij met de passies die ik heb en dat ik me daar kan bezighouden en voor inzetten of de tijd verdrijven. Maar het is ook wel zaak soms van: "kunnen aanduiden wat toxisch is voor jou", en dat elimineren, en in dat proces ben ik nog altijd bezig, om zo verder te evolueren. Ook minder bezighouden met wat een ander wilt of van verlangt, zeker als het een vreemde is. Gewoon het minimale doen om maatschappelijk aanvaard te worden (of "in orde" te zijn), en zo binnen de pas te lopen en voor de rest invullen op mijn eigen manier waar ik belang/waarde aan hecht.

Qua staat van de wereld, ja, als ik meer kon doen zou ik het doen. Maar daar ben ik niet toe in staat. Ik denk dat je moet proberen zelf het "goede" te doen, en op zijn minst 'niet slechts' te doen, ook al is dat soms ook subjectief. Voor de rest heb je er geen invloed op. Dat zal ook niet beteren in de toekomst, dat was ook niet beter vroeger. Misschien met momenten iets beter, en op andere momenten - soms verder terug - dan weer een stuk slechter. Een perfecte maatschappij zal er nooit zijn, of toch niet in ons leven. Dat kan je niet ambiëren, want dat is ook een onrealistisch en onhaalbaar "doel", waarbij we de lat weer te hoog leggen. En als het ooit mogelijk zou zijn, dan is het een lange weg met vallen en opstaan, waarbij je zelf een steen(tje) op een pyramide zet, waarbij je het moet zien als een project van duizenden jaren, die niemand op zijn eentje kan bouwen, ook niet God, ook niet één generatie van mensen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zeker of je er veel mee bent, maar weet dat je niet 'alleen' bent op dat vlak. Alleen tonen sommigen dat niet echt makkelijk. Je roept niet van de toren van de wereld: "ik ben depressief", zo werkt het niet. Meestal schamen de mensen zich ervoor en houden ze het voor zichzelf. Er wordt ook wel verwacht dat het allemaal goed en perfect loopt, maar in feite vind ik het ook 'normaal' - hoewel niet leuk - dat het ook wat minder loopt of men zich wat minder voelt, maar sociaal wordt dat niet zo aanvaard. Je kan wel één keer antwoorden als iemand vraagt: hoe gaat het met jou. Het gaat niet goed. Maar als je dat meerdere keren zegt, mijden mensen u. En wat het ook niet makkelijk maakt is als je je minder voelt, dat je vanuit uw eigen gevoel ook wat meer mijdt. Sommigen stralen het wat uit dat ze zich niet goed voelen, anderen kunnen eigenlijk echt plezier maken en lachen met anderen en toch niet goed in hun vel zitten. Voor mij werkt afleiding het best, en ik probeer binnen mijn mogelijkheden er het beste te maken van wat mogelijk is. Uiteindelijk vind ik het gewoon niet waard om na te denken over zelfmoord, omdat dat echt vreselijke gedachten zijn die je nog depressiever maken dan je al bent, en tijd om dood te gaan is er nog genoeg. We doen het allemaal ooit wel eens, of we het nu willen of niet. Als mijn tijd komt, aanvaard ik het maar ik wil, hoe moeilijk het ook is, mijn tijd uitdoen maar ik zal er ook geen traan om laten als mijn tijd komt.

Wat je zegt klopt wel. Ik weiger mezelf voor te liegen dus ik zeg wat ik denk of voel, ,maar hoe eerlijker je bent over hoe je je voelt hoe meer mensen weg trekken. Da's heel duidelijk merkbaar. Het gaat alsmaar meer in de media over open zijn over je gevoelens, maar als je het doet wordt je een paria. Allemaal heel hypocriet.
 
