Maar, wat doet u nu eigenlijk zo om den brode?

Mr.Fingers

Well-known member
Een topic dat geloof ik nog niet echt gepasseerd is, maar... Wat is de jobomschrijving van de Beyondgaming gebruiker? Natuurlijk is er het brutoloontopic waarin de functie wel vermeld is, maar dit echter zonder veel uitleg... plus aangezien het om geld gaat is de participatiedrempel misschien wat hoog. Dus hier geen e-peen wedstrijd van wie het meeste verdient of de meeste uren klopt, maar gewoon: Wat is je jobtitel, en hoe wordt die titel ingevuld? Ik trap af.

Property Manager (B2B)

TLDR: ik zet koffie om in Excel-data en kwade telefoons.

Ik hou me bezig met het gebouwbeheer van een zorgvastgoedportefeuille, waarbij ik allerlei data genereer / verifieer / valideer / archiveer die te maken hebben met het eigenlijke gebouw, dit om investeringen te sturen voor het behalen van de EU-norm voor energiezuinigheid in 2050. Ook controleer ik de contractuele verplichtingen van de huurders met betrekking tot de verplichte keuringen en attesteringen. Daarnaast ben ik ook aanspreekpunt in het geval van verzekeringskwesties (iets dat gelukkig maar zeer weinig voorvalt), verwerk ik technische facturen in SAP en assisteer ik derde partijen bij de uitoefening van hun job als "vertegenwoordiger" van de vastgoedeigenaar.
 
Laatst bewerkt:
Titel: project consultant
Inhoud: Ik ga van bedrijf naar bedrijf om zaken te verbeteren of om tijdelijke ondersteuning aan te bieden.

Huidige project: Lead analyst

TLDR: ik zet schematjes van engineering om in Excel tables en tussendoor zit ik op shiptracker

Inhoud: ik verzamel bij verschillende afdelingen (sap, IT, engineering, productie...) data om deze te verwerken samen met een externe IT start-up die voor ons een AI scheduling, planning en forecasting (nog een andere partner) programma aan het maken is. Daarnaast test ik de software, schrijf ik manuals en bied ik ik wat ondersteuning en opleiding aan voor de nieuwe interne gebruikers. Eens dit allemaal loopt kijk ik uit naar een volgend project.

Bij deze klant heb ik eerst zes maanden als aankoper gewerkt en toen heb ik van de manager de verantwoordelijkheid overgenomen over het aankopen en laten leveren van olie per boot. Aangezien er geen andere aankopers zijn die dit terug willen overnemen doe ik dit ook nog altijd.
 
Titel: administratief bediende:

Inhoud: Schakel tussen bedrijfsleider en arbeiders

TLDR: stront opkuisen

Inhoud: Als er problemen zijn, deze melden aan de baas. Kijken voor oplossingen. Verder ook nog alles wat er met administratie komt kijken: loon ingaves, betalingen, facturen, werkplanning, onderhoudsbeurten voorzien, VCA systeem beheren, opleidingen regelen... de hele rim ram dus.
 
Titel: bedrijfsadviseur digitalisering

TLDR: ik help bedrijven die willen groeien, innoveren of transformeren in het domein digitalisering en industrie 4.0

Inhoud:
  • Ik begeleid en adviseer bedrijven die willen groeien, innoveren of transformeren door digitalisering en industrie 4.0. Vaak is dit in het kader van innovatieprojecten die (deels) gesubsidieerd worden door de Vlaamse overheid.
  • Concreet geef ik bedrijven toelichting over het subsidie- en ondersteuningsaanbod in Vlaanderen, lees ik hun projectdossiers door, doe ik business case analyses en andere workshops met hen, help ik hen bij het opstellen van een projectplan of product roadmap, geef ik high-level technologisch advies en breng ik hen in contact met partners (private bedrijven, kennisinstellingen, werkgeversorganisaties, overheidsinstellingen, investeerders, ...) om hun project te laten slagen.
  • Naast die 1-op-1 begeleidingen heb ik ook de opdracht om digitalisering en industrie 4.0 te promoten bij bedrijven en hen aan te zetten om actie te ondernemen. Daarvoor ga ik de baan op, vooral naar evenementen waar relevante bedrijven naartoe komen, en geef ik presentaties en lezingen. Ik zet ook samenwerkingen tussen partners op als dat bijdraagt tot dat doel.
  • Tot slot lever ik input aan de Vlaamse overheid over mijn domeinen, zodat het beleid kan afgestemd worden op de noden van het werkveld.
 
Ik deed vattingen en dringende seiningen bij de politie.

Dus de databank voeden door pv's te lezen en dan te beslissen of die persoon, vervoermiddel,... in de databanken moet komen en of er geen fouten in de pv's staan om procedurefouten te voorkomen.

Na lang twijfelen vorige zomer meegedaan aan de proeven en geslaagd. En nu dus bezig aan opleiding inspecteur met als bedoeling om terug te keren naar mijn zone om hetzelfde werk te doen met wat meer achtergrond.
 
Hmmm, altijd wat moeilijk omschrijven...

Titel: Project management Building Automation Systems.

In het kort, alles wat betreft de elektriciteit en electronica nodig om een (groot) gebouw op gebied van HVAC (ventilatie, verwarming en koeling) zo optimaal mogelijk te laten werken, met de gulden middenweg tussen comfort en economie.

TLDR: wanneer de dames in een fancy kantoorgebouw klagen over het "comfort", mezelf even afzonderen in het technisch lokaal, kwartiertje wat facebooken op de gsm, dan gaan zeggen dat je wat hebt "bijgeregeld", om dan de dag erna complimenten te krijgen dat het een heel pak beter is.
Werkt keer op keer op keer!

Praktisch, fantastische job, veel uitdaging en een enorme markt in een land verzadigd met naar Belgische normen grote gebouwen, die vandaag nog steeds draaien op technologie van de 70'er of 80'er jaren...

Wanneer ik de topic starter zijn post lees, zou ik denken dat we mekaar vroeg of laat tegen het lijf gaan lopen, moesten we het al nog niet gedaan hebben 😄

100% one man show zelfstandige, wel met een een hoop onderaannemers die de actuele uitvoering voor hen nemen.
 
Laatst bewerkt:
Leerkracht Secundair: Engels - Geschiedenis - Godsdienst, bijna altijd godsdienst. Soms ook economie!

* Ik leer uw kinderen iets bij - meestal het absolute minimum, het lesmateriaal is gewoon te oppervlakkig - en probeer vooral om ze einde schooljaar als een lichtelijk beter mens buiten te kegelen dan ze binnengekomen waren.
* Ik vul heel veel in op SmartSchool
* Ik negeer alle notifications van Teams

Het is moeilijk om voldoening te vinden in de job, directies zijn veelal incompetent of impotent en vaak beide.

Al ben ik op dit moment ziek, volgens sommigen is dat ook een job.
 
Doctoraatsstudent. Mijn doctoraat (waar ik nu al heel de nacht aan bezig ben) gaat over hoe dataficatietechnologie (lees: machine learning algoritmen) het beheer ('governing'/'governmentality') van werk en werknemers verandert.

Mijn dagdagelijkse bezigheid bestaat uit het managen van enerzijds mijn doctoraatsproject, anderzijds een internationaal project met vier landen waarbij wij de principal investigator en lead zijn. Ik doe dus de dagelijkse opvolging, bv. bij het organiseren van evenementen, maar binnenkort ook opnieuw de interviews afnemen van de onderzoeksparticipanten.

Daarnaast lees ik wetenschappelijke teksten en probeer ik er zelf ook te schrijven. De job is eigenlijk 99% van de tijd shit herschrijven voor de 100ste keer. En da's geen overdrijving helaas. Les geven is heel beperkt.

En omdat ik "iets" doe met technologie mag ik ook altijd de websites onderhouden van de onderzoeksgroep. :tongue:
 
Professor. Om exact te zijn "docent/assistant professor" in materiaalkunde. In de praktijk komt dat neer op een job met 3 grote pijlers:

- Onderwijs, ik geef les aan masterstudenten en begeleid masterthesissen en vooral doctoraatsstudenten.
- Onderzoek, uiteraard de reden waarom de meesten eraan beginnen. Op dit niveau echter is het vooral 2de-lijnswerk aangezien de doctoraatsstudenten het feitelijke werk doen terwijl ik vooral probeer om voldoende geld te vinden zodat dit kan gebeuren. Hierdoor is een groot deel van de tijd gewijd aan het indienen van subsidieaanvragen (projecten, persoonlijke mandaten) die via een compleet onafhankelijke peer-review (oftewel de lotterij met wat politieke machinaties) wel of niet worden toegekend.
- Dienstbetoon/outreach, infeite zaken zoals metingen doen voor bedrijven of hen helpen met specifieke problemen, alsook zaken doen voor "de maatschappij", wat als materiaalkundige neerkomt op bv. expertises. Zelf nog niet gedaan overigens.

