Maar, wat doet u nu eigenlijk zo om den brode?

Ben je dan lasingenieur? Ik ben altijd bezig geweest met lassen en ook een eindwerk over NDO gedaan via magnetisch onderzoek, nog keure gehad om te werken bij sgs als inspecteur, daar ging men mij de opleiding tot lasingenieur betalen, uiteindelijk niet op ingegaan, dat was met een clausule en die Nederlandse manager stond me niet echt aan.

Zijn die x-rays niet te belastend voor je gezondheid? Wat is zo de verloning voor jouw functie?

Ben zelf geen ingenieur.
Een ingenieur zal het wel makkelijker hebben om door de opleidingen te geraken waarschijnlijk 😆.
Collega's gaan van ex-lassers tot ingenieurs.
Ikzelf handel-talen.

Iedereen krijgt toch dezelfde opleidingen om gecertificeerd te geraken.
Een ing of master in iets technisch zal het gewoon makkelijker hebben met cosinussen, atomen, wet van Snellius,....

Clausules komen bij veel firma's terug.
Eerste jaar pompen ze veel geld in jou. (cursussen zijn belachelijk duur omdat het een beperkte markt is)

Straling is natuurlijk niet gezond, maar we nemen veiligheidsmaatregelen om dat te beperken.
(een industrieel radioloog vangt bv minder straling dan een long-haul piloot op jaarbasis)

Verloning hangt echt af van firma tot firma.
Sommige contracten zijn arbeider, mijn is technisch-bediende.
Mogelijkheid tot lange dagen, weekend, nacht, stand-by, buitenland... teveel variabelen. (ergens tussen de 2,5-15K netto, maar voor die 15K zit je dan wel ergens in de Saoudische woestijn, Australische outback, boorplaform)

Train driver long haul.

Vroeger was je gewoon "machinist", zelfs wij hebben tegenwoordig een Engelse titel... :D

Goederentreinen rijden in België, Nederland en een stukje Duitsland.
Rangeren, remproeven en veeel wachten.

Je bent altijd alleen dus een absolute droomjob voor de textbook introvert, die spontaan kan zijn als het moet maar geen nood heeft aan veel mensen rondom zich :D

Titel: Turnaround coördinator

Inhoud: Om de x jaar dient een industriële installatie stilgelegd te worden voor onderhoud, inspectie, reiniging, aanpassingen die niet tijdens productie gerealiseerd kunnen worden.
Op voorhand worden alle taken opgesomd en ik voorzie per taak een jobmap met tijdsplanning, vergunningen, schema's, materiaal, ...
Tijdens de turnaround ben ik het centraal aanspreekpunt tussen productie, maintenance, externen en zorg ik ervoor dat alles goed verloopt.

Of iets met de belastingen! 😭

Dit is mijn job 🙈.
Ik doe een basiscontrole van de aangiftes en probeer ervoor te zorgen dat iedereen een aangifte indiend. Ik moet er ook voor zorgen dat iedereen die tijdig een aangifte heeft ingediend, ook tijdig een aanslag krijgt.
Ik verzeker ook mee de dienstverlening (telefoon, loket, post behandeling, invullen van aangiftes).

En nee, ik ben geen expert en heb een brede basiskennis van onze fiscale wetgeving en ik moet ook veel vragen en opzoeken, dus gelieve geen fiscale vragen persoonlijk aan mij te stellen 😅.

En wat is dan de rechtvaardiging?

Ik zou zeker eens een aantal cases presenteren waarin je een beeld schetst van downtime door bv malware infection en het daaruit volgende financieel verlies. Daar zal men zeker wel gevoelig voor zijn ;)
De juiste mensen moeten maar zeggen dat ze het vervelend zouden vinden en der wordt al op de rem getrapt.

Vorig jaar hebben we een breach gehad. We waren er vrij op tijd bij, de hacker zat nog in de verkennende fase, en toen hebben we veel op korte tijd kunnen doordrukken. Maar er is heel snel vergeten wat voor close call dat was.

Om een voorbeeld te geven: we hadden toen geïnvesteerd in een XDR. Dat ding heeft ons toen gigantisch veel shit bespaard. Origineel plan was om enkel core systemen uit te rusten met die client. Na de breach beslist om die op alle clients te zetten. Uiteraard licentie kost fors de hoogte in en meteen de vraag vanuit bepaalde kringen "of dit wel echt nodig is".

Dit is mijn job 🙈.
Ik doe een basiscontrole van de aangiftes en probeer ervoor te zorgen dat iedereen een aangifte indiend. Ik moet er ook voor zorgen dat iedereen die tijdig een aangifte heeft ingediend, ook tijdig een aanslag krijgt.
Ik verzeker ook mee de dienstverlening (telefoon, loket, post behandeling, invullen van aangiftes).

En nee, ik ben geen expert en heb een brede basiskennis van onze fiscale wetgeving en ik moet ook veel vragen en opzoeken, dus gelieve geen fiscale vragen persoonlijk aan mij te stellen 😅.
Gelieve mij geen aangifteformulieren te sturen alsook mij te schrappen uit de databanken. Dank u. :unsure:

Titel: Turnaround coördinator

Inhoud: Om de x jaar dient een industriële installatie stilgelegd te worden voor onderhoud, inspectie, reiniging, aanpassingen die niet tijdens productie gerealiseerd kunnen worden.
Op voorhand worden alle taken opgesomd en ik voorzie per taak een jobmap met tijdsplanning, vergunningen, schema's, materiaal, ...
Tijdens de turnaround ben ik het centraal aanspreekpunt tussen productie, maintenance, externen en zorg ik ervoor dat alles goed verloopt.
Dus alle shit komt bij jou terecht? :unsure:

NDO (niet destructief onderzoek) inspecteur.

Kwaliteit van lassen, plaatmateriaal, gietstukken,... checken.

Oppervlakte onderzoek dmv magnetisch of penetrant onderzoek.
Inwendig dmv radiografisch of ultrasoon onderzoek.

Het meeste doe ik radiografie.
Eigenlijk hetzelfde als een radioloog in het ziekenhuis, maar dan met iets straffere straling. (x-stralen of gamma-stralen Ir192 / Se75)
"Iedereen van de job want ze komen foto'kes pakken" en "voor de zekerheid de metingen met een radioactieve bron overbruggen want die kunnen eventjes raar doen"

Wanneer jullie of een van de collega's (SGS, Vincotte, Mistras, etc) langskomen.

Treinen klaarmaken dit betekend buiten en binnen nazicht, aan de uiterste stuurposten allerlei testen uitvoeren en een remproef met een schouwer. Rangeren van treinen tussen bundels en stations/carwash. Koppelen en ontkoppelen naar gelang de nood van de reizigers. Mensen van punt A naar B alsook defecten treinen naar werkplaatsen brengen.
Ik vraag me altijd af :
- wat jullie doen op bvb een lijn zoals de 50A waar geen (of toch geen belangrijke) wissels/stations zijn en waar jullie wss die snelheidsbeperkingen volledig van buiten kennen
- gerelateerd hiermee: hoe jullie gecontroleerd worden dat jullie niet gans de tijd naar netflix zitten te kijken tijdens de ritten :p.

Ik vraag me altijd af :
- wat jullie doen op bvb een lijn zoals de 50A waar geen (of toch geen belangrijke) wissels/stations zijn en waar jullie wss die snelheidsbeperkingen volledig van buiten kennen
- gerelateerd hiermee: hoe jullie gecontroleerd worden dat jullie niet gans de tijd naar netflix zitten te kijken tijdens de ritten :p.
Officieel doen wij niets behalve geconcentreerd naar buiten kijken. Mogen ook geen smartphone of tablet die niet geleverd is door werkgever aanwezig hebben op stuurtafel en moet ook op vliegtuigstand staan normaal. Niet officieel zal er wel berichten gestuurd worden, Spotify, af en toe forums gelezen worden ofzo. Maar echt 100% film kijken zal zelden gebeuren.