Ik denk ook omdat dat is omdat mensen vaak al genoeg aan hun hoofd hebben met hun eigen problemen, en dus niet de "negativiteit" van een ander willen horen of erbij nemen, en anderzijds is er ook een stigma, en dat gaat niet op 1,2,3 weg. De media probeert dat wel te veranderen, maar dat verander je niet op één dag. Dat is hetzelfde met pesten. Je kan wel "tegen pesten" zijn en er veel trachten tegen te doen, maar uiteindelijk gaat dat ook niet op 1,2,3 weg. We wonen dichter op elkaar en komen meer in contact met andere mensen dan vroeger (internet, stadsleven tov vroeger), maar de afstand is eigenlijk groter dan ooit geworden.

De vraag: "hoe gaat het met je?" wordt vaak gewoon gesteld als elementaire beleefdheid. Als je dat niet aan iemand vraagt, dan noemen anderen je onbeleefd of kom je zo over, en zal misschien niet iedereen dat zeggen. Maar antwoord je eerlijk op die vraag, dan kom je ook op een bepaalde manier over. En ook van mijn kant toe, heb ik niet altijd zin om daarover te beginnen of daar tegen anderen over te spreken. Soms zal een vreemde die vraag stellen, maar ik heb echt geen zin om aan iemand die ik niet ken te zeggen dat ik me niet goed voel als dat zo zou zijn. Ik vind dat hun zaken niet. Dus dan ontwijk ik de vraag of antwoord ik gewoon niet eerlijk, en daar is op zich niets mis mee, want de vraag wordt ook zelden oprecht gesteld. Het is een soort automatisme dat uit beleefdheid wordt gesteld, maar de persoon die dat vraagt is niet altijd oprecht benieuwd naar hoe je je voelt of hoe het gaat met mij. Dus misschien antwoord ik niet eerlijk, maar de vraag wordt ook zelden uit eerlijke intenties gesteld. Het is wat het is, maar bepaalde dingen hou ik liever voor mezelf en een ander is daar toch niet geïnteresseerd in. Als ik met andere mensen praat of me bezig hou, vergeet ik ook liever "negatieve dingen" in die periode omdat dat toch geen zin heeft, en gebruik ik de tijd die we samen hebben op een leukere manier omdat dat de beste remedie is.
 
Laatst bewerkt:
Praat je nu nog met iemand? Aangezien je duidelijk aanvoelt waar de spiraal heengaat, kan je leren hoe er (beter) mee om te gaan, met zowel de roekeloosheid als het gevoel van leegte.
Ik denk wel dat je het denken van ‘zo een relatie heb ik nodig’ moet aanpassen naar ‘zo een relatie zou ik graag hebben’, gewoon om te vermijden dat het een fixatie wordt van ‘ik ga zonder niet beter worden’. Je hebt zelf al jaren het allergrootste werk geleverd, geef jezelf daar alle krediet maar voor.
Nee ik praat al een tijd niet meer met iemand, toch niet professioneel.
Eigenlijk met niemand maar er is ook niet echt veel om over te praten, 10 jaar en 8 jaar geleden respectievelijk heb ik een tijd in de UK en Zweden gewoond, beide voor een relatie met iemand die ik online had leren kennen en toen die dingen af liepen ben ik terug gekomen en heb ik wel met een goede vriend ''gecrashed'' op de zetel en hebben we avonden lang gepraat over de zin en onzin van het leven en liefde, dat is eigenlijk de laatste keren dat ik echt met iemand erover heb gepraat.

Jaartje erna heb ik weer iemand leren kennen en dat heeft uiteindelijk dik 5 jaar geduurd en in die periode ben ik eigenlijk helemaal afgeraakt van slechte gedachten of medicatie, voor mij was er geen ''reden'' meer om niets te zien zitten.

Momenteel heb ik na lange tijd weer een job dus focus daar nu zowat op en het feit dat ik single ben is ''leuk'' in het opzicht dat ik met mijn geld kan doen wat ik wil zonder dat iemand er over zaagt of als ik eens de vroege heb en dag er na de late kan ik op avond 1 nog eens s'avonds in de auto springen en gewoon eens ergens gaan zonder iemand vraagt wat het kost of wanneer ik thuis kom.
Maar dat is ook alleen maar ''leuk'' in die opzichten, na 1.5 jaar zou ik graag toch ook weer eens wat meer van mijn leven delen met iemand, of niet altijd alleen ergens moeten gaan of zitten.