De realiteit is dat je eigenlijk continue van de hak op de tak springt en wordt geacht zowat alles wel te kunnen omdat je op de stoel zit, terwijl je eigenlijk als ok wetenschapper plots wordt gebombardeerd tot een manager. Dit zorgt ervoor dat als sector de academische wereld vaak negatief wordt ervaren. Een recente peilig duidde bijvoorbeeld aan dat mensen in onze functie gemiddeld 55u/week werken. Het was zelfrapportering, dus je kan er wat afhalen, maar het klopt dat bij momenten het zeer moeilijk is om alle ballen in de lucht te houden. Deels omdat je wordt geacht het belangrijkste, geld binnenhalen, maar tussen allerhande andere taken te doen. Velen werken dus tot 's avonds laat en in het weekend. Ik probeer dit te beperken, maar dat lukt niet altijd. Uiteindelijk is het een beetje misbruik maken IMO van een job die vooral gepassioneerde mensen aantrekt.

De algemene indruk die mensen hebben klopt dan ook veelal niet: wij zijn geen stoffige mensen die wat zitten te mijmeren aan ons oversized bureau. Ik wou eigenlijk dat ik eens wat minder administratieve shit moest doen, zodat ik tijd had om eens effectief na te denken over mijn onderzoek op langere termijn. Wij hebben ook geen vakantie als de leerkrachten thuis zijn, dat is het moment om eens zaken te kunnen doen zonder onderbreking door lesgeven, masterthesissen, of examens. Ik heb 35 verlofdagen, ik heb die nog nooit allemaal opgenomen. Dit alles doet me soms twijfelen of dit wel de job voor mij is. Ik ben altijd goed geweest in studeren en later het onderzoek van mijn doctoraat, maar het voelt een beetje aan als iets dat niet te winnen valt. Als ik rondkijk zie ik collega's die ofwel hun werk hun leven hebben gemaakt, ofwel mensen die toch met zekere frustraties rondlopen. Ja, de kans is groot dat ik tegen eind dit jaar "vast benoemd" ben, dan zou ik infeite kunnen beslissen om op wat zaken neen te zeggen, maar het verliezen van "competitiviteit" is zowat een aanhoudende angst bij iedereen. Publish or perish, want zonder regelmatige output kan je ook vergeten om geld binnen te halen, en geen geld wil zeggen geen onderzoekers, en dat is het einde.
 
Laatst bewerkt:
Data Scientist (ze moesten het kind een naam geven)

Ik beheer enkele databanken en optimaliseer deze gegevens en doe er analyses op (vraaggestuurd, maar kan ook zelf initiatief nemen). Daarnaast beheer ik ook projecten rond digitalisering van uitbetalingen van eindejaarspremies en andere vergoedingen.

En verder ben ik een beetje all round man gezien ik al op verschillende domeinen van mijn werkgever gewerkt heb en wordt daardoor ook vaak gevraagd voor tijdelijke projecten.
 
Logistics process expert

Ik probeer in grote magazijnen hun flows te analyseren en efficiënter/ergonomischer/milieuvriendelijker/veiliger te maken.

Spits mij tegenwoordig veel toe op verpakkingen en isolerende verpakkingen. Ik merk dat dat in veel bedrijven een gigantische afvalberg veroorzaakt dus ik probeer meer en meer te sturen naar reusable en/of recycleable materialen.

Zo in sommige bedrijven toch al serieuze kostenbesparingen kunnen realiseren en hun ecologische voetafdruk doen verkleinen.

Ik doe dat op zelfstandige basis.
 
Hmmm, altijd wat moeilijk omschrijven...

Titel: Project management Building Automation Systems.

In het kort, alles wat betreft de elektriciteit en electronica nodig om een (groot) gebouw op gebied van HVAC (ventilatie, verwarming en koeling) zo optimaal mogelijk te laten werken, met de gulden middenweg tussen comfort en economie.

TLDR: wanneer de dames in een fancy kantoorgebouw klagen over het "comfort", mezelf even afzonderen in het technisch lokaal, kwartiertje wat facebooken op de gsm, dan gaan zeggen dat je wat hebt "bijgeregeld", om dan de dag erna complimenten te krijgen dat het een heel pak beter is.
Werkt keer op keer op keer!

Praktisch, fantastische job, veel uitdaging en een enorme markt in een land verzadigd met naar Belgische normen grote gebouwen, die vandaag nog steeds draaien op technologie van de 70'er of 80'er jaren...

Wanneer ik de topic starter zijn post lees, zou ik denken dat we mekaar vroeg of laat tegen het lijf gaan lopen, moesten we het al nog niet gedaan hebben 😄

100% one man show zelfstandige, wel met een een hoop onderaannemers die de actuele uitvoering voor hen nemen.
Een deel overlap met Berenod maar dat wisten we al :)

Senior design engineer.
Ik sta in voor het ontwerp van HVAC, sanitair, sprinkler, RWA van kleine (1000m²) tot grote (50.000m²) gebouwen. Dit van polyline tot uitgewerkt bim model. Van zakdoekberekening naar genormeerde koel en warmteverliezen.
Hiervoor doe ik beroep op onze projectmanagers, junior design engineers en een buitenlands ingenieursteam. Hierbij in de job hoort uiteraard ook de hydraulische schemas, het conceptuele, lastenboeken en ramingen. Verder in het team hebben we nog mensen die de dynamische simulaties doen en het elektrische verhaal. Meestal komen we zo wel tot een coherent geheel waar de aannemer dan zijn eigen ding met doet en @berenod eens aan zijn hoofd krabt en zegt... wat hebben die hier nu weer uitgestoken...
Als bedrijf zetten we vollenbak in op de trias energetica, verfoeien we fossiele brandstoffen en werken we waar mogelijk (renovaties) volgens een circulair principe.

TLDR 'pis en kak is ons vak' en 'gebakken' lucht verkopen...
drums-ba-dum-tss.gif
 
Laatst bewerkt:
Teamlid Interventie binnen een lokale politiezone.

Ter plaatse gaan bij (nood)oproepen en daar het nodige doen qua vaststellingen, bemiddelen,... Dit varieert van het meest banale tot behoorlijk serieuze tussenkomsten.

En dan het nodige administratief gevolg geven van opstellen proces-verbaal tot verhoren, huiszoekingen, situatieschetsen, inbeslagnames,...

Af en toe word ik ook ingezet voor openbare orde zoals voetbalmatchen en betogingen.

Daarnaast heb ik enkele bijfuncties waardoor schietmonitor en begeleider van stagiairs
 
Teamlid Interventie binnen een lokale politiezone.

Ter plaatse gaan bij (nood)oproepen en daar het nodige doen qua vaststellingen, bemiddelen,... Dit varieert van het meest banale tot behoorlijk serieuze tussenkomsten.

En dan het nodige administratief gevolg geven van opstellen proces-verbaal tot verhoren, huiszoekingen, situatieschetsen, inbeslagnames,...

Af en toe word ik ook ingezet voor openbare orde zoals voetbalmatchen en betogingen.

Daarnaast heb ik enkele bijfuncties waardoor schietmonitor en begeleider van stagiairs
Stevige job met straffe verhalen wss. Ik had een vriend die dit ook een hele tijd gedaan heeft.
Elke vrijdag op cafe vertelde die verhalen waar mijn kinnebakkes los door de grond van viel. (agent regio brussel)
 
Safety & Security Advisor (Preventieadviseur)

TLDR: Die kerel die komt zagen om procedures te volgen zodat je je nek niet breekt.

Ik werk rond welzijn in een groot retailbedrijf van +-600 man (deel van een entiteit van 4000 man in BE). Ik verzorg de wettelijke taken rond welzijn (risicoanalyses, actieplannen, CPBW, ...) en adviseer de werkgever om een goede en veilige werkomgeving te verzekeren. Ik zou wat meer op de werkvloer zelf willen zijn, maar het is een erg administratieve job door de verwachtingen die de wet stelt. Ik werk vooral samen met het management om preventieve maatregelen te installeren over de welzijnsdomeinen met een focus om arbeidsveiligheid. Ik geef ook veel opleiding. En ik loop mensen te ambeteren omdat ze skateboarden met een transpallet of omdat ze hun harnas niet dragen op de hoogtewerker of ... Vandaag was het dan weer psychosociaal welzijn met de vertrouwenspersonen verder organiseren :) Ik doe het heel graag, maar de vakbond kan een stukje zagen omdat ze het adviserende deel nogal durven vergeten.
 
Begrafenisondernemer op zelfstandige basis.

Tldr: van ophalen, opbaren tot laten zakken in het graf.

Ik zit op zelfstandige basis bij een uitvaartcentrum.