Al onze ritten worden gecontroleerd soort zwarte doos dus elke fout die we maken weten ze en mogen we achteraf uitleggen. Geloof me als je netflix kijkt zal je wel fouten maken.We krijgen ook begeleide ritten of kan FOD onaangekondigd aan ons deur staan.

Titel: procesoperator

Inhoud: recyclage van non-ferrometalen
In mijn afdeling draait het om de raffinage van koper, lood en tin sturen we door naar andere afdelingen.
Concreet: bediening/monitoring van verschillende ovens om quasi zuiver koper (99%) te bereiken.

Officieel doen wij niets behalve geconcentreerd naar buiten kijken. Mogen ook geen smartphone of tablet die niet geleverd is door werkgever aanwezig hebben op stuurtafel en moet ook op vliegtuigstand staan normaal. Niet officieel zal er wel berichten gestuurd worden, Spotify, af en toe forums gelezen worden ofzo. Maar echt 100% film kijken zal zelden gebeuren.

Al onze ritten worden gecontroleerd soort zwarte doos dus elke fout die we maken weten ze en mogen we achteraf uitleggen. Geloof me als je netflix kijkt zal je wel fouten maken.We krijgen ook begeleide ritten of kan FOD onaangekondigd aan ons deur staan.
Ik ken toch iemand die veel Netflix kijkt in zijnen trein.
Weliswaar tijdens het wachten :)

Dus alle shit komt bij jou terecht? :unsure:
Bwa, valt goed mee.
Ik communiceer vooral met de meestergasten en toezichters en het is aan hun om eerstelijns problemen op te lossen.
Ik krijg vooral te horen of iets op tijd afgewerkt is of gaat vertragen, dan moet ik heel de ketting erna opschuiven en meedelen aan de anderen. Ik bewaak meer het overzicht.

Operations manager

Zoals het wordt voorgesteld
  • je coördineert 4 teams met medewerkers die het preventief en curatief onderhoud uitvoeren op elektrische installaties. Deze teams staan onder de directe leiding van ploegbazen.

Zoals het echt is

De shit van boven verdelen naar beneden en de shit van beneden die naar boven komt over dezelfde emmertjes verdelen en zorgen dat er geen enkel emmertje overloopt.

Uitgebreide tekst

De doelstellingen van de klant en van het bedrijf omzetten op het terrein. Wij (mijn collega's en ik) zijn het laagste kaderniveau en eigenlijk de link tussen kader en het terrein. Eigenlijk vormen we dus de link tussen de ivoren toren en de realiteit van beneden.
Leuke is dat ik precies een kleine KMO bezit in een heel grote structuur. Zo lang je je doelstellingen haalt en er geen klachten komen van de klant doe je gewoon je goesting. Ik zelf probeer al 1.5j te werken op 2 peilers, kwaliteit en veiligheid. Leuke is als je de teamleden mee krijgt in je verhaal en ze echt zien groeien in hun job en taken.

Als manager heb je de verantwoordelijk op veel vlakken alhoewel er momenteel nog maar 2 echte peilers zijn. Geld en veiligheid. Probeer zelf in te zetten op personeel tevredenheid om zo hopelijk de goeie personen aan boord te houden (heb er 2 rotte appels uit gekieperd laatste jaar)
Dit komt ook mede omdat mijn vorige job gewoon ook als technieker was en ik het enorm demotiverend vond dat er niet naar je geluisterd werd en er gewoon soms met je kl*ten gespeeld werd. Erg om nu te zien dat sommige van de techniekers iets niet in orde krijgen met bv hun loonbrief en omdat er manager in je titel staat je welgeteld 1 mail moet sturen en het is binnen de 10 minuten in orde terwijl ze exact dezelfde mail hebben verstuurd...

