Zoveel vragen bij uw post.1. Als gij vind dat met uw partner afspreken om er geen dates op na te houden, een vorm van 'controleren' is, dan weet gij gewoon niet wat dat woord betekent. Niemand controleert hier of de andere die de onderling gemaakte afspraken naleeft, er is hier enkel sprake van ZELFcontrole over uw eigen gedrag.
2. Er is in de basis weldegelijk maar 1 manier om zekerheid te creëren en dat is door risico's weg te nemen. En waar die cutoff van tolereerbaar risicovol gedrag ligt, dat moet ieder koppel maar voor zichzelf uitwijzen op basis van hoeveel uw relatie u waard is.
3. Voor u is op seksueel, communicatief en emotioneel vlak met uw partner overeenkomen misschien de top van de berg en de alfa en de omega, maar voor mij zijn dat gewoon de fundamenten van een goede, langdurige relatie. En nee, dat wil daarom niet zeggen dat ge de ganse dag aan elkaar kleeft zoals een Siamese tweeling of dat er iemand opgesloten wordt. Ieder kan zijn goesting doen qua hobbies en vriendenkringen.
4. Maar goed, als ge met uw partner zelfs al geen uur afspreekt wanneer de andere thuis zal zijn, dan maak ik daaruit op dat gij in een prille relatie of met weinig verantwoordelijkheden zit. Vanaf het moment dat er kinderen in huis zijn, zijn er wel duidelijke afspraken nodig wie, om hoe laat, voor wat zorgt zodat uw kinderen niet met honger naar bed moeten gaan en op tijd naar school kunnen. Ook dat is een kwestie van verantwoordelijkheid.
5. Maar goed, we zullen dus onthouden dat 'laten we niet gaan daten met andere partners' in een huwelijk een 'irrationele regel' en een vorm van 'onderwerping' en 'emotionele chantage' is.
6. En nee, die traditionele regels zijn geen 'toeval' of 'katholiek religieus' zoals hierboven beweerd wordt. Anders zouden ze ook niet universeel over heel de wereldbol in alle verschillende maatschappijen voorkomen. Uit elkaar gaan omwille van partnerbedrog zijn inherent negatief en immoreel en gedragsregels om die situaties te vermijden zijn daarom rationeel en moreel.
1. Waarom stelt ge iets gaan drinken of eten gelijk aan een date? Een date heeft romantische bijbedoelingen, iets gaan drinken niet. En mag ze dan wel iets gaan drinken met 2 mannelijke collega's of vrienden, of moet er altijd een vrouw bij zijn? Mag ze onder de middag iets eten met een mannelijke collega? Stel dat ze de eetzaal binnen komt en er zit maar 1 mannelijke collega waar ze goed met overeen komt. Mag ze daar bij gaan zitten of moet ze wachten tot die gedaan heeft met eten? Wat als ze in een team zit met enkel 5 mannelijke collega's. Mag ze daar mee gaan eten of ben je dan bang dat ze met alle 5 in bed zou kunnen belanden?
2. Benieuwd wat tolereerbaar risicovol gedrag voor u is en waar de grens ligt.
3. Juist niet, want ze mag niet doen wat ze wilt. Je sprak in een eerder post dat ze wel mag gaan sporten met een man. Mogen ze dan samen rijden naar bv. de tennis club? En nadien een aquarius drinken, mag dat?
4. Wat maakt het verschil of uw vriendin op zaterdag om 23u of 24u thuis komt, als ze iets is gaan eten? Heeft toch 0,0 impact op de kinderen. Er is toch een gigantisch verschil tussen zeggen dat je om 19u thuis zal zijn, en dan pas om 4u 's nachts thuis te komen en in heel die tijd niks te hebben laten weten, of zeggen dat je rond een bepaald uur zal thuis zijn en dan een berichtje sturen of het goed is dat je nog 1 laatste drinkt en dus een uurtje later zal thuis zijn?
5. Dat moet ieder voor zich bepalen. Als jij en je vriendin dat allebei goed vinden, is dat jullie goed recht natuurlijk.
6. Denk dat er hier niemand pro overspel is.
Alles hangt van mij af van communicatie tussen beide partners. Mijn vriendin gaat vaker iets drinken met vrienden en collega's, soms ook met 1. Ze is hier heel open over en ze wilt ook dat ik die mensen zelf leer kennen (als ik ze nog niet zou kennen) en dat ik ook mee kom. Ik zie niet in wat hier mis mee is. Maar nogmaals, als jij en je partner overeen komen om dit niet te doen, dan is dit jullie goed recht. Maar ik ben er van overtuigd dat 1. hoe minder je aan elkaar toelaat, hoe banger en achterdochtiger je wordt als er toch eens zoiets voorvalt en 2. iemand die wilt vreemd gaan, dat altijd zal kunnen.
Laatst bewerkt: