Maatkasten

Ik heb een vaste schrijnwerker voor maatkasten, maar onlangs toch nog eens 3 andere laten komen uit de buurt om nog eens te vergelijken qua prijs en bij alle drie lager de offertes in lijn met mijn vaste. In 2020 zijn we ook eens bij Camber geweest en die waren toch 3x zo duur als mijn schrijnwerker. Als ik hem vergelijk met maatkastenonline is hij 1,5x duurder ongeveer.
Het opvallende is dat sommigen zeggen dat Camber veel goedkoper is dan een lokale schrijnwerker en anderen zeggen dan weer dat die duurder is. Heb een lokale schrijnwerker (met positieve reviews) laten komen om een offerte te laten maken, maar na een maand hebben we nog altijd geen offerte en ik moet er zelf achterzitten om een update te krijgen.

Ik zal misschien nog eens wat andere lokale schrijnwerkers bellen voor offertes, maar heb wel altijd wat schrik voor de oplevering en afterservice. Bij een keten ben je zeker dat het uiteindelijk in orde komt is mijn ervaring, bij lokale aannemers mag je hopen dat ze de tijd en zin hebben om problemen op te lossen. Bij sommigen van die lokale aannemers valt het ook op dat ze vrienden en familie inschakelen om reviews te schrijven en daar heb ik het niet zo mee.

Ik kreeg voor hetzelfde project al eens offertes van verschillende lokale schrijwerkers die met factor 3 uit elkaar lagen. Don't ask me why..
Materialen waren hetzelfde.

Tot hoeveel percent korting geeft Camber, een idee van? Wij hebben een offerte laten opmaken en krijgen 8% korting als we alle kasten door hen laten opleveren, dus een soort van combinatiekorting. Ik vroeg me af of ze soms meer korting geven, want bij maatkastenonline krijg je momenteel bvb. 20% korting (al moet ik wel zeggen dat wat daar mogelijk is beperkt is t.o.v. Camber).
Ik weet het eigenlijk niet zeker bij Camber, wij hadden ook iets in die grootorde korting. Bij maatkastenonline is korting wel een permanente en moet je al goed uw best doen om de “volle prijs” te betalen. Marketing strategie zeker.
Ik heb hier net een vestiaire van maatkastenonline geleverd gekregen maar nog niet de tijd gehad voor montage dus ik kan u nog geen review geven. Een dressing hebben we ook nog altijd niet dus tis nu wat zien hoe goed die vestiaire meevalt. Maar idd veel minder mogelijkheden dan bij Camber.

Ik moet een meterkast hebben, dus kast met open wand en liefst enkel 1 zijkant. Eigenlijk 3 deuren en een zijwand dus.
Dar gaat niet bij maatkasten online en camber zal wss duur zijn.
Ik ga daar een plaatselijke schrijnwerker voor inschakelen denk ik.

Ik ga zo'n opmeter van maatkastenonline laten langskomen en ik ga hem ook een voorstel laten doen. Ik kreeg op de website ook niet alles klaar, maar wie weet kan die opmeter wat creatieve ideeën geven om bepaalde dingen zelf eenvoudig aan te passen. En indien niet alles mogelijk is, kan ik het nog opsplitsen tussen deels maatkastenonline, deels lokale schrijnwerker en deels Camber naargelang wat mogelijk is en de prijzen.

Ik ga zo'n opmeter van maatkastenonline laten langskomen en ik ga hem ook een voorstel laten doen. Ik kreeg op de website ook niet alles klaar, maar wie weet kan die opmeter wat creatieve ideeën geven om bepaalde dingen zelf eenvoudig aan te passen. En indien niet alles mogelijk is, kan ik het nog opsplitsen tussen deels maatkastenonline, deels lokale schrijnwerker en deels Camber naargelang wat mogelijk is en de prijzen.
Stilaan wat begonnen aan die vestiaire van maatkastenonline en de kwaliteit is wel zeer degelijk. Het materiaal is ook duidelijk gelabeld en de handleiding uitgebreid (beter dan een IKEA handleiding). Ik denk wel dat er een foute maat van paslatten geleverd is maar zal wellicht wel gemakkelijk uit te klaren zijn met de klantendienst.

Stilaan wat begonnen aan die vestiaire van maatkastenonline en de kwaliteit is wel zeer degelijk. Het materiaal is ook duidelijk gelabeld en de handleiding uitgebreid (beter dan een IKEA handleiding). Ik denk wel dat er een foute maat van paslatten geleverd is maar zal wellicht wel gemakkelijk uit te klaren zijn met de klantendienst.
Hier komt volgende week iemand langs van maatkastenonline om opmetingen te doen.
Hij zei wel op voorhand al dat mogelijk 2 van de 3 kasten niet zal lukken voor hen, dus we zullen zien.

Ik zou het op termijn ook wel zien zitten om zelf inbouwkasten te maken, maar wat mij tegenhoudt is enige kennis over het correct en duurzaam verbinden van spaanplaten. Als je iets multiplex maakt is het een pak simpeler, dan schroef/lijm je ze gewoon. Op Youtube duizenden tutorials over te vinden. Spaanplaat ken ik als materiaal eigenlijk niet goed genoeg om te weten wat daar de best practices voor zijn. Gewone schroefverbindingen lijken me bvb enorm fragiel in veel gevallen.
Gaten voorboren, deuvels zetten... Gebruiken keukenbouwers houtlijm voor kabinetten of is dat allemaal gewoon geschroefd? Of zelfs gewoon vastgeschoten met een nagelpistool?

Hier precies wat mensen gelezen die de ambitie hadden om hun platen gewoon bij de schrijnwerker te bestellen en zelf te monteren. Enige tips of referenties om daar meer over te weten of ben ik het gewoon aan het overanalyseren en schroeven jullie dat gewoon wat op zicht vast?

Alleja, ik heb in mijn leven al tientallen spaanplaatmeubels in elkaar gestoken maar dat was natuurlijk gewoon Ikea, dus da's mss niet de beste referentie.

Gisteren offerte gekregen voor het maken van een inbouwkast... Toch wel serieus verschoten van de prijs.

3 jaar geleden een gelijkaardige kast laten maken voor de helft van de prijs... Was wel door een andere schrijnwerker maar dan nog.

462536199_1753370588731998_7855372562258688820_n.png

Ik zou het op termijn ook wel zien zitten om zelf inbouwkasten te maken, maar wat mij tegenhoudt is enige kennis over het correct en duurzaam verbinden van spaanplaten. Als je iets multiplex maakt is het een pak simpeler, dan schroef/lijm je ze gewoon. Op Youtube duizenden tutorials over te vinden. Spaanplaat ken ik als materiaal eigenlijk niet goed genoeg om te weten wat daar de best practices voor zijn. Gewone schroefverbindingen lijken me bvb enorm fragiel in veel gevallen.
Gaten voorboren, deuvels zetten... Gebruiken keukenbouwers houtlijm voor kabinetten of is dat allemaal gewoon geschroefd? Of zelfs gewoon vastgeschoten met een nagelpistool?

Hier precies wat mensen gelezen die de ambitie hadden om hun platen gewoon bij de schrijnwerker te bestellen en zelf te monteren. Enige tips of referenties om daar meer over te weten of ben ik het gewoon aan het overanalyseren en schroeven jullie dat gewoon wat op zicht vast?

Alleja, ik heb in mijn leven al tientallen spaanplaatmeubels in elkaar gestoken maar dat was natuurlijk gewoon Ikea, dus da's mss niet de beste referentie.
Dat wordt heel veel geschroefd. Er wordt wel vermeden van schroefverbindingen in het zicht te hebben, bv door op het uiteinde een eind/afwerkplaat te hebben die van binnen vast geschroefd wordt. Voor schroefgaatjes aan de binnenkant te verbergen bestaan er dopjes e.d in de kleur van uw toplaag om erover te plakken.

Zelf maken van maatmeubelen is doenbaar maar de details goed krijgen is moeilijker dan het lijkt.

Als je op voorhand alles perfect hebt uitgetekend kan je inderdaad bij een houthandel elke plaat bestellen met de gewenste laminaatafwerking en in de juiste maten. Ook moet je dan op voorhand weten welke kanten afgekant moeten worden met band etc.
Schrik niet van de prijs. In vergelijking met een ikeakast is de prijs van enkel uw plaatmateriaal al meer dan je zou denken. Het is dan wel volle plaat ipv de karton honinggraat kern van ikea.

Meubelbeslag kan je ook online vinden. Lignoshop.de is daar een goeie voor. Je gaat weinig betere prijzen vinden dan deze.

En je gaat ook wat eigen materiaal moeten hebben. Denk aan cirkelzaag, schaafmachine, bovenfrees, misschien kolomboor.
Je kan door de houthandel ook al een en ander laten voorboren door hun cnc machine (denk aan uitsparingen scharnieren, sponningen, uitsparingen voor een greeplijst, etc, maar dat kost natuurlijk weer extra)

Laatst bewerkt:
Gisteren offerte gekregen voor het maken van een inbouwkast... Toch wel serieus verschoten van de prijs.

3 jaar geleden een gelijkaardige kast laten maken voor de helft van de prijs... Was wel door een andere schrijnwerker maar dan nog.

462536199_1753370588731998_7855372562258688820_n.png
Dat is inderdaad een €1500 te duur voor die maten.

