Loopbaanonderbreking

elytrix

Active member
Eind november heeft mijn moeder een voorval gehad waardoor ze nu permanent zwaar hulpbehoevend is. Momenteel ligt ze nog in het ziekenhuis maar binnen enkele weken wordt ze hier hoogstwaarschijnlijk ontslagen.

Bijgevolg stopt mijn vader met werken aangezien ze 24/24 zorg nodig heeft. Hij zou normaal nog één jaar moeten werken tot hij op vervroegd pensioen kan. We hebben al eens bij het ziekenfonds gehoord, en zij stelden loopbaanonderbreking voor. Maar ik had toch graag hier ook eens gehoord of er nog andere opties zijn.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is het bedrag dat je dan maandelijks ontvangt.
Eventueel ook nog een aanmoedigingspremie erbij: Aanmoedigingspremie

Inderdaad een best groot verschil met je loon (maar op zich wel een schoon bedrag dat je krijgt om niet te werken).

Het wordt ook vaak halftijds genomen, dan heb je toch nog je halve loon hè plus wat uitkering. Zo is de terugval in inkomen heel wat minder.
 
Ja, dat is het bedrag dat je dan maandelijks ontvangt.
Eventueel ook nog een aanmoedigingspremie erbij: Aanmoedigingspremie

Inderdaad een best groot verschil met je loon (maar op zich wel een schoon bedrag dat je krijgt om niet te werken).

Het wordt ook vaak halftijds genomen, dan heb je toch nog je halve loon hè plus wat uitkering. Zo is de terugval in inkomen heel wat minder.
Voor iemand die 24/24 hulpbehoevende is zal halftijds geen oplossing zijn.. sterkte thuis @elytrix
 
Ja, dat is het bedrag dat je dan maandelijks ontvangt.
Eventueel ook nog een aanmoedigingspremie erbij: Aanmoedigingspremie

Inderdaad een best groot verschil met je loon (maar op zich wel een schoon bedrag dat je krijgt om niet te werken).

Het wordt ook vaak halftijds genomen, dan heb je toch nog je halve loon hè plus wat uitkering. Zo is de terugval in inkomen heel wat minder.
Halftijds is geen optie. Ze kan geen twee minuten alleen gelaten worden bij wijze van spreken. Hij gaat meer werk hebben dan z'n normale job.

Wel een zeer zware terugval dan inderdaad, dat is nog niet de helft van een werkloosheidsuitkering.
 
Lijken vreemde vragen op eerste zicht, maar:

- graag wat details over de ziekte van je moeder + haar vroegere werksituatie
- graag wat details over je pa's huidige tewerkstelling (sector, ...)
- graag je brutoloon van jou indien mogelijk
- regio waar je moeder woont

Alle vragen zijn relevant voor de opties die ik schets :). Gerust in pm
 
Andere vraag over loopbaanonderbreking, niet de moeite om apart topic te starten.

Zijn er buiten de anciënniteitsvoorwaarde 12 maanden en het hebben van een kind <12j nog voorwaarden verbonden aan het opnemen van loopbaanonderbreking, in dit geval ouderschapsverlof?

Mijn partner werkt momenteel deeltijds, maar eigenlijk zou het interessanter zijn om een voltijds contract te hebben en ouderschapsverlof op te nemen, vnl. ook naar pensioen toe. Als ik de infofiche van de RVA lees lijkt dit mogelijk te zijn: overschakelen naar een voltijds contract bij dezelfde werkgever en onmiddellijk ouderschapsverlof opnemen?

De werkgever moet hier ook in mee willen natuurlijk. Buiten wat administratie en het feit dat de werknemer recht heeft om terug voltijds te werken lijken er voor de werkgever weinig nadelen? Er is een personeelstekort voor haar functie dus dat recht op voltijds werk lijkt me geen issue.
 
Andere vraag over loopbaanonderbreking, niet de moeite om apart topic te starten.

Zijn er buiten de anciënniteitsvoorwaarde 12 maanden en het hebben van een kind <12j nog voorwaarden verbonden aan het opnemen van loopbaanonderbreking, in dit geval ouderschapsverlof?

Mijn partner werkt momenteel deeltijds, maar eigenlijk zou het interessanter zijn om een voltijds contract te hebben en ouderschapsverlof op te nemen, vnl. ook naar pensioen toe. Als ik de infofiche van de RVA lees lijkt dit mogelijk te zijn: overschakelen naar een voltijds contract bij dezelfde werkgever en onmiddellijk ouderschapsverlof opnemen?

De werkgever moet hier ook in mee willen natuurlijk. Buiten wat administratie en het feit dat de werknemer recht heeft om terug voltijds te werken lijken er voor de werkgever weinig nadelen? Er is een personeelstekort voor haar functie dus dat recht op voltijds werk lijkt me geen issue.
Er kan wat extra kosten zijn naar loonverwerking toe en naar verzekering, maar da's relatief betekenisloos.
 
Er kan wat extra kosten zijn naar loonverwerking toe en naar verzekering, maar da's relatief betekenisloos.
Bedankt JPV! Dan informeren we eens bij de personeelsdienst. Is een vrij grote organisatie, met relatief veel jonge ouders/deeltijdse werknemers dus meerkost van loonverwerking e.d. lijkt me inderdaad niet veel mee te spelen.
 
Terug
Bovenaan