Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Die bovengrens blijft ook ergens vastgeroest in je hoofd denk ik. Ik sloot mijn eerste lening 10j geleden af aan 1.400€/maand en dat vond ik het maximum. In praktijk was dat als koppel perfect te dragen.

Vandaag zit 1.400€ nog altijd als maximum in mijn hoofd en dat is onrealistisch. Tijden zijn veranderd, prijzen zijn veranderd, lonen zijn veranderd. Het kan perfect hoger en dat is ook nodig. Al betrapte ik mezelf er ook op dat het een mentale grens was die ik door moest.
En ja dat is veel geld maar wat is het alternatief? Je kan je kwaad maken al wat je wil, je zal toch op een vlak toegevingen moeten doen: huren, veel kleiner wonen, verhuizen of meer geld ophoesten.
Vandaag zitten we op 2.400€/maand.

Veel 60ers van vandaag vinden alles boven de 1.000€/maand al crimineel hoog, perfecte voorbeeld :biglaugh:

Dat is ook zo. Mijn grens zat ook op 1000 euro en dat was waar ik in 2016 na de bouw van mijn huis ook net onder zat. Ik verdiende toen 2300 euro + wagen/MC's. Dat was echter wat te klein met mijn nieuwe partner en kinderen en dan heb ik een groter, nieuwe huis gekocht en de meerwaarde bijgeleend.

De keuze was korter 1650 betalen en dan zakken naar 700 of een volledig nieuwe hypotheek en 25 jaar lang 1400 euro afbetalen. We hebben voor de korte pijn gekozen. Onze vrienden vonden dat allemaal raar dat we voor de zwaarste (maar op de volledige termijn 60k goedkopere) oplossing gingen. Met die 60k kunnen we na afbetaling een groot deel van de vernieuwingswerken betalen.

Kan je Immoweb links eens delen van die huizen? Als ik het mij goed herinner, ben jij van dezelfde kante als mij (Puurs, Bornem) en daar moet je og een stuk dieper in de buidel tasten voor de huizen die jij beschrijft...

Die van 1M: al opnieuw gezet aan 950k blijkbaar. https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/bornem/2880/20847032

Die van 850k: https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/bornem/2880/20828495

Deze is een pak kleiner en staat dan aan 800k: https://www.immoweb.be/en/classified/house/for-sale/bornem/2880/20644694 (makes no sense)

Dan nog wat oudere huizen voor rond de 500k, maar zijn in principe instapklaar. Kun je wel nog een nieuwe keuken insteken of de kamers wat opfrissen, maar gaat geen bakken geld kosten. Allemaal 3/4 slaapkamers en deftige penceel groottes. Om maar te zeggen "Je hebt niks meer voor onder de 800k" is de waarheid geweld aandoen

Kijk wat je ook nog hebt in de buurt voor 1M
https://www.immoweb.be/en/classified/villa/for-sale/puurs/2890/20726028 (potsierlijkheid met zwembad)
https://www.immoweb.be/en/classified/villa/for-sale/oppuurs/2890/20683451 (tralalie tralala met verdiepingetjes en hoekjes)

vs

Jama wat is't nu

Zie hierboven en definieer zelf wat je ervan vindt. Zo beetje tussen de 2. Ik kijk naar achter en zie 100m velden en reetjes. Ik kijk naar voor en zie paarden 100m ver. Ik kijk naar links en zie een veldweg en daarachter buur 1. Ik kijk naar rechts en zie een lintbebouwing straat. 100m verder een dorpskern. 15 min rijden en ik zit in Brussel of Antwerpen. 10 min rijden en ik heb een Colruyt. Maar cinema of 'gezellige winkeltjes' of 'een galerie', dat is hier niet te bespeuren.

Zie hierboven en definieer zelf wat je ervan vindt. Zo beetje tussen de 2. Ik kijk naar achter en zie 100m velden en reetjes. Ik kijk naar voor en zie paarden 100m ver. Ik kijk naar links en zie een veldweg en daarachter buur 1. Ik kijk naar rechts en zie een lintbebouwing straat. 100m verder een dorpskern. 15 min rijden en ik zit in Brussel of Antwerpen. 10 min rijden en ik heb een Colruyt. Maar cinema of 'gezellige winkeltjes' of 'een galerie', dat is hier niet te bespeuren.
Ik weet niet waar in bornem ge woont, maar alleen al als je op de a12 of de e17 zijt is het al 15 minuten naar antwerpen of Brussel?

