Da's toch echt wel focussen op de micro en niet op de macro...
Huur/hypotheek, vakanties & vaste kosten (à la internet, energie) is toch veel nuttiger qua tijd & resultaatom op te letten dan een grafiek te maken van je aldi uitgaven
Er is weinig meer macro dan uw recurrente kosten proberen verlagen denk ik...
Ik denk dat ik aan +- 350 euro per maand zat aan supermarkt van mijn 24 tot 34 jaar.
Voor merkproducten ipv private label zou dat 700 geweest zijn. (Nutella ipv choconussa is +200%, Danone ipv milbona is +150%, etc..., Coca cola ipv River cola is + 200% ). Enzovoort.
350 * 12 maand * 10 jaar = 42.000 euro. Dat geld werd geïnvesteerd en verdubbelde gemiddeld over die 10 jaar.
Dus dat scheelde op die 10 jaar uiteindelijk +- 60.000 euro.
Die 60.000 is tussen mijn 34 en 39 jaar ongeveer verdubbeld wegens wat chance met beleggingen = 120.000 euro.
Ook tussen 34 en 39 bleef ik gewoon private label producten kopen, wat dus ook weer 350 * 12 * 5 opleverde = 21.000
Wat gemiddeld in die periode +100% ging zoals het vorige bedrag, dus die periode in totaal ook 30.000 verschil.
Dus tussen 24 en 39 jaar heb ik in totaal +- 150.000 euro extra door private label te kopen ipv merkproducten.
En dan heb ik heb nog niet over het feit dat ik
- zelf mijn auto ging halen in Duitsland (scheelde 5000 euro op een auto van 15.000) om hier te importeren
- de voor de hand liggende dingen deed (tanken bij de goedkoopste tankstations, Ryanair skyscanner tickets en enkel op reis in het mid/laagseizoen etc...)
- 100 dingen eigenlijk, het wordt gewoon een automatisme.
Je kan er een eigen McKinsey case-study van maken om uw kostenanalyse te doen en dan stuk per stuk gelijkwaardige alternatieven te zoeken.
En dit gaat dan nog enkel over de kostenzijde.
Los van uw inkomstenzijde (leer onderhandelen, word goed in uw job, marktwaarde kennen, jobhop, trainer in voetbal, ...)