Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
@Lothiriel:
Je bedragen (nettoloon en afbetaling) zijn quasi hetzelfde als de situatie waar ik nu in zit en het geeft inderdaad niet veel ruimte maar het is te doen. Aangezien je werkt zal je loon de komende jaren normaal stijgen en mocht je een partner treffen dan sta je ineens wel in een vrij goede positie. Veel succes.

Dat is fijn om te horen! Ik geef weinig geld uit nu ook dus ik denk dat het inderdaad moet lukken. Met een beetje geluk maken we nog eens wat inflatie mee zoals in 2022 zodat m’n lening ineens iets rooskleuriger wordt :P

Een partner zal er wellicht niet inzitten maar dat loon doen stijgen werk ik elke dag aan :)

Bedankt voor de bemoedigende woorden

@Lothiriel: beste tip die ik jou kan geven (maar dat geld eigenlijk voor iedereen die op zijn eigen benen staat), is om eens een nauwkeurig budget op te maken zodat je duidelijk kunt zien wat je inkomsten, vaste lasten, variabele kosten en vrij te besteden bedragen zijn, zodat je tenminste weet waar je aan toe bent.

Misschien zie je nu niet in hoe je ooit een partner ontmoet maar ik ken bitter weinig mensen die gans hun leven vrijgezel geweest zijn en nooit een kans hebben gehad op een relatie.

Wat is het verschil tussen 20 en 25y momenteel in % ?

Toen ik leende was % voor op 20 en 25y identiek (~1.1%). Op 25 geleend en het verschil tussen 20 en 25y steek ik jaarlijks in ETF. Na 20y kan ik alles afbetalen en een zakcentje overhouden. Uiteraard enkel free money als de rente curve plat is.

Goeie tip.
Crelan voorstel is 2.66% voor 25 jaar / 450.000 eur. 5/5/5 max 2% dalen of stijgen.

Hun schuldsaldo is wel absurd duur.
Ben je zeker dat de SSV absurd duur is? Wij kregen bij Crelan een prijsvoorstel voor 100/100, van de meeste andere banken eeen 50/50, mss zit daar verschil.
Aanbod bij Crelan leek mij erg onderhandelbaar te zijn.

Ben je zeker dat de SSV absurd duur is? Wij kregen bij Crelan een prijsvoorstel voor 100/100, van de meeste andere banken eeen 50/50, mss zit daar verschil.
Aanbod bij Crelan leek mij erg onderhandelbaar te zijn.
Vandaag de SSV bij crelan net niet gehalveerd in prijs, met dezelfde voorwaarden. Je mond eens opentrekken loon :).
Ik moet zeggen, ik ben aangenaam verrast door Crelan. Zeer flexibel, denken mee, proberen oplossingen te vinden...

Hmmm, dienen ze de ESIS-fiche en het kredietaanbod niet te verstrekken alvorens je het kredietaanbod komt ondertekenen? Ik krijg een mail met de vraag wanneer ik het kredietaanbod kan komen ondertekenen, maar voor de rest niets toegevoegd aan de mail.

Ik ben speciaal naar de huisarts kunnen gaan om een vragenlijst te laten invullen voor de schuldsaldoverzekering (i.v.m. een bepaalde aandoening). Dus ik zou precies toch graag weten wat voor premie ik zou moeten betalen voor de schuldsaldoverzekering alvorens ik ook maar iets onderteken.

Even een update na onze switch van woonst afgelopen jaar en de overbrugging ook eveneens enkele maanden achter ons ligt want het was even een zootje met 2 woningen waarvan 1 wat renovatie nodig had. Nieuwbouw OB na enkele jaren verkocht voor verschillende redenen en we wonen ondertussen enkele maanden in onze penthouse. Eerste gevoel zit een stuk beter, veel mensen vonden het een gekke keuze want niet huisje tuintje boompje. Het was echter een weloverwogen keuze die toch wel wat voeten in de aarde had. Belangrijskte drijfveer was erop vooruit gaan op levenskwaliteit en dingen doen we graag doen. Het ligt echter veel dichter bij onze levensstijl maar die is subjectief natuurlijk. Het ideaalbeeld van de gemiddelde belg zal er anders uitzien.