Een fixatie is het niet echt want anders had ik al lang weer 1 of andere stoot ondernomen om dat te bereiken, ik zou eigenlijk zelfs niet weten hoe.
Voor dating apps ben ik te onzeker, en voor at random op iemand af te stappen als ik ergens sta/zit ben ik te onzeker en te awkward.
Dat klinkt vreemd voor iemand die al zijn relaties heeft zien voortkomen door online met iemand aan de praat te raken maar toch is het zo.
Ik heb ook niet echt skills, we kunnen niet zingen of instrumenten bespelen en Mr handige Harry zijn we ook niet, vind dat altijd zowat ''meh'' als ge met iemand begint te daten ( natuurlijk zijn er nog vele mensen die niet kunnen zingen of guitar solo's uitpompen of een hele garage zelf bouwen en die zijn ook gelukkig getrouwd of whatever ) maar ik had graag toch iets gehad wat ik zou kunnen.

Als ik momenteel al ''issues'' heb dan is het meer nostalgisch dan wat anders, ik heb soms echt heimwee naar de periode 2010-2017.
Als ik dan denk aan de buitenlandse liefdesavonturen die ik nog moest beleven of zelfs al maar gewoon dat ik toen nog een sociale kring had en in het weekend al eens in een club of cafe raakte, dingen die op je eentje natuurlijk niet zo leuk zijn.
Nuja we hebben een job en geld en we kunnen betalen wat we moeten betalen en hebben geld over om al eens ne keer iets te doen dus het kan een stuk erger, maar gelukkig ben ik niet echt.
 
Een aantal jaren geleden heb ik een hele tijd ontzettend diep gezeten. En het heeft me enorm veel moeite gekost om recht te krabbelen.
Nu heb ik pas een persoonlijke tegenslag gehad en ik merk dat ik toch nog altijd niet zo sterk in mijn schoenen sta als ik dacht.
Ik voel dat ik terug in een negatieve spiraal begin te belanden.
Ik heb aan de ene kant zin/behoefte om een paar dagen te wenen met depressieve muziek op en toe te geven aan die emoties maar aan de andere kant heb ik schrik dat het me weer gaat overnemen. 😕
 
Een aantal jaren geleden heb ik een hele tijd ontzettend diep gezeten. En het heeft me enorm veel moeite gekost om recht te krabbelen.
Nu heb ik pas een persoonlijke tegenslag gehad en ik merk dat ik toch nog altijd niet zo sterk in mijn schoenen sta als ik dacht.
Ik voel dat ik terug in een negatieve spiraal begin te belanden.
Ik heb aan de ene kant zin/behoefte om een paar dagen te wenen met depressieve muziek op en toe te geven aan die emoties maar aan de andere kant heb ik schrik dat het me weer gaat overnemen. 😕
Ik heb afspraken met mijn hulpverleners daarrond. Alles dat minder dan 1 week duurt= niet zorgwekkend, hoe angstaanjagend het ook mag zijn.
Alles wat langer dan een week duurt= bellen voor spoedafspraak want hoe dieper je valt, hoe langer het duurt om er terug uit te komen. Denk dat ik +-4x per jaar voel dat het slecht gaat, maar tot nu toe nooit langer dan 5 dagen geduurd.
Zeker op tijd hulp zoeken dus! 🫂🫂🫂
 
Onlangs heeft de Nerdland podcast een special over autisme gehouden, en ik was er wat van aangedaan hoeveel ik mezelf erin herkende. Het idee dat je bezig bent menselijk gedrag te kopiëren in sociale situaties, het 'wapperen met handen', de vermoeidheid na langdurig sociaal contact, de behoefte aan diepgaandere sociale relaties die vaak mislukken door mijn eigen gebrek aan initiatief om zo'n relaties te onderhouden...

