Mag je partner 1-op-1 gaan eten met iemand, ongeacht het geslacht? (buiten het werk)

Mag je partner 1-op-1 gaan eten met iemand, ongeacht het geslacht? (buiten het werk)

• Ja, en mijn partner gaat uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 98 38,4%
  • Ja, maar mijn partner gaat niet uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 72 28,2%
  • Nee, en mijn partner gaat niet uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 51 20,0%
  • Nee, maar mijn partner gaat toch uiteten met mensen van hun seksuele voorkeur

Stemmen: 2 0,8%
  • Ik heb nu geen partner, maar het zou mogen

Stemmen: 31 12,2%
  • Ik heb nu geen partner, maar het zou niet mogen

Stemmen: 1 0,4%

• Totaal aantal stemmers
    255
1. Als gij vind dat met uw partner afspreken om er geen dates op na te houden, een vorm van 'controleren' is, dan weet gij gewoon niet wat dat woord betekent. Niemand controleert hier of de andere die de onderling gemaakte afspraken naleeft, er is hier enkel sprake van ZELFcontrole over uw eigen gedrag.

2. Er is in de basis weldegelijk maar 1 manier om zekerheid te creëren en dat is door risico's weg te nemen. En waar die cutoff van tolereerbaar risicovol gedrag ligt, dat moet ieder koppel maar voor zichzelf uitwijzen op basis van hoeveel uw relatie u waard is.

3. Voor u is op seksueel, communicatief en emotioneel vlak met uw partner overeenkomen misschien de top van de berg en de alfa en de omega, maar voor mij zijn dat gewoon de fundamenten van een goede, langdurige relatie. En nee, dat wil daarom niet zeggen dat ge de ganse dag aan elkaar kleeft zoals een Siamese tweeling of dat er iemand opgesloten wordt. Ieder kan zijn goesting doen qua hobbies en vriendenkringen.

4. Maar goed, als ge met uw partner zelfs al geen uur afspreekt wanneer de andere thuis zal zijn, dan maak ik daaruit op dat gij in een prille relatie of met weinig verantwoordelijkheden zit. Vanaf het moment dat er kinderen in huis zijn, zijn er wel duidelijke afspraken nodig wie, om hoe laat, voor wat zorgt zodat uw kinderen niet met honger naar bed moeten gaan en op tijd naar school kunnen. Ook dat is een kwestie van verantwoordelijkheid.

5. Maar goed, we zullen dus onthouden dat 'laten we niet gaan daten met andere partners' in een huwelijk een 'irrationele regel' en een vorm van 'onderwerping' en 'emotionele chantage' is. :rolleyes:

6. En nee, die traditionele regels zijn geen 'toeval' of 'katholiek religieus' zoals hierboven beweerd wordt. Anders zouden ze ook niet universeel over heel de wereldbol in alle verschillende maatschappijen voorkomen. Uit elkaar gaan omwille van partnerbedrog zijn inherent negatief en immoreel en gedragsregels om die situaties te vermijden zijn daarom rationeel en moreel.
Zoveel vragen bij uw post.

1. Waarom stelt ge iets gaan drinken of eten gelijk aan een date? Een date heeft romantische bijbedoelingen, iets gaan drinken niet. En mag ze dan wel iets gaan drinken met 2 mannelijke collega's of vrienden, of moet er altijd een vrouw bij zijn? Mag ze onder de middag iets eten met een mannelijke collega? Stel dat ze de eetzaal binnen komt en er zit maar 1 mannelijke collega waar ze goed met overeen komt. Mag ze daar bij gaan zitten of moet ze wachten tot die gedaan heeft met eten? Wat als ze in een team zit met enkel 5 mannelijke collega's. Mag ze daar mee gaan eten of ben je dan bang dat ze met alle 5 in bed zou kunnen belanden?
2. Benieuwd wat tolereerbaar risicovol gedrag voor u is en waar de grens ligt.
3. Juist niet, want ze mag niet doen wat ze wilt. Je sprak in een eerder post dat ze wel mag gaan sporten met een man. Mogen ze dan samen rijden naar bv. de tennis club? En nadien een aquarius drinken, mag dat?
4. Wat maakt het verschil of uw vriendin op zaterdag om 23u of 24u thuis komt, als ze iets is gaan eten? Heeft toch 0,0 impact op de kinderen. Er is toch een gigantisch verschil tussen zeggen dat je om 19u thuis zal zijn, en dan pas om 4u 's nachts thuis te komen en in heel die tijd niks te hebben laten weten, of zeggen dat je rond een bepaald uur zal thuis zijn en dan een berichtje sturen of het goed is dat je nog 1 laatste drinkt en dus een uurtje later zal thuis zijn?
5. Dat moet ieder voor zich bepalen. Als jij en je vriendin dat allebei goed vinden, is dat jullie goed recht natuurlijk.
6. Denk dat er hier niemand pro overspel is.

