Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

• Andere mening (verduidelijk in thread).

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    87
Áls de school zich moeit met opvoeding zoals eten, dan moeten leerling en ouder zich inderdaad schikken.
Je kan meestal niet anders.

Maar de kritiek van @utelor is dat de school zich daar niet mee moet moeien, principieel gezien.

Wat als ik mijn kind een Freeway cola zero meegeef?
Gaat de school zeggen dat dit niet gezond is?
Is dat een kerntaak van leerkrachten?
Gezonde voeding staat idd in de lesplannen.
En de school gaat gewoon zeggen: "Doe die maar terug in je boekentas, frisdrank is tegen onze schoolregels".

Ik denk dat scholen ook zo regels opleggen omdat de kinderen steeds vaker ongezonde voeding meekrijgen van thuis en/of thuis ook meer snoepen/ongezond eten met als gevolg dat er steeds meer zwaardere kinderen zijn.
(https://www.libelle.nl/gezondheid/h...t-van-de-jongeren-heeft-overgewicht~bcf7ec18/)

Toen wij in september tijdens de Ouderinfo avond te horen kregen dat het woensdag de gezonde dag is en er enkel fruit mag meegegeven worden waren er verschillende! ouders aan het vertellen dat hun drie jarige geen fruit en geen water lust...

Dit inderdaad.
Enorm veel jongeren met overgewicht, kinderen die chips of wat rijstwafels meekrijgen als middagmaaltijd, ... Het lijkt niet meer dan normaal dat er vanuit de scholen kritisch wordt gekeken naar al het eten dat hun scholieren meebrengen.

Hier is het fruit in de voormiddag, boterhammetjes ‘s middags en een koek na de middag. De koeken moeten bij de kleuters zonder chocolade zijn, maar ik heb een loophole voor mijn jongste zoontje door de Lulu beertjes mee te geven :oi22: .

Drank: enkel water en vind dat helemaal goed, als ze dan thuis eens iets anders krijgen vinden ze dat extra leuk.

Hier fruit in voormiddag, namiddag droge koeken uit papiertje gehaald en drinkfles mag enkel water bevatten. Ze controleren het schoonzus had bij mijn metekindje eens grenadine bij het water gedaan hele preek gehad.

Hier gaat ze nog niet naar school, maar hoop toch dat die regels niet zo streng zullen zijn. Ik ben wel van het principe ik bepaal wat mijn kind eet. En neen ik geef die geen chips of koek als middageten, maar een koekje als tussendoortje vind ik wel kunnen. Of gewoon geen tussendoortje? Dat is precies iets dat ook 'moet' tegenwoordig? Ik kan mij niet herinneren dat ik als kind ELKE dag iets extra meekreeg buiten mijn boterhammen. Zelfs geen drinken (mocht niet, er was melk of drinkyoghurt op school), enkel voor smiddags bij de boterham een fruitsapje. Dat vind ik nu wel goed dat ze water mogen drinken op school.

School mag inderdaad hun regels bepalen en wij als ouders kunnen bepalen of we ze daar naar school laten gaan.

In principe ben ik zelf ook van het idee dat een school zich niet moet moeien met wat ik mijn kind laat eten en dat ik zelf er wel voor zal zorgen dat mijn kind gezond en evenwichtig eet, voldoende sport en de nodige sociale interacties heeft.
Aan de andere kant, als je in het nieuws hoort dat er kinderen zijn waar de middagmaaltijd wat chips is, er enkel frisdrank gedronken wordt of nog zotter dat kinderen geen fruit meer lusten. Tja, dan begrijp ik wel dat een school daar de ouders probeert binnen lijntjes te duwen om de kinderen te beschermen. Kinderen weten niet beter, ouders horen dat wel te doen.

Áls de school zich moeit met opvoeding zoals eten, dan moeten leerling en ouder zich inderdaad schikken.
Je kan meestal niet anders.

Maar de kritiek van @utelor is dat de school zich daar niet mee moet moeien, principieel gezien.

