Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

  • Andere mening (verduidelijk in thread).

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    52
Zijn er dan nog scholen die dit toelaten? Zalig! Ik dacht dat ze de kinderen tegenwoordig overal dwongen om fruit te eten etc.

In de voormiddag moeten ze een stuk fruit eten, in de namiddag mogen ze een koek. Voorkeur voor ook een stuk fruit, maar niet verplicht, het mag ook geen koek zijn met (veel) chocolade.
 
Zijn er dan nog scholen die dit toelaten? Zalig! Ik dacht dat ze de kinderen tegenwoordig overal dwongen om fruit te eten etc.
Met voor- en naschoolse opvang waarbij de kinderen ook snacken is dat normaal dat er ook "droge" koeken worden meegegeven.
Hier bij mij standaard 1 of 2 stukken fruit, een yoghurt en een koek (genre princekoeken). Die is nu ook met een thermotasje met aardbeien, een yoghurt en een icepack in naar school. Positief natuurlijk, zoveel mogelijk inzetten op gezonde snacks maar een koelkastje in de klas zou het toch wel makkelijker maken! 😁
 
Met voor- en naschoolse opvang waarbij de kinderen ook snacken is dat normaal dat er ook "droge" koeken worden meegegeven.
Hier bij mij standaard 1 of 2 stukken fruit, een yoghurt en een koek (genre princekoeken). Die is nu ook met een thermotasje met aardbeien, een yoghurt en een icepack in naar school. Positief natuurlijk, zoveel mogelijk inzetten op gezonde snacks maar een koelkastje in de klas zou het toch wel makkelijker maken! 😁
Sowieso altijd al raar gevonden dat die kinderen boterhammen met laat ons zeggen kippenwit meepakken naar school en dat op een warme dag dan gewoon 4uur in die brooddoos zit zonder koeling.
 
Sowieso altijd al raar gevonden dat die kinderen boterhammen met laat ons zeggen kippenwit meepakken naar school en dat op een warme dag dan gewoon 4uur in die brooddoos zit zonder koeling.
Da's goed voor de weerstand. Af en toe eens grote kuis daarbinnen kan geen kwaad he. Of aanvulling van de darmflora, t is maar hoe je het bekijkt natuurlijk!
 
In de voormiddag moeten ze een stuk fruit eten, in de namiddag mogen ze een koek. Voorkeur voor ook een stuk fruit, maar niet verplicht, het mag ook geen koek zijn met (veel) chocolade.
Off topic: Amai geen idee dat daar allemaal restricties rond waren in scholen. Geen frisdrankautomaat ter plaatse, begrijpelijk. Maar dit…
Wat een controlemaatschappij.
 
Off topic: Amai geen idee dat daar allemaal restricties rond waren in scholen. Geen frisdrankautomaat ter plaatse, begrijpelijk. Maar dit…
Wat een controlemaatschappij.
Is dat ook niet enkel de theorie.

Bij mijn school moet veel in theorie maar het meeste kan je gewoon negeren no question asked.

Typisch dus van die dingen. Lijkt me sterk dat de leerkracht zich gaat/wilt bezig houden met van een kleine zijne chocolade koek af te pakken omdat de directrice in haar reglement heft gezet dat er enkel fruit word gegeten :p. Misschien op de strenge colleges, maar bij ons op school zou dat nooit werken. Ook zogezegd 0 tolerantie op te laat komen op papier, maar je moet is zien hoeveel volk de kinderen gewoon standaard 30 min te laat brengt.

Ook bijvoorbeeld een verbod op chips/chocolade als verjaardags traktatie, maar precies elke traktie is toch 1 van die 2 :p. Hmm vreemd hij heeft zijn boterhammen vandaag niet aangeraakt, waarop de juf: ah ja vandaag hebben ze chips gegeten want X was jarig :sarcastic:. Als je dan zelf fruit meeneemt zeggen 'ja papa dat was toch niet zo een success, misschien iets meer aangepast voor kindjes volgende keer :biglaugh:'.
 
Off topic: Amai geen idee dat daar allemaal restricties rond waren in scholen. Geen frisdrankautomaat ter plaatse, begrijpelijk. Maar dit…
Wat een controlemaatschappij.
Dat "het mag geen chocolade zijn" is meestal puur omdat de helft van die kinderen anders na de speeltijd met een chocomond/chocoladevingers de klas binnenkomt.
 
Off topic: Amai geen idee dat daar allemaal restricties rond waren in scholen. Geen frisdrankautomaat ter plaatse, begrijpelijk. Maar dit…
Wat een controlemaatschappij.
Is dat niet puur om wat weerwerk te bieden aan ouders die veronderstellen dat bv. worteltaart een evenwichtige maaltijd is omdat het groenten, granen, en eieren bevat?
 
Met voor- en naschoolse opvang waarbij de kinderen ook snacken is dat normaal dat er ook "droge" koeken worden meegegeven.
Hier bij mij standaard 1 of 2 stukken fruit, een yoghurt en een koek (genre princekoeken). Die is nu ook met een thermotasje met aardbeien, een yoghurt en een icepack in naar school. Positief natuurlijk, zoveel mogelijk inzetten op gezonde snacks maar een koelkastje in de klas zou het toch wel makkelijker maken! 😁
Het inzetten op/aanraden van gezonde snacks is oké wat mij betreft, het verplichten is een ander level en ben ik volledig tegen.
Ik dronk in het middelbaar altijd frisdrank tijdens de pauzes en herinner me nog goed dat een leerkracht mijn cola een keer had afgepakt "omdat dat niet mocht". Dat was de eerste en enige keer dat dat afgepakt werd en ben toch gewoon cola blijven drinken, maar blijkbaar stond dat dus wel in het schoolreglement. Rare regel...

Zoals @MadisonAv ook zei: geen automaten op school, alle begrip. Maar als ik van thuis uit frisdrank en koeken wil meegeven, moet dat toch gewoon kunnen. Ik heb vroeger altijd koeken en frisdrank (of toen ik jonger was "sapjes") meegenomen naar school en ik ben nog steeds kerngezond.
 
Zoals @MadisonAv ook zei: geen automaten op school, alle begrip. Maar als ik van thuis uit frisdrank en koeken wil meegeven, moet dat toch gewoon kunnen. Ik heb vroeger altijd koeken en frisdrank (of toen ik jonger was "sapjes") meegenomen naar school en ik ben nog steeds kerngezond.
Dat is zoals de nonkel die altijd gerookt heeft en 90 werd, dus roken is ok.
 
Zoals @MadisonAv ook zei: geen automaten op school, alle begrip. Maar als ik van thuis uit frisdrank en koeken wil meegeven, moet dat toch gewoon kunnen. Ik heb vroeger altijd koeken en frisdrank (of toen ik jonger was "sapjes") meegenomen naar school en ik ben nog steeds kerngezond.
Of je leert gewoon dat je kind de regels volgt van de persoon die verantwoordelijk is voor hem. En niet dat jij de regels bepaalt overal waar jij je kind naartoe stuurt.
 
Of je leert gewoon dat je kind de regels volgt van de persoon die verantwoordelijk is voor hem. En niet dat jij de regels bepaalt overal waar jij je kind naartoe stuurt.
En dat ben ik dan als ouder, niet iemand anders. ;) Als mijn kind op school iemand in elkaar slaat, zullen ze mij (terecht) ter verantwoording roepen en niet zeggen "het is op school gebeurd, dus don't worry, wij dragen alle verantwoordelijkheid". Ik bepaal dus ook nog altijd wat m'n kind mag eten en wat niet, daar dient een school niet voor.

Opvoeding is voor de ouders, opleiding is voor de scholen. Ze mogen kinderen dus gerust leren wat gezonde voeding is, maar ze moeten niet gaan bepalen dat kinderen enkel "gezonde voeding" mogen eten. Jij spreekt over het communisme, daar worden kinderen idd opgevoed door de overheid/scholen.
 
@utolor. Als jij je kind inschrijft, moet je ondertekenen dat je akkoord gaat met de schoolregels. Wil je die niet volgen, dan mag de school daarover "zagen". Of jij kiest ervoor om je kind elders in te schrijven.

Net zoals je je als werknemer dient te schikken naar bepaalde regels van de werkgever. (Dresscode, punctualiteit,...)
 
En dat ben ik dan als ouder, niet iemand anders. ;) Als mijn kind op school iemand in elkaar slaat, zullen ze mij (terecht) ter verantwoording roepen en niet zeggen "het is op school gebeurd, dus don't worry, wij dragen alle verantwoordelijkheid".
Ze zullen je niet ter verantwoording roepen, ze zullen je kind ter verantwoording roepen en jij zal daar als ouder bijstand mogen bij geven. Maar het is je kind die de straf zal krijgen, niet jij.
utolor zei:
Ik bepaal dus ook nog altijd wat m'n kind mag eten en wat niet, daar dient een school niet voor.

Opvoeding is voor de ouders, opleiding is voor de scholen. Ze mogen kinderen dus gerust leren wat gezonde voeding is, maar ze moeten niet gaan bepalen dat kinderen enkel "gezonde voeding" mogen eten. Jij spreekt over het communisme, daar worden kinderen idd opgevoed door de overheid/scholen.
Nee, je hebt de vrije keuze van school (als je een school wil voor je kinderen) en de school kan zelf vrij de regels opleggen die zij in hun pedagogisch project (=opvoedkundig project) nuttig vinden om bij te brengen. Jij bent vrij om daar niet mee akkoord te gaan en in een democratisch systeem kan je zelfs nog je eigen school oprichten ook. Vind je genoeg ouders die je kinderen naar jouw school willen sturen krijg je daar dezelfde subsidies als de scholen die jij nu verfoeit.
 
@utolor. Als jij je kind inschrijft, moet je ondertekenen dat je akkoord gaat met de schoolregels. Wil je die niet volgen, dan mag de school daarover "zagen". Of jij kiest ervoor om je kind elders in te schrijven.

Net zoals je je als werknemer dient te schikken naar bepaalde regels van de werkgever. (Dresscode, punctualiteit,...)
Ik heb zelf ook al zo dikwijls dingen MOETEN ondertekenen waar ik niet akkoord mee ging. Je moet je kinderen in onze maatschappij naar school sturen (of thuisonderwijs geven, maar daar moet je dan ook tijd voor hebben), dus in de praktijk heb je niet zoveel keuze. Want je weet even goed als ik dat de meeste/alle scholen zich met het voedsel proberen te moeien.

Jij bent vrij om daar niet mee akkoord te gaan en in een democratisch systeem kan je zelfs nog je eigen school oprichten ook. Vind je genoeg ouders die je kinderen naar jouw school willen sturen krijg je daar dezelfde subsidies als de scholen die jij nu verfoeit.
Een eigen school oprichten vergt nog meer tijd dan thuisonderwijs, dus is nog voor minder mensen een optie natuurlijk.
 
Ik denk dat scholen ook zo regels opleggen omdat de kinderen steeds vaker ongezonde voeding meekrijgen van thuis en/of thuis ook meer snoepen/ongezond eten met als gevolg dat er steeds meer zwaardere kinderen zijn.
(https://www.libelle.nl/gezondheid/h...t-van-de-jongeren-heeft-overgewicht~bcf7ec18/)

Toen wij in september tijdens de Ouderinfo avond te horen kregen dat het woensdag de gezonde dag is en er enkel fruit mag meegegeven worden waren er verschillende! ouders aan het vertellen dat hun drie jarige geen fruit en geen water lust...
 
En dat ben ik dan als ouder, niet iemand anders. ;) Als mijn kind op school iemand in elkaar slaat, zullen ze mij (terecht) ter verantwoording roepen en niet zeggen "het is op school gebeurd, dus don't worry, wij dragen alle verantwoordelijkheid". Ik bepaal dus ook nog altijd wat m'n kind mag eten en wat niet, daar dient een school niet voor.

Opvoeding is voor de ouders, opleiding is voor de scholen. Ze mogen kinderen dus gerust leren wat gezonde voeding is, maar ze moeten niet gaan bepalen dat kinderen enkel "gezonde voeding" mogen eten. Jij spreekt over het communisme, daar worden kinderen idd opgevoed door de overheid/scholen.

Nee, je hebt de vrije keuze van school (als je een school wil voor je kinderen) en de school kan zelf vrij de regels opleggen die zij in hun pedagogisch project (=opvoedkundig project) nuttig vinden om bij te brengen. Jij bent vrij om daar niet mee akkoord te gaan en in een democratisch systeem kan je zelfs nog je eigen school oprichten ook. Vind je genoeg ouders die je kinderen naar jouw school willen sturen krijg je daar dezelfde subsidies als de scholen die jij nu verfoeit.
Áls de school zich moeit met opvoeding zoals eten, dan moeten leerling en ouder zich inderdaad schikken.
Je kan meestal niet anders.

Maar de kritiek van @utelor is dat de school zich daar niet mee moet moeien, principieel gezien.

Wat als ik mijn kind een Freeway cola zero meegeef?
Gaat de school zeggen dat dit niet gezond is?
Is dat een kerntaak van leerkrachten?
 
Terug
Bovenaan