Mag je partner 1-op-1 gaan eten met iemand, ongeacht het geslacht? (buiten het werk)

Mag je partner 1-op-1 gaan eten met iemand, ongeacht het geslacht? (buiten het werk)

• Ja, en mijn partner gaat uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 98 38,4%
  • Ja, maar mijn partner gaat niet uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 72 28,2%
  • Nee, en mijn partner gaat niet uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 51 20,0%
  • Nee, maar mijn partner gaat toch uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 2 0,8%
  • Ik heb nu geen partner, maar het zou mogen

Stemmen: 31 12,2%
  • Ik heb nu geen partner, maar het zou niet mogen

Stemmen: 1 0,4%

• Totaal aantal stemmers
    255
Maar dat zijn grenzen die ik heb, en ik weet welke grenzen zij heeft. Trouwens, je koppelt eraan dat die niet conservatief zouden zijn bij mij, maar ik heb geen open relatie, hè. Je weet niet waar die grenzen liggen?

Maar dat gaat over mijn grenzen. Geen grenzen die ik ga opleggen aan haar. Da's toch redelijk essentieel :D Allee, waar ik het over heb zijn mijn grenzen, en daarmee doe ik wat ik wil. Wat hier gezegd wordt, is alleen wat de ànder mag en niet mag, en moet laten (opofferingen maken).
Ja ik kan ntrlk niet voor moonblade spreken

Maar een groot deel van waarom mijn vriendin mijn vriendin is en dit al 10jaar is juist omdat we op vele vlakken raakvlakken hebben.

Onze grenzen zijn gelijkaardig en de kleine verschillen hebben we genoeg respect voor elkaar omdat te laten.

je begint geen relatie met iemand die volledig anders in het leven staat en die je dn gaat omvormen tot u beeld

Mijn vriendin valt van haar stoel moest ik morgen met een vrouwelijke collega afspreken. Mss nog harder dan ik zou doen 😉

Ik wil helemaal niet dat een vrouw tegen haar zin blijft. Ik wil ook helemaal geen vrouw die op prive afspraakjes gaat met mannen. Als zij dat wilt dan mag zij gewoon vertrekken. Er gaat dan geen plus situatie ontstaan omdat dit zaken zijn die al duidelijk zijn bij de start van de relatie. Als je uw vrouw en uzelf toestaat met allerlei mensen op date te gaan, dan wordt de kans wel groter dat op den duur er iets fout loopt imo ja, en tegen dat dit moment is aangebroken is het dan maar te hopen dat er nog geen kinderen zijn want die zullen de dupe worden van al het drama dat uit dat daten en die “privé relaties met andere mannen” is voortgevloeid. Ik heb daar zelf trouwens ook geen zin.
Opnieuw: Als je kans op een breuk alleen afhangt van hoeveel mannen je vrouw te zien krijgt, zit het misschien sowieso al fout?
Haar wereld zo klein mogelijk maken is de oplossing om een breuk te vermijden?

Bij ons gelden die afspraken ook, alleen komt er bij ons ook bij dat regelmatige privé-afspraken met iemand van het andere geslacht not done zijn.
Die afspraak is er in onderling overleg gekomen en uit vrije wil, we zouden ons daar beide niet comfortabel bij voelen.
Voor mij gaat het vooral om de invulling van regelmatig.

2x per maand? Dat zou wringen bij mij. Al is het 2x per maand op een terras op de grote markt waar iedereen die kan zien. Dat zou mijn onzekerheid triggeren.

Maar 2x per jaar bijkletsen gedurende uren? Tof, have fun darling!

Nee, het komt gewoon niet voor.

En tbh zou ik het ook raar vinden, mocht ze dit wel willen doen. Of dan zou ik toch tenminste het gevoel krijgen dat er iets mis zou zijn in onze relatie. Tenzij het hier om een heel goeie vriend van vroeger zou gaan ofzo.

Omgekeerd gaat zij waarschijnlijk ook eens goed fronsen als ik ermee af kom dat ik met een vrouwelijke vriendin of collega 1-op-1 wil gaan eten. En terecht.