Er vallen behoorlijk wat puzzelstukjes in elkaar. Het pesten, zowel in het lager als middelbaar als de sportclub. Studies die indertijd mislukten doordat ik me gewoon compleet van alles wou afzonderen, het gebrek aan echt goeie vrienden behalve deze die ik sinds het middelbaar ken, geen relatie van langer dan 4 maand hebben tot mijn 28ste hoewel ik daar wel behoefte aan had...
Het ding is, wat ben ik ermee? Aan de ene kant lijkt een diagnose een soort erkenning. Dan is er een effectief benoembare reden waarom zoveel dingen in mijn leven niet liepen zoals ik wou. Aan de andere kant is er voor mij momenteel niet echt een dwingende reden. Tuurlijik, ik zou graag wat meer vrienden willen, maar er is verder niet echt iets dat me fundamenteel in mijn doen en laten hindert. Bovendien is er ook wel een lichte angst dat een diagnose negatief zou zijn en ik me gewoon aan het aanstellen ben.

Ik heb een vriendin en een dochter die ik doodgraag zie. Onlangs kwamen die mij eens verrassen op het werk. Ik was natuurlijk blij ze te zien, maar ik was ook enorm nerveus. Wat doe ik nu? Stel ik mijn collega's één voor één voor? Staan we hier even te praten? Iets in mij wilde hen daar zo snel mogelijk weg omdat het een totaal niet-ingecalculeerde situatie was. Ik voelde me daar enorm stom over. Maar doordat ik dus al met die potentiele autismespectrumstoornis in mijn hoofd zat kon ik dat al beter plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Buon
Onlangs heeft de Nerdland podcast een special over autisme gehouden, en ik was er wat van aangedaan hoeveel ik mezelf erin herkende. Het idee dat je bezig bent menselijk gedrag te kopiëren in sociale situaties, het 'wapperen met handen', de vermoeidheid na langdurig sociaal contact, de behoefte aan diepgaandere sociale relaties die vaak mislukken door mijn eigen gebrek aan initiatief om zo'n relaties te onderhouden...

Er vallen behoorlijk wat puzzelstukjes in elkaar. Het pesten, zowel in het lager als middelbaar als de sportclub. Studies die indertijd mislukten doordat ik me gewoon compleet van alles wou afzonderen, het gebrek aan echt goeie vrienden behalve deze die ik sinds het middelbaar ken, geen relatie van langer dan 4 maand hebben tot mijn 28ste hoewel ik daar wel behoefte aan had...
Het ding is, wat ben ik ermee? Aan de ene kant lijkt een diagnose een soort erkenning. Dan is er een effectief benoembare reden waarom zoveel dingen in mijn leven niet liepen zoals ik wou. Aan de andere kant is er voor mij momenteel niet echt een dwingende reden. Tuurlijik, ik zou graag wat meer vrienden willen, maar er is verder niet echt iets dat me fundamenteel in mijn doen en laten hindert. Bovendien is er ook wel een lichte angst dat een diagnose negatief zou zijn en ik me gewoon aan het aanstellen ben.

Ik heb een vriendin en een dochter die ik doodgraag zie. Onlangs kwamen die mij eens verrassen op het werk. Ik was natuurlijk blij ze te zien, maar ik was ook enorm nerveus. Wat doe ik nu? Stel ik mijn collega's één voor één voor? Staan we hier even te praten? Iets in mij wilde hen daar zo snel mogelijk weg omdat het een totaal niet-ingecalculeerde situatie was. Ik voelde me daar enorm stom over. Maar doordat ik dus al met die potentiele autismespectrumstoornis in mijn hoofd zat kon ik dat al beter plaatsen.

Een stoornis is uiteraard pas een stoornis als dit een negatieve impact heeft op je leven. Ik hoor je niet echt zeggen dat dit het geval is?
Een officieel criteria is bijvoorbeeld: "De verschijnselen veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke levensgebieden."