Ik weet niet waar in bornem ge woont, maar alleen al als je op de a12 of de e17 zijt is het al 15 minuten naar antwerpen of Brussel?

Kan natuurlijk ook Wintam/Hingene zijn waar cege woont ;-)

Nu, huizen één op één vergelijken is altijd heel moeilijk. Een ruim huis met een ruime tuin kan 'goedkoop' geprijsd zijn in een dure regio (zoals Bornem, Puurs), maar je moet ook rekening houden met:

- hoe energetisch scoort een woning? En op welke manier wordt er verwarmd?
Als je vloerverwarming wilt leggen, dan weet je dat je begint te kappen en te breken. Je raakt eens een leiding (van elektriciteit of water die ook in de chape ligt), en je begint meer én meer te doen dan dat je initieel van plan was.
- waar ligt de woning precies?
Ook in een gemeente heb je echt vreselijke straten. Bijvoorbeeld de woning die cege deelt (Temsesteenweg). Heel mooi huis, veel grond. Je zou denken: veel waar voor je geld. Maar eerlijk: in die straat wil je toch echt niet wonen qua verkeersdrukte.
-
met welke materialen is de woning afgewerkt?
- ....

Kan natuurlijk ook Wintam/Hingene zijn waar cege woont ;-)

Nu, huizen één op één vergelijken is altijd heel moeilijk. Een ruim huis met een ruime tuin kan 'goedkoop' geprijsd zijn in een dure regio (zoals Bornem, Puurs), maar je moet ook rekening houden met:

- hoe energetisch scoort een woning? En op welke manier wordt er verwarmd?
Als je vloerverwarming wilt leggen, dan weet je dat je begint te kappen en te breken. Je raakt eens een leiding (van elektriciteit of water die ook in de chape ligt), en je begint meer én meer te doen dan dat je initieel van plan was.
- waar ligt de woning precies?
Ook in een gemeente heb je echt vreselijke straten. Bijvoorbeeld de woning die cege deelt (Temsesteenweg). Heel mooi huis, veel grond. Je zou denken: veel waar voor je geld. Maar eerlijk: in die straat wil je toch echt niet wonen qua verkeersdrukte.
-
met welke materialen is de woning afgewerkt?
- ....

Ja, maar het statement "voor 800k bouw je niks" is nog altijd van tafel. Beggars can't be choosers. Wie "maar" 500k heeft, moet zich verlagen tot een 3 slpk huis op een suboptimale straat. Er zijn ergere dingen.

Ja, maar het statement "voor 800k bouw je niks" is nog altijd van tafel.
Ik zeg niet dat 800k echt veel geld is de dag van vandaag of dat dit een weelderig budget is waarmee je elk huis kan kopen wat je wenst. Maar 90% van Jan Modaal heeft dat budget niet. No way.

Wie zegt "voor 800k bouw je niks" leeft in ne bubbel of is rijker dan ie denkt dat ie is.

(Natuurlijk wil je in het stad wonen met een hele grote tuin, een groot woonoppervlakte, op 5 minuten van je werk met alles er op en er aan: Dan kom je daar id niet mee toe)

Veel 60ers van vandaag vinden alles boven de 1.000€/maand al crimineel hoog, perfecte voorbeeld :biglaugh:
Doet me denken aan mijn schoonvader die enkele jaren geleden eens ging rondsnuisteren op spaargids.be om te kijken naar de beste tarieven voor leningen.. "sommige mensen zijn zot, 1500€/maand aan een lening betalen. Alles boven 1000€ is onverantwoord"..
Hij zou eens moeten weten dat we aan 2500€ zitten.
Die psychologische grens van 1000€ is echt niet meer van deze tijd.
Vele mensen gaan lenen met het geld dat ze vandaag verdienen, wat perfect ok is hé! Wij hebben het jaar voor de grote indexering geleend. En zaten toen aan 2100€/mnd. Mijn vriendin helemaal in paniek omdat het insane hoog was.
Tot ik haar had uitgelegd dat ik rekening hield met een loonsindexatie van 10% (eerste jaar) en daarna jaarlijks +-2%.
Uw lening blijft 10-15-20-25 jaar ongewijzigd, terwijl het loon jaarlijks +-2% stijgt door de index alleen. Dan hebben we eventueel jobhoppen en loonsopslag niet mee in rekening gebracht