Nu, wij zijn sowieso niet echt 1-op-1 mensen. In een relatie heb je daar mekaar voor imo. Ik zie mijn partner dan ook als mijn beste vriendin.

Bij dit topic stelde ik mezelf wel eerst de vraag, hoeveel mannen/vrouwen hebben eigenlijk echt vrienden van hetzelfde geslacht? Als ik bij mezelf kijk, mijn partner, vrienden, omgeving.. kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat er veel personen die echt goede vrienden hebben bij het andere geslacht (en het gaat dan niet om de partner van vriend, of een professioneel contact of een kennis). Vroeger op school bijvoorbeeld, hadden buiten de occasionele homo en zijn vrouwelijke acolieten, weinig gasten echt vriendschappelijke contacten met het andere geslacht tenzij seksuele contacten. Dat zette zicht voort uit in de universiteitsjaren en verdere (proffessionele leven).

Dat gevoel heb ik ook. Ik spreek nu voor mezelf natuurlijk, maar ik heb alvast geen beste vriendin zoals ik beste vrienden heb.

Als ik de thread lees krijg ik de indruk dat sommigen heel veel uitleg klaar hebben, maar naar alle waarschijnlijkheid geen vrouw of gezin hebben.

En die nuance mis ik hier in de thread waardoor ik bij sommigen twijfel of ze effectief in een relatie/gezin zitten. Makkelijk dan om met jaren 50 te gooien en uzelf modern te noemen.

Also, this.

en tegen dat dit moment is aangebroken is het dan maar te hopen dat er nog geen kinderen zijn want die zullen de dupe worden van al het drama dat uit dat daten en die “privé relaties met andere mannen” is voortgevloeid.
Jezus, wat een drama. Beetje karakter hebben om uw partner niet te bedriegen, zeker? Anderzijds ook wat vertrouwen in de partner is niet misplaatst. Maar zo'n houding zegt meer over uw eigen ruggengraat dan over de mijne (of die van mijn vrouw waar ik 15 jaar mee getrouwd ben, inclusief etentjes met het andere geslacht).

Minstens 2 die een open relatie hebben en minstens 2 die nog nooit een langdurige relatie hebben gehad die naam waardig.
Kan die nu moeilijk bij naam gaan opnoemen... :tongue:

Bij ons gelden die afspraken ook, alleen komt er bij ons ook bij dat regelmatige privé-afspraken met iemand van het andere geslacht not done zijn.
Die afspraak is er in onderling overleg gekomen en uit vrije wil, we zouden ons daar beide niet comfortabel bij voelen.

Tot hier volg ik u wel en denk ik ook gewoon 100% van als dat is waar gij u allebei goed bij voelt, go for it.

Zoals reeds gezegd: vaak tijd 1 op 1 doorbrengen met iemand van het andere geslacht verhoogt de kans op meer dan vriendschappelijke gevoelens bij één van de twee. Die tijd beperken beperkt ook de kans dat er meer dan vriendschappelijke gevoelens kunnen ontstaan voor iemand anders.
Hier zijt ge mij dan wel weer kwijt. Het interesseert mij cru gezegd geen bal wie er allemaal gevoelens krijgt voor mijn vriendin, wat mij interesseert is wat mijn vriendin voelt en wat ze vervolgens met die gevoelens doet. Stel nu dat ze echt gevoelens ontwikkelt voor iemand anders:

ze kan daar met mij over praten en dan zien we wel wat we er mee doen?
Misschien is dan inderdaad een optie om afstand te nemen van die persoon, dat we eens goed kijken naar onze eigen relatie en wat daar eventueel misgelopen is dat het zo ver is kunnen komen? Of misschien moet ze haar geluk dan maar gaan zoeken bij die persoon, dat kan ook een oplossing zijn.

Ik zou het daar natuurlijk heel moeilijk mee hebben maar uiteindelijk moet iedereen toch gewoon voor zichzelf zo goed mogelijk proberen te bepalen waar hun geluk ligt.

Enfin, ik moet inderdaad geen andere mensen hun rekening maken maar van die uitspraken dat als uw madam met iemand anders iets gaat drinken dat ze dan haar klikken en klakken op straat kan komen oprapen voelen voor mij toch niet juist aan.

Jezus, wat een drama. Beetje karakter hebben om uw partner niet te bedriegen, zeker? Anderzijds ook wat vertrouwen in de partner is niet misplaatst. Maar zo'n houding zegt meer over uw eigen ruggengraat dan over de mijne (of die van mijn vrouw waar ik 15 jaar mee getrouwd ben, inclusief etentjes met het andere geslacht).
Uw vrouw gaat geregeld op tete-a-tete etentje met een andere man? Gewoon voor het gezelschap? Proficiat alvast. Sterke ruggengraat ja.

Nu, in de meeste relaties gebeurt dat niet. Zie poll hier boven. Just saying ☺️

Niet dat het een wedstrijd is, maar ik geloof wel oprecht dat elkaar vrij laten meer getuigt van een sterke ruggengraat dan elkaar beperkingen opleggen. Dat gezegd zijnde, hebben zo goed als alle relaties wel beperkingen, of afspraken zoals we ze dan noemen.

Tot hier volg ik u wel en denk ik ook gewoon 100% van als dat is waar gij u allebei goed bij voelt, go for it.

Hier zijt ge mij dan wel weer kwijt. Het interesseert mij cru gezegd geen bal wie er allemaal gevoelens krijgt voor mijn vriendin, wat mij interesseert is wat mijn vriendin voelt en wat ze vervolgens met die gevoelens doet. Stel nu dat ze echt gevoelens ontwikkelt voor iemand anders:

ze kan daar met mij over praten en dan zien we wel wat we er mee doen?
Misschien is dan inderdaad een optie om afstand te nemen van die persoon, dat we eens goed kijken naar onze eigen relatie en wat daar eventueel misgelopen is dat het zo ver is kunnen komen? Of misschien moet ze haar geluk dan maar gaan zoeken bij die persoon, dat kan ook een oplossing zijn.

Ik zou het daar natuurlijk heel moeilijk mee hebben maar uiteindelijk moet iedereen toch gewoon voor zichzelf zo goed mogelijk proberen te bepalen waar hun geluk ligt.

Enfin, ik moet inderdaad geen andere mensen hun rekening maken maar van die uitspraken dat als uw madam met iemand anders iets gaat drinken dat ze dan haar klikken en klakken op straat kan komen oprapen voelen voor mij toch niet juist aan.
Maar wat als je in zoek naar waar het is misgelopen concludeert dat de afspraakjes samen hen dichter bij elkaar bracht net op een moment dat jullie het moeilijker hadden? (Bv verbouwingen en je hebt veel ruzie, en plots wordt dat 2 wekelijkse afspraakje iets wat ze naar uitkijkt)
Mss beseft ze zelf wel nadat alles weer gekalmeerd is tussen jullie hoe dom het was…
Mss zelf onmiddellijk erna kan de spijt al binnensijpelen.

Is dat dan ook niet spijtig?

Uw vrouw gaat geregeld op tete-a-tete etentje met een andere man? Gewoon voor het gezelschap? Proficiat alvast. Sterke ruggengraat ja.

Nu, in de meeste relaties gebeurt dat niet. Zie poll hier boven. Just saying ☺️
Je poll is wel een verschrikking, hè. Hoe regelmatig? Ja of nee, en alleen van mensen zonder partner vraag je of ze dat oké vinden. En wat is andere dan ja of nee? En "ik zou er geen probleem mee hebben als ze het zou doen, maar ze doet het niet" reken je in hetzelfde kamp als "nee, ze mag niet van mij"...

Je poll is wel een verschrikking, hè. Hoe regelmatig? Ja of nee, en alleen van mensen zonder partner vraag je of ze dat oké vinden. En wat is andere dan ja of nee? En "ik zou er geen probleem mee hebben als ze het zou doen, maar ze doet het niet" reken je in hetzelfde kamp als "nee, ze mag niet van mij"...
De poll is idd zeer slecht.

Maar het klopt wel dat het toch zeer weinig gebeurd (los van om welke reden)

Mss moet iemand gwn echt een polletje maken met wat meer opties. Dan zien we het.

Bij dit topic stelde ik mezelf wel eerst de vraag, hoeveel mannen/vrouwen hebben eigenlijk echt vrienden van hetzelfde geslacht? Als ik bij mezelf kijk, mijn partner, vrienden, omgeving.. kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat er veel personen die echt goede vrienden hebben bij het andere geslacht (en het gaat dan niet om de partner van vriend, of een professioneel contact of een kennis). Vroeger op school bijvoorbeeld, hadden buiten de occasionele homo en zijn vrouwelijke acolieten, weinig gasten echt vriendschappelijke contacten met het andere geslacht tenzij seksuele contacten. Dat zette zicht voort uit in de universiteitsjaren en verdere (proffessionele leven).
Er ontbreekt ergens iets, maar ik vermoed dat je bedoelt dat weinig mensen vrienden hebben bij het andere geslacht?

Ik heb een vriendengroep uit het middelbaar, waaronder redelijk wat vrouwen, en wij zien elkaar regelmatig. Uiteraard minder dan vroeger, wegens ouder worden en een partner/kinderen hebben. Zie ik die vaak 1 op 1, neen, want het is een vriendengroep uiteindelijk. Maar dat zou geen probleem zijn, want enige romantische spanning (als die er ooit zou geweest zijn) is er overal al 15 jaar uit.

Ook bij ex-collega's die vrienden zijn geworden zijn enkele vrouwen, en daar zijn 1 op 1 afspraken al meer mee gebeurd, omdat het meer situatiegebonden is. Mijn vrouw kent die ook allemaal, wat haar wantrouwen heeft weggenomen. Mijn vrouw zelf had als nieuwkomer hier ook in het begin een mannelijke landgenoot-vriend, waarmee ze dan al eens iets ging doen tijdens de dag als zij vrij had en ik niet. Pas op, op dit moment is ze zwanger dus naar de toekomst toe zie ik dat allemaal niet vaak meer gebeuren eerlijk gezegd, we zullen onze bezigheid wel hebben.

Wat ik dan ook merk is dat vanaf je in het stramien zit van "married with children" je vooral nog mensen ziet in functie daarvan. De ouders van andere kinderen en de mensen die je tegenkomt tijdens hobbies bijvoorbeeld. En ik denk dat bij de 2de groep de kans op iemand van hetzelfde geslacht vaak groter is.

Maar uiteindelijk, om met een huizenhoog cliché te eindigen, is het wel elkaar vertrouwen en kennen. En ook gewoon, in mijn ogen, je relatie belangrijk vinden en geen eikel zijn misschien. Ik had het in een eerdere post over een koppel waar de man de vrouw bedroog nadat hij samen met haar beste vriendin wekelijk ging zwemmen...wel cru gezegd stonden weinig mensen daarvan versteld. Dat was al een relatie waar mensen het "achter de rug" hadden over hoe respectloos hij haar soms behandelde.

En bijkomend, hier wordt door sommige posters een soort link gemaakt met "de jaren '50 mentaliteit" en het "nuclear gezin", alsof door al die moderne vrijheden we eindigen met gebroken gezinnen. Was er in de goede oude tijd dan minder overspel? Ik betwijfel dat hoor, maar dat bleef gewoon achter de mooi façade, met ook genoeg emotionele weerslag.

Maar wat als je in zoek naar waar het is misgelopen concludeert dat de afspraakjes samen hen dichter bij elkaar bracht net op een moment dat jullie het moeilijker hadden? (Be verbouwingen en je hebt veel ruzie, en plots wordt dat 2 wekelijkse afspraakje iets wat ze naar uitkijkt)
Mss beseft ze zelf wel nadat alles weer gekalmeerd is tussen jullie hoe dom het was…

Is dat dan ook niet spijtig?
Tuurlijk is dat spijtig, maar c'est la vie, en ik maak mij niet al te veel illusies over het feit dat ik een heleboel zaken in het leven niet onder controle zal hebben, en dat lomp toeval een grote factor zal zijn in hoe goed of slecht bepaalde zaken in mijn leven zich zullen ontrollen.

Misschien is ze ook 100x gelukkiger bij die nieuwe persoon en kom ik daarna ook iemand anders tegen of leidt de breuk er toe dat ik mij omschool tot marinebioloog en verhuis ik naar Fiji. Who's to say?

Enfin, zolang ge u alletwee (of alle 3, 4, 5..) goed voelt in uw relatie is er eigenlijk geen probleem he. Elke relatie heeft een set aan regels die als ge er echt over gaat nadenken vrij arbitrair zijn, zolang er niet met de ijzeren hand geregeerd wordt is het goed he. Tenzij dat ook weer gewoon uw ding is, natuurlijk.

Tuurlijk is dat spijtig, maar c'est la vie, en ik maak mij niet al te veel illusies over het feit dat ik een heleboel zaken in het leven niet onder controle zal hebben, en dat lomp toeval een grote factor zal zijn in hoe goed of slecht bepaalde zaken in mijn leven zich zullen ontrollen.

Misschien is ze ook 100x gelukkiger bij die nieuwe persoon en kom ik daarna ook iemand anders tegen of leidt de breuk er toe dat ik mij omschool tot marinebioloog en verhuis ik naar Fiji. Who's to say?
Nja maar soms met woning/kinderen/ band met de schoonfamilie… ik heb ook nog zo gedacht. Maar dat is nu toch wel wat anders…
Nu goed ieder staat met zijn eigen kijk in het leven.

Maar ik bedoelde ook. Stel dat je concludeert dat zo een afspraakjes mee ertoe geleid hebben dat de relatie bijna stuk was. Zou je ze dan wel ‘verbieden’?

De poll is idd zeer slecht.

Maar het klopt wel dat het toch zeer weinig gebeurd (los van om welke reden)

Mss moet iemand gwn echt een polletje maken met wat meer opties. Dan zien we het.
Dat hadden de moderatoren ook al even aangehaald. We bekijken het even.
(Als iemand al een voorstel heeft voor de poll, pm'en staat vrij :) )

Ik vraag me af wat de drijfveer is om zoiets te verbieden? Jaloezie? Angst?

Persoonlijk vind ik een verbod niet horen bij een relatie. Wat niet wilt zeggen dat je daarom met alles akkoord moet gaan he.

Nu persoonlijk ben ik helemaal niet jaloers aangelegd. Mijn vriendin ziet tweemaal per week een personal coach, zo'n spierbundel die een pakje jonger is als haar... Dat is één-op-één contact, vrij fysiek dan nog en bovendien duiken ze na de training ook nog 's in een sauna. Ik ben ervan overtuigd dat ze geen relatie zal starten met haar trainer en weet ook dat ze dat wel een aantrekkelijke kerel vindt. Dus wat kan ik daar dan problematisch aan vinden? Ze zou die trainer best wel 's horizontaal willen verkennen maar ik denk niet dat dit zal gebeuren en indien wel, et alors?

Dat ze 's gaat eten met een andere man vind ik dan ook helemaal geen probleem.

Je zegt dat het je niet gaat om of er gevolgen zijn aan de date of niet. Als een relatie waardevol is, moet je opofferingen kunnen maken.

Maar die opofferingen moet je toch alleen maar maken voor een reden? Als ze die relatie in het gevaar brengen? Toch niet omdat je partner een willekeurig idee krijgt, en je daar plots in moét meegaan, anders "is het uit"? Dat noem ik eigenlijk niet bepaald een gezonde relatie, en geen offer dat je moét maken...

Dus als het niet gaat om de eventuele gevolgen van die date (romantisch of niet), en er is geen enkele reden om dat te verbieden, dan nog zou je volgens jou die opoffering moeten maken voor de relatie? Ik weet het niet, maar "mag niet" vind ik een heel raar fundament voor een relatie. Geen haar op m'n hoofd zou eraan denken om mijn vrouw op dat vlak iets te verbieden.
De reden van die opoffering is dat je een relatie en gezinssituatie meer zekerheid geeft over het voortbestaan ervan. Als dat het streefdoel is, dan is dat de verantwoordelijkheid die daar gewoon bijhoort. Het is om diezelfde reden dat we ook seksueel contact beperken tot onze vaste partner in plaats van erop los te neuken.