Gezamelijk inkomen is +-7k (6200 platte pree maar goed bonussysteem kom ik uit op een gemiddelde van 7+)
Na renovatie en verkoop huis konden zitten we nu met de volgende lening:
395.000 voor 25 jaar aan 2,38%, verkregen 12/2024 bij KBC. Dit geeft een lening van 1740 euro + vaste kosten gebouw van 250 euro (stevig en te challengen volgend jaar maar de lift alleen tikt al door).
Samen komen we dus +-2k we een volledig afgewerkt appartement van +-260m in een goede regio.

Welke voorwaarden hanteren de banken tegenwoordig voor alleenstaande die willen lenen?
max 30% van maandloon naar aflossing, of x-aantal eur overhouden na aflossing etc... Q%? Duurtijd?
Internet geeft me wat tegenstrijdige info

Welke voorwaarden hanteren de banken tegenwoordig voor alleenstaande die willen lenen?
max 30% van maandloon naar aflossing, of x-aantal eur overhouden na aflossing etc... Q%? Duurtijd?
Best met een goed dossier (loon, overzicht investeringen/spaargeld) even rondgaan. Denk dat dit soort gevallen vooral case-by-case wordt bekeken (vandaar ook die feedback)

Die max 30 % van maandloon in elk geval wordt volgens mij niet meer gehanteerd. Argenta zei mij toen we daar eens naar vroegen dat in dat geval waarschijnlijk de meeste alleenstaanden niet meer konden lenen.

Ik zit daar in elk geval boven.

Voor de rest zie pb. :)

30 percent is niet meer van tel, alles tot 50 percent is geen probleem voor de banken waar ik langs geweest mits je genoeg loon overhoudt (wat dat precies inhoudt verschilt per bank, denk aan een bedrag dat je moet overhouden om van te leven).

Dit is mijn ervaring afgelopen maand bij 3 verschillende banken

Quotiteit max 90 percent, idealiter 80 (dus 10-20 percent van de aankoopprijs inclusief kosten beschikbaar hebben aan eigen middelen). Die 90 percent was een harde eis voor 2 van de 3 om een lening te verstrekken aan een alleenstaande

Ik vind geen specifiek topic over de woonbonus, dus plaats het maar hier.

Mijn vrouw en ik hebben net een nieuwe woning gekocht en willen graag onze woonbonus van voor 1/1/2015 die nog 9 jaar loopt behouden.

De meest evidente manier is natuurlijk via een pandwissel bij de eigen bank. Gezien die op dit moment niet erg competitief is qua rentevoet, ben ik ook bij andere banken aan het kijken. Ik krijg echter erg tegenstrijdige informatie over op welke manier de woonbonus moet behouden worden.

Als ik lees wat Vlaanderen schrijft als voorwaarden om de woonbonus te behouden is één van de voorwaarden: ‘De hypothecaire inschrijving wordt overgedragen naar een ander onroerend goed en de akte van hypotheekoverdracht wordt ter beschikking gehouden van de FOD Financiën’. Gezien een akte van hypotheekoverdracht een pandwissel is, begrijp ik dit dus als eerst herfinancieren op onze huidige woning (dus handlichting, nieuwe hypothecaire inschrijving) en dan een pandwissel. Dit zijn natuurlijk aanzienlijke notariskosten.

Als ik bij een andere bank ga kijken hoor ik echter dat ze zeggen dat ze in één stap de herfinanciering van de bestaande leningen kunnen dekken met een hypothecaire inschrijving op het nieuwe pand, met behoud van woonbonus? Kan dit? Hoe kan er dan ooit een akte van hypotheekoverdracht aangetoond worden?

Daarnaast heb ik door alles opnieuw te bekijken de indruk dat ik mogelijk in het verleden slecht geadviseerd ben geweest door mijn bank. Onze oorspronkelijke lening was gedekt met een opsplitsing 50/50 hypotheek mandaat. In 2019 hebben we een herfinanciering gedaan gezien de lage rentes en een deel vervroegd terug betaald (dom geweest, zou ik nu nooit meer doen). De bedoeling was een deel te houden met de oorspronkelijke looptijd om de fiscale korf volledig te vullen en een deel veel sneller terug te betalen. De terugbetalingen voor de langstlopende lening zijn ~6k€ per jaar dus dit leek ok om meer dan de 4.6 k€ voor de fiscale kort te hebben. Als ik nu alles lees lijkt het er op dat de 50/50 verhouding van oorspronkelijke lening van toepassing blijft en ik dus de fiscale korf na het einde van de kortste lening niet meer volledig vul. Ik hoop dat ik me vergis, maar ik vermoed dat hier niets meer aan te doen is?