Doet me denken aan mijn schoonvader die enkele jaren geleden eens ging rondsnuisteren op spaargids.be om te kijken naar de beste tarieven voor leningen.. "sommige mensen zijn zot, 1500€/maand aan een lening betalen. Alles boven 1000€ is onverantwoord"..
Vele mensen gaan lenen met het geld dat ze vandaag verdienen, wat perfect ok is hé! Wij hebben het jaar voor de grote indexering geleend. En zaten toen aan 2100€/mnd. Mijn vriendin helemaal in paniek omdat het insane hoog was.
Tot ik haar had uitgelegd dat ik rekening hield met een loonsindexatie van 10% (eerste jaar) en daarna jaarlijks +-2%.
Uw lening blijft 10-15-20-25 jaar ongewijzigd, terwijl het loon jaarlijks +-2% stijgt door de index alleen. Dan hebben we eventueel jobhoppen en loonsopslag niet mee in rekening gebracht
Heb je dan ook in rekening gebracht dat iemand langdurig ziek valt? Iemand langdurig zonder job zit? Als het rusthuis aanbelt om elke maand 500 eur bij te passen voor je ouders.

2500 eur is echt een pak geld hoor.

Ik begrijp helemaal wat je zegt, maar er zijn ook andere uiterste en dat is ziek worden.
Mijn broer kwam van arbeider en had 2300€ netto met een lening van 450€ voor een appartement als alleenstaande wat goed te doen was.

Hij zal door rugproblemen nooit meer fulltime kunnen gaan werken en is nu sinds dit jaar na enkele jaren op de ziekenkas gestaan te hebben terug aan het werk.
Maar ik kan je vertellen dat als je op de ziekenkas komt te staan met 1200-1300€ dat het leven er niet makkelijker op word.
Hij is niet alleen mentaal door een hel gegaan owv zijn zenuwpijnen maar ook nog eens financieel door zaken die hij niet in de hand had.

Heb je dan ook in rekening gebracht dat iemand langdurig ziek valt? Iemand langdurig zonder job zit? Als het rusthuis aanbelt om elke maand 500 eur bij te passen voor je ouders.

2500 eur is echt een pak geld hoor.
Onze ouders zitten nog zeker 15 jaar van een rusthuis af. Daarnaast bezitten ze elk een afbetaalde woning..dus die "500€" kan daarvan komen.

Langdurig ziek kan steeds. Mijn werkgever heeft voor elke werknemer een verzekering gewaarborgd inkomen zonder tijdslimiet.

2500€ is gigantisch veel, ga ik zeker niet ontkennen. Maar wij sparen maandelijks bijna 50% van ons inkomen (+-30.000€/jr sparen). Dus dat potje raakt snel gevuld op die manier.

Onze ouders zitten nog zeker 15 jaar van een rusthuis af. Daarnaast bezitten ze elk een afbetaalde woning..dus die "500€" kan daarvan komen.

Langdurig ziek kan steeds. Mijn werkgever heeft voor elke werknemer een verzekering gewaarborgd inkomen zonder tijdslimiet.

2500€ is gigantisch veel, ga ik zeker niet ontkennen. Maar wij sparen maandelijks bijna 50% van ons inkomen (+-30.000€/jr sparen). Dus dat potje raakt snel gevuld op die manier.

Je werkgever kan je ook altijd buitensmijten. En dan sta je daar. Altijd gevaarlijk om te rekenen op je werkgever, ik kan er first hand over meespreken na al 4x een collectieve ontslagronde ontweken te hebben. In mijn Excellekes staat alles van mijn werkgever ondertussen op 0.

Ik verdien ook goed mijn geld en goed beschermd bij ziekte etc. Maar ik ben toch content dat ik de voorbije jaren zakken geld aan de kant gezet heb die nu dividendjes opbrengen zodat het huis in principe met dividendjes kan afbetaald worden. Indien nodig, kan het huis volledig terugbetaald worden met het beurskapitaal.

Dat geeft toch wel peace of mind. Het idee om op je 50 te moeten krabbelen om rond te komen of je huis te betalen, daar krijg ik de kriebels van.

Hier betalen we 1400+300 voor de gezinswoning en ik nog eens 800 prive voor appartement dat ik verhuur. Ik ben toch content dat we over jaren geld aan de kant gezet hebben ipv 4x per jaar naar Bali gereisd te hebben of een zwembad in de tuin gesmeten hebben met het spaargeld. De madam heeft na de geboorte van #3 een jaar niet gewerkt. Niet dat we het spaargeld hebben moeten aanspreken, maar als er geen buffer geweest was, was dat wel een andere soort discussie geweest qua risico inschatting van 'gaan we het ouderschapsverlof nog eens 6 mnd verlengen of niet'.

Stel dat ik ontslagen werd of ziek viel of whatever tegenslag, dan is het >2000 aan afbetalingen alleen met zo goed als 0 inkomsten. Dan vliegt je spaargeld er snel door.

Hier betalen we 1400+300 voor de gezinswoning en ik nog eens 800 prive voor appartement dat ik verhuur. Ik ben toch content dat we over jaren geld aan de kant gezet hebben ipv 4x per jaar naar Bali gereisd te hebben

Elk zijn goesting uiteraard maar ik heb nog geen enkele begrafenis gezien waar ze iemand’s huis of andere materiële dingen tonen. Wel veel foto’s van reizen of andere belevingsmomenten die iemand gevormd hebben. Vergeet vooral ook niet te genieten.

Elk zijn goesting uiteraard maar ik heb nog geen enkele begrafenis gezien waar ze iemand’s huis of andere materiële dingen tonen. Wel veel foto’s van reizen of andere belevingsmomenten die iemand gevormd hebben. Vergeet vooral ook niet te genieten.
Ieder zijn persoonlijke visie daarop natuurlijk.
Er moet gewoon naar mijn mening een correcte balans zijn tussen genieten van het leven en gaan voor beleving, en daarnaast waarde hechten aan financiële stabiliteit en gemoedsrust.

Maar als iemand oprecht geen interesse heeft in beleving die duur is dan is daar niks mis mee.

Net zoals u heel scherp zetten en als naïeve jong 30’er denken dat het allemaal wel zomaar goedkomt.
Weet dat het soms heel snel heel fout kan gaan, en uw inkomsten en spaargeld heel snel kunnen slinken.
Vriend van mij zit met een burn-out thuis. Los van het mentale aspect is dat financieel toch ook wel pittig.
Daar sta je dan met je bedrijfswagen waar je in principe niet mee mag rijden want je bent langdurig ziek en uw gewaarborgd loon is afgelopen.
Bij hem vraagt de werkgever hem niet terug, maar om geen discussie te hebben staat hij gewoon stil.
Zijn buffer is nu wel voldoende en zijn lening relatief laag. Maar zijn en haar spaargeld zijn alleen maar gedaald, en onderschat ook dat gevoel niet. Toch zeker als de situatie in het kort er niet rooskleurig uitziet.

Dat heeft mij toch doen inzien dat het verdomd snel kan keren.
En ben ik blij dat ik ook wel in het schuitje zit van aanvaardbare lening en mooie buffer.

Over de doden niks dan goed.

Ze gaan wel foto's genoeg vinden van mezelf op een bergtop, in een gletsjer spleet, aan een parachute of aan het kamperen in de Alpen. Ik kan er ook niet aan doen dat dat allemaal geen drol kost :laugh

Zwembad foto's gaan ze niet vinden, maar ik ga geen reizen beginnen doen naar Verweggistan zodat ze een begrafenis foto zouden hebben.

Ik heb alles wat ik wil, ik kan kopen wat ik wil. Ik ga mijn geld niet beginnen opdoen om het op te doen.

Volgende week ga ik 2 x 3d kamperen met de oudste kinderen van 5y. Hier in Vlaanderen. Kostprijs 0 euro want bivakkeer plekken van Vlaanderen - reserveren en je mag erop. Dat >>> aan een zwembad liggen in Thailand.

Het kan altijd erger, ik ga 2600/maand doen.. alleen :p En dat is sterk rekenen op een stuk kunnen verhuren.

Verstandig is het niet, maar het was dat of miserie met de kinderen.. yay

Ik ga binnenkort vermoedelijk ook richting de 3400€ alleen, ook wel voor investeringsvastgoed.
Maar ik had dat nog niet eens eerder opgeteld en als ik dat hier nu doe is dat wel even slikken 😅
Maar positief blijven en er vanuit gaan dat het allemaal goed verhuurd gaat zijn/worden.
Eigen lening van 867€ nog exact 4 jaar te gaan.

