Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
De(zelfde) bank heeft niet echt een incentive om herfinanciering zelf te promoten hé..
Promoten niet, maar ik heb er herhaaldelijk zelf achter liggen informeren toen en een afspraak willen maken wat telkens afgewezen werd.
Nuja naar een andere bank overstappen was ook niet interessant als je al 1.31% hebt natuurlijk

Jammer, maar er volgen nog wel indexverhogingen de komende maanden die dit weer "goed" maken

Moest je er u beter bij voelen, bij een vaste annuïteitenhypotheek zijn de eerste jaren het meest van tel.
Waar jij dus een goed tarief had. ;)

We hadden beter nog meer geleend nondedju :eek:
Lonen weeral mooi omhoog (naast indexering) dus lening nog minder voelbaar. Nieuwbouw huisje met lage energiekosten :)
This. Hindsight is 20/20 uiteraard maar man ik had 100k bij mijn lening bijgekletst en een variabel tarief in 2008.
We zitten nu met een 830 euro af te betalen per maand. Dat is nu nog geen 3e van een enkel nettoloon van een van de partners.

Eigenlijk was het met de wettelijk vastgelegde maximale verdubbeling van de hypotheekrente, het sociaal vangnet ingeval van werkloosheid, en de historisch lage rentes het een no-brainer om schulden te maken, puur financieel gezien dan. Smijt daar de automatische loonindexering bovenop en je hebt echt gewoon een financiele melkkoe. Uiteindelijk denk ik dat dan "de maatschappij" dat betaalt in de vorm van duurdere goederen en diensten, maar daar merk je zelf door die hoge schuld natuurlijk relatief weinig van, net omdat die dan des te sneller "verdampt".

Korte samenvatting: je betaalt elke maand éénzelfde bedrag terug 'de gekende maandlast' dat bestaat uit een kapitaal aflossing en rente. Bij de bij ons bekende 'leningen' wil dat zeggen dat het rentedeel in het begin van de looptijd zwaarder weegt.
Ik dacht altijd dat je met zo een leningen eerst meer rente afloste dan kapitaal, maar dat is ook niet meer waar met die lage intresten precies.

Wij hebben geleend tegen 1.1 vast op 20 jaar en lossen op deze manier af:

Maand 1: kapitaal 780,69 / intrest 170,76
Maand 2: kapitaal 781,40 / intrest 170,05
Maand 3: kapitaal 782,11 / intrest 169,34

Dacht eerder dat het zoiets zou zijn:

Maand 1: kapitaal 170,76 / intrest 780,69

Maar dan zouden we snel de intrest afbetaald hebben vermoed ik :)

Ik dacht altijd dat je met zo een leningen eerst meer rente afloste dan kapitaal, maar dat is ook niet meer waar met die lage intresten precies.
Het tipping point (evenveel intrest als kapitaal aflossen in het eerste jaar) ligt rond de 3,47% op 20 jaar

Bij een variabele rentevoet wordt het toch allemaal minder overzichtelijk. Momenteel aan 0.29% maar bij volgende renteherziening zal dat wel stevig hoger liggen. Nu heb ik dan natuurlijk wel wat jaren aan zeer kage rentes gehad dus ik klaag niet 🙂.

Bij een variabele rentevoet wordt het toch allemaal minder overzichtelijk. Momenteel aan 0.29% maar bij volgende renteherziening zal dat wel stevig hoger liggen. Nu heb ik dan natuurlijk wel wat jaren aan zeer kage rentes gehad dus ik klaag niet 🙂.
Altijd interessant dan, als de rente echt nog een stuk zou hoger gaan, om te kijken of een vervroegde (gedeeltelijke) terugbetaling nét voor de vervaldatum niet interessant zou zijn.

Want dan betaal je slechts een boete van 3 maand aan 0,29%. Wat 7,25 euro zou zijn als je 10.000 euro vervroegd zou aflossen. Terwijl als het al aan 2% zou staan, al 50 euro per 10.000 euro is...

Maar kan uw rente niet slechts verdubbelen, dus in het slechtste geval 0,58% of zie ik dat verkeerd?

Maar kan uw rente niet slechts verdubbelen, dus in het slechtste geval 0,58% of zie ik dat verkeerd?
Verdubbelen van de oorspronkelijke rente! Lijkt me sterk dat een bank oorspronkelijk 0,29% aanbood, en eerder dat dit komt door al toegepaste variabiliteit.

Onlangs kredietje afgesloten voor 400 euro per maand extra voor de bouw van een extra stuk woning. Met zo'n hoge inflatie zag ik gewoon niet meer het nut van sparen en sparen om het achteraf zelf te betalen. Ja, het is wat extra risico, maar er zijn zoveel vangnetten dat je daar niet teveel van moet wakker liggen denk ik. Brengt het totaal op 1800 per maand.

Heb het nog kunnen locken aan 1.66%, 25j vast.

Verdubbelen van de oorspronkelijke rente! Lijkt me sterk dat een bank oorspronkelijk 0,29% aanbood, en eerder dat dit komt door al toegepaste variabiliteit.
Ah zo ja. Er zijn wel heel kort even van die absurd lage leningen afgesloten geloof ik.

Onlangs kredietje afgesloten voor 400 euro per maand extra voor de bouw van een extra stuk woning. Met zo'n hoge inflatie zag ik gewoon niet meer het nut van sparen en sparen om het achteraf zelf te betalen. Ja, het is wat extra risico, maar er zijn zoveel vangnetten dat je daar niet teveel van moet wakker liggen denk ik. Brengt het totaal op 1800 per maand.

Heb het nog kunnen locken aan 1.66%, 25j vast.
Bij welke bank en rond welke datum heb je deze rentevoet verkregen?

Mijn plan was ook om een wederopname van de lening te doen, voor een kleine verbouwing tegen het einde van het jaar.
Ik ga binnenkort eens luisteren bij de bank maar ik vrees dat ik te laat ben voor een redelijke rentevoet...

Die regel bestaat niet meer heb ik me laten vertellen.
Wie zei dit? Voor zover ik weet is dit nog altijd wettelijk.
Dit is zeker nog wettelijk bepaald het wetboek economisch recht bevat deze passage Art. VII.143 § 3.:
7° onverminderd hetgeen bepaald is in 8° hierna, moet de kredietovereenkomst bepalen dat de verandering van de periodieke rentevoet beperkt wordt zowel in meer als in min, tot een bepaald verschil ten opzichte van de oorspronkelijke rentevoet, zonder dat dit verschil in geval van stijging van de periodieke rentevoet meer mag bedragen dan het verschil in geval van daling.
Indien de oorspronkelijke periodieke rentevoet het resultaat is van een voorwaardelijke vermindering, mag de kredietovereenkomst bepalen dat bij de in het eerste lid beoogde verandering rekening wordt gehouden met een hogere rentevoet, indien de gestelde voorwaarde of voorwaarden voor de vermindering niet langer worden nagekomen. De toegepaste verhoging mag niet meer bedragen dan de vermindering toegekend in het begin van het krediet uitgedrukt in percent per periode.
De kredietovereenkomst mag verder bepalen dat er geen wijziging van de periodieke rentevoet is dan wanneer de wijziging in meer of in min, ten aanzien van de rentevoet van de vorige periode, een bepaald minimumverschil bereikt;
8° indien de eerste periode een kortere duur heeft dan drie jaren, kan een verhoging van de periodieke rentevoet niet tot gevolg hebben dat de rentevoet die van toepassing is gedurende het tweede jaar verhoogd wordt met meer dan wat overeenstemt met één procentpunt `s jaars ten opzichte van de oorspronkelijke rentevoet, noch dat de periodieke rentevoet die van toepassing is gedurende het derde jaar verhoogd wordt met meer dan wat overeenstemt met twee procentpunten `s jaars ten opzichte van die oorspronkelijke rentevoet.
Puntje 7 zegt dat een rentevoet maar zoveel mag stijgen als die kan dalen, waaruit de verdubbelingsregel volgt.
Puntje 8 legt een extra beperking op de maximale stijging voor de eerste drie jaren bij snel variabele leningen.

gezamenlijk netto inkomen: 4500 à 4700 euro. Schommelt lichtjes van maand tot maand.
Per lening:
Duurtijd lening: 438000 aan 25 jaar (zit 20k reserve in gerekend)
Vaste/Variabele lening: vast 1,26%
maandelijks aflossing (bedrag): 1625 indien we de 20k reserve niet aanspreken (1706 indien alles opgenomen)
Leeftijd einde aflossing: 56j
Extra info: grond + nieuwbouw. Getekend in maart 2021 en betalen sinds augustus 2021 €700/maand af. Vanaf volgende maand €1550/maand. 3 jaar de tijd om de lening volledig op te nemen zonder reservatie kosten.

Terug
Bovenaan