Loonindexatie: Axa beperkt

Ziedaar de oplossing voor uw inflatie :) (terwijl ik een verfrissende Freeway cola zero binnenslurp)
Dat is absoluut. In de colruyt ben ik voor een veel kleinere kar altijd meer geld kwijt.
Aquarius van de aldi is top, prince koeken zijn beter als de originele. Maar echte Fanta is nu wel een niveau boven hun eigen brouwsel 😛.

Da's toch echt wel focussen op de micro en niet op de macro...
Huur/hypotheek, vakanties & vaste kosten (à la internet, energie) is toch veel nuttiger qua tijd & resultaatom op te letten dan een grafiek te maken van je aldi uitgaven 🤯

Zijn inflatie wel...
Anderen, zoals wij, kochten al zo goed als geen merkproducten. 😅
En dit soort tips blijven passeren, gelijk de dingen om te besparen op verwarmingskosten.
Na 5x dezelfde tips te publiceren, denk ik niet dat er nog mensen zijn die nog iets hebben aan die tips :D.

Huur/hypotheek, vakanties & vaste kosten (à la internet, energie) is toch veel nuttiger qua tijd & resultaatom op te letten dan een grafiek te maken van je aldi uitgaven 🤯
Er is weinig meer macro dan uw recurrente kosten proberen verlagen denk ik...

Ik denk dat ik aan +- 350 euro per maand zat aan supermarkt van mijn 24 tot 34 jaar.
Voor merkproducten ipv private label zou dat 700 geweest zijn. (Nutella ipv choconussa is +200%, Danone ipv milbona is +150%, etc..., Coca cola ipv River cola is + 200% ). Enzovoort.

350 * 12 maand * 10 jaar = 42.000 euro. Dat geld werd geïnvesteerd en verdubbelde gemiddeld over die 10 jaar.

Dus dat scheelde op die 10 jaar uiteindelijk +- 60.000 euro.

Die 60.000 is tussen mijn 34 en 39 jaar ongeveer verdubbeld wegens wat chance met beleggingen = 120.000 euro.

Ook tussen 34 en 39 bleef ik gewoon private label producten kopen, wat dus ook weer 350 * 12 * 5 opleverde = 21.000
Wat gemiddeld in die periode +100% ging zoals het vorige bedrag, dus die periode in totaal ook 30.000 verschil.

Dus tussen 24 en 39 jaar heb ik in totaal +- 150.000 euro extra door private label te kopen ipv merkproducten.

En dan heb ik heb nog niet over het feit dat ik
- zelf mijn auto ging halen in Duitsland (scheelde 5000 euro op een auto van 15.000) om hier te importeren
- de voor de hand liggende dingen deed (tanken bij de goedkoopste tankstations, Ryanair skyscanner tickets en enkel op reis in het mid/laagseizoen etc...)

- 100 dingen eigenlijk, het wordt gewoon een automatisme.
Je kan er een eigen McKinsey case-study van maken om uw kostenanalyse te doen en dan stuk per stuk gelijkwaardige alternatieven te zoeken.

En dit gaat dan nog enkel over de kostenzijde.
Los van uw inkomstenzijde (leer onderhandelen, word goed in uw job, marktwaarde kennen, jobhop, trainer in voetbal, ...)

Laatst bewerkt:
Ik kijk ook voor redelijk veel producten naar de witte variant. Een galbani mozarella of een wit product, ik zal voor het wit product kiezen.
Om je punt te maken en om aan een groot bedrag te geraken doe je je bedrag maal 12 en dan maal 10.

Hetzelfde kan je doen door je tv te schrappen van je telecombundel en enkel te streamen. Of gewoon over te stappen van provider. Soms krijg je er dan een tv ofzo gratis bovenop. Dit moet je maar 1 keer doen om de 2jaar. Ook je energieprovider kan je jaarlijks of 2-jaarlijks checken. Idem met verzekeringen etc te checken. Dat kan je dan ook maal 10 en maal 12 doen voor een vergelijkbaar bedrag dat je dan kan upscalen met je investeringen.

Enkel ga je met mijn tips niet iedere week in de supermarkt op ieder product de prijs moeten kijken. Daar verdoe ik dan wel mijn tijd niet mee en daarbij: soms is het gewoon lekkerder om een mutti passatta of een rummo pasta te kopen ipv 365 ander wit merk. Dat verschil proef ik gewoon. Hetzelfde met Coca Cola. niet dat ik dat in huis heb, maar als ik een cola drink, zal het altijd de coca cola zijn. Ben waarschijnlijk een victim of marketing, maar mijn gewoontes zijn nu eenmaal zo. Ik haal mijn plezier ook uit lekker eten. En als uw investeringen zo goed zijn als je net zegt, is het toch net het leuke om daar van te genieten ipv alles op te potten in aandelen en/of ETF's.

Hoe zit dat eigenlijk met de supermarktprijzen van in de covid crisis. Want die zijn toen ook gevoelig omhoog gegaan hé?
Is dat dan gecorrigeerd voor de huidige inflatie? Of zijn de prijzen nu gewoon dubbel zo hard gestegen?

kweetnie hoor, ik ben gestopt met eten en drinken en ik moet zeggen dat het toch serieus wat scheelt op een maand. Al geloof ik dat er nog rek op zit. als ik stop met ademen zou ik zelfs genoeg uitsparen om niet meer te moeten gaan werken :sarcastic:

Ik ben nu ook gestopt met dingen te halen ‘s middags in de Delhaize in melsbroek (helaas de enige supermarkt op Brucargo). Delhaize is al overpriced maar letterlijk alles wat ik daar ooit kocht is makkelijk 10-20 percent duurder geworden in de afgelopen maanden.

Ik doe het voor nu wel weer met bokes van thuis. Spaart me zo’n 1200 euro per jaar uit :)

Het gaat goed gaan met de horeca deze zomer als iedereen het voelt aan zijn supermarktprijzen :p. Die zitten daar te hopen aan een echte post-covid zomer waar al de remmen los zouden gaan :p

Kleine tip. De gerookte zalm is nog niet aangepast aan inflatie. Nog altijd 3,5euro voor 200gram in de AH. :p (Natuurlijk, Jaren geleden was die 3 euro maar door een zalmluizen-crisis steeg die naar 4 euro. Nu is die al een paar jaren stabiel op 3,5euro.)

Absoluut. Al denk ik dat bij veel producten de grootste prijsstijgingen nog moeten komen.
Ik heb eens al mijn aankopen in de Aldi sinds vorige zomer in een graph gegooid. Vroeger had ik geregeld een sub 30 euro kar terwijl ik nu vrij standaard tussen de 35 a 40 euro zit. Uiteraard koop je niet elke week hetzelfde maar de trend is wel duidelijk, ik ben benieuwd wat dit over nog 6 maanden gaat geven. (Aldi is niet de enige winkel waar ik kom maar wel mijn standaard wekelijkse stop)

fTy9OB.jpg
een maand of twee-drie toevallig eens een vergelijking gemaakt voor de Colruyt. Ontdekt dat de collect-go duurder is dan de winkel, maar dat de winkel zelf niet speciaal duurder is dan 1jaar geleden eigenlijk. Eens zoeken of ik die vergelijking (op productniveau) nog heb liggen.

Gevonden, prijzen zijn per stuk of per kilo. Totaalprijs (van alles 1 stuk of 1kg) was vorig jaar zelfs duurder voor mij geweest. Enige rode prijs is die van de appelen dit jaar.
Zijn uit'eraard enkel de producten waarvan ik de twee prijzen had, dus voor mij nog wel indicatief aangezien dat toch producten zijn die ik veel koop. De rekening van 2022 van er eentje van midden maart.