Ik snap echter wel dat een diagnose je erkenning kan geven en dat dit je kan helpen met sommige gebeurtenissen te plaatsen. Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken hoeveel belang je hecht aan officiële diagnose vs een zelfdiagnose. Heel veel mensen met autisme zijn toch niet officieel gediagnosticeerd, maar vinden veel steun en tips in boeken over autisme, groepen op facebook, etc. Misschien kan dat voor jou ook voldoende zijn? Zoals je zelf al aangaf: het vermoeden van de diagnose hielp je al om de onvoorziene gebeurtenissen met je vriendin en dochter te helpen plaatsen. Zou je dit bijvoorbeeld anders hebben aangepakt als je een diagnose had vs nu? Ik denk het niet...
Daarbij komt natuurlijk ook dat een diagnose best prijzig is... Dit loopt al snel van 500 tot 1000 euro, of soms zelfs nog meer.

Toevallig start ik morgen wel zelf met een diagnostisch traject, naar zowel ASS als persoonlijkheid. Ik vind het erg spannend en herken je angst om er als een aansteller uit te komen.
 
Ik snap echter wel dat een diagnose je erkenning kan geven en dat dit je kan helpen met sommige gebeurtenissen te plaatsen. Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken hoeveel belang je hecht aan officiële diagnose vs een zelfdiagnose. Heel veel mensen met autisme zijn toch niet officieel gediagnosticeerd, maar vinden veel steun en tips in boeken over autisme, groepen op facebook, etc. Misschien kan dat voor jou ook voldoende zijn? Zoals je zelf al aangaf: het vermoeden van de diagnose hielp je al om de onvoorziene gebeurtenissen met je vriendin en dochter te helpen plaatsen. Zou je dit bijvoorbeeld anders hebben aangepakt als je een diagnose had vs nu? Ik denk het niet...
Daarbij komt natuurlijk ook dat een diagnose best prijzig is... Dit loopt al snel van 500 tot 1000 euro, of soms zelfs nog meer.

Toevallig start ik morgen wel zelf met een diagnostisch traject, naar zowel ASS als persoonlijkheid. Ik vind het erg spannend en herken je angst om er als een aansteller uit te komen.
Welja, mijn gedrag en omgang met anderen is uiteraard iets dat een negatieve impact heeft op mijn leven. maar dat heb je evengoed als je gewoon introvert bent en jezelf stoort aan de sociale situaties waar je vaak in geforceerd wordt. Dus vanaf wanneer kun je zoiets echt een 'stoornis' noemen. Da's hetgeen waar ik nu wat mee zit. En je hebt volledig gelijk dat die officiële diagnose waarschijnlijk niet veel verschil zou maken.

Veel succes met je traject, trouwens!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: C11
Welja, mijn gedrag en omgang met anderen is uiteraard iets dat een negatieve impact heeft op mijn leven. maar dat heb je evengoed als je gewoon introvert bent en jezelf stoort aan de sociale situaties waar je vaak in geforceerd wordt. Dus vanaf wanneer kun je zoiets echt een 'stoornis' noemen. Da's hetgeen waar ik nu wat mee zit. En je hebt volledig gelijk dat die officiële diagnose waarschijnlijk niet veel verschil zou maken.

Veel succes met je traject, trouwens!

Bedankt!

Ik kan je trouwens 2 boeken aanraden:
- Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps
- Aut of the box van Magali De Reu
Ze zijn wel geschreven door vrouwen, waar autisme zich vaak net iets anders toont, maar ik vond ze erg herkenbaar geschreven.
 
Welja, mijn gedrag en omgang met anderen is uiteraard iets dat een negatieve impact heeft op mijn leven. maar dat heb je evengoed als je gewoon introvert bent en jezelf stoort aan de sociale situaties waar je vaak in geforceerd wordt. Dus vanaf wanneer kun je zoiets echt een 'stoornis' noemen. Da's hetgeen waar ik nu wat mee zit. En je hebt volledig gelijk dat die officiële diagnose waarschijnlijk niet veel verschil zou maken.
Als het kind maar een naam heeft, zeker?

