Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

Mag school bepaalde voeding op school verbieden?

  • Andere mening (verduidelijk in thread).

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    52
In de voormiddag moeten ze fruit mee hebben, in de namiddag een koek. Maar de koek mag geen chocolade bevatten.

Ik vond dat best ok. Onlangs hoorde ik dat de regel 'geen chocolade' er enkel en alleen maar is omdat de peuters/kleuters niet helemaal vol zouden hangen en de juf anders teveel opkuiswerk heeft.

Ik dacht oprecht dat het voor de gezondheid was.
Hier hebben ze dat gewoon gezegd tijdens de rondleiding hoor. Op zich is die ene koek ook absoluut geen probleem qua suikergehalte (een halve tros druiven in de voormiddag gaat meer suiker bevatten).
Wat ik ook wel vreemd vind, is dat bij onze school de "lunchpauze" (dus de tijd in de refter) maar 20 minuten is. Je kan toch moeilijk verwachten dat peuters op 20 minuten deftig gegeten hebben?

Schooluren trouwens:
Voormiddag: 08.35 u. tot 12.10 u.
Namiddag: 13.15 u. to 15.10 u.
Woensdag enkel van 08.35 u. tot 12.10 u.
’s Morgens kunnen de kinderen gebracht worden vanaf 8.15 u. en ’s middags vanaf 13.00 u.
Naschools opvang tot 15.30 u

Dus 8.15u - 15.30u. Zelfs al werk je naast de school, kan je uw kinderen dus niet wegbrengen en komen halen met een 40u week.
Bij mezelf 30 jaar geleden, stopte de lessen al een half uur later, en was de school 3 kwartier vroeger open. Geen idee tot hoe laat de naschoolse opvang nog was, maar het zal wel zeker tot 16u geweest zijn. En dan hadden we Maandag nog langer les ook. Geen idee waar al die uren naartoe zijn gegaan hoor.
 
Hier hebben ze dat gewoon gezegd tijdens de rondleiding hoor. Op zich is die ene koek ook absoluut geen probleem qua suikergehalte (een halve tros druiven in de voormiddag gaat meer suiker bevatten).
Wat ik ook wel vreemd vind, is dat bij onze school de "lunchpauze" (dus de tijd in de refter) maar 20 minuten is. Je kan toch moeilijk verwachten dat peuters op 20 minuten deftig gegeten hebben?

Schooluren trouwens:
Voormiddag: 08.35 u. tot 12.10 u.
Namiddag: 13.15 u. to 15.10 u.
Woensdag enkel van 08.35 u. tot 12.10 u.
’s Morgens kunnen de kinderen gebracht worden vanaf 8.15 u. en ’s middags vanaf 13.00 u.
Naschools opvang tot 15.30 u

Dus 8.15u - 15.30u. Zelfs al werk je naast de school, kan je uw kinderen dus niet wegbrengen en komen halen met een 40u week.
Bij mezelf 30 jaar geleden, stopte de lessen al een half uur later, en was de school 3 kwartier vroeger open. Geen idee tot hoe laat de naschoolse opvang nog was, maar het zal wel zeker tot 16u geweest zijn. En dan hadden we Maandag nog langer les ook. Geen idee waar al die uren naartoe zijn gegaan hoor.
Hier is de woensdag 08:30 - 11:20.

Je kan ze bijna even goed niet sturen :crazy:


hier staat volgende trouwens in het schoolreglement (standaard veronderstel ik) - kan mij daar ook perfect in vinden.

Bij ons op school wordt er permanent gratis wateraangeboden. Als leerlingen meer drinken, moeten ze ook
meer naar het toilet. Daar houden we rekening mee. Het is de leerlingen toegestaan om in de klas een
(hervulbaar) flesje drinkbaar water te gebruiken waarvan ze tijdens de lesdag mogen drinken en dat ze
tijdens de pauzes kunnen (bij)vullen;

We kiezen voor gezonde voeding op school. Dat wil zeggen dat er een fruitpauze is in de voormiddag,
waarbij elk kind een stuk fruit meeneemt naar school. In de lunchpauze kan warm gegeten worden, of
boterhammen. Ook de boterhamdoos willen we het liefst zo gezond mogelijk. In de namiddagpauze mag
een tussendoortje opnieuw een stuk fruit zijn, of een (gezonde)yoghurt of een gezonde koek.Snoeprepen,
chips, of zeer gesuikerde tussendoortjes zijn niet toegelaten.
Uitzonderingen: frisdranken of snoep zijn op school enkel in beperkte mate toegestaan bij schoolfeesten,
e.d.;

Er geldt een verbod op het meebrengen naar school van producten uit de categorieĂ«n ‘uitzonderlijk’ en ‘te
mijden’: frisdrank,gezoete fruitsappen, light frisdranken, hypertone sportdranken,alcoholische dranken,
enz. en snoep, chocoladekoeken, chips, repen, ...;
 