Alles hangt van mij af van communicatie tussen beide partners. Mijn vriendin gaat vaker iets drinken met vrienden en collega's, soms ook met 1. Ze is hier heel open over en ze wilt ook dat ik die mensen zelf leer kennen (als ik ze nog niet zou kennen) en dat ik ook mee kom. Ik zie niet in wat hier mis mee is. Maar nogmaals, als jij en je partner overeen komen om dit niet te doen, dan is dit jullie goed recht. Maar ik ben er van overtuigd dat 1. hoe minder je aan elkaar toelaat, hoe banger en achterdochtiger je wordt als er toch eens zoiets voorvalt en 2. iemand die wilt vreemd gaan, dat altijd zal kunnen.

Laatst bewerkt:
Mijn vroegere partner en ik hebben wél uitgesproken dat "poepen" met een ander niet kon.
Dit heeft even compleet niets te maken met alle drama maar ik vind dit het lelijkste woord sinds het onstaan van de mensheid. 😵‍💫
Heb dat dus nog nooit luidop uitgesproken hé bah...

Maar goed, als ge met uw partner zelfs al geen uur afspreekt wanneer de andere thuis zal zijn, dan maak ik daaruit op dat gij in een prille relatie of met weinig verantwoordelijkheden zit. Vanaf het moment dat er kinderen in huis zijn, zijn er wel duidelijke afspraken nodig wie, om hoe laat, voor wat zorgt zodat uw kinderen niet met honger naar bed moeten gaan en op tijd naar school kunnen. Ook dat is een kwestie van verantwoordelijkheid.
.
Vind ik ook maar los door de bocht.

Bv. Mijn vriendin gaat dit weekend iets eten en daarna naar een feestje. Afspreken dat ze tegen uur X moet thuis zijn is toch echt absurd?

Ik ga akkoord dat er moet worden afgesproken tot op een bepaald punt maar dit spreekt toch voor zichzelf? In dit geval heb ik gezegd dat ik zal "instaan" voor onze dochter te zorgen die avond/dag erop zodat ze eens zorgeloos kan uitgaan en slapen de dag nadien. Maar een uur afspreken??

"Schatje, veel plezier vanavond op restaurant maar niet teveel plezier maken he want ik verwacht je om 22:00 in bed!"

Dit heeft even compleet niets te maken met alle drama maar ik vind dit het lelijkste woord sinds het onstaan van de mensheid. 😵‍💫
Heb dat dus nog nooit luidop uitgesproken hé bah...
Ik had eerst coitus geschreven, no joke! 🤣
Maar dat vond ik wat te afstandelijk dus naar die duidelijke term gebracht.

.
3. Juist niet, want ze mag niet doen wat ze wilt. Je sprak in een eerder post dat ze wel mag gaan sporten met een man. Mogen ze dan samen rijden naar bv. de tennis club? En nadien een aquarius drinken, mag dat?
Maar punt 3 blijf ik het toch moeilijk hebben.

Jullie lijken in dit vreemde idee leven dat er in jullie monogame relatie geen regels zijn en ze gwn magisch niet gebeuren. Maar die zijn er wel.

Als dat is toch puur persoonlijk… ik heb er geen probleem mee dat jullie er geen probleem mee hebben.

Maar telkens als we dan iets bovenhalen die niet mag bij jullie (ale het mag he met het gevolg het einde van de relatie wat blijkbaar iets volledig anders is als “iemand met zijn klieken en klakken op straat zwieren” anders verwoord vooral)

En dan is het van ja maar wij hebben gelijke waarden.

Mss andere mensen ook? Maar met andere waarden?

En je moet het ook niet gaan belachelijk maken.
Ja u vriendin mg niet met haar ex afspreken? En wat als hij op het vliegtuig plots naast haar zit? Moet ze dan eruit springen? Je kan zo over alles beginnen hè. Een lunchpauze op het werk is toch ook geen etentje in mijn ogen bv.

Ja als ze samen met een man mag gaan sporten zal er samen naartoe rijden ook geen probleem zijn hè…

@M°°nblade : gij spreekt over dates, ik ken niemand die vriendschappelijk met iemand gaan eten een date noemt. Een date heeft een bepaalde romantische bijklank dus ik vermoed dat ge die term bewust gebruikt?

(Zelfde met Tete à Tete eigenlijk)
Zowel wij (vriendin en ik) als een paar vrienden noemen dat ook wel 'datenight', ongeacht of het nu met iemand van het gender waartoe we ons aangetrokken voelen is of niet. :P

Daar bewust een rem op zetten, privé-afspraakjes niet ok vinden, is een beslissing die je als koppel neemt.
Hier gebeurt het ook niet. Niet omdat we dat samen beslist hebben of voor mekaar bepaald hebben, het is gewoon zo (en beseffen we gewoon onbewust dat het misschien toch wel een gevaar inhoudt). Ik ben er in ieder geval wel eens over beginnen nadenken sinds het lezen van deze thread :thinking:
Maar dat zijn grenzen die ik heb, en ik weet welke grenzen zij heeft
Ik denk net hetzelfde. Maar je moet toch steeds in het achterhoofd houden dat je nooit voor 100% in het hoofd van je partner kan kijken. En hoewel je voor jezelf wel kan zeggen dat je grenzen hebt, kan je toch nooit op voorhand voor 100% zeker zijn of je je daar aan gaat houden. Ik bedoel, je bent ooit toch al wel eens je zelfbeheersing verloren toen je verliefd werd op je huidige partner. Waarom zou dat niet nog eens kunnen gebeuren (al dan niet in parallel met je huidige relatie)?

Efkes aanvullend hierop:

Wanneer je hetzelfde waardenpatroon hebt, ga je er van uit dat de ander dezelfde visie heeft op bepaalde zaken waardoor deze niet expliciet worden verduidelijken.

Mijn vroegere partner en ik hebben wél uitgesproken dat "poepen" met een ander niet kon.
Maar we hebben niet expliciet verder uitgediept dat passioneel kussen, aftrekken of vingeren, droogneuken,...wel of niet kon.

Als de ander dan stomverbaasd zou zeggen: "maar we hebben nooit afgesproken dat dat NIET mocht?!" Dan heeft die technisch gezien gelijk. En toch zou ik 'm buiten flikkeren. 🤷🏼
en ook die laatste van @KimiBwoah Dat is de vraag niet, hè. Zou je het hem verbieden? Verbied je hem dat hij met anderen mag poepen, of is het jouw grens? Daar ligt het grote verschil toch.

Ik verbied mijn vrouw niet om te gaan uiteten met iemand, gelijk wel geslacht, gelijk of die single is of niet. Zelfs gelijk welke intentie zij heeft, want dat kan ik toch niet weten. Ik zal erop moeten vertrouwen dat dat met de goede intenties gebeurt. En indien niet, dan is dat haar keuze en ga ik dat toch niet kunnen tegenhouden. En wil ik dat ook niet tegenhouden, ik ga niet aan een relatie vasthouden waarin de ander eigenlijk liever elders is.

Maar dat is verregaand, hè. Het gaat over uiteten? Ga je ervan uit dat je partner met elke persoon van het andere geslacht die hen aandacht geeft, het bed kan in duiken? Het maakt dus voor mij al helemaal niks uit of de persoon met wie ik ga uiteten getrouwd is of niet, ik ben getrouwd. Dus er zal niks gebeuren. En andersom geldt dat ook.