Wat als ik mijn kind een Freeway cola zero meegeef?
Gaat de school zeggen dat dit niet gezond is?
Is dat een kerntaak van leerkrachten?
Als dat zo essentiëel is voor jou om jouw kind dat te geven, kan dat 7 dagen lang als ontbijt, 3 dagen als middagmaal, 7 dagen als vieruurtje, 7dagen als avondmaal en 7dagen als snack voor tv. En de dagen dat het niet kan als tienuurtje of middagmaal, zijn er+- 200 van de 365. Ruim kans genoeg dus om uw kleine vol suikers en chemicaliën te proppen als dat essentieel is voor uw opvoeding.

Wat ik hier allemaal meegeef wat perfect mag, naast de typische droge schoolkoeken (wat trouwens in mijn kindertijd vitabis of betterfoods waren, naast de MIK-yoghurt om 10u):
- diepvriesfruit zoals frambozen
- "losse" stukken fruit zoals banaan, appel, peer, mandarijn, druiven,...
- voorgesneden seizoensfruit
- yoghurt
- platte kaas
- blokjes kaas
- rijst- of maïswafels
- groenten: wortelreepjes, komkommerreepjes, kerstomaten,...
- fruitpuree in knijpzakjes
- een gekookt eitje
- een worstje
- een boterham (zonder plakspul zoals choco of confituur)

Nu ga je mij echt niet wijsmaken dat er "normale" kinderen zijn (eetstoornissen of ASS buiten beschouwing gelaten) die absoluut niets van dat alles lusten of dat er ouders zijn die daar NOOIT iets van in huis halen...

Natuurlijk ga je altijd mensen hebben die ambetant doen om simpelweg omdat ze vinden dat ze dat "recht" hebben. Wordt uw kind vast een verantwoordelijke volwassene door: "Regels die voor iedereen tellen, moeten niet voor jou tellen hoor, bolleke, daar zal papa wel voor zorgen!"
Gaat papa dan ook met de 24-jarige meegaan naar het werk omdat die dat bullshit vindt dat een werkdag om 8u start? Of een lunchpauze maar 30 minuten telt? Of eender andere perfect sociaal aanvaardbare regels "bestrijden"?

Hier is de regel van school uit: boterhammen of fruit 's morgens en droge koek zonder chocolade of suiker in namiddag.
Deze koek moet uit de verpakking gehaald zijn en in een apart doosje gestoken dat je als ouder erna mag afwassen. Want dat is beter voor het milieu... :unsure:

Ze mogen ook enkel water meenemen, maar dan zijn er die water met een geurdop meenemen want dat 'smaakt' beter.
Op boterhammen mag er geen choco, maar dan zijn er kinderen die geen ander beleg mogen dan choco. Die pakken dan elke dag wel choco mee.

Op woensdag is het enkel fruit, maar er zijn veel kinderen die geen fruit eten en dan boterhammen met choco meenemen in de plaats.

Voor verjaardagen mogen het enkel koeken zonder chocolade of suiker zijn en liefst niet verpakt in plastic, ook geen speelgoedjes meer.
Maar dan verjaart de juf haar zoon en dan krijgt uw kind een individueel in plastic verpakte suikerwafel mee.

Mijn bescheiden mening: ofwel geen regels ofwel regels afdwingen. :tongue:

Natuurlijk ga je altijd mensen hebben die ambetant doen om simpelweg omdat ze vinden dat ze dat "recht" hebben. Wordt uw kind vast een verantwoordelijke volwassene door: "Regels die voor iedereen tellen, moeten niet voor jou tellen hoor, bolleke, daar zal papa wel voor zorgen!"
Ik volg jouw visie volledig, maar in onze huidige maatschappij zijn de luidste roepers vaak diegene die het vaakst hun zin krijgen.
Het is triest, maar als je uw kind het verst wil laten komen in zijn/haar leven dan moet je het eigenlijk ook leren om luid te roepen en de kantjes ervan af te lopen. Oud gezegde dat mijns inziens wel klopt: wie niet steelt of erft zal werken tot hij sterft.

Ruim kans genoeg dus om uw kleine vol suikers en chemicaliën te proppen als dat essentieel is voor uw opvoeding.
Hé Mulan, er zit geen suiker in cola zero :)
Geen idee wat je met 'chemicaliën' bedoelt. want de natuur en het leven zit er vol van, goed en slecht.

Wat ik hier allemaal meegeef wat perfect mag, naast de typische droge schoolkoeken (wat trouwens in mijn kindertijd vitabis of betterfoods waren, naast de MIK-yoghurt om 10u):
- platte kaas
- blokjes kaas
- rijst- of maïswafels
- fruitpuree in knijpzakjes
- een gekookt eitje
- een worstje
- een boterham (zonder plakspul zoals choco of confituur)
Van bovenstaande zaken wordt een kind alleszins dikker dan van cola zero.

Dat daar 'een worstje' en 'kaas' zonder verpinken tussen staat als zijnde een goed tussendoortje, terwijl cola zero als de duivel beschreven wordt, doet mij inderdaad vermoeden dat het uiteindelijk gemiddeld beter is dat de school wat basic dingen toelaat en de rest verbiedt :D

Anyway, ik herinner mij totaal niet dat er 'in mijn tijd' in de lagere school tussendoortjes meegegeven werden.
Kinderen zijn precies serieus hongerig tegenwoordig? :)

En hoe hou je al dat voorgesneden fruit / groenten dan vers en smakelijk? Hetzelfde voor yoghurt/kaas/... Want diezelfde scholen die al die regeltjes opleggen hebben meestal geen koelkast in de klas of eetzaal staan vermoed ik.

En hoe hou je al dat voorgesneden fruit / groenten dan vers en smakelijk? Hetzelfde voor yoghurt/kaas/... Want diezelfde scholen die al die regeltjes opleggen hebben meestal geen koelkast in de klas of eetzaal staan vermoed ik.
euh? fruit rot niet op een paar uur hoor.

Waar mensen zich toch druk over maken, het is er aan te zien dat er weinig grote problemen overblijven in onze maatschappij. De school verbiedt koeken --> aux armes, citoyens!
Dit dus. Ik herinner me dat 30 jaar geleden op de lagere school frisdrank en snoep verboden was zelfs tijdens een verjaardag. Ten hoogste een droog koekje werd misschien getolereerd. Iedereen aanvaarde dat zonder gezaag. Vandaag is het weeral “niet oké” dat een school zich bemoeit met de brooddoos van hun kinderen. Jongens toch.

Ik geef dus zelf een koeltasje mee met een icepack in. Da's dan weer mijn keuze, school "verplicht" geen tussendoortjes die koel bewaard moeten worden. 😁

Dit dus. Ik herinner me dat 30 jaar geleden op de lagere school frisdrank en snoep verboden was zelfs tijdens een verjaardag. Ten hoogste een droog koekje werd misschien getolereerd. Iedereen aanvaarde dat zonder gezaag. Vandaag is het weeral “niet oké” dat een school zich bemoeit met de brooddoos van hun kinderen. Jongens toch.
Is overal het zelfde liedje hoor, mijn kind schoon kind. Ik zie hier ook een sportclub stuurloos op de klippen afvaren omdat de ouders met hun gezeik en gezaag alle bestuursleden en trainers hebben weggejaagd.

En bruin is vies, ziekelijk,... ? Voor een appel kan je dat bedt afleren.
Ik ben gestopt appels te snijden of schillen omdat ze de "goeie" stukken opat en wat bruin was terug mee naar huis kreeg... 🙈 (En dat bruine smaakt wel degelijk viezer)
Wil ze een appel of peer (fruit wordt samen met haar gekocht): geen probleem, maar zoals we het kopen, krijg je het mee.

Vooral niet meer smakelijk. Als je daar een kind mee moet verleiden van een lekker gezond tussendoortje. Ma goed das mijn mening. Er zijn nog andere fruitsoorten die daar beter tegen kunnen. En wie weet is er wel al een frigo in de klas tegen dat mijn dochter naar school gaat :D

Terug
Bovenaan