Loonindexatie: Axa beperkt

Hier 1720 ofzo als ik tot 67 werk, dan heb ik 48 jaar gewerkt. Als ik aan 42 jaar loopbaan stop is het 100 euro minder.
Dat gaat toch niet meer lukken, op 62 jaar stoppen? Enfin, tenzij je werkgever nog een systeem ophoudt, dat bestaat hier ook nog, maar ik denk dat die toch langzaamaan gaan uit faseren.

Om een volledig pensioen te trekken moet ik werken tot 01/09/2036. Ik mag in theorie ook op 01/05/2036 stoppen, maar dan verlies ik netto wel 4.32 EUR pensioen volgens mypension.be (2063€->2059€)

Ik kan nu ook nog eens 18050 EUR afdokken om 5 studiejaren af te kopen, en dan heb ik wel 17 EUR extra netto pensioen per maand. Dus zelfs zonder rekening te houden met de kapitaalskost (enfin er is natuurlijk ook inflatie), moet ik dan nog meer dan 1000 maanden leven, dat is dus 83 jaar :rofl: :rofl: :rofl:
Ik denk niet dat ik die studiejaren ga afkopen🤓

Als ge naar een rusthuis moet kan je uw huis verkopen. Als uw huis oud is verkoop je het en ga je in een serviceflat ofzo. Alleen al die redenen zijn genoeg argumenten om toch te zorgen dat je een eigen huis hebt dat liefst afbetaald is voor uw pensioen.
Hoe dat in realiteit vaak gedaan wordt:
- Een aantal jaar voor men naar het rusthuis gaat (liefst 5 jaar vooraf) wordt het huis aan de kinderen geschonken met behoud van vruchtgebruik
- Op het moment dat men naar het rusthuis gaat, heeft men geen bezittingen meer en past het OCMW dus naast het pensioen het verschil bij

- Een aantal jaar voor men naar het rusthuis gaat (liefst 5 jaar vooraf) wordt het huis aan de kinderen geschonken met behoud van vruchtgebruik
- Op het moment dat men naar het rusthuis gaat, heeft men geen bezittingen meer en past het OCMW dus naast het pensioen het verschil bij

En dan krijg je situaties zoals dit.
Meneer en mevrouw schenken hun woning aan hun kind

En dan later zagen dat ze 'arm' zijn en geen verhoogde tegemoetkoming krijgen...
Omdat ze zich moedwillig verarmd hebben verdorie

En dan krijg je situaties zoals dit.
Meneer en mevrouw schenken hun woning aan hun kind

En dan later zagen dat ze 'arm' zijn en geen verhoogde tegemoetkoming krijgen...
Omdat ze zich moedwillig verarmd hebben verdorie
Buiten de titel valt er niets te lezen.

Toch wel grappig hoe hier zo veel verkondigd wordt dat men tegen de pensioenleeftijd best toch dat eigen huis heeft afbetaald om zo rond te kunnen komen.... Om dan tegelijk in andere discussie te proclameren dat eigendom van een huis geen recht is, en dat zodoende het stijgende sentiment van de jeugd dat een eigen woonst vergaren onmogelijk wordt eigenlijk geen probleem is.

Heh.

Toch wel grappig hoe hier zo veel verkondigd wordt dat men tegen de pensioenleeftijd best toch dat eigen huis heeft afbetaald om zo rond te kunnen komen.... Om dan tegelijk in andere discussie te proclameren dat eigendom van een huis geen recht is, en dat zodoende het stijgende sentiment van de jeugd dat een eigen woonst vergaren onmogelijk wordt eigenlijk geen probleem is.

Heh.
Zijn dat dan ook dezelfde personen die dit verkondigen?

Maar een eigendom is toch ook helemaal geen recht. Het idee was en is altijd geweest dat als je bewust huurt je je eigen inbreng + al wat je extra hebt door het niet kopen van een huis (geen reparatiekosten, geen notaris, geen onroerende voorheffing etc) in aandelen steekt en je dat dan ook voor 25 of 30 jaar of hoe lang het ook is laat renderen, en als je dat kan dan zal je tegen je pensioen ook geen financiële problemen hebben. Ja, een leven lang huren en voor de rest niets sparen is een ticketje richting armoede, dat verbaast toch niemand? Maar niemand zegt toch dat dat een goed idee is? Dat maakt een eigen woning daarom niet automatisch een recht...

Vandaag mijn eerste normale bruin brood (600 gram) gekocht voor 3 euro. Hoepla.