Tot slot, alvast wat rentevoeten die ik voorlopig te pakken heb gekregen om wat benchmarks te geven aan anderen die op zoek zijn.
- Vast op 15 jaar: 2,98%
- Vast op 20 jaar: 3,21%
- Variabel in 10/5/5 formule op 15 of 20 jaar: 3,01%

@Aldamir er wordt altijd gezegd dat er een akte van hypotheekoverdracht moet zijn en 3 miljoen voorwaarden zijn.

Bij ons is er gewoon geherfinancierd van oude naar nieuwe adres zonder veel specifics (naar een andere bank nota bene). We hebben een fiscale fiche voor het nieuwe adres waar er op staat 'herfinanciering lening' en het oude adres staat er op. We zijn nu ondertussen 4-5y verder en de woonbonus klotst hier nog elk jaar binnen.

In praktijk is er een schrapping kost geweest op oude adres en nieuwe hypotheek op nieuwe adres + overdracht/herfinanciering van de oude hypotheek. Kosten, ja. Maar die zijn er altijd. Denk niet dat wij iets specifiek betaalt hebben om de "pandwissel" mogelijk te maken. En de kosten gaan nooit groter zijn dan de baten denk ik. In ons geval is het nog ~10y 1000+ die binnenvliegt.

Ik ging er van uit dat we de woonbonus gingen kwijt zijn, omdat er gezegd werd dat het niet conform was. En volgens de notaris is het 'moeilijk om de steren gealigneerd te krijgen'. Maar we zijn nu 4-5 y later and lo and behold. Of het allemaal koosjer is, geen idee. Ik ga er niet achter vragen. Lijkt me dat de fiscus je weinig kan maken als je een woonbonus veldje aanklikt als je een fiscale fiche krijgt van de bank... Of er dan een effectieve hypotheekoverdracht akte is, lijkt me praktisch gezien een weinig relevant document. Wij hebben in elk geval geen aparte akte en niks akte waar beide huizen in voorkomen. We hebben zelfs geen aparte akte voor de nieuwe en geherfinancierde hypotheek. Gewoon 1 akte met alles in 1 pot gesmeten en enkel bij de bank is dat gesplitst in oud en nieuw. Bij de bank ook effectie 2 leningen in de app, 1 'herfinanciering' en 1 '1e lening'. In de aktes, niks van te zien (heb ze net nog eens gecheckt...).

Voordeel bij ons was uiteraard dat we geen overbruggingskrediet (nodig) hadden en de nieuwe aankoop gedaan hebben voor de oude verkocht is. Dus papierwinkel gewijs is het redelijk simpel. Eerst waren er 2 huizen met elk een hypotheek. Dan is op een arbitrair moment huis 1 verkocht en op dat moment is de hypotheek geherfinancierd en op huis 2 gezet. Hypotheek op huis 1 geschrapt.

Het lijkt me nu als fiscus ook rete simpel om daar op te policen als ze willen. Ze zien je woonbonus veldje ingevuld staan en je domicilie verhuist en ze hebben toegang tot je fiscale fiches. Moest het bij ons niet in orde zijn, vermoed ik dat ze ons wel al eens zouden gecontacteerd hebben.

Ik vind geen specifiek topic over de woonbonus

Tot slot, alvast wat rentevoeten die ik voorlopig te pakken heb gekregen om wat benchmarks te geven aan anderen die op zoek zijn.
Rente moet beter kunnen. Probeer eens naar 5/5/5 te kijken? Scheelde bijna 0.5 procentpunt tov 10/5/5 bij ons.

Vaste rente nemen is niet ideaal nu. Hopen dat je kan herzien binnen x jaar naar lager tarief met vaste rentevoet.

Je kan enkel woonbonus behouden met pandwissel. Je kan de termijn niet verlengen. Dus maximaal 9 jaar nog in uw geval.

Krediet gekregen op mezelf voor 25 jaar, 200.000 euro, maandelijks 955 euro aan 3,1 procent vast

Bank probeerde me nog een formule die alleen kan dalen en niet stijgen aan te praten maar op een nettoloon van 2200 is 955 al pompen of verzuipen eerlijk gezegd dus ik wou het gewoon zo laag als mogelijk hebben.

Zullen eerst karige jaren worden vrees ik maar ja ik ben bijna 29, nog langer thuiswonen was geen optie meer voor mij en op je eentje huren kan je nooit van m’n leven iets kopen. Dus dan maar zo :).

Heb 10 jaar geleden in ongeveer dezelfde situatie gezeten, wel met bedrijfswagen en maaltijdcheques nog. Maar ook met een kind in co-ouderschap. Zal totaal een 2400 netto en 945 euro hypotheek geweest zijn (voor een nieuwbouw). Ik had wel nog wat spaargeld (30k oid) achter de hand.

Zoveel verschil met huren (en al zeker een huis) is dat ook niet en als ik dan moet kiezen zou het ook kopen zijn en voor de rest voorlopig maar wat minder. Succes!

Ik ging er van uit dat we de woonbonus gingen kwijt zijn, omdat er gezegd werd dat het niet conform was. En volgens de notaris is het 'moeilijk om de steren gealigneerd te krijgen'.

Zo moeilijk is dat niet eigenlijk niet.
Als de bank het toestaat moet je enkel de termijn nog respecteren. En dat is binnen de 2 maand na verkoop van de oude woning. Als je eerst een nieuwe woning koopt (met of zonder overbrugging) heb je 1 of 2 jaar zelfs.

Laatst bewerkt:
Het is appelen met peren vergelijken (bedrag? loon? quotiteit? EPC?), dus voor wat het waard is:
Check zeker eens keyhome van keyprivate (voor ons 3,19% 25j vast). Mits een goed dossier denk ik dat <3% voor 20-25j mogelijk moet zijn.

Het is appelen met peren vergelijken (bedrag? loon? quotiteit? EPC?), dus voor wat het waard is:
Check zeker eens keyhome van keyprivate (voor ons 3,19% 25j vast). Mits een goed dossier denk ik dat <3% voor 20-25j mogelijk moet zijn.

Algemeen goed dossier (quotiteit ~55%, inkomen >10k, EPC, etc.), maar rentevoeten zijn sinds juli erg gestegen voor zover ik kan zien. Simulatie bij Keytrade toont nu 3.33% vast op 20 jaar (en dit was anderhalve maand geleden 3.03%)...

Ondertussen bij de huidige bank 2.92% in 8/3/3 te pakken dus ik vermoed dat dit het wordt.

Voordeel bij ons was uiteraard dat we geen overbruggingskrediet (nodig) hadden en de nieuwe aankoop gedaan hebben voor de oude verkocht is. Dus papierwinkel gewijs is het redelijk simpel. Eerst waren er 2 huizen met elk een hypotheek. Dan is op een arbitrair moment huis 1 verkocht en op dat moment is de hypotheek geherfinancierd en op huis 2 gezet. Hypotheek op huis 1 geschrapt.

@cege Bedankt voor de input! Altijd goed een praktijkgeval te horen in plaats van de theorie. Heel gelijkaardige situatie hier met eerst aankoop en daarna verkoop (zonder overbrugging). Is er een reden waarom je eerst een tweede hypotheek nam in plaats van onmiddelijk te herfinancieren bij aankoop? Ik herfinanciering en nieuwe lening in één stap te doen maar misschien zie ik iets over het hoofd.

@Aldamir - wel, je verkoop en aankoop zijn andere mensen. Je bepaalt niet iedereen zijn agenda. De aankoop kon sneller, dus we hebben die een maand of zo gedaan voor de verkoop.

Nu ik er aan denk, meen ik mij wel te herinneren dat de hypotheek van het eerste huis al weg was bij de verkoop ervan. Wat zou willen zeggen dat die al verhuisd was en geherfinancierd bij de verkoop van 1e huis (zoals in jouw plan). Lijkt me logisch dat we dat direct naar 2e huis getrokken hebben bij aankoop 2e huis. Ik heb nog eens nagedacht en denk dat het als volgt ging (is ondertussen al 4-5y geleden):
1) We kopen nieuw huis aan 90+ quotiteit met nieuwe lening. In concreto 370k lenen voor 400k huis - bij KBC
2) Lening oud huis (nog 70k) wordt geherfinancierd aan dezelfde voorwaarden [van Axa naar KBC] en verhuist naar nieuwe huis. De slimme lezer heeft door dat we ondertussen aan 115% quotiteit zitten. #1 en #2 komen samen in obscure hypotheek akte
3) We hebben gewoon de cash voor die verzette lening uitbetaald gekregen van KBC en ze hebben die lening op ons nieuwe huis erbij gesmeten. In praktijk is de lening van Axa vervroegd terugbetaald zonder dat het huis verkocht was.
4) Resultaat: Huis 1 hypotheek vrij, Huis 2 aangekocht met minimale cash en 2 leningen erop (de nieuwe 90+% lening en de refi van de oude)
5) Maand (of zelfs paar maand later - no pressure, er zat geen hypotheek meer op) is het oude huis verkocht.
6) We krijgen fiscale fiche van die verzette hypotheek en woonbonus is nog altijd in orde :cheer:

Het is eigenlijk per ongeluk zo gelopen. Ik wou zoveel mogelijk lenen want rente stond rond 1%. Ik was al blij met de 370 van de 400 te kunnen lenen. Ik had gevraagd 'kan de oude lening dan verzet worden' - ervan uitgaande dat dat in de 370 zou zitten. Bleek later dus erbovenop te komen. Wat er in praktijk voor zorgde dat we zo goed als geen euro cash hebben moeten spenderen om het nieuwe huis te kopen. 30k plus wat kosten en registratierechten (aan 2% of 4% als ik me herinner). Die we dan uiteraard snel terug hadden bij de verkoop.

Zoals ik hier eerder al schreef is er in de aktes nergens een paper trail te vinden van heel bovenstaande. Er is 1 hypotheek akte en 1 volmacht akte. Als je die getallen optelt, komt dat zelfs niet overeen met de som van de 2 leningen. In de KBC app zien we 2 leningen, 1 nieuwe en 1 refi. We krijgen ook 2 fiscale fiches die wel kloppen tgo de leningen in de app, maar niet tgo de aktes. Ik ga ervan uit dat zolang we onze leningen betalen, niemand er naar zal piepen. Als we niet betalen, denk ik dat de bank gepoept is want de nummers in de aktes dekken de leningen niet.

Most likely slopiness on their side want we hebben de aankoop zelfs 2 weken moeten uitstellen omdat de papieren van bank niet in orde waren...

Om maar te zeggen 'pandwissel' en 'overdrachtsakte' en weet ik veel - niks van te vinden bij ons maar originele fiche is er en op de fiches van de refi wordt er naar de originele fiche verwezen, dus meh.

EDIT: Ik denk dat de verwarring en "sterren moeten gealigneerd staan" komt van het feit dat de meeste mensen het 2e huis niet kunnen kopen voor het 1e verkocht is. Als dat het geval is, moeten de sterren wel goed staan. Als je 90-100% op een nieuwe lening kunt pakken en je de cash van de verkoop van je 1e huis niet nodig hebt, kun je comfortabel alles regelen - zoals bij ons dan. Ben nog altijd overtuigd dat het proces bij ons proper verlopen is en dat we de filosofie van een pandwissel gedaan hebben. Enkel is er behalve het gewillige ficheke van de bank geen enkele akte of overdrachtsbewijs of whatever van de hypotheek. Maar zie ook niet in waarom dat theoretisch nodig zou zijn. Als je 1 hypotheek hebt op dag a en nog altijd op dag b en de bank zet in die fiche dat b = refi a, wie gaat dan kunnen zeggen dat dat geen pandwissel is ?

Laatst bewerkt:
Het kan zeker dat een hypotheek voor een groter bedrag dan de lening ingeschreven staat, zeker na een tijdje en bij een herfinanciering is dat normaal. Die hypotheek kan je dan ook (binnen zijn looptijd) hergebruiken om extra geld (terug) te lenen later, eens er wat kapitaal is terugbetaald.

Terug
Bovenaan