Maar, wat doet u nu eigenlijk zo om den brode?

Interessant! Wat zit er zoal in uw toolkit om ze tot betaling te bewegen?
Klant contacteert ons, we maken een analyse en stellen dan kredietlimieten voor, volgen kort op en blijven nog wel vriendelijk en bemiddelend. Bij escalatie dienen we dossiers in bij Arbitragehof, kredietverzekering, factoring, onze eigen legal dienst of die van de klant...

Wel enkel B2B trouwens, gelukkig geen particulieren.

Laatst bewerkt:
Ik modelleer hoogspanningsmasten in 3D ontwerpsoftware. Eerste vraag die je dan stelt: Hoogspanningsmasten? Is dat niet zowat een opgelost probleem? Hoeveel verschillende types zijn er wel?

Het belgische hoogspanningsnet heeft een oud patrimonium dat is neergepoot door heel wat verschillende partijen, allemaal met hun eigen geometrie. Veel van het werk dat nu moet gebeuren is het in orde brengen van verouderde masten uit de jaren 60. Zaken als intrinsieke veiligheid, verzwaring van lijnen, extra structuur aanbrengen om de masten ook geschikt te maken voor 4G, etcetera.

Nu worden alle nieuwe masten in België wel door één partij ontworpen en beheerd, namelijk onze transmissienetbeheerder Elia. Maar dan nog is er veel tekenwerk, onder andere door een veranderende tijdsgeest: Er worden nieuwe standaarden ontworpen voor masten die slanker zijn en zo de omgeving minder storen. Bovendien is er maatwerk zodra je met te grote hoeken tussen de lijnen zit, waardoor je zwaardere masten moet zetten.

Vraagje. Zit er in de hoogspanningskabel een tweede draaglijn die de spanningskrachten opvangt of is dat gewoon één dikke gevlochten kabel die zichzelf draagt en de stroom conducteerd

------

Ik heb op Facebook gelezen dat wie z'n job niet kan omschrijven in vier woorden, geen échte job heeft. Dus voila.

Vraagje. Zit er in de hoogspanningskabel een tweede draaglijn die de spanningskrachten opvangt of is dat gewoon één dikke gevlochten kabel die zichzelf draagt en de stroom conducteerd

------

Ik heb op Facebook gelezen dat wie z'n job niet kan omschrijven in vier woorden, geen échte job heeft. Dus voila.
Ik ben daar nu geen expert in, maar van wat ik weet worden tegenwoordig aluminium geleiders gebruikt (geleidt minder goed dan koper, maar weegt veel minder). Die aluminium bestaat uit allemaal kleine z-profieltjes die in elkaar haken en zo één van de buitenste schillen van de kabel vormen, daarbinnen zit dan een stalen kern. Er kan nog vanalles anders inzitten, inclusief isolerende laag en zelfs glasvezel. Maar in principe is het een variatie hierop (z-vormige draden zijn aluminium, ronde zijn staal), maar dan nog met pak extra extra lagen (XPLE isolatie, etc)

acss-tw-conductor.jpg

Vroeger zag het er veel vaker zo uit, met een koperen kern, zonder stalen draagstructuur
Figure-2.jpg

Ik ben eens bij Elia zelf in het opleidingscentrum geweest, en daar worden een aantal doorsnedes van kabels door de decennia heen uitgestald. Ik heb zelfs nog een foto genomen van een doorsnede van een onderzeekabel, da's al helemaal zot hoe dat in elkaar zit. Maar ik denk niet dat het ok zou zijn om die info hier publiek zomaar op het net te gooien.