Ik sta voornamelijk in voor de planning, administratieve kant (wat vaak meer is dan buitenstaanders denken), drukkerijbeheer, regelingen met de familie, opvolging van dossiers, uitvaarten mee begeleiden en wanneer nodig ook zeker het ophalen, opbaren en verzorgen van de overledene.
Zowat alles wat bij een uitvaart entrum komt kijken.

Ernaast ook nog zelfstandige dakwerker maar dit staat voorlopig op hold wegens familiale problemen medevennoot.
 
Opvoedster bij personen met een zware mentale en fysieke beperking.

Eigenlijk komt het er op neer dat wij met een team een huishouden van 10 zwaar hulpbehoevende mensen draaiende houden. Van de was tot de plas.
Ook een mooie job. Ex klasgenoot doet gelijkaardige functie en ik zie wel wat foto's en activiteiten passeren op facebook. Draaiende houden maar ook die mensen een zinvol leven geven in vaak moeilijke situaties. Hats of to you dear madam!
 
Veredelde elektrieker oftewel :

High Voltage Authorised Person in de offshore wind.

Procedures schrijven zodat onderhoud en herstellingen kunnen gebeuren aan de hoogspanningsinstallaties van offshore windturbines zonder dat de boel ontploft en er doden vallen.
Alle mogelijke technische problemen bijhouden, er oplossingen voor zoeken, informeren bij andere partijen indien het zeer complex is.
Zelf ook ter plaatse gaan en depanneren, testen, onderhouden.
Talloze checklists, excel sheets, permits, energie isolatie procedures, switching schedules en andere soorten formulieren invullen.
Ladders van 100 meter lang beklimmen want als je de hoogspanning af legt werkt de lift niet meer tiens...
Veel werken, veel slapen, veel eten.

 
Veredelde elektrieker oftewel :

High Voltage Authorised Person in de offshore wind.

Procedures schrijven zodat onderhoud en herstellingen kunnen gebeuren aan de hoogspanningsinstallaties van offshore windturbines zonder dat de boel ontploft en er doden vallen.
Alle mogelijke technische problemen bijhouden, er oplossingen voor zoeken, informeren bij andere partijen indien het zeer complex is.
Zelf ook ter plaatse gaan en depanneren, testen, onderhouden.
Talloze checklists, excel sheets, permits, energie isolatie procedures, switching schedules en andere soorten formulieren invullen.
Ladders van 100 meter lang beklimmen want als je de hoogspanning af legt werkt de lift niet meer tiens...
Veel werken, veel slapen, veel eten.

Dus gij kunt wel een lampke doen branden? :unsure:

Hier coördinator backoffice niet-gevaarlijk afval & export (afdeling stroombeheer) bij een zeer grote speler in de afvalwereld. Omdat ik als historicus geen werk vond in de geschiedenisfabriek, ben ik maar bij de vuilkar gaan werken.

Wij zoeken samen met de managers oplossingen voor afvalstromen, zowel in het binnen als buitenland, en laten dit verwerken conform de geldende regels. En die worden de laatste tijd alsmaar strenger dus dat is vaak een gepuzzel om op iedere vraag een antwoord te bieden en het allemaal correct in te richten in SAP (beheer wastecodes, inrichten achterkant van een wasteflow, aanmaak tradingcontracten en offertes, aankoopcontracten bij verwerkers, facturatie nakijken, niet-conformiteiten nakijken, ...). We hebben heel wat informatie nodig, zoals verpakking, reden van vernietiging, MSDS'en, transportmodaliteiten, beladingsmodaliteiten, gewicht, analyses, ... Dat is afvinken met de verwerker of die dat zo kan accepteren, zien of we dat commercieel kunnen verkopen aan de klant (stemmen we af met sales), zien we of de verwerker wel betrouwbaar is enzoverder.

We houden ons niet enkel bezig om alles naar externe verwerkers te brengen maar we zijn ook als afvaltrader actief en we hebben een resem joint ventures opgezet met andere grote spelers in het veld. We hebben in België meer dan 20 centra waar afval wordt gesorteerd, overgeslagen en gevaloriseerd. We beheren dus zeer grote tonnages aan afvalstromen. Best een boeiende wereld die continu in beweging is. Export is zowel gevaarlijk als niet-gevaarlijk, dat gaat vooral naar de buurlanden maar we importeren ook afval en zoals het er nu uitziet kan het wel eens zijn dat we restafval gaan beginnen importeren.
 
Terug
Bovenaan