Ik kan morgen ook zeggen "pff, ik zeg onze brandverzekering op, want ons huis zal wel niet afbranden". En waarschijnlijk brandt dat huis ook niet af. Maar je wil niet met de stress en onzekerheid zitten over de financiële kater die je tegemoet gaat wanneer het dat wel doet. Dat is onverantwoordelijke keuze. Dit is voor mij net hetzelfde.

En mij lijkt een relatie waarin 1 partner de noodzaak voelt om op regelmatige basis met een ander af te spreken even ongezond als wanneer het puur om de sex zou gaan. Er zijn hier in beide gevallen noden die de andere partner niet kan vervullen en die je dan maar op een ander gaat zoeken. Dat is in mijn ogen dan een serieus gehandicapte relatie waarbij je de vraag moet durven stellen of jullie dan wel een goede match zijn als je elkaar op seksueel, communicatief of emotioneel vlak elkaar niet kan vinden.
Dat is nog net iets anders dan een triviale squash hobby of gaan joggen zoals hier gepasseerd is.

Velen zullen zich hier op het forum en naar hun partner toe misschien 'de moderne man/vrouw' willen uithangen en doen alsof ze dat allemaal oké vinden.
Maar stel dat je partner na haar afspraakje met een andere vent of vrouw dan eens 1 of 2 uur later dan verwacht thuiskomt, zou je je daar dan comfortabel bij voelen, nooit twijfelen of er niets meer aan de hand is?
Als dat je niet stoort, waar ligt dan juist de grens met blinde naïviteit?
Als dat je wel stoort, waar ligt dan je zelfrespect dat je zoiets van je partner tolereert en liefde blijft investeren in een persoon die je met diens gedrag ongelukkig maakt?

Er zijn genoeg voorvallen in mijn kennissenkring over de vrije liefde, alles kan en alles mag, partnerruil, etc ... geweest dat zowel mijn vrouw als ikzelf inzien dat dat eigenlijk geen stabiele of gelukkige situaties zijn en dat er gegronde redenen zijn waarom bepaalde regels en grenzen over fatsoen bestaan. Tradities bestaan omdat de tand des tijds bewezen heeft ze werken.

Als je als een bijtje door het leven wil gaan dat van de ene naar de boem fladdert met losse relaties, be my guest,
Maar als het je doel is om voor het leven bij elkaar te blijven en een gezin uit te bouwen, dan moet je ofwel je verantwoordelijkheden daarvoor nemen, ofwel je ambities met die persoon laten varen.

Ik vraag me af wat de drijfveer is om zoiets te verbieden? Jaloezie? Angst?

Persoonlijk vind ik een verbod niet horen bij een relatie. Wat niet wilt zeggen dat je daarom met alles akkoord moet gaan he.

Nu persoonlijk ben ik helemaal niet jaloers aangelegd. Mijn vriendin ziet tweemaal per week een personal coach, zo'n spierbundel die een pakje jonger is als haar... Dat is één-op-één contact, vrij fysiek dan nog en bovendien duiken ze na de training ook nog 's in een sauna. Ik ben ervan overtuigd dat ze geen relatie zal starten met haar trainer en weet ook dat ze dat wel een aantrekkelijke kerel vindt. Dus wat kan ik daar dan problematisch aan vinden? Ze zou die trainer best wel 's horizontaal willen verkennen maar ik denk niet dat dit zal gebeuren en indien wel, et alors?

Dat ze 's gaat eten met een andere man vind ik dan ook helemaal geen probleem.
Ik weet niet wat mij het meest zou storen
Het hele personal trainer gedoe of dat ze hem moet betalen om een beetje in de sauna te chillen.

Er zijn ergere jobs

Terug
Bovenaan