Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

• Andere mening (verduidelijk in thread).

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    87
In mijnen tijd kreeg elk kind in de speeltijd 's morgens een chocomelkske van de leraar/juffrouw.
Onze ouders kochten hiervoor een melkkaart, niemand koos de gewone melkbrikjes en niemand was lactose-intolerant.

How times have changed. :laugh:

Vooral niet meer smakelijk. Als je daar een kind mee moet verleiden van een lekker gezond tussendoortje. Ma goed das mijn mening. Er zijn nog andere fruitsoorten die daar beter tegen kunnen. En wie weet is er wel al een frigo in de klas tegen dat mijn dochter naar school gaat :D
Bespaar mijn vrouw daarvan... Wie zou die frigo moeten uitkuisen? Dat zal wegens HACCP normen echt niet gebeuren

School hier voorziet zelf fruit (VM) en koek (NM). Kost waarschijnlijk idioot veel als je de rekening zou maken maar dat je je er niet mee bezig moet houden is goud waard.
Wat zaken meegeven betreft, kan ik wel wat regels aanvaarden/begrijpen maar het moet redelijk blijven. En aangezien die redelijkheidsgrens voor iedereen anders ligt, is het best om daar niet te ver in te gaan.
In het middelbaar mag het 100% de verantwoordelijkheid van het kind zijn.

En hoe hou je al dat voorgesneden fruit / groenten dan vers en smakelijk? Hetzelfde voor yoghurt/kaas/... Want diezelfde scholen die al die regeltjes opleggen hebben meestal geen koelkast in de klas of eetzaal staan vermoed ik.
Gewoon uw kleine een patattenmeske mee naar school geven zodat hij zijn appel zelf kan schillen natuurlijk. :fingerguns:

Hier ook diezelfde regels. Op zich geen probleem mee. Ik vind het eerder lastig dat die koek in de namiddag er is, want hier thuis eet ze helemaal geen koek in de namiddag...
En eigenlijk eet ze nog het liefst de zelfgemaakte cupcakes zonder suiker en met fruit in.

Gewoon uw kleine een patattenmeske mee naar school geven zodat hij zijn appel zelf kan schillen natuurlijk. :fingerguns:
of gewoon leren dat een appel ook zo opgegeten kan worden :). (toch vanaf een bepaalde leeftijd)

Soit, bij ons is het 's ochtends fruit (voorzien door school, gesneden in stukjes door de leerkrachten van het kleuter en door de kinderen zelf in het 1e/2e leerjaar). Daarna eten de kinderen een "vol" stuk fruit. Altijd bio.

Namiddag is een droge koek (rijstwafel, boterwafel, volkoren speculoos, ...). Altijd bio.

Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en mijn kind deze middag boterhammen met speculaaspasta gegeven.

Maar meestal 's ochtends een appel of ander fruit, 's middags twee boterhammen met kaas of vlees en een babybel/worstje en 's namiddags letterkoekjes. Meestal eet ze het allemaal op. En als ze de boterhammen 's middags niet opeet weet ik dat ik ander brood in huis moet halen want ze is geen fan van eenderwelk brood. Dat is nog wat zoeken en aftasten.

Een kind een cola zero meegeven vind ik raar.

Choc of speculaaspasta mag hier, behalve op woensdag. Dan mag enkel gezond beleg en fruit. Voor de rest mogen heel veel koeken behalve Snickers, mars,.. of koeken volledig omhuld met chocolade.
Oh en enkel water mag er gedronken worden.
Ik heb geen problemen met deze regels.

Voor het tien uurtje geef ik een boterham mee (met speculaas pasta) en een kaasje. Voor 's middags twee boterhammen met hummus, smeerkaas of kipfilet...en fruit. (Hangt van het seizoen af welk fruit).
Koeken geef ik zelden mee, als hij thuis komt van school vraagt hij meestal achter een koek en opnieuw fruit.

Traktaties voor de verjaardag mag wel iets zijn met chocolade of snoepjes. Het moet wel in de klas zelf opgegeten worden.

Kadootjes mogen niet uitgedeeld worden voor een verjaardag maar dat is vooral omdat het de spuigaten uitliep en ouders elkaar wouden overtreffen en er steeds maar zottere dingen werden meegegeven en niet elke ouder kan met zoiets meedoen.
Ik vind dit een goede regel.