Hoewel Elia niet mijn rechtstreekse werkgever is, heb ik er natuurlijk wel erg veel mee te maken, daardoor blijf ik tegenwoordig ook weg uit discussies over Ventilus en dergelijke.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs nog een foto genomen van een doorsnede van een onderzeekabel, da's al helemaal zot hoe dat in elkaar zit. Maar ik denk niet dat het ok zou zijn om die info hier publiek zomaar op het net te gooien.
Bij C-power (uitbater van de Thorntonbank windfarms) in Oostende staat er een stuk van die kabel gewoon op straat in een plexi bak hoor.
Om aan het publiek te tonen (en om te maken dat die ambetante toeristen niet contant dat gebouw binnenwandelen)
Daar zie je een mooie doorsnede. 3 aders, shields en bundel fibers van een duim dik.

Adviseur in chemische sector.
Dus ja, ik geef advies hoe ze iets kunnen produceren dat voldoet aan wetgeving/verwachtingen van de klant (met minimale kosten).
Als ze dat advies volgen, is dat goed.
Als ze dat advies niet volgen en het loopt mis, is dat ook goed want kan ik zeggen “ziet ge wel!”. :unsure:

Bij C-power (uitbater van de Thorntonbank windfarms) in Oostende staat er een stuk van die kabel gewoon op straat in een plexi bak hoor.
Om aan het publiek te tonen (en om te maken dat die ambetante toeristen niet contant dat gebouw binnenwandelen)
Daar zie je een mooie doorsnede. 3 aders, shields en bundel fibers van een duim dik.
Ok, maar doordat Elia onder bepaalde EU-regulering valt die betekent dat er hypervoorzichtig en extreem streng met veiligheid van digitale en analoge informatie wordt omgesprongen, ga ik publiek geen foto's van hun opleidingscentrum delen. :p

Ik werk als kredietverstrekker en financieel adviseur bij een grootbank.

M.a.w. Ik steel uw geld op een legale manier.

Komt wel redelijk veel bij kijken. De Belgische wetgeving gekoppeld aan bepaalde beleidsnormen maken dat je met veel dingen rekening moet houden en af en toe complexere constructies moet opzetten.

Diagnosetechnicus vrachtwagens en bouwmachines.

Als er problemen zijn met vrachtwagens of zwaar materieel kom ik om het probleem vast te stellen en op te lossen. Negen van de tien keer nadat een of andere eigen technicus al een voorraad aan onderdelen vervangen heeft. Erg leuke job maar jammer genoeg krijg ik meer en meer gezaag waarom technicus x of y van de firma dat dan niet opgelost gekregen heeft of hoe het komt dat dat dan precies breekt terwijl ik die machines niet ontwerp, ze niet (mis)gebruik en al zeker niet naar de knoppen geholpen heb.

Planner bij een middelgrote transportfirma

De naam zegt het eigenlijk zelf al: ik plan met 3 collega's een 160-tal bestel- en vrachtwagens in.
Eigenlijk is dat een dag vol stress en geklaag , hetzij van klanten hetzij van chauffeurs.
Op het einde van een werkdag ben ik vaak psychisch gewoon op.
Maar geeft wel voldoening als een drukke planning tot een goed einde komt.

Vroeger ben ik zelf nog chauffeur geweest en dat helpt vaak wel om een goed beeld van alles te vormen.

Technisch Expert (elektriciteit) bij lokale overheid.
Voornamelijk dus onderhoud en (kleine) aanpassingen aan de elektrische installaties van de gebouwen (vooral dus verlichting herstellen, stopcontacten bijplaatsen,netwerkbekabeling bij voorzien,...) en ondersteuning bij evenementen in de gemeente. Stroomgroepen plaatsen, kabels voorzien, (werf)kasten plaatsen, tijdelijke verlichting, geluidsinstallatie,.... en af en toe dus ook bijstand/dienst tijdens die evenementen.
Redelijk wat afwisseling, ge komt es ergens onder de mensen, weinig stress of druk. Ik moet zeggen, na dik een half jaar daar, heel wat clichés over "de mannen van de gemeente" bevatten toch (helaas) een kern van waarheid

De naam zegt het eigenlijk zelf al: ik plan met 3 collega's een 160-tal bestel- en vrachtwagens in.
Eigenlijk is dat een dag vol stress en geklaag , hetzij van klanten hetzij van chauffeurs.

