Maar, wat doet u nu eigenlijk zo om den brode?

Site manager voor een mobiliteitsbedrijf.

Eigenlijk van A tot Z de vestiging runnen.
In grote lijnen is dat vooral energie steken in het personeel (aanwervingen, zorgen dat iedereen gelukkig blijft, wekelijkse meetings, verlof goedkeuren,...) aankopen materiaal & verbruiksgoederen, onderhandelingen met leveranciers, contracten bespreken/goedkeuren met dienstverleners, zorgen voor goede KPI's (en aansluitend op regelmatige basis cijfers bespreken met de CFO) maar ook gewoon meedraaien in het dagdagelijkse werk (klanten helpen, factureren, offertes maken,,...)

Boeiende en gevarieerde job met weken die heel veel voldoening geven maar ook weken die me compleet uitputten.
Zoals in heel veel sectoren ook hier een groot personeels(tekort)probleem waarbij dus die 2de soort weken meer frequent aanwezig zijn spijtig genoeg.
 
3D Environment Artist

Het maken van omgevingen voor games meestal op basis van concept art en/of een briefing. Over het algemeen gaat dit van grote landschappen tot kleine props om te decoreren. Afhankelijk van de grootte van de studio ben je algemeen 3D (environment) artist of specialiseer je je in 1 onderdeel bijvoorbeeld props, vegetatie, hard-surface, licht, texture/material,... Ik doe het allemaal graag eigenlijk maar door mijn achtergrond in fotografie zou ik mij specialiseren in licht.

Als 3D artist begin je met modelleren (of sculpting), dan unwrap je je model op een 2D vlak zodat je je model een materiaal kan geven. Dit steek je dan in de game engine van keuze en je werkt af met licht en eventueel een beetje physics, kort uitgelegd.
Is dit niet iets dat ferm zal inkrimpen door de vele nieuwe AI image generatoren die ik de laatste tijd zie passeren?
 
@stowaway vroeg erom in https://www.beyondgaming.be/threads/hoe-ziet-jou-gemiddelde-werk-studie-dag-eruit.22807/

Mijn job valt uiteen in twee delen:

  • Onsite gebouwbeheerder
    Dit is mijn normale dagtaak, een contract van 38u waarvoor ik een geldelijke loon ontvang.

    Als onsite gebouwbeheerder neem ik een deel van de taken van de gebouwverantwoordelijke over. Hiervoor werk ik nauw samen met de facilitaire diensten om de gebouwen zo efficiënt en veilig mogelijk te houden voor alle aanwezige entiteiten. Het gaat om het aansturen en opvolgen van intern en extern facilitairpersoneel. Beheer en overzicht bewaren van zowat alle aspecten van de gebouwen waar ik verantwoordelijk voor ben. Onderhoud en herstel of nieuwbouw projecten opvolgen en adviseren. Noden en wensen van gebruikers in kaart brengen, beleidsnota’s opmaken en afspraken uitwerken rond gebouw en lokalen gebruik, toegangsmiddelen, externe verhuringen, energieverbruik, HVAC, schoonmaak, evenementen, afvalbeleid, e.d.

    In de praktijk ben ik ook vaak liaison tussen de verschillende diensten die in het gebouw actief zijn.

  • Huisbewaarder

    Dit valt buiten het reguliere urenpakket en functieomschrijving van het bovenstaande, en wordt gedefinieerd als een bijzondere taak. De loonvergoeding is in natura en betreft een woning inclusief gas, water en elektriciteit.

    Als huisbewaarder open ik de gebouwen en doe ik na de openingsuren nazicht of de gebouwen, deuren, ramen e.d. terug correct afgesloten zijn. Ik check ook of verlichting, verwarming, projectoren en computers correct uitgeschakeld zijn en maak melding van schade en/of andere problemen. Ten slot verzorg ik een soort van slapende wachtdienst tijdens de sluitingsuren. Dit gaat meestal om de eerste controle na alarmen (inbraak, brand en netwerk), maar het kan ook gaan over iemand toegang te verleden tot het gebouw zoals een externe aannemer of het schoonmaakpersoneel.

Van de 7 gebouwen (1 gebouwensite en 4 losse gebouwen) waar ik onsite gebouwbeheerder van ben, ben ik enkel maar huisbewaarder van de gebouwensite (3 gebouwen). De losse gebouwen hebben geen huisbewaarder.
 
  • Huisbewaarder

    Dit valt buiten het reguliere urenpakket en functieomschrijving van het bovenstaande, en wordt gedefinieerd als een bijzondere taak. De loonvergoeding is in natura en betreft een woning inclusief gas, water en elektriciteit.