Daarna eten de kinderen een "vol" stuk fruit. Altijd bio.

Namiddag is een droge koek (rijstwafel, boterwafel, volkoren speculoos, ...). Altijd bio.
En handgeplukte ingrediënten?
Of wat is de relevantie van 'altijd bio'?

Een kind een cola zero meegeven vind ik raar.
Een kind worsten, koeken, of kaas meegeven om tussen de maaltijden door te eten op doordeweekse schooldagen vind ik dan raar.

Maar ieder zijn ding ;)

En handgeplukte ingrediënten?
Of wat is de relevantie van 'altijd bio'?
Dat gemiddeld gezien bio een stuk milieuvriendelijker is, iets wat we kinderen van school ook willen bijleren (en ja, niet altijd is bio 'perfect')

Nee, als je het niet schilt en snijdt. Maar van zodra je nog maar een appel snijdt wordt die vrij snel bruin.

Ik ben gestopt appels te snijden of schillen omdat ze de "goeie" stukken opat en wat bruin was terug mee naar huis kreeg... 🙈 (En dat bruine smaakt wel degelijk viezer)
Wil ze een appel of peer (fruit wordt samen met haar gekocht): geen probleem, maar zoals we het kopen, krijg je het mee.

Vooral niet meer smakelijk. Als je daar een kind mee moet verleiden van een lekker gezond tussendoortje. Ma goed das mijn mening. Er zijn nog andere fruitsoorten die daar beter tegen kunnen. En wie weet is er wel al een frigo in de klas tegen dat mijn dochter naar school gaat :D

Ik geef geregeld een appel mee aan mijn kinderen (2 en 4 jaar oud), geschild en in stukken gesneden (de appel :unsure:). In een goed afgesloten doosje. Ja dat verkleurt een beetje op die paar uren tijd, maar dat valt best mee hoor. Het doosje is quasi altijd leeg. 🤷‍♂️

Hier nog kleuterschool maar idd geen koeken met chocolade, enkel droge koeken.

Fruit in de voormiddag, dus elke dag geven we ofwel blauwe bessen/banaan/appel/druiven mee.

De banaan mag in de schil blijven, de appel moet gesneden zijn. In een doosje en dat blijft uren goed ze.

Voor verjaardagen vragen ze ook voor gezonde zaken te trakteren.
De school waar mijn vriendin lesgeeft hebben steeds brood en beleg in hun ijskast want elke dag is er wel een kindje met ofwel beschimmeld brood/beschimmeld beleg of zelfs geen eten.

Redelijk schrijnende taferelen maar het is schering en inslag jammer genoeg.

Ik kan me ook gewoon inbeelden dat het aangenamer lesgeven is wanneer de kinderen niet aan de cola en suiker zaten over de middag. Zo al energiek genoeg

Of je leert gewoon dat je kind de regels volgt van de persoon die verantwoordelijk is voor hem. En niet dat jij de regels bepaalt overal waar jij je kind naartoe stuurt.
Volledig mee akkoord!

Ik klink waarschijnlijk ongelooflijk oud nu, maar als'k soms zie wat voor soort jobstudenten er bij ons binnen wandelen... Denken vaak dat ze alles mogen (werken wanneer het hen uitkomt, klagen dat ze niet op facebook kunnen via hun laptop, ...)

Dan denk'k dat het idd niet slecht is om je kinderen al even van jongsafaan aan te leren dat er overal (school, werk,...) andere "regeltjes" van toepassing zijn en je jezelf wel even kan aanpassen.

En 't lijkt me nu toch allemaal niet zo onredelijk om een stuk fruit of drogere koek mee te geven ipv een koek met veel chocolade waardoor de kiddo compleet onder de chocolade hangt als die terugkomt van de speelplaats.

Waar mensen zich toch druk over maken, het is er aan te zien dat er weinig grote problemen overblijven in onze maatschappij. De school verbiedt koeken --> aux armes, citoyens!
Dat vind ik altijd zo'n raar argument he. Dat komt bij mij al snel neer op ik vind dat niet belangrijk om me druk over te maken dus snap ik niet dat iemand zich er druk over maakt.