Vroeger ben ik zelf nog chauffeur geweest en dat helpt vaak wel om een goed beeld van alles te vormen.
Ik heb ook nog planning gedaan, maar dan bij "de vuilkar" die afval ging ophalen bij klanten gaande van het lokale frituur tot zeer grote bedrijven in de haven. Niet evident en vooral moeilijk om degelijke chauffeurs te vinden en ook vaak miserie met interimkrachten. Ook permanentie moeten doen 's nachts en het is niet grappig als ze om 2u bellen dat ze ziek zijn, want dan moet de planning omgegooid worden of ophaalrondes opgesplitst, verdeeld of uitgesteld worden. En dan nog camions die af en toe in onderhoud moeten, chauffeurs die klagen dat ze met ouwe brol moeten rijden, techniekers die zagen dat chauffeur x er geen kloten van kent en alles kapot rijdt, sales die belt dat klant y kwaad is omdat zijn container vol mosselen is blijven staan in de volle zon en we pas volgende week kunnen komen omdat die in een uithoek van een boerengat woont, ...

Calculator in de bouw. Jij wilt een koepel of lichtstraat, ik zeg u hoeveel dat u gaat kosten.

Officieel toch, daarnaast doe ik onderhoud en herstel, veel mails beantwoorden, telefonische ondersteuning, technische fiches beantwoorden, werfbezoeken, klanten bezoeken, leveranciers (be)zoeken,...

Ik heb ook nog planning gedaan, maar dan bij "de vuilkar" die afval ging ophalen bij klanten gaande van het lokale frituur tot zeer grote bedrijven in de haven. Niet evident en vooral moeilijk om degelijke chauffeurs te vinden en ook vaak miserie met interimkrachten. Ook permanentie moeten doen 's nachts en het is niet grappig als ze om 2u bellen dat ze ziek zijn, want dan moet de planning omgegooid worden of ophaalrondes opgesplitst, verdeeld of uitgesteld worden. En dan nog camions die af en toe in onderhoud moeten, chauffeurs die klagen dat ze met ouwe brol moeten rijden, techniekers die zagen dat chauffeur x er geen kloten van kent en alles kapot rijdt, sales die belt dat klant y kwaad is omdat zijn container vol mosselen is blijven staan in de volle zon en we pas volgende week kunnen komen omdat die in een uithoek van een boerengat woont, ...
Ja klinkt herkenbaar in grote lijnen.
Permanentie hebben wij ook , maar vaak enkel een weekend in de maand.
Dat vind ik nog het meest hatelijke, want zoals je zegt kunnen ze op elk uur van de dag bellen.
Soms ook een chauffeur die zich zat gedronken heeft en zijn gal wil spuwen :unsure: .

Ja klinkt herkenbaar in grote lijnen.
Permanentie hebben wij ook , maar vaak enkel een weekend in de maand.
Dat vind ik nog het meest hatelijke, want zoals je zegt kunnen ze op elk uur van de dag bellen.
Soms ook een chauffeur die zich zat gedronken heeft en zijn gal wil spuwen :unsure: .
Of mannen die bellen dat hun bomma is overleden en ze niet kunnen komen werken, maar die dat al drie keer hebben gezegd. Kan natuurlijk zijn dat die vier lesbische bomma's hebben, maar toch ...

Een vriend van me beklaagde zich ook dat hij maatschappelijk werk deed voor niet europese migranten en vreemdelingen.
Hij werd vaak onder druk gezet, ze stellen hoge eisen, 0,0 dankbaarheid...
Het was zeer onaangenaam werken volgens hem.

Veel moed gewenst aan degenen die die eerste groep of letterlijk drugsverslaafden moeten helpen. :(
Beetje overdreven om dit over alle niet-europese migranten/vreemdelingen te zeggen, want je hebt, ja, ook bij de bevolkingsgroepen die vaker als problematisch aanzien wordt, zeker héél wat dankbaarheid.

