Áls de school zich moeit met opvoeding zoals eten, dan moeten leerling en ouder zich inderdaad schikken.
Je kan meestal niet anders.
Maar de kritiek van @utelor is dat de school zich daar niet mee moet moeien, principieel gezien.
Wat als ik mijn kind een Freeway cola zero meegeef?
Gaat de school zeggen dat dit niet gezond is?
Is dat een kerntaak van leerkrachten?
Als dat zo essentiëel is voor jou om jouw kind dat te geven, kan dat 7 dagen lang als ontbijt, 3 dagen als middagmaal, 7 dagen als vieruurtje, 7dagen als avondmaal en 7dagen als snack voor tv. En de dagen dat het niet kan als tienuurtje of middagmaal, zijn er+- 200 van de 365. Ruim kans genoeg dus om uw kleine vol suikers en chemicaliën te proppen als dat essentieel is voor uw opvoeding.
Wat ik hier allemaal meegeef wat perfect mag, naast de typische droge schoolkoeken (wat trouwens in mijn kindertijd vitabis of betterfoods waren, naast de MIK-yoghurt om 10u):
- diepvriesfruit zoals frambozen
- "losse" stukken fruit zoals banaan, appel, peer, mandarijn, druiven,...
- voorgesneden seizoensfruit
- yoghurt
- platte kaas
- blokjes kaas
- rijst- of maïswafels
- groenten: wortelreepjes, komkommerreepjes, kerstomaten,...
- fruitpuree in knijpzakjes
- een gekookt eitje
- een worstje
- een boterham (zonder plakspul zoals choco of confituur)
Nu ga je mij echt niet wijsmaken dat er "normale" kinderen zijn (eetstoornissen of ASS buiten beschouwing gelaten) die absoluut niets van dat alles lusten of dat er ouders zijn die daar NOOIT iets van in huis halen...
Natuurlijk ga je altijd mensen hebben die ambetant doen om simpelweg omdat ze vinden dat ze dat "recht" hebben. Wordt uw kind vast een verantwoordelijke volwassene door: "Regels die voor iedereen tellen, moeten niet voor jou tellen hoor, bolleke, daar zal papa wel voor zorgen!"
Gaat papa dan ook met de 24-jarige meegaan naar het werk omdat die dat bullshit vindt dat een werkdag om 8u start? Of een lunchpauze maar 30 minuten telt? Of eender andere perfect sociaal aanvaardbare regels "bestrijden"?