Ik zie eerlijk gezegd niet in welk concreet verschil er is tussen "ik ben slecht in sociaal contact want ik ben introvert" en "ik ben slecht in sociaal contact want ik heb autisme". In beide gevallen kan je er niets aan doen behalve zelfbewust te zijn van je 'beperking', en die fase heb je duidelijk al doorlopen. Je hoeft jezelf ook helemaal niet te rechtvaardigen tegenover derden, gewoon zeggen "ik ben slecht in sociaal contact" is vaak voldoende, de exacte reden daartoe boeit hen vaak toch geen hol. Welk nut heeft een diagnose dan nog, als je je weg in het leven ondertussen toch al gevonden hebt ondertussen? Ga je plots vrienden beginnen maken als een dokter je vertelt dat je autisme hebt? Of ga je die behoefte aan vrienden dan minder ervaren?

Ik zie mij ook wel vlotjes één of ander etiket opgekleefd krijgen als ik mijzelf zou laten testen - jezelf ergens in herkennen is trouwens oh zo gemakkelijk - maar waarom zou ik dat nu nog doen? Ik weet wie ik ben. Die diagnoses lijken mij vooral cruciaal om snel en doeltreffend te kunnen ingrijpen bij kinderen en jongeren die bepaalde moeilijkheden ervaren die ze zelf niet kunnen plaatsen. Of in ernstige gevallen waarbij een diagnose noodzakelijk is om aanspraak te maken op financiële of andere hulp, uiteraard.

Ik heb een vriendin en een dochter die ik doodgraag zie. Onlangs kwamen die mij eens verrassen op het werk. Ik was natuurlijk blij ze te zien, maar ik was ook enorm nerveus. Wat doe ik nu? Stel ik mijn collega's één voor één voor? Staan we hier even te praten? Iets in mij wilde hen daar zo snel mogelijk weg omdat het een totaal niet-ingecalculeerde situatie was. Ik voelde me daar enorm stom over. Maar doordat ik dus al met die potentiele autismespectrumstoornis in mijn hoofd zat kon ik dat al beter plaatsen.

Dit komt bijvoorbeeld ook heel herkenbaar over, maar is dat dan zo'n probleem? Sommige mensen worden gewoon niet graag verrast, ook niet door mensen die ze graag zien. Benoem dat gewoon zo en dat zou voldoende moeten zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook als volwassene kan je gebaat zijn met een diagnose.
- om te zien of medicatie je kan helpen
- om gepaste therapie te kunnen krijgen
- om aangepast werk/werkomgeving te kunnen vragen, komt net iets "serieuzer" over als een specialist dat vraagt op een doktersbriefje
- omdat het kan meespelen in de beslissing om voor kinderen te gaan of niet indien erfelijk
- ....

Want de meeste mensen die een "afwijking" hebben, voelen dat ze anders zijn. Maar een diagnose kan wel voor meer duidelijkheid zorgen en op die manier voor meer rust.
Vb: ADD
- Medicatie -> rilatine helpt bij 70%
- gepaste therapie om te leren aanvaarden dat je onterecht al tientallen jaren als lui wordt bestempeld. Je bent niet per se lui, je hersenen werken gewoon anders.
- aangepast werk bvb een "stille ruimte" ipv net naast de koffiemachine of werken met speciale hoofdtelefoon op die geluiden dempt en die niet zelf moeten betalen.
- meespelen in de beslissing om kinderen te krijgen: wil ik iemand op de wereld zetten die het ook zo moeilijk KAN hebben als ik? Ga ik het eigenlijk wel aankunnen, een baby/peuter/kleuter/.. nu ik weet dat ik effectief gevoeliger ben voor prikkels, niet goed met onverwachte situaties om kan gaan, veel structuur nodig heb en dat niet echt iets is dat "wel zal betere ne keer ge daaraan gewend komt" zoals andere ouders met kleine kinderen zeggen.