De vraag is natuurlijk ook wat je doet. Als je maatschappelijk werk doet in een gesloten centra voor vluchtelingen, kan ik verstaan dat je weinig dankbaarheid krijgt. Net zoals je dat ook nauwelijks zal krijgen als cipier.

Ik herinner me nog altijd een Pakistaan die ik met iets kleins hielp (uitleggen van een Nederlandstalig document) en die me in Ieper nog altijd groet als ik hem zie, terwijl ik ondertussen al een 7 jaar niks meer voor die man gedaan heb. En dat was verre van de enige.

Vaak ligt het ook aan op welke manier je iemand helpt/niet-helpt, een andere aanpak kan véél doen.

Ik heb trouwens evengoed "Vlaamse" mensen in Ieper die me straal negeren als ik hen voorbijloop, zelfs al heb ik hen eigenlijk objectief geholpen (maar waren ze niet content over de hulp die ze kregen).

Dit is een van de jobs waar ik héél veel bewondering voor heb, wat jullie allemaal van gezeik krijgen langs alle kanten. Vaak ook wel speciale types die het lang volhouden. Heb je zelf dat idee over jou?

software engineer, technical lead en r&d. maar vooral software engineer omdat ik dan minder mensen moet spreken en gewoon code kan schrijven achter mijn scherm.

r&d focust zich op onderhoudbare en evolueerbare software.

Octrooigemachtigde (patent attorney in het Engels). Enfin, in opleiding nog voor een paar jaar, maar om aan examens te mogen deelnemen moet je ook x aantal jaren gewerkt hebben in het vak onder begeleiding van een mentor (meer info voor de liefhebbers). Het is een combo van techniek en recht (en eigenlijk ook taal).

De meesten doen dit bij een octrooibureau en werken dan voor meerdere klanten (en moeten ook klanten binnenhalen), ik doe het rechtstreeks 'in de industrie' op de IP afdeling binnen 1 bedrijf. Het is voorlopig vooral de ideeën en uitvindingen van onze research en engineering mensen proberen begrijpen, beoordelen wat we ermee willen doen (octrooi aanvragen, publiceren, archiveren, geheim houden). Andere zijn ook bezig met kijken naar wat competitie en klanten aan het aanvragen zijn qua octrooien, of proberen info te achterhalen op conferenties/presentaties/brochures,...

Super boeiend werk omdat je altijd de nieuwste dingen binnen het bedrijf zien passeren en ook meer een kijk hebt in de algemene strategie en waar we naartoe gaan.

Octrooigemachtigde (patent attorney in het Engels). Enfin, in opleiding nog voor een paar jaar, maar om aan examens te mogen deelnemen moet je ook x aantal jaren gewerkt hebben in het vak onder begeleiding van een mentor (meer info voor de liefhebbers). Het is een combo van techniek en recht (en eigenlijk ook taal).

De meesten doen dit bij een octrooibureau en werken dan voor meerdere klanten (en moeten ook klanten binnenhalen), ik doe het rechtstreeks 'in de industrie' op de IP afdeling binnen 1 bedrijf. Het is voorlopig vooral de ideeën en uitvindingen van onze research en engineering mensen proberen begrijpen, beoordelen wat we ermee willen doen (octrooi aanvragen, publiceren, archiveren, geheim houden). Andere zijn ook bezig met kijken naar wat competitie en klanten aan het aanvragen zijn qua octrooien, of proberen info te achterhalen op conferenties/presentaties/brochures,...

Super boeiend werk omdat je altijd de nieuwste dingen binnen het bedrijf zien passeren en ook meer een kijk hebt in de algemene strategie en waar we naartoe gaan.
Nog enig fysicaveranderende papers geschreven onlangs? :unsure:

Terug
Bovenaan