Laatst bewerkt:
Het is wat het is uiteindelijk, ik (wegens voorlopig geen kinderen) wist niet dat er tegenwoordig op zoveel scholen een verbod was op ongezonde/minder gezonde snacks, en ik vind dat wel jammer ja, veel meer dan dat uiteindelijk ook niet. En ik zou mij ongetwijfeld wel voegen moest ik ooit een kind of kinderen hebben die zoiets niet zouden mogen meenemen naar school, ik zou er geen andere school voor zoeken moest de school waar het niet mag de beste zijn in de omgeving (denk ik). Tot daar mijn rebellie, Belg zijnde zou ik mij hoogstwaarschijnlijk voegen naar het systeem :D .
Dit bedoelde ik dus ook vooral :)
 
Als ik je goed begrijp, vind je het eigenlijk vooral jammer dat dergelijke regels bestaan, meer dan de inhoud ervan. En daar kan ik inkomen, maar dat is dan niet de schuld van de scholen, maar van de maatschappij / ouders / etc. Als je niet betutteld wil worden door de school, zorg dan dat je zelf de juiste opvoeding geeft als ouders. Helaas gebeurt dat maar al te vaak niet (genoeg). Dat is nu eenmaal de realiteit. En ja, dat is jammer.
Ik zie niet goed hoe je de regels kunt loszien van hun inhoud, maar klopt wel dat ik vooral tegen de regel op zich ben :). Met je laatste zinnen ben ik het wel eens, er zullen kinderen genoeg zijn die effectief niks of enkel ongezond meekrijgen, jammer, zeer zeker. Nodig om daarom een regel te veralgemenen, ik weet het niet.
Elke school in België is een "uniform"-school. In elk schoolreglement dat ik ooit gezien heb, is bepaalde kledij verboden.
Die chocolade die verboden is, is vooral een praktische overweging he. Net zoals wij vroeger geen kauwgom mochten eten op school.
En jij zegt dan dat "een blikje cola en 1 mars" geen probleem is, maar hoe moet de school dat controleren? Voor elk kind apart opschrijven wat ze juist eten?
Uiteindelijk staat heel het schoolreglement vol met regels rond opvoeden he.
Zou kunnen, ik ken het schoolreglement van mijn middelbare school (in mijn tijd daar afgestudeerd in 2013) niet maar ik heb daar toch nooit iemand weten terecht gewezen omwille van kledij en daar zag je vanalles, in een college dat toch te naam of reputatie had "streng" te zijn. Met vanalles bedoel ik onder andere de typische goth/emo met overal zwarte make up over de punkers met hanenkam, kettingen, combat boots en leren jas tot de hemdjes knokke achtige types (in de kempen weliswaar), oorbellen, blote buiken en decolletés bij sommige meisjes, hier en daar een enkeling met een tattoo in de laatste jaren, ... . En terecht vind ik. Als er regels omtrent kledij waren, en dat kan, dan waren die minimaal of werden ze niet opgevolgd. Op die manier heb ik er ook geen probleem mee.
Gohja, ik denk dat op zijn Belgisch er in veel schoolreglementen wel iets over te vinden zal zijn, maar dat in de praktijk het ook wel zal meevallen met het naleven van die regels hoor (zoals anderen hier al schreven). Het is ook gewoon een stok achter de deur denk ik, voor wanneer het echt de spuigaten uitloopt.

De slinger zal volgens mij nu wel niet snel doorslaan hoor, het is niet of "de Belg" is zo'n gezondheidsfreak. Wij eten nog allemaal graag onze boterham met choco.
Op dat eerste ik hoop dat het zo zit, dat het vooral een hulpmiddel is om de extremen wat te temperen.
Op dat tweede, ik hoop het :).
 
Nee, dat was het dus net. Zij verwachtte wel problemen doordat het op dat moment bij de papa zo slecht liep. Maar er was dus enkel dat.

Over het algemeen een goeie school, maar op dat vlak loopt het daar echt scheef. Kinderen hebben ook eens beide hun boterhammen terug mee gehad naar huis. Het kippenwit bleek 's morgens niet goed meer te zijn, dus was er alleen choco in huis. En ja, dat mocht niet, dus hadden ze in de refter gezeten kijkend hoe de andere kindjes hun boterhammen op aten.
Hier ook al twee keer de boterham en snack terug naar huis gekregen met een handgeschreven briefje "beste papa en mama, woensdag is de gezonde dag, dan horen deze dingen niet in de boterhamdoos." En dan ging het over een boterham met speculaaspasta (akkoord, ook gewoon niet bij stil gestaan tijdens de ochtend) en een klein blokje kaas. Dat van de kaas vond ik wel overdreven, ik ging er vanuit dat een klein reepje jonge kaas niet slecht is voor de gezondheid. Zoonlief kwam toen ook met grote honger thuis
 
Hier ook al twee keer de boterham en snack terug naar huis gekregen met een handgeschreven briefje "beste papa en mama, woensdag is de gezonde dag, dan horen deze dingen niet in de boterhamdoos." En dan ging het over een boterham met speculaaspasta (akkoord, ook gewoon niet bij stil gestaan tijdens de ochtend) en een klein blokje kaas. Dat van de kaas vond ik wel overdreven, ik ging er vanuit dat een klein reepje jonge kaas niet slecht is voor de gezondheid. Zoonlief kwam toen ook met grote honger thuis
Volgende keer een bol look in hun brooddoos steken, kunnen ze lekker gezond gaan stinken in de klas.
 
Ik wist ĂŒberhaupt zelfs niet dat een tussendoortje zo ingeburgerd was, laat staan twee tussendoortjes.
 
Op zich is die ene koek ook absoluut geen probleem qua suikergehalte (een halve tros druiven in de voormiddag gaat meer suiker bevatten).
We beseffen niet meer dat geraffineerde suiker een drug is. Haal het weg uit het dieet van tieners en merk de resultaten.
 
We beseffen niet meer dat geraffineerde suiker een drug is. Haal het weg uit het dieet van tieners en merk de resultaten.
Dat valt allemaal wel mee hoor. Ik heb mijn eigen suikergebruik een aantal jaren geleden stevig teruggedraaid, en ik ben een paar kg afgevallen ja. Maar itt wat zo vaak gezegd wordt, heb ik helemaal geen "afkickverschijnselen" gehad ofzo. Het is gewoon een niet zo gezonde voedingsstof.
Maar je kan hetzelfde zeggen van zout, en van een hele hoop vetten. Als je dat allemaal moet uit hun dieet halen, dan schiet er niet veel meer over.
 
Ah, melkjes om 10h in de klas, good ol' 90'ies.
Bizarre verhalen die ik hier lees, amai. En dat gaat dan zowel over de "de boterhammen passen niet in ons reglement, dus uw kinderen mogen gewoon niet eten" als de "als ik cola en mars wil geven, dan doe ik dat toch zeker".

In de Poolse peuter- en kleuterschool nemen de kinderen niets mee qua drinken of eten, dat wordt daar allemaal voorzien. Daar betaal je dan ongeveer 50-75 euro voor, afh. van de school.
Onze oudste (7 jaar) is nu zijn eerste jaar naar de lagere school gegaan. Ik weet eigenlijk niet of er regels zijn :laugh: Hij krijgt elke dag een flesje water (soms met gesuikerde smaak, vaker normaal water) en een brooddoos mee, in die brooddoos zitten 2 boterhammen, of wat pannekoeken of zelfgebakken wafels. Dat is de ochtend snack. Lunch wordt aangeboden door de school, voor zij die dan nog op school zijn, want hier hebben ze maar school van 08h tot 11h30, ELKE dag.
 
Lunch wordt aangeboden door de school, voor zij die dan nog op school zijn, want hier hebben ze maar school van 08h tot 11h30, ELKE dag.
Wordt er dan iets georganiseerd van opvang / sport / activiteiten in de namiddag? Of is een Ă©Ă©nverdienershuishouden daar nog de norm?
(sorry gaat een beetje off topic misschien)
 
Wordt er dan iets georganiseerd van opvang / sport / activiteiten in de namiddag? Of is een Ă©Ă©nverdienershuishouden daar nog de norm?
(sorry gaat een beetje off topic misschien)

Ja, er is naschoolse opvang tot 17h (en pre-schoolse opvang ook vanaf 07h). Tijdens de namiddag zijn er elke dag activiteiten. Die van ons doet op Maandag een uur geografie (elke maand een ander land), dinsdag een uur astronomie, woensdag elke week een 2-uur activiteit waarbij ze gaan wandelen, naar speeltuinen gaan in de buurt, naar de cinema, naar het strand, etc. Op donderdag niks, op vrijdag een uur computer klas.

Geen idee hoe die Polen dat flikken, wanneer ik mijn zoon rond 15h elke dag ga halen, is die bij de laatsten van zijn jaar (50 kinderen). Wij hebben dan het geluk dat we permanent van huis uit werken met twee, maar na 15h komt er van werken niet veel meer in huis...
 
Ja, er is naschoolse opvang tot 17h (en pre-schoolse opvang ook vanaf 07h). Tijdens de namiddag zijn er elke dag activiteiten. Die van ons doet op Maandag een uur geografie (elke maand een ander land), dinsdag een uur astronomie, woensdag elke week een 2-uur activiteit waarbij ze gaan wandelen, naar speeltuinen gaan in de buurt, naar de cinema, naar het strand, etc. Op donderdag niks, op vrijdag een uur computer klas.

Geen idee hoe die Polen dat flikken, wanneer ik mijn zoon rond 15h elke dag ga halen, is die bij de laatsten van zijn jaar (50 kinderen). Wij hebben dan het geluk dat we permanent van huis uit werken met twee, maar na 15h komt er van werken niet veel meer in huis...

Polen beginnen meestal wel vroeg. Mijn schoonbroer werkt 7-3pm. Maar zijn vrouw werkt niet, dus opzich maakt het zoiezo niet uit voor kinderen afhalen.

De andere hebben een nany die de kinderen afhaalt, en bij de derde werkt 1 heel vroeg (6am-2pm) en de andere laat (10am-6pm) dus lukt het ook zonder opvang.
 
Terug
Bovenaan