    Als huisbewaarder open ik de gebouwen en doe ik na de openingsuren nazicht of de gebouwen, deuren, ramen e.d. terug correct afgesloten zijn. Ik check ook of verlichting, verwarming, projectoren en computers correct uitgeschakeld zijn en maak melding van schade en/of andere problemen. Ten slot verzorg ik een soort van slapende wachtdienst tijdens de sluitingsuren. Dit gaat meestal om de eerste controle na alarmen (inbraak, brand en netwerk), maar het kan ook gaan over iemand toegang te verleden tot het gebouw zoals een externe aannemer of het schoonmaakpersoneel.

Van de 7 gebouwen (1 gebouwensite en 4 losse gebouwen) waar ik onsite gebouwbeheerder van ben, ben ik enkel maar huisbewaarder van de gebouwensite (3 gebouwen). De losse gebouwen hebben geen huisbewaarder.
En huisbewaarder doe je dan als zelfstandige in bijberoep of geef je openlijk toe dat je in het zwart werkt?
 
En huisbewaarder doe je dan als zelfstandige in bijberoep of geef je openlijk toe dat je in het zwart werkt?
tbf: er zijn héél wat situaties waarbij men niet goed weet hoe een huisbewaarder moet inschrijven of die historisch bestonden maar nooit deftig aangepast zijn naar de huidige wetgeving.

In ieder geval is een contract van 38 uur werken + dan nog eens huisbewaarder zijn (met ook effectieve prestaties/dag) onmogelijk bij dezelfde werkgever. Soms wordt dat wel opgelost door een andere vennootschap (gebouwenvennootschap) te gebruiken, maar ook dat is misbruik.

Zowel werkgever als werknemer beseffen dat echter niet altijd.
 
En huisbewaarder doe je dan als zelfstandige in bijberoep of geef je openlijk toe dat je in het zwart werkt?

tbf: er zijn héél wat situaties waarbij men niet goed weet hoe een huisbewaarder moet inschrijven of die historisch bestonden maar nooit deftig aangepast zijn naar de huidige wetgeving.

In ieder geval is een contract van 38 uur werken + dan nog eens huisbewaarder zijn (met ook effectieve prestaties/dag) onmogelijk bij dezelfde werkgever. Soms wordt dat wel opgelost door een andere vennootschap (gebouwenvennootschap) te gebruiken, maar ook dat is misbruik.

Zowel werkgever als werknemer beseffen dat echter niet altijd.
Ik werk voor een openbaar bestuur, dus mag hopen dat ze het allemaal wel in orde hebben.
Misschien heb ik het verkeerd verwoord?

Ik heb één contract, een contract van huisbewaarder met een dagtaak (38u) als onsite gebouwbeheerder. Het is een warrig document, met algemene taken en bijzondere taken. Voor de algemene taken wordt een bezoldiging uitbetaald, voor de bijzondere taken is het het voordeel in natura. Beide staan op mijn loonbrief vermeld en betaal ik RSZ, Personenbelastingen e.d. op. Het voordeel in natura wordt omgezet in som, voor zover ik weet verloopt dat volgens de regels voordeel alle aard.

Niettegenstaande dat het mij niet zou verwonderen dat er al dan niet bewust misbruik wordt gemaakt. Ik vermoed al langer dat er wat hoekjes worden afgesneden. Toen ik vragen had over bepaalde van de speciale verplichtingen die ook in mijn contract zijn opgenomen, zoals het verbod om de huisbewaarderswoning te verlaten buiten de openingsuren van het gebouw (en als ik dit toch zou willen doen dat ik zelf moet instaan voor een plaatsvervanger te vinden die de bijzondere taken kan overnemen - op mijn verantwoordelijkheid) en het feit dat ik nergens een aaneengesloten moment van rust heb (dacht dat ik recht had op 11u). Kwam de personeelsverantwoordelijke met een vaag verhaal dat niet consistent was.

Ik kon er niet op doorduwen, want ik voelde dat het mij wel eens zuur zou kunnen opbreken. Ik doe mijn dagtaak zeer graag en het is iets wat ik met mijn opleidingsniveau vermoedelijk nooit meer zou kunnen vinden. Het andere deel neem ik er dan maar voor de goede orde bij. En laat ik ook eerlijk zijn, geen huishuur noch nutsvoorzieningen moeten betalen heeft ook financieel wel wat rust. Maar als zou blijken dat hier toch iets niet meer in orde is, dan wil ik dit wel opgelost zien voor ik er problemen mee krijg...
 
Terug
Bovenaan