Een jaar of 10 geleden kon ge eigen
Eens op aangesproken, er zat een foutje in de offerte: plots 1000 euro goedkoper geworden... :)
Hopla :cool:

50/50 split ? :biglaugh:

10 jaar geleden kon ge ongeveer tellen : €1000 per meter.
Ondertussen komt ge daar niet meer mee toe, en afhankelijk van opties, afwerking, ...
Maar het is echt niet zo zot veel duurder als 10 jaar terug.

Ik heb bij maatkastenonline eens een kast voor de hal samengesteld, (bxhxd in cm).
Een meterkast van 180x270x55, met daaraan een kast voor jassen, schoenen en boekentassen van 100x270x55 en vind de prijs wel meevallen, een dikke 1500€.
De zichtbare kant is dan een wat duurdere variant (zwart met houtnerf). Binnenkant zouden we een egaal kleurtje nemen.

Ik heb de manuals bekeken, maar het lijkt erop dat je die meterkast, die eigenlijk maar 15cm breed is en geen contact met de muur maakt nergens moet fixeren. Die staat volledig ‘los’. Vraag me af hoe dat dat recht kan blijven staan. Toch niet met de paar dotjes parabond die ze voorschrijven om de paslat tegen de muur te zetten.
Zou natuurlijk zelf wel een balk van 5cm tegen de muur kunnen zetten en ze daar fixeren.

Ik heb bij maatkastenonline eens een kast voor de hal samengesteld, (bxhxd in cm).
Een meterkast van 180x270x55, met daaraan een kast voor jassen, schoenen en boekentassen van 100x270x55 en vind de prijs wel meevallen, een dikke 1500€.
De zichtbare kant is dan een wat duurdere variant (zwart met houtnerf). Binnenkant zouden we een egaal kleurtje nemen.

Ik heb de manuals bekeken, maar het lijkt erop dat je die meterkast, die eigenlijk maar 15cm breed is en geen contact met de muur maakt nergens moet fixeren. Die staat volledig ‘los’. Vraag me af hoe dat dat recht kan blijven staan. Toch niet met de paar dotjes parabond die ze voorschrijven om de paslat tegen de muur te zetten.
Zou natuurlijk zelf wel een balk van 5cm tegen de muur kunnen zetten en ze daar fixeren.
Als ik je een tip mag geven.
Bestel eerst een gratis staal van de kleur die je wil.
Want ik vond de kwaliteit tegenvallen(unilin), zeker in vergelijking met de stalen van ilovemaatkasten ( die werken met pfleiderer)
Bij ilovemaatkasten werken ze met clamex, wat ik ook een voordeel vond tov de minifix van maatkastenonline.

Ikzelf heb wel een lage tv meubel en een hangkast daar besteld, dus ander systeem dan wat jij wil.
Ik zou zoals je zelf aangeeft ook wel fixeren tegen een balk ofzo. Zo'n paslat met wat silicone gaat niet veel tegenhouden.

Staan ilovemaatkasten niet aan de rand van een faillissement? Ik weet niet meer zeker hoe het zat maar enkele maanden geleden had ik besloten daar m’n geld niet in te steken voor de zekerheid.
Hier eigenlijk geen probleem met maatkastenonline. Paslatten waren wel verkeerd maar komende week komen er nieuwe aan. Schuiven gaan vlot open en dicht en handleiding was uitgebreid. Fixatie van de kast zijn we nog niet toegekomen maar die van ons zit ingebouwd in een nis en kan eigenlijk nergens heen.

Ilovemaatkasten is eigenlijk martens hout, die hebben toch cava cijfers als ik het me goed kan herinneren.
Ter verduidelijking, ik zeg zeker niet dat maatkasten online slecht is.

Ilovemaatkasten is eigenlijk martens hout, die hebben toch cava cijfers als ik het me goed kan herinneren.
Ter verduidelijking, ik zeg zeker niet dat maatkasten online slecht is.

Heb staaltjes aangevraagd van wat we aan de buitenkant willen en mijn vrouw de binnenkant (ze wil koraalkleur binnenin...).

I lovemaatkasten heeft precies niet echt een meterkast (zonder rug dus), alles moet wel toegankelijk blijven)..
Maatkastenonline lijkt precies uit te komen met wat we nodig hebben. DIe wordt netjes gesplitst in metergedeelte en vestaire. Wss stom toeval, maar wel praktisch.
Dat minifix systeem is OK voor kasten die je 1 maar in elkaar steekt, maar het clamex is idd de betere van de 2. Dus denk dat het maatkastenonline wordt omwille van aangehaalde redenen.

Dus opzoek naar zoiets voor in de hal. Moeten wat schoenen, niet gebruikte jassen en boekentassen in kunnen. De linkerkant bevat alle meters en elektriciteitskast.
54082971974_34e21577d4_z.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan