Loonindexatie: Axa beperkt

Dus, het is een willekeur van onderhandelingen zonder dat er een eenduidige visie achter zit. @JPV zijn post toont ook de nadelen voor de ambtenaren aan.
Elk systeem heeft zijn eigen voor en nadelen. Geen enkele oplossing zal perfect zijn voor elkeen.

Een gelijkgetrokken beleid zou transparant en eerlijk zijn, maar das mijn mening. Zeker omdat het afhangt van het bedrijf en niet zo zeer de sector.
Als ik mij niet vergis profiteren ook winkelmedewerkers van Proximus hiervan, terwijl die van Telenet/Orange niet profiteren. En dat is quasi dezelfde job. Puur en alleen omdat het wordt gekwalificeerd als een overheidsbedrijf.
Het systeem is al transparant, want je kan het op voorhand opzoeken. Je weet waar u aan te verwachten.
Over het eerlijke kun je discussiëren. Dat is zoals het principe van een gedifferentieerde versie voorzien zodanig dat elke werkgever zijn accenten kunnen leggen of een eenheidsworst voorzien zodanig dat elke werknemer op exact dezelfde manier behandeld wordt.

Mijn inzien ligt het dan ook een beetje aan die discrepantie en dat de regeringen met hun abberatieve ingreep op de arbeidsmarkt (want een indexatiesysteem is zeer beperkt aanwezig in de wereld) de angel voor de werkgevers er op die manier een beetje willen uithalen. Dat ze de modaliteiten ervan nog zelf kunnen bespreken.

Zie het zeker niet als jaloezie of haat jegens de een of de andere andere manier van werken. Maar als de reden is ‘ja wij hebben dat nu zo onderhandeld en jullie niet’, dan voelt dat voor mij aan als willekeur. En daar kan ik het moeilijk mee hebben.

Mja, ik vind dat zo moeilijk. De volledige loonpolitiek is gebaseerd op willekeur.
Waar in sommige bedrijven men dan barema's heeft voorzien, waar men dan toch nog in bepaalde gevallen kan van afwijken.

Ik zie dan gewoon het nut er niet van in om voor dat kleine punt te vallen over omdat het zo onderhandeld is.

Weet er iemand hoe dat zit in PC330 (gezondheidszorg) met indexeringen?
Ik vind het via google niet duidelijk terug, bij PC200 is dat heel duidelijk terug te vinden.
Staat dat niet in die koppeling naar die post die ik heb gedaan ?

Ik zag er toch voldoende 330's tussen staan.

330.01.10 01/05/2022 2% Minimum- en effectieve bezoldigingen
330.01.20 01/05/2022 2%
330.01.30 01/05/2022 2%
330.01.41 01/05/2022 2%
330.01.42 01/05/2022 2%
330.01.50 01/05/2022 2%
330.02.00 01/05/2022 2% Minimum- en effectieve bezoldigingen
330.04.00 01/05/2022 2% Minimum- en effectieve bezoldigingen

Hoe zit dat eigenlijk voor statutaire medewerkers van spoorwegondernemingen?

Vallen wij in dit geval onder het ambtenarenstatuut of niet?

Weet er iemand hoe dat zit in PC330 (gezondheidszorg) met indexeringen?
Ik vind het via google niet duidelijk terug, bij PC200 is dat heel duidelijk terug te vinden.
(ivm de lonen)
Zij worden telkens aangepast met 2% in de maand volgend op deze waarin de afgevlakte
gezondheidsindex (zoals gedefinieerd in de wet van 23 april 2015 tot verbetering van de
werkgelegenheid, Belgisch Staatsblad van 27 april 2015) een volgend spilindexcijfer bereikt:
109.34
111.53
113.76
116.04

Dus met andere woorden: als je hoort dat de spilindex voor de pensioenen etc overschreden is, gaat de maand erna je loon omhoog.

(ivm de lonen)
Zij worden telkens aangepast met 2% in de maand volgend op deze waarin de afgevlakte
gezondheidsindex (zoals gedefinieerd in de wet van 23 april 2015 tot verbetering van de
werkgelegenheid, Belgisch Staatsblad van 27 april 2015) een volgend spilindexcijfer bereikt:
109.34
111.53
113.76
116.04

Dus met andere woorden: als je hoort dat de spilindex voor de pensioenen etc overschreden is, gaat de maand erna je loon omhoog.
Verbeter mij al is mis ben, maar uiteindelijk gaat je loon toch meer stijgen dan 2% niet ?

Als de index coëfficiënt 1,00 is gaat die naar 1,02.
Als die 2,00 is gaat die naar 2,04% dus hoe hoger die telkens gaat hoe meer je loon toch zal stijgen ook al is het verhogingscijfer +2% ?

Net zoals iemand met een loon van 3k meer voordeel heeft dan iemand met een loon van 2k

Verbeter mij al is mis ben, maar uiteindelijk gaat je loon toch meer stijgen dan 2% niet ?

Als de index coëfficiënt 1,00 is gaat die naar 1,02.
Als die 2,00 is gaat die naar 2,04% dus hoe hoger die telkens gaat hoe meer je loon toch zal stijgen ook al is het verhogingscijfer +2% ?
klopt
Net zoals iemand met een loon van 3k meer voordeel heeft dan iemand met een loon van 2k
in nominale bedragen ja. In reële bedragen/koopkracht: nee (met wat nuance indien je dit wil)

Ambtenaren zien loon dit jaar vier keer verhogen
Het laatste stuk van het artikel heb je zeker "toevallig" vergeten te copy/pasten?

Niet alleen de weddes van de ambtenaren worden aan de levensduurte aangepast. Een hoge inflatie zorgt er ook voor dat de lonen in de privé stijgen. Daar gebeurt dat in elke sector aan een ander tempo. Voor sommige sectoren gebeurt dat maandelijks, voor andere dan weer een keer per jaar.

Het laatste stuk van het artikel heb je zeker "toevallig" vergeten te copy/pasten?

Niet alleen de weddes van de ambtenaren worden aan de levensduurte aangepast. Een hoge inflatie zorgt er ook voor dat de lonen in de privé stijgen. Daar gebeurt dat in elke sector aan een ander tempo. Voor sommige sectoren gebeurt dat maandelijks, voor andere dan weer een keer per jaar.
Ik dacht dat je geen hele artikels mocht posten dus wat mij het minst belangrijke leeg weggelaten..

Het is hier al een paar keer over de verschillende PC gegaan dus iedereen zal het wel weten nu dat en wanneer ze stijgen, nee ?
Bij een ambtenaar is er geen zekerheid/vast moment

In feite wordt alles wat "leuk" is even geschrapt

2020 --> Covid, In feite wordt alles wat "leuk" is even geschrapt
2021 --> Covid, In feite wordt alles wat "leuk" is even geschrapt
2022 --> Inflatie, In feite wordt alles wat "leuk" is even geschrapt
2023 --> :unsure:
bwa, langs de ene kant hoor je: geld is op, we kunnen niets meer leuk kopen/doen.
Tegelijk moet je voor festivals/kinderkampjes/vakanties etc. al de eerste minuut boeken, zijn fietsen (toch wel duur tegenwoordig) al een jaar op voorhand uitverkocht, auto's idem, huizenprijzen blijven stijgen,...

Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

bwa, langs de ene kant hoor je: geld is op, we kunnen niets meer leuk kopen/doen.
Tegelijk moet je voor festivals/kinderkampjes/vakanties etc. al de eerste minuut boeken, zijn fietsen (toch wel duur tegenwoordig) al een jaar op voorhand uitverkocht, auto's idem, huizenprijzen blijven stijgen,...

Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Voor mensen die het niet al te breed hadden is het wel een ramp nu denk ik. Ik hoor langs alle kanten dat het aan het minderen is qua reservaties, dalende verkoop luxeproducten etc.

Voor mensen die het niet al te breed hadden is het wel een ramp nu denk ik. Ik hoor langs alle kanten dat het aan het minderen is qua reservaties, dalende verkoop luxeproducten etc.
Minder reservaties en luxeproducten zou ik geen ramp noemen. Dat is gewoon minder luxe.

Maar je ziet enkel de reservaties van de welgestelden met reserves. Of wanbeheerders van hun geld: brood eten met choco of confituur, maar op reis gaan en dure smart phones kopen, te dure auto's kopen, teveel kopen op afbetalingen etc..... Niet deze van de groep die een echt probleem hebben, want die blijven niet uitgeven wat er niet meer is.
En voor sommigen(met een job!) is het al een probleem te voorzien in basisbehoeften zoals EGW, zie de hoge aanvraag bij leveranciers tot uitstel betalingen.

Laatst bewerkt:
Minder reservaties en luxeproducten zou ik geen ramp noemen. Dat is gewoon minder luxe.
één van de grootste slachtoffers zijn volgens mij gepensioneerden waarbij de partner overleden is, en die 'nipt' een te hoog pensioen hebben om van allerlei voordelen te genieten.

1400€ pensioen en voor de rest niks. Dan moet je toch niet te veel gekke dingen doen om aan je spaarcentjes te zitten.

Er zijn natuurlijk nog groepen die het lastig hebben, maar dit is er toch ééntje die ik alvast kan melden.

één van de grootste slachtoffers zijn volgens mij gepensioneerden waarbij de partner overleden is, en die 'nipt' een te hoog pensioen hebben om van allerlei voordelen te genieten.

1400€ pensioen en voor de rest niks. Dan moet je toch niet te veel gekke dingen doen om aan je spaarcentjes te zitten.

Er zijn natuurlijk nog groepen die het lastig hebben, maar dit is er toch ééntje die ik alvast kan melden.
Mag toch hopen dat tegen uw pensioen uw huis af betaald is, als die kost al wegvalt is 1400 euro toch cava?

Mag toch hopen dat tegen uw pensioen uw huis af betaald is, als die kost al wegvalt is 1400 euro toch cava?
Ik spreek nu niet over mij persoonlijk. Mijn pensioen (als vrouwlief daarvoor zou overlijden) zal rond de 1800€ bedragen en tegen dan is ook mijn appartement afbetaald.

Ik spreek nu niet over mij persoonlijk. Mijn pensioen (als vrouwlief daarvoor zou overlijden) zal rond de 1800€ bedragen en tegen dan is ook mijn appartement afbetaald.
Hier 1720 ofzo als ik tot 67 werk, dan heb ik 48 jaar gewerkt. Als ik aan 42 jaar loopbaan stop is het 100 euro minder.

Maar met 1400€ betaal je geen rusthuis.
En als je nog niet naar een rusthuis gaat maar pech hebt met kosten aan je huis en je energie factuur stijgt van 100€ naar 300€ per maand dan kan 1400€ toch nipt zijn denk ik.

Maar met 1400€ betaal je geen rusthuis.
En als je nog niet naar een rusthuis gaat maar pech hebt met kosten aan je huis en je energie factuur stijgt van 100€ naar 300€ per maand dan kan 1400€ toch nipt zijn denk ik.
Als ge naar een rusthuis moet kan je uw huis verkopen. Als uw huis oud is verkoop je het en ga je in een serviceflat ofzo. Alleen al die redenen zijn genoeg argumenten om toch te zorgen dat je een eigen huis hebt dat liefst afbetaald is voor uw pensioen.

Terug
Bovenaan