Als je perfect gelukkig bent met je leven zal een stempel weinig verschil maken. Maar als je dat niet bent - wat voor de meesten van ons wel geldt - kan het wel een verschil maken. Kennis is macht.
Zal een diagnose je wereld veranderen an sich? Nee, maar het kan wel je plan van aanpak medebepalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Ook als volwassene kan je gebaat zijn met een diagnose.
- om te zien of medicatie je kan helpen
- om gepaste therapie te kunnen krijgen
- om aangepast werk/werkomgeving te kunnen vragen
Ik vind dit allemaal nogal gevaarlijk, Ik dacht dat we al lang waren afgestapt van dat zwart/wit-denken.

In een perfecte wereld krijg je aangepaste steun moet op maat van het individu, niet op maat van diens diagnose.
Tenzij een diagnose dus een voorwaarde is voor het krijgen van die steun (financieel, parkeerkaart, whatever), zie ik het nut niet in.

Als ik naar mijn teamlead ga en zeg dat ik beter zou presteren in een stillere omgeving, dan zou ik het fijn vinden als die dat ernstig neemt ongeacht wat een dokter daarover te zeggen heeft.

Als ik naar een psycholoog ga om te zeggen dat ik mij awkward voel als vrouw en kind onverwacht op mijn werk verschijnen, idem. Het antwoord zou simpelweg niet mogen verschillen naargelang ik wel of geen autisme heb, het symptoom is er en moet al dan niet aangepakt worden (ook al zie ik er zelf, nogmaals, geen enkel probleem in dat sommige mensen gewoon niet graag verrast worden).

Nu goed, mijn post ging vooral over de concrete situatie van @Kas de Kalebas, die ik waardeer als poster en waarvoor ik nog eens mijn mening wilde uittypen. Voor het overige wens ik mij zo weinig mogelijk uit te spreken in deze thread die toch vooral gericht is op lange lappen tekst en woorden van steun (dit is geen waardeoordeel, doe vooral zo verder).

Erfelijkheid is een ander punt waarin ik je nog deels kan volgen, maar we spreken hier anderzijds niet over Down of Huntington hé. En Kas hééft al een kind, dus die is er al aan voor de moeite. :unsure:
 
Ik denk dat echt autisme vooral gekenmerkt door het niet-flexibel zijn in gedachten, namelijk dat alles altijd op een vaste manier moet gebeuren, niet tegen verandering kunnen, etc.
Iemand kan gewoon introvert zijn, of afwijkende interesses hebben, en daardoor onvoldoende "getraind" zijn in de omgang met andere mensen. Dus dan is het "niet-sociaal zijn" alleen geen goede graadmeter.
 
Laatst bewerkt:
"Maar geen woord meer kunnen uitbrengen en vroeg naar huis gaan op de bruiloft van je zus? Dat is niet uniek, dat is onbeschoft."
Eh, been there done that. Zónder diagnose, en niemand - of toch niemand die er toe doet - die mij daar scheef voor bekijkt als ik gewoon zeg dat ik het gehad heb en liever naar huis ga. Uiteindelijk is niemand daar aanwezig specifiek voor mij.

Ik volg 100% de opinie van Thibault Van Lysebetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb jouw tekst als een "algemeen standpunt" opgevat, niet specifiek naar Kalebas alleen. 😉

En in een ideale wereld zou dat absoluut geen verschil mogen maken. Helaas wonen we daar niet in...

Therapeuten met lange wachtlijsten schuiven je door als je een bepaalde diagnose wel of net niet hebt, werkgevers "kunnen zich niet bezig houden met persoonlijke voorkeuren" tot wanneer op papier staat dat persoon A meer gebaat is met werkomgeving B omwille van een medisch probleem,... 🤷🏼😟
 
Terug
Bovenaan