ArtikelPrijs 2021Prijs 2022
Boni griekse yoghurt 10% 1kg
1,78​
1,39​
PUR NATUR yog mager natuur bio glas 500g
1,93​
2,19​
EVERYDAY slagroom spuitbus 242ml
0,89​
0,861​
BONI S kipfilet tuinkr sneetjes 150gr
2,25​
2,25​
BONI ham gegrild 200g
2,65​
2,65​
kiwi bio
0,55​
0,59​
EVERYDAY sjalotten 500g
0,99​
0,99​
BONI SELECTION hummus pesto 150g
2,49​
2,49​
Salanova mix 125g
0,99​
0,99​
BONI Aardappelschijfjes 1kg
1,48​
1,48​
BONI S sinaasappelsap PET 1,5L
1,28​
1,09​
Everyday magere melk brik 1L
0,49​
0,55​
EVERYDAY sojadrank natuur brik 1L
0,69​
0,69​
EDET toiletpapier ultra soft 4L 135v 16r
5,49​
9,06​
Del Monte ananas schijf sap blik 565g
1,81​
2,17​
Boni tomatenpuree dubbel geconcentr 70g
0,23​
0,23​
Everyday havermout 500g
0,45​
0,45​
N.A! rice crackers sea salt 70g
1,8​
1,95​
Lambert siroop peer appel dadel 450g
2,59​
2,59​
croky paprika 200g
0,92​
0,92​
Gewichtsartikelen
Varkenssneden
13,70​
9,6​
Bereid gehakt rund varken
6,49​
7,98​
Boni sinaasappelen los
1,95​
1,44​
Everyday jonagold appelen
1,46​
1​
uien los
1,46​
0,85​
Aardappelen matrig castkokend los
1,50​
1,29​
wortelen
0,90​
0,68​
aubergine los
3,07​
1,99​
rode paprika los
2,00​
2,58​
courgetten los
1,40​
1,48​
witloof extra flandria los
1,98​
1,19​
Boni bananen 1,2 kg
1,60​
1,49​

Laatst bewerkt:
FYI, die "goedkoopste in de buurt"-regel geldt niet online.
Nee inderdaad. De prijszetting gebeurt niet obv fysieke winkels, maar online winkels. Blijf het wat cru vinden omdat de collect&go wordt gezien als een "aparte" entiteit terwijl het gewoon de ingang ernaast is. Het product komt gewoon uit de rek van de colruyt, maar is plots dan wel duurder. Spijtig.

Nee inderdaad. De prijszetting gebeurt niet obv fysieke winkels, maar online winkels. Blijf het wat cru vinden omdat de collect&go wordt gezien als een "aparte" entiteit terwijl het gewoon de ingang ernaast is. Het product komt gewoon uit de rek van de colruyt, maar is plots dan wel duurder. Spijtig.
Het lijkt me wel logisch dat het duurder is. Het spaart voor jou namelijk wel wat werk uit.

Ontdekt dat de collect-go duurder is dan de winkel, maar dat de winkel zelf niet speciaal duurder is dan 1jaar geleden eigenlijk. Eens zoeken of ik die vergelijking (op productniveau) nog heb liggen.

Straffer: verschillende winkels hebben andere prijzen voor dezelfde producten, afhankelijk van waar ze zitten. Grootsteden zijn sowieso duurder dan 'het platteland'. Winkels met weinig concurrentie in de buurt (Lidl, AH, Makro,...) zijn ook duurder dan winkels met veel concurrenten op enkele km.

Veel mensen verschieten daar van, die denken dat élke Colruyt winkel exact dezelfde laagste prijs heeft over gans het land. Wat natuurlijk onzin is, maar dat weerhoudt hen er niet van om consumentenbedrog en moord te roepen.

En ik maar denken dat de *service*kost daar voor diende!
Ah ik wist niet dat er nog een kost bovenop kwam. Is die hetzelfde ongeacht de hoeveelheid die je bestelt?
Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd, omdat ik wist dat colruyt de goedkoopste in de streek is en dat online onder 'streek' valt.

Ah ik wist niet dat er nog een kost bovenop kwam. Is die hetzelfde ongeacht de hoeveelheid die je bestelt?
Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd, omdat ik wist dat colruyt de goedkoopste in de streek is en dat online onder 'streek' valt.
Ja, dat is een vaste kost. Maar in praktijk betaald bijna niemand die.
Genoeg gratis kortingsbonnen te scoren. Of je koopt de deelnemende merken van de week. Dan is het ook gratis.

Terug
Bovenaan