Werk Maaltijdcheques

Calfons

Active member
Klopt het dat de bijdrage die je moet betalen als werknemer op maaltijdcheques, voor iedereen het zelfde bedrag is. Dus hoe lager de cheques hoe minder netto dat je overhoud in de maand, dan iemand die een hogere maaltijdcheques bedrag krijgt. Als ik de simulatie van edenred toch moet geloven https://www.edenred.be/nl/simulatie. Daar blijft het Quota-aandeel het zelfde als je nu een cheques krijgt van 2,10, 3,10 enz. krijgt.
Of mag ik mij daar niet op blind staren.
 
Klopt het dat de bijdrage die je moet betalen als werknemer op maaltijdcheques, voor iedereen het zelfde bedrag is. Dus hoe lager de cheques hoe minder netto dat je overhoud in de maand, dan iemand die een hogere maaltijdcheques bedrag krijgt. Als ik de simulatie van edenred toch moet geloven https://www.edenred.be/nl/simulatie. Daar blijft het Quota-aandeel het zelfde als je nu een cheques krijgt van 2,10, 3,10 enz. krijgt.
Of mag ik mij daar niet op blind staren.
er is een verplichte minimum eigen bijdrage van 1,09 euro. Het mag meer, maar weinig bedrijven doen dat.
 
Alee vooruit we zijn weer blij gemaakt met een dode mus. Uiteindelijk gaan we maar nen € per cheques overhouden. 🙄
 
Dus hoe hoger het bedrag van de maaltijdcheques, hoe voordeliger dat je netto overhoud als men er maar 1,09 € van aftrekt? Eerlijk is dat toch niet? Dat is gelijk zeggen van hier is nen € voor wie maar 2,10 € krijgt min die 1,09.
 
Trouwens mag dat wel de 1 werknemer minder geven dan de andere? Is dat niet discriminerend? Bedrag maaltijdcheque bedoel ik dan?
 
Dus hoe hoger het bedrag van de maaltijdcheques, hoe voordeliger dat je netto overhoud als men er maar 1,09 € van aftrekt? Eerlijk is dat toch niet?
Het is even logisch als een loonsverhoging geven aan bepaalde mensen en aan anderen niet.
 
Klopt het dat de bijdrage die je moet betalen als werknemer op maaltijdcheques, voor iedereen het zelfde bedrag is. Dus hoe lager de cheques hoe minder netto dat je overhoud in de maand, dan iemand die een hogere maaltijdcheques bedrag krijgt. Als ik de simulatie van edenred toch moet geloven https://www.edenred.be/nl/simulatie. Daar blijft het Quota-aandeel het zelfde als je nu een cheques krijgt van 2,10, 3,10 enz. krijgt.
Of mag ik mij daar niet op blind staren.
Het voordeel is wel dat bij maaltijdcheques dit voordeel quasi direct netto is.

Kort uitgelegd : als je maaltijdcheques van 3.3 krijgt, en je betaald daar maar 1.1€ eigen vergoeding op, dan krijg je zo goed als 66% in the pocket voordeel zonder discussie. Of anders gezegd je betaalt een "belasting" van 33.3%. Brutoloon wordt al snel zwaarder dan voor 33% belast.

Natuurlijk des te hoger het brutobedrag des te voordeliger dat het is.
 
....

Natuurlijk des te hoger het brutobedrag des te voordeliger dat het is.
Dit bedoel ik dus. Totaal niet eerlijk. Een maaltijdcheque van 2,10€ krijgen, daar gaat dan 1,09€ af heb je maar 1,09 € over, krijg je bv een cheque van bv 5€ gaat daar ook maar 1,09 € van af. Dus zoals je zegt hoe hoger de cheque hoe voordeliger het is. Ik werk in een woonzorgcentrum.medewerker keuken, en mijn collega's in de keuken en de poets gaan maaltijdcheques krijgen van 2,10 € en de zorg en logistiek 5,20 € en dat voor familiale, kleinschalige, private zorgvoorziening. Ofwel geef je iedereen het zelfde bedrag of niet. Nu ja men beloofde dat het verschil later wordt gelijk getrokken, maar dat kan binnen een paar maanden zijn een half jaar. Met andere woorden nooit dus.
 
Dit bedoel ik dus. Totaal niet eerlijk. Een maaltijdcheque van 2,10€ krijgen, daar gaat dan 1,09€ af heb je maar 1,09 € over, krijg je bv een cheque van bv 5€ gaat daar ook maar 1,09 € van af. Dus zoals je zegt hoe hoger de cheque hoe voordeliger het is. Ik werk in een woonzorgcentrum.medewerker keuken, en mijn collega's in de keuken en de poets gaan maaltijdcheques krijgen van 2,10 € en de zorg en logistiek 5,20 € en dat voor familiale, kleinschalige, private zorgvoorziening. Ofwel geef je iedereen het zelfde bedrag of niet. Nu ja men beloofde dat het verschil later wordt gelijk getrokken, maar dat kan binnen een paar maanden zijn een half jaar. Met andere woorden nooit dus.

Mja, ik heb nooit geweten dat verloning eerlijk was of zou zijn.
Als jij 2000 bruto verdient en uw collega verdient 2500 bruto voor exact hetzelfde werk (vb anciënniteit). Dat wordt ook niet als reden genomen dat uw loon moet opgetrokken worden naar 2500€.

Je moet het dan ook zo bekijken. Als je die maaltijdcheques niet kreeg, had je dan een brutoloonsverhoging gekregen ? Of is dit een extraatje dat men voorziet, dat men op termijn zal gelijk schakelen.

Ik gok op het laatste, en dan zou ik niet beginnen te zeveren, dit aanpakken. En vriendelijk vragen ofdat men in de toekomst dit niet kan optrekken naar een hoger bedrag omdat dit meer koopkracht geeft, voorlopig toch, voor een marginale extra kost voor de werkgever. Zeker niet beginnen het vanuit een negatief positie af te schieten. Probeer constructief te zijn. Of de werkgever die dacht goed te doen, kan wel eens ontgoocheld zijn in het resultaat.

Trouwens hebben dat soort cheques geen negatieve invloed op je vakantie geld en je eindjaarspremie?

Bij mijn weten niet.
Behalve als je anders ipv maaltijdcheques bruto loon kreeg. Maar dan nog is dat effect marginaal. Al is JPV daar beter beslagen in dan mij om het effect te geven indien je uw +/- maandelijks brutoloon zou posten
 
Mja, ik heb nooit geweten dat verloning eerlijk was of zou zijn.
Als jij 2000 bruto verdient en uw collega verdient 2500 bruto voor exact hetzelfde werk (vb anciënniteit). Dat wordt ook niet als reden genomen dat uw loon moet opgetrokken worden naar 2500€.

Je moet het dan ook zo bekijken. Als je die maaltijdcheques niet kreeg, had je dan een brutoloonsverhoging gekregen ? Of is dit een extraatje dat men voorziet, dat men op termijn zal gelijk schakelen.

Ik gok op het laatste, en dan zou ik niet beginnen te zeveren, dit aanpakken. En vriendelijk vragen ofdat men in de toekomst dit niet kan optrekken naar een hoger bedrag omdat dit meer koopkracht geeft, voorlopig toch, voor een marginale extra kost voor de werkgever. Zeker niet beginnen het vanuit een negatief positie af te schieten. Probeer constructief te zijn. Of de werkgever die dacht goed te doen, kan wel eens ontgoocheld zijn in het resultaat.



Bij mijn weten niet.
Behalve als je anders ipv maaltijdcheques bruto loon kreeg. Maar dan nog is dat effect marginaal. Al is JPV daar beter beslagen in dan mij om het effect te geven indien je uw +/- maandelijks brutoloon zou posten
+/- maandloon een 2600 afgerond. Is elke maand anders hangt er vanaf hoeveel uren ik gewerkt hebt die maand.
 
Dit bedoel ik dus. Totaal niet eerlijk. Een maaltijdcheque van 2,10€ krijgen, daar gaat dan 1,09€ af heb je maar 1,09 € over, krijg je bv een cheque van bv 5€ gaat daar ook maar 1,09 € van af. Dus zoals je zegt hoe hoger de cheque hoe voordeliger het is. Ik werk in een woonzorgcentrum.medewerker keuken, en mijn collega's in de keuken en de poets gaan maaltijdcheques krijgen van 2,10 € en de zorg en logistiek 5,20 € en dat voor familiale, kleinschalige, private zorgvoorziening. Ofwel geef je iedereen het zelfde bedrag of niet. Nu ja men beloofde dat het verschil later wordt gelijk getrokken, maar dat kan binnen een paar maanden zijn een half jaar. Met andere woorden nooit dus.
Maar is het niet dat je de maaltijdcheques nu als extra krijgt? Dan kan je toch niet spreken over eerlijk of niet eerlijk?

Je bent twee totaal verschillende diensten aan het vergelijken met elkaar om dan tot de conclusie te komen dat die 2 totaal verschillende diensten een verschillend bedrag aan maaltijdcheque te geven niet eerlijk is... Snap ik niet. Straks ben je nog kwaad omdat de directeur van het WZC MC's van 8 EUR heeft?!
 
Trouwens hebben dat soort cheques geen negatieve invloed op je vakantie geld en je eindjaarspremie?
Eindejaarspremie/vakantiegeld wordt op basis van het brutoloon berekend.
Zie het probleem van maaltijdcheques eigenlijk niet (behalve dat er niet rap/geen indexering op komt). Is puur een netto surplus dat je krijgt. Ok je moet maandelijks misschien 20-25€ netto afdragen, maar je kan er tot 140-150 netto meer voor krijgen (als we een maaltijdch van 8€ nemen, waarvan 1.09 aan WN-bijdrage). Is toch een dikke win voor de werknemer.
Voor je dergelijk bedrag netto meer overhoudt adhv een bruto opslag, moet je al makkelijk 300-400€ bruto opslag krijgen.
 
waarom geven ze niet gewoon 8€ netto per dag ipv maaltijdcheques? Eten moet ik toch kopen..
 
Terug
Bovenaan