Foert
Member
Hoeveel betaal je dan per maand met dat voorstel, en hoeveel van dat bedrag is kapitaal en hoeveel is interest ?Goeie tip.
Crelan voorstel is 2.66% voor 25 jaar / 450.000 eur. 5/5/5 max 2% dalen of stijgen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoeveel betaal je dan per maand met dat voorstel, en hoeveel van dat bedrag is kapitaal en hoeveel is interest ?Goeie tip.
Crelan voorstel is 2.66% voor 25 jaar / 450.000 eur. 5/5/5 max 2% dalen of stijgen.
Hoeveel betaal je dan per maand met dat voorstel, en hoeveel van dat bedrag is kapitaal en hoeveel is interest ?
Vandaag dat voorstel pas kunnen tekenen. We waren in het buitenland. Nig een extraatje kunnen doen en geland op 2.5%.Hoeveel betaal je dan per maand met dat voorstel, en hoeveel van dat bedrag is kapitaal en hoeveel is interest ?
Ik zou vast gaan en refi doen als het zakt. Het kan veel meer stijgen dan het zakt.
Dit is toch wel zeer slecht advies hoor.
5 jaar variabel 2.5% aan 2012 euro per maand
Tov
5 jaar aan 3.6% 2263 euro per maand.
- Vast op 15 jaar: 2,98%
- Vast op 20 jaar: 3,21%
- Variabel in 10/5/5 formule op 15 of 20 jaar: 3,01%
Dit is toch wel zeer slecht advies hoor.
5 jaar variabel 2.5% aan 2012 euro per maand
Tov
5 jaar aan 3.6% 2263 euro per maand.
Na 5 jaar heb je met variabel dus 15.000 euro uitgespaard.
Ga je naar de worst case na 5 jaar. Stel 4.5%, dan duurt het nog 5 + 7 jaar voordat die vaste rente interessanter wordt. Elke 5 jaar wordt die herzien, dus die kan dan al weer omlaag gaan... etc
Het komt er op neer: binnen de 12 jaar herfinancieren als je in worst case scenario zit.
Ik snap niet hoe het verschil tussen variabel en vast bij jou zo groot isVandaag dat voorstel pas kunnen tekenen. We waren in het buitenland. Nig een extraatje kunnen doen en geland op 2.5%.
Als je niet kan leven met variabel moet je fixed rente gaan. Dat was al snel richting 3.6 a 4% voor dezelfde case.
Als de rente over paar jaar zeer laag staat kan ik altijd herzien naar vaste rentevoet.
Ik zit hier snel even te kijken op spaargids, en daar zit je toch met gans andere percentages.Als je kijkt naar de korte termijn vs lange termijn rente is dat niet zo abnormaal.Ik snap niet hoe het verschil tussen variabel en vast bij jou zo groot isIk zit hier snel even te kijken op spaargids, en daar zit je toch met gans andere percentages.
Qua slecht advies kan dit toch wel tellen: als je in worst case scenario zit, herfinancieren? Je bedoelt dus als de rente hoog is, dan je dat moet herfinancieren? Want de stijging van variabele en vaste rentevoet gaan meestal (ruwweg) hand in hand.Dit is toch wel zeer slecht advies hoor.
....
Het komt er op neer: binnen de 12 jaar herfinancieren als je in worst case scenario zit.
Neen, ik wil zeggen dat in mijn geval er 12 jaar de tijd is om te herzien naar een lagere rentevoet dan wat men voorstelde als vaste rentevoet. Vanaf dan kom je min of meer op het breakeven punt.Qua slecht advies kan dit toch wel tellen: als je in worst case scenario zit, herfinancieren? Je bedoelt dus als de rente hoog is, dan je dat moet herfinancieren? Want de stijging van variabele en vaste rentevoet gaan meestal (ruwweg) hand in hand.
Je beseft toch als de rente hoog is, je ook een hoge rentevoet krijgt bij herfinancieren?
Je 3,6% is ook niet realistisch momenteel. Als je 2,5% variabel kan krijgen, kan je héél wat lager dan 3,6% vast krijgen momenteel. Zie hierboven voor een mooi tarief.
(en ja, ik besef dat er een spread kan zitten tussen de vaste en variabele, zelf geleend aan 2,4% 1-1-1 tov een vast voorstel van 4,2%
Neen, ik wil zeggen dat in mijn geval er 12 jaar de tijd is om te herzien naar een lagere rentevoet dan wat men voorstelde als vaste rentevoet. Vanaf dan kom je min of meer op het breakeven punt.
Zelfs met een vaste rente van 3% tov 2.5%, heb je in theorie 7 a 8 jaar om te herzien naar een interessantere rente. En dat als het worst case scenario afspeelt.
Blijkbaar denkt iedereen dat deze rentevoeten nog 10 jaar zo hoog gaan staan als nu. Ik denk van niet.
Ik heb ondanks mijn diploma economie niet de pretentie om te beweren dat ik weet waar de rentes gaan staan binnen 5-10-15y.
Als we eens kijken naar de voorbije 10y. Trump (2x) met fratsen in het witte huis, tarieven, Oekraine, Covid. En dan zitten we nog maar 5y terug in time... Er kunnen nu eenmaal dingen gebeuren die we niet kunnen voorspellen.
Dat de rentes binnen 1-2y lager gaan staan dan nu, dat lijkt me een quasi zekerheid. Alhoewel ik nog een slag om de arm houd met de Trump tarieven. Als die inflatoire druk veroorzaken, is ook dat geen zekerheid meer.
Maar daarna ? I dunno. Als de Russen met China beginnen vechten, of er komt een giga roaring twenties aan met inflatoire druk of AI doet iets of Iran kernbom of israel explodeert en olie shock of Taiwan wordt aangevallen of Europa de dieperik in gaat met schuldencrisis en euro keldert en kapitaalvlucht. En dat ze de rente naar 10% moeten trekken om het binnen te houden. OF OF OF OF. Weet jij wat de rente zal doen ? Ik niet. Er zijn geen zekerheden, zeker niet op 10-15y.
Voor t zelfde geld is 5% de norm 5-15y van nu. Net als we de voorbije 10y 0 als norm hadden als anomalie.
Uiteraard hangt alles af van de verhouding vast/variabel. Als je variabel 2% (+/-2%) hebt en vast 3.5%, dan zou ik ook variabel kiezen - obviously. Maar meestal is het verschil (veel) kleiner.
Nu, goed, elk zijn goesting. Ik heb 25y vast aan 1.12% - dus ik zit wel nog goed voor de komende 21 jaar of zo.
Volgende week gaan we hier ook beginnen aan een rondje bij de banken voor een hypotecaire lening.
Wat zijn nuttige tips bij zo'n gesprekken? Bepaalde zaken die je beter achter de hand houdt initieel (bv waarde aandelen/ETFs)?
Hier bij Belfius idd zeer goed voorstel ontvangen (0,25% beter dan alle andere), vermoedelijk door onze spaar- en beleggingsrekening (100kEUR)Sommige banken geven wel betere rentes als je bvb 100k+ op de spaarrekening bij hun hebt staan (ongeacht of je ze wil inzetten). Belfius is er zo eentje bvb.