cege
Well-known member
Die andere sjarel "Marc Verstappen".
Op solicitatie gesprekken vragen 'hou je van anale seks'. En dan als vrouw de job aanvaarden. Bijzondere wereld, die kunstwereld.
“Tijdens een vergadering met Marc had ik mijn nieuwe productieleider bij. Marc vroeg de hele meeting zaken als ‘Hij is een geil beest, neuken jullie de hele tijd achter de coulissen?’, terwijl hij hem opmerkingen gaf over zijn lange wilde manen. Bij een andere werkvergadering lag Marc uitgestrekt in de zetel en keek hij de hele tijd naar zijn roodgelakte nagels in plaats van naar mij. Ik vroeg hem wat De Studio mij als huisartiest financieel kon bieden, waarna hij met twee vingers voor zijn mond het bef-gebaar maakte en zei: ‘Dat is wat je kan krijgen.’ Ik kwam buiten en ben in huilen uitgebarsten. Je denkt: als dit de manier is waarop je als jonge vrouw wordt behandeld in zakelijke gesprekken in de theaterwereld, dan hoeft het voor mij niet meer.”
“Marc kon ons heel erg kleineren en uitlachen, bijvoorbeeld als hij een voorstelling niet goed vond”, klinkt het bij een theatermaakster die jarenlang producties maakte onder de vleugels van Villanella en De Studio. “Daarin was hij soms echt een toxische bullebak.” Toch bleef ze met haar gezelschap nog geruime tijd aan boord, door de rock-’n-rollsfeer, de anarchie en de vrijheid van De Studio.
“Marc heeft echt een dubbele kant”, vertelt een actrice die jarenlang in coproducties met De Studio speelde. “Hij maakt veel mogelijk voor zijn artiesten en is vernieuwend, maar daar staat tegenover dat je moet kunnen omgaan met zijn kuren. Zo is het doodvermoeiend om een halfuur te luisteren naar een monoloog van een man die alles weet. In zijn baldadigheid en nood om te provoceren zegt Marc ook dingen die niet kunnen. Hij kan het niet laten om over seks te praten én te benadrukken dat hij absoluut niet preuts is. Hij geeft je met plezier een inkijk in zijn seksleven, wat heel intimiderend kan werken.”
“In zo goed als elk gesprek had hij het wel over anale seks en tantra, de cursussen die hij toen volgde”, klinkt het bij Lot Saldien, die tien jaar werkte bij De Studio. “Marc kwam geregeld over mijn bureau hangen en begon dan mijn nek te masseren.” De seksistische opmerkingen zoals Cafmeyer ze beschrijft, zijn herkenbaar voor Saldien. “Als ik met hem aankwam in een vergadering, zei hij vaak: ‘Ik heb mijn knapste medewerkster bij’. Wanneer je er dan iets van zei tegen andere collega’s, was de reactie vaak: ‘Ach, dat is de Marc.’ Toen ik een relatie had met iemand op het werk, keurde Marc dat extreem af, terwijl hij zelf polyamoureus is en geen kans liet liggen om daarover te vertellen. Hij noemde me ‘bipolair’. Andere collega’s zaten erbij en keken verdoofd toe.”
“Ik heb altijd een angst voor hem gehad”, geeft Saldien toe. “Ik hield me al die tijd stoer, omdat hij in een machtigere positie stond. Bovendien dreigde hij ook vaak met ontslag als je niet wilde meegaan in zijn ideeën.” Onlangs zat ze vanuit haar nieuwe job nog eens met Verstappen in een vergadering. “En ook daar had hij het alweer over anale seks. Ik ging naar huis met buikpijn en hyperventilatieklachten. Die mens blijft dat effect hebben op mij.”
Op solicitatie gesprekken vragen 'hou je van anale seks'. En dan als vrouw de job aanvaarden. Bijzondere wereld, die kunstwereld.
“Tijdens een vergadering met Marc had ik mijn nieuwe productieleider bij. Marc vroeg de hele meeting zaken als ‘Hij is een geil beest, neuken jullie de hele tijd achter de coulissen?’, terwijl hij hem opmerkingen gaf over zijn lange wilde manen. Bij een andere werkvergadering lag Marc uitgestrekt in de zetel en keek hij de hele tijd naar zijn roodgelakte nagels in plaats van naar mij. Ik vroeg hem wat De Studio mij als huisartiest financieel kon bieden, waarna hij met twee vingers voor zijn mond het bef-gebaar maakte en zei: ‘Dat is wat je kan krijgen.’ Ik kwam buiten en ben in huilen uitgebarsten. Je denkt: als dit de manier is waarop je als jonge vrouw wordt behandeld in zakelijke gesprekken in de theaterwereld, dan hoeft het voor mij niet meer.”
“Marc kon ons heel erg kleineren en uitlachen, bijvoorbeeld als hij een voorstelling niet goed vond”, klinkt het bij een theatermaakster die jarenlang producties maakte onder de vleugels van Villanella en De Studio. “Daarin was hij soms echt een toxische bullebak.” Toch bleef ze met haar gezelschap nog geruime tijd aan boord, door de rock-’n-rollsfeer, de anarchie en de vrijheid van De Studio.
“Marc heeft echt een dubbele kant”, vertelt een actrice die jarenlang in coproducties met De Studio speelde. “Hij maakt veel mogelijk voor zijn artiesten en is vernieuwend, maar daar staat tegenover dat je moet kunnen omgaan met zijn kuren. Zo is het doodvermoeiend om een halfuur te luisteren naar een monoloog van een man die alles weet. In zijn baldadigheid en nood om te provoceren zegt Marc ook dingen die niet kunnen. Hij kan het niet laten om over seks te praten én te benadrukken dat hij absoluut niet preuts is. Hij geeft je met plezier een inkijk in zijn seksleven, wat heel intimiderend kan werken.”
“In zo goed als elk gesprek had hij het wel over anale seks en tantra, de cursussen die hij toen volgde”, klinkt het bij Lot Saldien, die tien jaar werkte bij De Studio. “Marc kwam geregeld over mijn bureau hangen en begon dan mijn nek te masseren.” De seksistische opmerkingen zoals Cafmeyer ze beschrijft, zijn herkenbaar voor Saldien. “Als ik met hem aankwam in een vergadering, zei hij vaak: ‘Ik heb mijn knapste medewerkster bij’. Wanneer je er dan iets van zei tegen andere collega’s, was de reactie vaak: ‘Ach, dat is de Marc.’ Toen ik een relatie had met iemand op het werk, keurde Marc dat extreem af, terwijl hij zelf polyamoureus is en geen kans liet liggen om daarover te vertellen. Hij noemde me ‘bipolair’. Andere collega’s zaten erbij en keken verdoofd toe.”
“Ik heb altijd een angst voor hem gehad”, geeft Saldien toe. “Ik hield me al die tijd stoer, omdat hij in een machtigere positie stond. Bovendien dreigde hij ook vaak met ontslag als je niet wilde meegaan in zijn ideeën.” Onlangs zat ze vanuit haar nieuwe job nog eens met Verstappen in een vergadering. “En ook daar had hij het alweer over anale seks. Ik ging naar huis met buikpijn en hyperventilatieklachten. Die mens blijft dat effect hebben op mij.”