Vandaag mijn eerste normale bruin brood (600 gram) gekocht voor 3 euro. Hoepla.
Broodmix bij den Aveve kost vooralsnog rond de 5 euro voor 2,5 kg. Dat zijn 5 broden. Kost van boter, gist en zout is verwaarloosbaar. Een brood bakken is iets meer dan 1kWh aan energie (gemeten met een meetstekkerding). Een simpele broodmachine kan je kopen voor een dikke 50 euro (of neem dan 70).

Ik eet met plezier mijn eigengebakken brood, lekkerder dan de bakkers in de buurt spijtig genoeg ...

Ik dacht je minstens 10 jaar geen huis meer mag bezitten. Kan ondertussen veranderd zijn maar vroeger was het zo. Geen huis bezitten geeft ook recht op tegemoetkoming hulp aan bejaarden en invaliditeit. Hangt af van hoe hoog het pensioen is.

Huis schenken is ook voordeliger dan erven.

Maar een eigendom is toch ook helemaal geen recht. Het idee was en is altijd geweest dat als je bewust huurt je je eigen inbreng + al wat je extra hebt door het niet kopen van een huis (geen reparatiekosten, geen notaris, geen onroerende voorheffing etc) in aandelen steekt en je dat dan ook voor 25 of 30 jaar of hoe lang het ook is laat renderen, en als je dat kan dan zal je tegen je pensioen ook geen financiële problemen hebben. Ja, een leven lang huren en voor de rest niets sparen is een ticketje richting armoede, dat verbaast toch niemand? Maar niemand zegt toch dat dat een goed idee is? Dat maakt een eigen woning daarom niet automatisch een recht...
Houdt dat dan ook rekening met huur die geindexeerd wordt en uw lening afbetaalbedrag niet?
En het gevaar dat uw aandelen zakken ipv stijgen?

Houdt dat dan ook rekening met huur die geindexeerd wordt en uw lening afbetaalbedrag niet?
En het gevaar dat uw aandelen zakken ipv stijgen?
Zakken en stijgen maakt niet uit, je gaat uit van een cumulatieve rente van pakweg gemiddeld 6%. Of je dan het ene jaar er eens sterk boven of er sterk onder zit maakt niet uit. Dat houdt ook rekening met de indexatie van je huur, je moet kijken naar percentages van je inkomen. Als er inflatie is en de huur indexeert (zoals nu) indexeren de lonen, uitkeringen etc mee, waardoor je maandelijkse uitgaven (en wat je kan sparen) proportioneel hetzelfde zijn. Enkel de getallen gaan omhoog.

Terwijl uw afbetaalbedrag per maand wel gelijk blijft, dus met de inflatie goedkoper en goedkoper wordt.

Terwijl uw afbetaalbedrag per maand wel gelijk blijft, dus met de inflatie goedkoper en goedkoper wordt.
De gemiddelde huurprijs ligt dicht tegen wat ik afbetaal voor mijn woning.
https://www.demorgen.be/nieuws/gemi...partement-voor-eerst-boven-750-euro~b9dbda9b/
Als je dan nog kunt sparen en beleggen net als een huurder ben je op het einde van de rit toch beter af met een woning? Ik kan me voorstellen dat het gros van de huurders in belgie niet zo economisch onderlegd zijn om hun financiele situatie zo goed mogelijk te optimaliseren en een lange termijn visie hanteren.

Je zou nog kunnen argumenteren dat je het schrijven niet hebt en andere kosten die verbonden zijn met de aankoop van een woning maar dat bedrag dat je potentieel zou kunnen geinvesteerd hebben kan wel verdampt zijn dit jaar als je redelijk geinvesteerd had op de beurs.

Wanneer je huis is afbetaald beginnen er ook kosten aan te komen. Wie 30 jaar geleden een huis heeft gekocht die kan nu gaan renoveren en isoleren en dat is ook niet goedkoop. Mijn huis is afbetaald maar als ik dat moet gaan renoveren zoals dat volgens de nieuwe normen moet dan kom ik met 100K niet toe.

Wanneer je huis is afbetaald beginnen er ook kosten aan te komen. Wie 30 jaar geleden een huis heeft gekocht die kan nu gaan renoveren en isoleren en dat is ook niet goedkoop. Mijn huis is afbetaald maar als ik dat moet gaan renoveren zoals dat volgens de nieuwe normen moet dan kom ik met 100K niet toe.
Dan kan je het wel verkopen, en heb je de waarde van uw huis op dat moment terug. Ik heb 7 Jaar gehuurd voordat ik gekocht heb, dat is 50k euro die gewoon weg is. Als ik 7 Jaar afbetaal blijft dat gewoon mijn geld.

Terug
Bovenaan