Ik heb nog geen kinderen maar ik zou het persoonlijk jammer vinden mocht ik mijn kind geen colaatje of een chocoladekoek kunnen laten meebrengen naar school ja.

Valt dat in het niets bij de echte miserie die er in de wereld is? Absoluut. Maar iedereen (die zich niet te veel moet bezighouden met echte miserie) gaat zich druk maken in "onnozeliteiten". De ene alleen zaak x en y en de andere in z. Sommige mensen maken zich druk in hun tuin die niet goed groeit. Kan mij niks schelen.

In mijnen tijd kreeg elk kind in de speeltijd 's morgens een chocomelkske van de leraar/juffrouw.
Onze ouders kochten hiervoor een melkkaart, niemand koos de gewone melkbrikjes en niemand was lactose-intolerant.

How times have changed. :laugh:
Dat doet me eraan denken dat bij ons iedereen gewoon zo'n brikje van 20 cl volle melk kreeg van Joyvalle om 10u (ongetwijfeld met veel plezier geleverd door de zuivellobby).

Dat vind ik altijd zo'n raar argument he. Dat komt bij mij al snel neer op ik vind dat niet belangrijk om me druk over te maken dus snap ik niet dat iemand zich er druk over maakt.

Ik heb nog geen kinderen maar ik zou het persoonlijk jammer vinden mocht ik mijn kind geen colaatje of een chocoladekoek kunnen laten meebrengen naar school ja.

Valt dat in het niets bij de echte miserie die er in de wereld is? Absoluut. Maar iedereen (die zich niet te veel moet bezighouden met echte miserie) gaat zich druk maken in "onnozeliteiten". De ene alleen zaak x en y en de andere in z. Sommige mensen maken zich druk in hun tuin die niet goed groeit. Kan mij niks schelen.
Het was dan ook maar een mening hoor. Ik heb het gewoon niet zo voor zwaarwichtige argumenten over vrijheid en bepampering, want daar ging de discussie op dat moment heen, omdat een school regels oplegt over koeken of iets dergelijks. Enerzijds vind ik dat een symptoom van decadentie, of op zijn minst misplaatste salonrebellie, en anderzijds lijkt me dat een zoveelste voorbeeld te zijn van het ondermijnen van het gezag van de school.

Dat mensen zich drukmaken in hun tuin speelt op individueel vlak, dus daar heb ik dan geen mening over, tenzij mijn dochter in de tuin ernaast speelt en dat "drukmaken" eerder slaat op elke ongewenste plant kapotmaken met illegaal vergif.

Laatst bewerkt:
Het was dan ook maar een mening hoor. Ik heb het gewoon niet zo voor zwaarwichtige argumenten over vrijheid en bepampering, want daar ging de discussie op dat moment heen, omdat een school regels oplegt over koeken of iets dergelijks. Enerzijds vind ik dat een symptoom van decadentie, of op zijn minst misplaatste salonrebellie, en anderzijds lijkt me dat een zoveelste voorbeeld te zijn van het ondermijnen van het gezag van de school.

Dat mensen zich drukmaken in hun tuin speelt op individueel vlak, dus daar heb ik dan geen mening over, tenzij mijn dochter in de tuin ernaast speelt en dat "drukmaken" eerder slaat op elke ongewenste plant kapotmaken met illegaal vergif.
Mja dan is er veel decadentie of sallonrebellie in ieder geval :p . Dat dat dan aangeeft dat we het hier goed hebben daar kan ik in volgen. Maar verder is vind ik dan het idee ik wil ze wel koeken met chocolade meegeven maar een idee als een ander. Het tuinvoorbeeld is maar een voorbeeld uiteraard zelfde geldt bv voor kledij op school. Of wat dan ook eigenlijk :D .

Waarom? Ik kan mij oprecht met de beste wil van de wereld niet inbeelden waarom iemand dat in hemelsnaam jammer zou vinden.

Edit: btw, er is een gelijkaardige discussie geweest nog niet zo lang geleden, ergens vanaf hier ongeveer bg link
Even een stukje van mezelf quoten:
Je moet nu eenmaal ergens beginnen, en dan lijkt een school mij een goede plaats. Obesitas is zo een gigantisch groot probleem aan het worden, je zou eigenlijk moeten blij zijn dat men er op de scholen ten minste iéts aan doet. Nu de rest van de maatschappij nog...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan