Dat is een totaal verkeerd idee. Persoon A met een psychose is niet hetzelfde behandelbaar met persoon B met een psyschose. Een gebroken pols bij persoon A is net hetzelfde behandelbaar dan bij persoon B.
Dat is juist wat ik zeg. De psychologie is een wetenschap die nog maar iets ouder dan 100 jaar is, en lang niet serieus genomen. Veertig jaar geleden dacht men dat het zijn van een homo een ziekte was, wat dan nog bevestigd leek te worden door de opkomende aids epidemie.
De manier waarop de diagnoses gegeven worden, de manier waarop er heilig in IQ testen geloofd wordt, etc... Het is een erg prille wetenschap. Wat jij trouwens benoemt valt meer onder het domein van "psychiatrie". Maar ook daar is nog veel ruimte voor verbetering IMO. Basiszaken zijn soms nog niet algemeen geweten, natuurlijk kan ik ook niet weten wat dat dan is, wel heb ik een beter idee (uit ervaring) wat fout loopt. Feit dat men nu pas onderzoek naar bvb. toedienen van microdosissen MDMA (of derivaten) op mensen met autisme, slaat ook op alles. Geldt voor veel drugs trouwens, incl. hallucinogenen. Dan moet je wel erbij weten dat veel medicatie ook derivatie zijn van soms bekendere drugs en soms minder bekende drugs.
Terugkerend op de psychose. Ik weet dat er geen twee dezelfden zijn met een psychose, i know. Maar vanaf welk punt spreek je over een psychose en van welke niet meer. Bij ASS is dat nog veel onduidelijker. Pas je de definitie strak toe, dan kan je iedereen wel indelen als ASS. Tegenwoordig merk ik dat bijna iedereen die zich laat testen ook die diagnose zal krijgen, alleen is het soms moeilijker om aan zo een goede test te geraken. Maar in de praktijk is dit wel zo. Nog nooit van iemand gehoord die zich liet testen, en negatief testte. En bij kinderen is men ook veel te snel. Kinderen van 3-4 jaar die al die diagnose krijgen? Belachelijk. Men moet sneller naar de opvoeding kijken in veel gevallen, want daar loopt in de gevallen die ik ken ook duidelijk eea uit, waardoor die symptomen krijgen van ASS, maar hebben ze daarom dan ASS/ADHD of ADD. Niet altijd.
Veel van de symptomen van ADD/ADHD/ASS zijn ook grotendeels te wijten door Gen Z (of later)-eigenschappen. We krijgen te maken met een generatie die opgroeit in een tijd waar een grote aandachtspanne niet meer nodig is. Wil je iets, dan krijg je het direct. Op elk domein. Naar de bibliotheek gaan om iets op te zoeken?, daar is het internet. Wil je iets, veel kinderen (zolang ze niet in kansarme gezinnen zijn) krijgen het ook. Daar wordt vervolgens dan mee verwacht dat ze zich bezig houden met die tablet op 4-5 jaar zodat mama niet moet bezig zijn met de kinderen. Verslavende spelletjes, daar hebben alle generaties voor gen Y minder last mee, of die zijn anders opgegroeid. Sociale media is nog zoiets anders. Ons brein is daar niet voor aangepast. Weiger je het ze, dan doen de kinderen moeilijk, want ze zien het van hun leeftijdsgenoten en hun omgeving.
Bovendien is de werkdruk gigantisch hoog, maar dat kan een cultureel gegeven ook zijn. Dat is dan ook duidelijk de reden voor de toename in aantal burn-outs en depressies, alsook veel familiale problemen. Maar dat is niet alleen psychologie, een deel is ook sociologie. Beiden vind ik erg boeiend, en ik denk dat het ene niet zonder het andere kan. En pedagogiek mag er ook bij.
Overdiagnosticering is een zeer groot probleem. Tegelijkertijd betekent dat niet dat iemand die niet in aanmerking voor een diagnose de hulp zou moeten geweigerd worden. Totaal mee oneens overigens. Vaak worden diagnoses ook gegeven voor de financiele / logistieke / maatschappelijke steun die men ontvangt, niet specifiek omdat de diagnose klopt.
Waarom de Big Five trouwens zo een aanzien krijgt, begrijp ik ook niet. Vind het heel erg gelijkaardig met MBTI. Enige wat Big Five doet is niet in absoluten werken, maar in percentages, zonder dat er "types" verbonden aan zijn. Oké, dat is een vooruitgang. Maar verder is het ook een belachelijk meetmiddel. Het neurotische als een categorie gaan indelen, kan al niet. Feit dat op basis van biased vragen je dan nog eens een resultaat krijgt, is een tweede "alert". Sowieso kan je als individu moeilijk op een test antwoorden, omdat je eigen perceptie "heerst", maar niet altijd de realiteit. Iemand met weinig zelfvertrouwen zal vaker hoger scoren op gelijk welke test voor een diagnose of voor een minder aangenaam resultaat, dan iemand met veel zelfvertrouwen, maar in feite kunnen beiden vrij gelijkaardig zijn. Vaak antwoordt men ook op basis van wat gewenst is, niet van wat de realiteit is, en bepaalden kunnen zelfs dat onderscheid niet eens maken. Gemoedstoestand speelt ook een grote rol daarin.
IQ-test is ook belachelijk. Het meet misschien wel hoe goed iemand is in het invullen van IQ testen (of beantwoorden ervan), maar het meet eerst al niet je intelligentie, want intelligentie gaat veel verder dan een uurtje antwoorden op bepaalde domeinen. Daarvoor moeten we het begrip "intelligentie" eerst beter verstaan, voordat we het kunnen toepassen. Ten tweede meet het het potentieel van iemand niet. Dat gaat zowel op kansarme gezinnen, kinderen in derdewereldgezinnen, probleemsituaties. Ook is het afhankelijk van de omgeving zoals concentratieproblemen, intimidatie door de bevrager, etc. . Omdat die zaken zo variabel zijn, maar ook omdat er vaak iets schuilt waarom iemand zijn potentieel niet kan waarmaken, is dit echt zo een onzintest, zeker omdat er nog eens consequenties aan zijn en adviezen op gegeven worden. Bij IQ tests bij kinderen moet men ten eerste al de ouders en de omgeving in de test gaan betrekken om dat die de context zullen vervolledigen.
Ik hoor soms het argument van zwarten halen in het algemeen een slechter IQ-test. Bepaalde onderzoeken wijzen daar ook op. Maar ik bedoel... klinkt vrij logisch. Het onderwijs in Afrika is ten eerste al slecht, en ten tweede in westerse landen zijn Afro-Amerikanen of zwarten of moslims vaker in probleemsituaties dan blanken, en dat is niet door de huidskleur, maar dat is door dat dit vaker mensen zijn die zich al generaties lang moeten opwerken in de sociologische hiërarchie mede door decennialange/eeuwenlange racisme, en ook heel vaak in stedelijke/achtergestelde omgeving wonen. Dat heeft meer te maken met gentrificatie, racisme, sociologie en demografie, dan met "het gegeven dat blanken slimmer zouden zijn dan zwarten" want dat is bullshit. (Idem dito voor dat de fysiek van zwarten beter zou zijn dan blanken, ook tal van verklaringen ervoor die niet met "ras" te maken hebben, maar wel de ongelijkheid tussen ras aantonen).
Is dus niet louter psychologie, maar je moet het totaalplaatje zien en dan is bvb. een discipline als sociologie ook belangrijk.