Loonindexatie: Axa beperkt

Dan kan je het wel verkopen, en heb je de waarde van uw huis op dat moment terug. Ik heb 7 Jaar gehuurd voordat ik gekocht heb, dat is 50k euro die gewoon weg is. Als ik 7 Jaar afbetaal blijft dat gewoon mijn geld.
Dat zou ik kunnen doen maar met dat geld kan ik nooit een nieuw huis kopen. Dan ga ik ook een hoop geld moeten opleggen. Nu ja, ik laat mijn huis zoveel mogelijk zoals het is. Renoveren is makkelijk gezegd maar alle vloeren gaan uitbreken om vloerverwarming te leggen terwijl je er woont. De buitenmuren isoleren. Ventilatie in heel het huis etc... ik begin er niet aan. Wie dat later koopt die stript dat toch volledig of ze gooien het plat. Ik zie dat met andere huizen hier in de straat die de voorbije jaren zijn verkocht.

Wanneer je huis is afbetaald beginnen er ook kosten aan te komen. Wie 30 jaar geleden een huis heeft gekocht die kan nu gaan renoveren en isoleren en dat is ook niet goedkoop. Mijn huis is afbetaald maar als ik dat moet gaan renoveren zoals dat volgens de nieuwe normen moet dan kom ik met 100K niet toe.
De nadruk ligt op "kan". Je bent hiertoe niet verplicht en de kans dat je huisbaas je woning na 30 jaar zal renoveren/isoleren is ook wel héél klein, dus moet je al elders gaan wonen als je dat wil.

Dat zou ik kunnen doen maar met dat geld kan ik nooit een nieuw huis kopen. Dan ga ik ook een hoop geld moeten opleggen. Nu ja, ik laat mijn huis zoveel mogelijk zoals het is. Renoveren is makkelijk gezegd maar alle vloeren gaan uitbreken om vloerverwarming te leggen terwijl je er woont. De buitenmuren isoleren. Ventilatie in heel het huis etc... ik begin er niet aan. Wie dat later koopt die stript dat toch volledig of ze gooien het plat. Ik zie dat met andere huizen hier in de straat die de voorbije jaren zijn verkocht.
Nu nie persoonlijk op u
Maar dus middelen hebben (kunnen verkrijgen) dat bewust niet doen en dan klagen en zagen dat de energieprijzen zo de lucht in schieten en de overheid maar moet tussen komen om het betaalbaar te houden

Nu nie persoonlijk op u
Maar dus middelen hebben (kunnen verkrijgen) dat bewust niet doen en dan klagen en zagen dat de energieprijzen zo de lucht in schieten en de overheid maar moet tussen komen om het betaalbaar te houden
Ik vraag me wel af of de mensen die effectief energetisch kunnen renoveren, maar dit niet doen uit gemak of omdat ze niet lang genoeg meer wonen om break even te draaien ook diegenen zijn die zo hard klagen over de energieprijzen en nu kopje onder denken te gaan. Ik denk bij die laatste groep toch vooral aan mensen zonder verstand van die zaken, en die sowieso een renovatie niet financieel aankunnen (of huren).

Ik vraag me wel af of de mensen die effectief energetisch kunnen renoveren, maar dit niet doen uit gemak of omdat ze niet lang genoeg meer wonen om break even te draaien ook diegenen zijn die zo hard klagen over de energieprijzen en nu kopje onder denken te gaan. Ik denk bij die laatste groep toch vooral aan mensen zonder verstand van die zaken, en die sowieso een renovatie niet financieel aankunnen (of huren).
Volgens mij zijn dat niet de mensen die kopje onder er aan gaan nee, maar als ik mijn omgeving rondkijk en het vooral hoor is die groep toch zeker ook bij de klagers.
De mensen die nietmeer rondkomen beginnen precies onverschillig te worden omdat ze geen licht meer zien aan het eind van de tunnel

Of omdat ze verwachten niet lang genoeg meer te leven... Ik ken zeventigers die de investeringen niet willen maken omdat ze oordelen niet lang genoeg te leven om de investering te laten renderen of dat geld liever aan de kant laten staan voor de eventuele extra zorg op hoogbejaarde leeftijd te kunnen betalen. Die blijven dus gewoon in hun huis van de jaren '60 of '70 zitten...

Of omdat ze verwachten niet lang genoeg meer te leven... Ik ken zeventigers die de investeringen niet willen maken omdat ze oordelen niet lang genoeg te leven om de investering te laten renderen of dat geld liever aan de kant laten staan voor de eventuele extra zorg op hoogbejaarde leeftijd te kunnen betalen. Die blijven dus gewoon in hun huis van de jaren '60 of '70 zitten...
Ik nam die voor de gemakkelijkheid bij die eerste groep, maar ja uiteraard. Het is ook een heel karwei (op die leeftijd), ik ben universitair geschoold, maar niet in zaken zoals HVAC, en ik zie door de bomen het bos soms niet meer als ik begin te denken aan de eventuele energetische renovatie van ons huis. En dan zwijgen we nog over het effectief uitvoeren van de werken en dat op te volgen.

Allez, om niet te beginnen zagen, maar de volgende stap is een nieuw dak, die dakwerker is overwerkt, ziek geweest, en kan volgens mij vooral niet plannen. Het liefst van al zou ik eigenlijk tot fysiek geweld overgaan tegen zijn persoon, maar soit. Resultaat is dat na lang aandringen het nu voor augustus zal zijn, maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur. Ooit wil ik ook vloerverwarming, maar dan moet onze vloer eruit, ik kijk al uit naar al de miserie van stielmannen die dat uitstellen, of me misschien gewoon in een werf laten zitten. Kan mij inbeelden dat als je een bepaalde leeftijd hebt, je echt geen zin hebt in al dat gezever eerlijk gezegd. Ik denk dat de overheid dat ook wel ongeveer snapt, en daardoor dat renovatieadvies (soms) gratis maakt.

Die kleine beetjes in een winkelkar maken wel een groot verschil aan de kassa.. Ik verschiet hoeveel ik moet betalen soms

Die kleine beetjes in een winkelkar maken wel een groot verschil aan de kassa.. Ik verschiet hoeveel ik moet betalen soms
Absoluut. Al denk ik dat bij veel producten de grootste prijsstijgingen nog moeten komen.
Ik heb eens al mijn aankopen in de Aldi sinds vorige zomer in een graph gegooid. Vroeger had ik geregeld een sub 30 euro kar terwijl ik nu vrij standaard tussen de 35 a 40 euro zit. Uiteraard koop je niet elke week hetzelfde maar de trend is wel duidelijk, ik ben benieuwd wat dit over nog 6 maanden gaat geven. (Aldi is niet de enige winkel waar ik kom maar wel mijn standaard wekelijkse stop)

fTy9OB.jpg

Absoluut. Al denk ik dat bij veel producten de grootste prijsstijgingen nog moeten komen.
Ik heb eens al mijn aankopen in de Aldi sinds vorige zomer in een graph gegooid. Vroeger had ik geregeld een sub 30 euro kar terwijl ik nu vrij standaard tussen de 35 a 40 euro zit. Uiteraard koop je niet elke week hetzelfde maar de trend is wel duidelijk, ik ben benieuwd wat dit over nog 6 maanden gaat geven. (Aldi is niet de enige winkel waar ik kom maar wel mijn standaard wekelijkse stop)

fTy9OB.jpg
Aldi is de laatste weken serieus in prijs gestegen. Vroeger een liter melk ==> 65ct... Ik ging vrijdag nog eens melk halen..1,05€.
Cornflakes ook met gemak 30ct erbij (op een pak van 2€).

De gemiddelde huurprijs ligt dicht tegen wat ik afbetaal voor mijn woning.
https://www.demorgen.be/nieuws/gemi...partement-voor-eerst-boven-750-euro~b9dbda9b/
Als je dan nog kunt sparen en beleggen net als een huurder ben je op het einde van de rit toch beter af met een woning?
Maar dan heb je wel al een eigen inbreng gedaan + registratierechten + aktekosten + ev. renovaties, geld dat je nu niet meer kan investeren.
Je kan nooit een huis van 750 euro huurwaarde kopen met een leningafbetaling van diezelfde 750.

Gratis tip van de firma: indien dat wel zo is, zijn dat historisch gezien in alle landen de absolute jackpot-momenten om vastgoed te kopen :)
Ik kan me voorstellen dat het gros van de huurders in belgie niet zo economisch onderlegd zijn om hun financiele situatie zo goed mogelijk te optimaliseren en een lange termijn visie hanteren.
100% akkoord.
imo de grootste reden om vastgoed te kopen. (financieel gezien)
Je geld zit dan vast en je kan dan geen domme dingen doen zoals alles in crypto steken, groeitechaandelen kopen, of uw geld uitgeven aan nutteloze consumptie, of op een spaarrekening laten staan aan 0%.
Je zou nog kunnen argumenteren dat je het schrijven niet hebt en andere kosten die verbonden zijn met de aankoop van een woning maar dat bedrag dat je potentieel zou kunnen geinvesteerd hebben kan wel verdampt zijn dit jaar als je redelijk geinvesteerd had op de beurs.
Vandaar dat altijd dollar cost averagen in een S&P500 indexfonds aangeraden wordt.

fTy9OB.jpg
Amai een kar tussen de 35-40 euro, das was 10 jaar geleden dat ik dat nog eens had.

Amai een kar tussen de 35-40 euro, das was 10 jaar geleden dat ik dat nog eens had.
Voor u alleen? Maar zoals ik zei is Aldi niet de enige winkel waar ik kom. Geregeld eens Colruyt voor wat merkproducten en ook elke week Renmans voor mijn vlees.

Qua kost: zeker en vast.
Maar als ik water megasaai vind en liever een smaakje heb?
Thee.

Wil je ze koel, maak thee en koel ze af. Geprefereerd zonder suiker !!!!

Is gezonder en goedkoper dan de limonades en gezonder als die grenadinesiroop die je zou kunnen gebruiken om goedkoop water met een smaakje te maken.

Terug
Bovenaan