Weet dat het soms heel snel heel fout kan gaan, en uw inkomsten en spaargeld heel snel kunnen slinken.
Ons appartement is 16+ jaar oud en plots ging alles kapot wat kapot kon gaan, het hield echt niet op. Bovendien hadden we ook ne schilder besteld om alles opnieuw te laten verven als onderdeel van ons renovatieplan op de lange termijn (we waren er al een jaar op aan het wachten maar ineens kregen we bericht: Ik kom langs!) en blah blah blah (ik ga niet in detail treden)

Een paar maand later: 20k minder op de rekening. :frown: Het is wat het is. Stel dat je geen spaarcentjes zou hebben wat dan? Mits wat (grote) pech kan het snel allemaal slinken als sneeuw voor de zon.

Zeggen dat je aan 2500€ en dan de hele shitstorm aan paniek ondergaan van anderen is irrelevant als je niet weet welk percentage vh inkomen dat is...
Hier lening aan ~2300€/maand wat neerkomt op ~34% vh gezamenlijk inkomen. Voor ons voelt dat comfortabel.
Verder een cash buffer van 6 maand onze cost of living.
Wij hebben onze lening aangegaan in sep '22, dus net zoals bij jou werd ze enkele maanden later al direct 10% goedkoper.

Ons maandelijks inkomen zonder bonussen, premies of vakantiegeld wordt gebruikt voor alle dagelijkse dingen te bekostigen. Alle extra inkomen gaat gedeeltelijk naar sparen/beurs en verbeteringen aan het huis.
En één keer per jaar gaan we op verlof zonder daarom zot te doen. Huisje in Frankrijk of Italië en daar ook niet de grote Jan uithangen. Voor die vakantie voorzien we "budget" in de Excel waardoor we maandelijks een stukje opzij zetten.

Zeggen dat je aan 2500€ en dan de hele shitstorm aan paniek ondergaan van anderen is irrelevant als je niet weet welk percentage vh inkomen dat is...
Hier lening aan ~2300€/maand wat neerkomt op ~34% vh gezamenlijk inkomen. Voor ons voelt dat comfortabel.
Verder een cash buffer van 6 maand onze cost of living.
Wij hebben onze lening aangegaan in sep '22, dus net zoals bij jou werd ze enkele maanden later al direct 10% goedkoper.

Ons maandelijks inkomen zonder bonussen, premies of vakantiegeld wordt gebruikt voor alle dagelijkse dingen te bekostigen. Alle extra inkomen gaat gedeeltelijk naar sparen/beurs en verbeteringen aan het huis.
En één keer per jaar gaan we op verlof zonder daarom zot te doen. Huisje in Frankrijk of Italië en daar ook niet de grote Jan uithangen. Voor die vakantie voorzien we "budget" in de Excel waardoor we maandelijks een stukje opzij zetten.
Als je ons jaarloon/12 doet, zitten wij aan +-35%.
Als het loon op onze loonfiches is, zitten we aan 43% (zonder mn flexijob). Met mn flexijob zitten we aan 40%.
Voor ons voelt het ook comfortabel aan, omdat wij voor de rest vrij zuinig kunnen leven. Geen extravagante vakanties, uitgaan doen we nooit (bedoel festivals ed).
Voeding zorgen wij ervoor dat er nooit iets weggesmeten dient te worden.
Beiden een bedrijfswagen, wat ook serieus helpt. En idem aan jou, we houden alle uitgaves nauwgezet bij..wij managen ons huishouden eigenlijk meer als een bedrijf.

Overlaatst beiden een moto gekocht. Zij via haar onderneming, ik privé.. de reacties van mensen die we krijgen...
Ouders "amaai..waar haalt gelle dat geld vandaan? Maarja jullie zullen het wel weten zeker?"
Mn broer en schoonbroer "hebt gelle de lotto gewonnen ofzo?"
Ge merkt dat mensen zich er vragen bij stellen. Enerzijds door de hoge lening en toch nog veel kunnen sparen. Als ik zie dat een gemiddeld gezin slechts 10% van zijn netto inkomen spaart, wij kunnen 5x meer per maand sparen..ja dan snap ik de reacties wel. Anders gezegd..waar zij 5 jaar voor nodig hebben, kunnen wij op een jaar (uitgaande van zelfde lonen).
Mijn vriendin onlangs "heb het gevoel dat onze familie denkt dat wij een louche side-business hebben" 😆

Terug
Bovenaan