Het laatste jaar enorm gegroeid in aantal personeelsleden omdat de klant enorm tevreden is van ons werk. We moeten onszelf dag in dag uit proberen voor een deel te verkopen en dat lukt hoe langer hoe beter. Met hogere marges dan wat het bedrijf vraagt. Dit zorgt dan voor extra budget voor leuke zaken (deze week allemaal samen kebab gegeten, deze ochtend koffiekoeken, de frigo zit vol met gratis drank en er stroomt lekkere koffie uit de machine. Als er materiaal nodig is voor het goed uitvoeren van de job kunnen we gewoon kopen wat we willen.)

Voor dit jaar staan er weer enkele sollicitaties op planning dus we gaan nog groeien :)

Nadeel is wel soms dat je niet echt weet wat je taken zijn als manager.
wij zijn in 1 rol:
  • Boekhouder
  • Psycholoog
  • HR medewerker
  • Ingenieur in ons vakgebied
  • Social relations expert
Deze week nog een toolbox gegeven over schakelprocedures en daar gezien dat het theoretische en praktische niveau bij sommigen wat laag is. Hier weer veel extra tijd in gestoken, soms spijtig dat een werkweek maar 40h is. Maar hopelijk hebben ze er allemaal iets van op gestoken en op een dag kan dit misschien een ongeval vermijden.

Enige dat ik echt haat in mijn job is dat 1 van de 4 teams 2 vakbondsleden bezit (en dan nog is van een apart kleurtje) echt vermoeiend omdat ze er continue de kantjes aflopen (en hun collega's er in meenemen) en er iets op zeggen resulteert gegarandeerd in nutteloze discussies en dus veel tijdsverlies.
Spijtig genoeg door al deze discussies ook mijn beeld van de vakbond serieus veranderd. Wat een nutteloze organisatie is dat geworden. Zit gewoon vol met opportunisten die teren op oude akkoorden die niet meer van deze tijd zijn. Probleem is dat de organisaties zelf ook gewoon door en door rot zijn aan de kop. Kijk maar naar het Marc Leemans verhaal van enkele weken geleden.

Over het technische gedeelte van mijn job, wij zorgen er voor dat alles soepel verloopt op de grootste luchthaven van het land. Van de kleinste lamp tot de hoogspanningscabines (in de passagiers gebouwen).
Momenteel wordt de productie van TL buizen verboden door europa, dus veel moet omgezet worden naar led. Elke paar maanden zijn er nieuwe winkels in de vertrekhal en die willen telkens alles nieuw op elektrisch vlak. Binnen enkele weken wordt de partner bekend gemaakt die alle laadpalen gaat plaatsen, ... Werk genoeg om dit allemaal draaiende te houden :-)

Ook heerst er daar een bepaalde sfeer, soms werken wij in de nacht en het heeft toch iets speciaals. Om de een of andere reden trekt het me wel aan. Er is ook gewoon altijd iets te beleven. Zo kennen de passagiers niet alle daklozen, maar er is een daklozen problematiek die niemand ziet omdat de meesten er uit zien als gestrande passagiers :laugh:.

Verder moeten we dan geregeld op het terrein gaan om risico analyses op te stellen en hierop dan controles uit te voeren dat men weldegelijk werkt zoals aangegeven in de risico analyse. Vorig jaar iets teveel ongelukken waar we spijtig genoeg niets aan konden veranderen, maar het persoonlijk leed van de uitvoerenden is toch altijd erg. Niemand zit graag een week of enkele weken thuis met pijn.

Daarna moeten we ook uitleggen aan business control hoe ze hun werk moeten doen. Hoe ze er maandelijks in slagen om cijfers (die in SAP wel in de juiste kolommen staan) maandelijks slecht om te zetten in excel die dan gepresenteerd worden aan directie is mij na al die jaren nog steeds niet duidelijk. Maar zo leren we elke dag iets bij en gaan we de meeste van de dagen met een glimlach werken. Desondanks dat de Brusselse ring een echte hel is en de wekker veel te vroeg afgaat omdat ik de files beu ben.

Terug
Bovenaan