Het alternatief klinkt alsof je de wereld van je vrouw zo klein mogelijk wil houden, om de kans op een breuk te voorkomen. De kàns. Terwijl net die kans groter wordt door weinig vertrouwen te tonen, lijkt mij.

Hier gebeurt het ook niet. Niet omdat we dat samen beslist hebben of voor mekaar bepaald hebben, het is gewoon zo (en beseffen we gewoon onbewust dat het misschien toch wel een gevaar inhoudt). Ik ben er in ieder geval wel eens over beginnen nadenken sinds het lezen van deze thread :thinking:

Ik denk net hetzelfde. Maar je moet toch steeds in het achterhoofd houden dat je nooit voor 100% in het hoofd van je partner kan kijken. En hoewel je voor jezelf wel kan zeggen dat je grenzen hebt, kan je toch nooit op voorhand voor 100% zeker zijn of je je daar aan gaat houden. Ik bedoel, je bent ooit toch al wel eens je zelfbeheersing verloren toen je verliefd werd op je huidige partner. Waarom zou dat niet nog eens kunnen gebeuren (al dan niet in parallel met je huidige relatie)?
Dat denk ik ook soms, zo een beetje de ‘maar ons gaat dat niet overkomen hoor’ mentaliteit

Als je echt serieus bent in je relatie moet je er rekening houden dat er in de tientallen komende jaren mss wel eens een sleur komt het gras eens groener zal lijken en mss zelf eens een crush…

Als je er dan instaat met ‘ja kan gebeuren en is het zo dan is het zo, wie weet is het zelf beter’

Vraag ik me soms af of zo een relaties wel eens de donkere wolken gaan overleven.
Want die komen, hoe ondenkbaar het lijkt als je nog op de roze wolk zit

Laatst bewerkt:
en ook die laatste van @KimiBwoah Dat is de vraag niet, hè. Zou je het hem verbieden? Verbied je hem dat hij met anderen mag poepen, of is het jouw grens? Daar ligt het grote verschil toch.

Ik verbied mijn vrouw niet om te gaan uiteten met iemand, gelijk wel geslacht, gelijk of die single is of niet. Zelfs gelijk welke intentie zij heeft, want dat kan ik toch niet weten. Ik zal erop moeten vertrouwen dat dat met de goede intenties gebeurt. En indien niet, dan is dat haar keuze en ga ik dat toch niet kunnen tegenhouden. En wil ik dat ook niet tegenhouden, ik ga niet aan een relatie vasthouden waarin de ander eigenlijk liever elders is.

Maar dat is verregaand, hè. Het gaat over uiteten? Ga je ervan uit dat je partner met elke persoon van het andere geslacht die hen aandacht geeft, het bed kan in duiken? Het maakt dus voor mij al helemaal niks uit of de persoon met wie ik ga uiteten getrouwd is of niet, ik ben getrouwd. Dus er zal niks gebeuren. En andersom geldt dat ook.

Het alternatief klinkt alsof je de wereld van je vrouw zo klein mogelijk wil houden, om de kans op een breuk te voorkomen. De kàns. Terwijl net die kans groter wordt door weinig vertrouwen te tonen, lijkt mij.
Maar dan kan je toch evenzeer stellen van moonblade hij moet er toch ook op vertrouwen?

Hij kan er toch niet naast staan 24/7?
Vertrouwen is toch inherent in een relatie.

Hij vertrouwt dat zij gwn geen tete a tete zal doen met een andere man.

Ik snap niet waar jij dat verschil ziet.
Jij hebt verwachtingen van je vriendin en hij ook.

Knn ze daar niet aan voldoen trekken jullie beiden dezelfde conclusie. (Einde relatie)

Enkel de verwachtingen zijn anders, en daarom jullie partners ook…

Maar punt 3 blijf ik het toch moeilijk hebben.

Jullie lijken in dit vreemde idee leven dat er in jullie monogame relatie geen regels zijn en ze gwn magisch niet gebeuren. Maar die zijn er wel.

Als dat is toch puur persoonlijk… ik heb er geen probleem mee dat jullie er geen probleem mee hebben.

Maar telkens als we dan iets bovenhalen die niet mag bij jullie (ale het mag he met het gevolg het einde van de relatie wat blijkbaar iets volledig anders is als “iemand met zijn klieken en klakken op straat zwieren” anders verwoord vooral)

En dan is het van ja maar wij hebben gelijke waarden.

Mss andere mensen ook? Maar met andere waarden?

En je moet het ook niet gaan belachelijk maken.
Ja u vriendin mg niet met haar ex afspreken? En wat als hij op het vliegtuig plots naast haar zit? Moet ze dan eruit springen? Je kan zo over alles beginnen hè. Een lunchpauze op het werk is toch ook geen etentje in mijn ogen bv.

Ja als ze samen met een man mag gaan sporten zal er samen naartoe rijden ook geen probleem zijn hè…

Nogmaals, als jij en je partner perfect overeen komen over wat mag en niet mag, wie ben ik om daar in tussen te komen? Ik stel me wel de vraag waar dan de grens ligt. Wat heb je het liefste: dat je vriendin je vertelt dat ze een half uur met een collega heeft geluncht en ze goed gelachen heeft of dat ze het verzwijgt omdat dit niet mag?

Nogmaals, alles draait volgens mij om eerlijkheid, respect en communicatie. Samen grenzen zetten en u daar ook aan houden en voor de rest eerlijkheid en respect voor elkaar.

Vind ik ook maar los door de bocht.

Bv. Mijn vriendin gaat dit weekend iets eten en daarna naar een feestje. Afspreken dat ze tegen uur X moet thuis zijn is toch echt absurd?

Ik ga akkoord dat er moet worden afgesproken tot op een bepaald punt maar dit spreekt toch voor zichzelf? In dit geval heb ik gezegd dat ik zal "instaan" voor onze dochter te zorgen die avond/dag erop zodat ze eens zorgeloos kan uitgaan en slapen de dag nadien. Maar een uur afspreken??

"Schatje, veel plezier vanavond op restaurant maar niet teveel plezier maken he want ik verwacht je om 22:00 in bed!"
Het is altijd makkelijk om iets absurd te laten klinken door het zo te verwoorden alsof ik als enige het beslissingsrecht heb om mijn vrouw op te dragen om hoe laat zij thuis moet zijn, wat nooit gezegd is geweest he.

Het kan ook puur informatief tussen 2 gelijkwaardige partners zijn in de aard van:
'schat, joeri vraagt of ik van 20 tot +- 23u pinten kan pakken, past dat voor u of had gij ook al iets ingepland?'
'ok, maar niet te laat dan'

Als ik dan om 6 uur 's morgen nog niet thuis ben, gaat zij zich ook afvragen waar ik rondhang.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nogmaals, als jij en je partner perfect overeen komen over wat mag en niet mag, wie ben ik om daar in tussen te komen? Ik stel me wel de vraag waar dan de grens ligt. Wat heb je het liefste: dat je vriendin je vertelt dat ze een half uur met een collega heeft geluncht en ze goed gelachen heeft of dat ze het verzwijgt omdat dit niet mag?

Nogmaals, alles draait volgens mij om eerlijkheid, respect en communicatie. Samen grenzen zetten en u daar ook aan houden en voor de rest eerlijkheid en respect voor elkaar.
Non argument

Wat heb je liefst:
Dat u vriendin zegt dat ze net de beste seks ooit had met haar beste vriend of dat ze dat moet verzwijgen omdat dat niet mag?

Wat wil je dan? Dat ze u niet bedriegt natuurlijk…. Je geeft een non keuze…

Ewel voor moonblade is die tete a tete al bedriegen… dus hij wil dat gwn niet…
Beide keuzes leidden tot een vertrouwensbreuk

Non argument

Wat heb je liefst:
Dat u vriendin zegt dat ze net de beste seks ooit had met haar beste vriend of dat ze dat moet verzwijgen omdat dat niet mag?

Wat wil je dan? Dat ze u niet bedriegt natuurlijk…. Je geeft een non keuze…

Ewel voor moonblade is die tete a tete al bedriegen… dus hij wil dat gwn niet…
Vandaar dat ik me af vraag waar de grens ligt voor hem. Want ik heb de indruk (die verkeerd kan zijn) dat bepaalde normale sociale interacties dan niet meer kunnen.

Vandaar dat ik me af vraag waar de grens ligt voor hem. Want ik heb de indruk (die verkeerd kan zijn) dat bepaalde normale sociale interacties dan niet meer kunnen.

Probeer even hypothetisch te denken dat moonblade geen dictator is en de muilkorf van zijn vrouw los zijn… ok? Gwn hypothetisch

Laten we nu even hypothetisch er vanuit gaan dat zowel moonblade als zijn vrouw gelijke waarden hebben.

Ok. In dit geval zal dit weinig problemen opleveren. Net zoals in theorie jullie vrouwen mogen ingaan op iemand die hen random op straat uitnodigt voor etentje doen ze dat niet. Ook zijn vrouw zal dus vanuit haar eigen waarden een voorstel afwijzen van een man…

Wil dat zeggen dat ze wegloopt als ze eens in een kamer is met een man? Nee denk ik toch

Omgekeerd. Gaat jullie vrouw iedere keer een etentje doen als ze eens met een collega alleen is?

Bij moonblade denk ik dat het over etentjes in privésfeer gaat. Niet eens gaan sporten of op het werk aan de koffiemachine…

Wat moet ik nu antwoorden als ze enkel met familieleden van haar seksuele voorkeuren gaat uit eten? :S :S :S
Werkt mijn antwoord dan niet vertekenend? :s :s :s :s

Probeer even hypothetisch te denken dat moonblade geen dictator is en de muilkorf van zijn vrouw los zijn… ok? Gwn hypothetisch

Laten we nu even hypothetisch er vanuit gaan dat zowel moonblade als zijn vrouw gelijke waarden hebben.

Ok. In dit geval zal dit weinig problemen opleveren. Net zoals in theorie jullie vrouwen mogen ingaan op iemand die hen random op straat uitnodigt voor etentje doen ze dat niet. Ook zijn vrouw zal dus vanuit haar eigen waarden een voorstel afwijzen van een man…

Wil dat zeggen dat ze wegloopt als ze eens in een kamer is met een man? Nee denk ik toch

Omgekeerd. Gaat jullie vrouw iedere keer een etentje doen als ze eens met een collega alleen is?

Bij moonblade denk ik dat het over etentjes in privésfeer gaat. Niet eens gaan sporten of op het werk aan de koffiemachine…
Of we laten hem zelf op de vragen antwoorden?

Achteraf kunt ge wel allemaal zot gaan relativeren/minimaliseren maar ge moet toch ook niet verschieten dat er reactie komt als ge zo'n uitspraken maakt:

Ja, man vrouw kunnen perfect vrienden zijn, maar ik zet de kat niet bij de melk en duld geen zooi.
Op sommige gebieden is een jaren 50 mindset gewoon veel makkelijker.

Kwestie van respect naar elkaar toe. Als je samen bent, kies je voor elkaar en tweewekelijks of maandelijks met ander afspreken past dan niet meer in dat plaatje.

Het kan mij eigenlijk ook niet schelen of daar uit dat risico dan uiteindelijk iets amoureus van komt of niet, voor mij valt dat hoe dan ook onder emotioneel bedrog. Als een relatie waardevol is, moet je daar ook opofferingen voor kunnen maken. Als mijn partner zou afkomen dat ze dat niet kan opgeven en nood heeft aan een tweede man in haar leven om privé gesprekken te kunnen voeren die ze niet met mij kan voeren, dan hou ik de eer aan mezelf en kan ze haar kleren van de straat rapen. Dat is geen wifey material.

inb4 'ik ben uit de context getrokken!'

- Als ge eigenlijk bedoelt dat jullie allebei gewoon liever niet nog alleen afspreken met andere mensen dan kraait daar volgens mij geen haan naar hoor.
- Ook de comments die ik las waarbij het nogal raar zou zijn dat de partner een avond iets gaat drinken met iemand anders terwijl jullie sowieso al nauwelijks nog tijd vinden voor elkaar omwille van verbouwingen/kinderen kan ik ook 100% snappen.

Maar als ge zegt dat uw vrouw haar kleren van de straat mag gaan oprapen moest uw vrouw er voor kiezen om u 1x per maand 'emotioneel te bedriegen' ... tja.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan