Loonindexatie: Axa beperkt

Ahja, zo ver niet gedacht. :p
Ik was even in mijn sector aan het denken: korte eenmalige contracten. Langere contracten en vaste klanten zijn idd iets anders.
Ik vraag me trouwens wel af wat dat gaat geven in pakweg "de bouw". Materiaalkost die de hoogte is ingeschoten. Loonkost die daardoor mee omhoog schiet. En contracten die al lang vastliggen op een oude prijs...

Ik vraag me trouwens wel af wat dat gaat geven in pakweg "de bouw". Materiaalkost die de hoogte is ingeschoten. Loonkost die daardoor mee omhoog schiet. En contracten die al lang vastliggen op een oude prijs...
Ik vrees dat vooral diegenen die in de toekomst nog bouwen of verbouwen de dupe zullen zijn. De verliezen die de bouwfirma's nu hebben door die oude contracten, gaan ze ergens moeten recupereren.
Voor kleine zelfstandigen is het natuurlijk een ramp op dat vlak.

Onlangs nog eens de aannemer van ons huis gesproken en hij zei dat de kostprijs van mijn huis nu (2j later) zo'n 20 tot 30% hoger ligt.
Ik heb medelijden met wie nu nog wilt bouwen (en niet met vastgelegde prijzen ligt van een hele tijd terug), want je budget moet gewoon keihard omhoog om hetzelfde te kunnen bereiken als 2j geleden.

En ik denk trouwens dat die contracten op een oude prijs er intussen bijna allemaal uit gaan zijn. De prijzen zijn al redelijk lang aan het stijgen intussen. De meeste zullen nu wel een contract vastleggen waarin er ergens staat dat de prijs kan fluctueren afhankelijk van de marktprijzen.

Ach de vliegtuigen zaten bomvol afgelopen weekend met mensen die op vakantie zijn vertrokken (en dat veelal met kinderen).
Dus inflatie (en klimaat) zijn duidelijk gewoon cafépraat :unsure:

Ach de vliegtuigen zaten bomvol afgelopen weekend met mensen die op vakantie zijn vertrokken (en dat veelal met kinderen).
Dus inflatie (en klimaat) zijn duidelijk gewoon cafépraat :unsure:
De vliegtuigen zitten niet voller dan anders, integendeel. Ze gaan gewoon allemaal naar dezelfde locaties omdat de regels er minder streng zijn. En dan komt dat plots in het nieuws, want "de vlaming" gaat "massaal" op reis. Juist ja, allemaal naar Tenerife. In het algemeen gaat de Vlaming just nergens naartoe.
En diegene die op reis gaan zijn niet diegene die financiële problemen ondervinden in hun bouw.

Het enige aspect waar hij nog op kan beknibbelen, is op arbeiders. “De aannemer komt mij daar ook in tegemoet. Als ik hem kan helpen, bespaart dat weer een kost. Ik heb dus speciaal ouderschapsverlof genomen om mee te kunnen werken in het huis. In augustus zou het af moeten zijn. En dan zal het ook de droomwoning zijn die we voor ogen hadden. In die zin hebben we geen spijt.
Dringend afschaffen dat ouderschapsverlof, pure hypocrisie om dit te subsidiëren en andere voor de kost te laten opdraaien

De vliegtuigen zitten niet voller dan anders, integendeel. Ze gaan gewoon allemaal naar dezelfde locaties omdat de regels er minder streng zijn. En dan komt dat plots in het nieuws, want "de vlaming" gaat "massaal" op reis. Juist ja, allemaal naar Tenerife. In het algemeen gaat de Vlaming just nergens naartoe.
En diegene die op reis gaan zijn niet diegene die financiële problemen ondervinden in hun bouw.
Meer boekingen dan 2019 dacht ik dus ja

Nee, minder.

Of heb je cijfers?
Op VTM nieuws dacht ik dat ze dat zeiden

Heb dit

En er waren veel last-minutes

Op VTM nieuws dacht ik dat ze dat zeiden

Heb dit

En er waren veel last-minutes
Er zijn altijd veel last-minutes.

Ik moet toch echt deftige cijfers zien voor ik geloof dat er nu meer mensen een vliegtuigreis zouden maken dan voor corona.
De groep die dat niet meer kan is gegroeid, de groep die het wel nog kan gaat met zijn allen naar dezelfde locatie, of ze hebben de luxe van een veel duurdere reis te maken.

Dringend afschaffen dat ouderschapsverlof, pure hypocrisie om dit te subsidiëren en andere voor de kost te laten opdraaien

Dat ouderschapsverlof is dan ook niet bedoeld om wat tijd met je kinderen door te brengen (alez, niet rechtstreeks toch). Dan mogen alle bedrijven sluiten op woensdagmiddag en in de schoolvakanties, want ouders zullen op geen andere moment hun verlof kunnen opnemen.

Men ondersteunt ouders die de volgende generatie kweken (jouw pensioen dus) en geeft hen wat extra vrije tijd, die men vrijuit mag besteden. Goede ouders gebruiken dit om de vele klussen/taken op een stille moment gedaan te krijgen, opdat er in het weekend wat meer quality time met kinderen overblijft.
Quod hypocrisie?

en hoppa.. goed voor de mensen, niet zo goed voor de economie
Tijdje terug was er iemand hier op het forum die een hypotheek had afgesloten met progressieve afbetaling.
Laag beginnen en elk jaar +-2% erbij qua afbetaling.

Met zo'n inflatie is dat een goed systeem

Dat ouderschapsverlof is dan ook niet bedoeld om wat tijd met je kinderen door te brengen (alez, niet rechtstreeks toch). Dan mogen alle bedrijven sluiten op woensdagmiddag en in de schoolvakanties, want ouders zullen op geen andere moment hun verlof kunnen opnemen.

Men ondersteunt ouders die de volgende generatie kweken (jouw pensioen dus) en geeft hen wat extra vrije tijd, die men vrijuit mag besteden. Goede ouders gebruiken dit om de vele klussen/taken op een stille moment gedaan te krijgen, opdat er in het weekend wat meer quality time met kinderen overblijft.
Quod hypocrisie?
1) wil je kinderen, draag dan de gevolgen dus ga 4/5e werken bv, stuur ze op kamp etc.
Alleen tot 4j gaat dat laatste niet maar is op zich maar 1 zomervakantie.

2) dat van pensioen is irrilevant aangezien ik dat ook van iemand betaal + ik betaal nog eens voor al die kinderkosten (wat al snel meer dan 10j pensioengeld is)

3) is puur subsidie voor eigen verbouwing te kunnen uitvoeren. De andere mogen hiervoor of hun 20d verlof inzetten (tov 4 maand per kind) dus dat gaat niet vooruit of na hun werkuren (maar dan moet je alles van hobby's stopzetten) of dure vakmannen inschakelen en nog eens betalen voor die 4 maand van een ander.

Beke zijn voorstel was imo terecht maar nee er zijn er die vinden dat dat zelfs moet uitgebreid worden tot 18j :wtf: binnenkort allemaal ouders op gesubsidieerde wereldreis!

Maar wel niet meerdere keren per jaar.
Jawel. Het systeem van pc 200 (1 keer per jaar)is relatief beperkt qua gebruik. Er zijn meer privesectoren die op een andere manier indexeren. Bouw bvb elke drie maand, schoonmaak elke 6 maand,...

Jawel. Het systeem van pc 200 (1 keer per jaar)is relatief beperkt qua gebruik. Er zijn meer privesectoren die op een andere manier indexeren. Bouw bvb elke drie maand, schoonmaak elke 6 maand,...
Tis toch wel nog een jaar op de tanden bijten als ge in PC200 zit... Of ge moet al tussendoor de sprong wagen natuurlijk.

En dan te denken dat VOKA nog om een indexsprong smeekte... Chance da zoiets politieke zelfmoord is of het was er misschien doorgekomen.

1) wil je kinderen, draag dan de gevolgen dus ga 4/5e werken bv, stuur ze op kamp etc.
Alleen tot 4j gaat dat laatste niet maar is op zich maar 1 zomervakantie.

2) dat van pensioen is irrilevant aangezien ik dat ook van iemand betaal + ik betaal nog eens voor al die kinderkosten (wat al snel meer dan 10j pensioengeld is)

3) is puur subsidie voor eigen verbouwing te kunnen uitvoeren. De andere mogen hiervoor of hun 20d verlof inzetten (tov 4 maand per kind) dus dat gaat niet vooruit of na hun werkuren (maar dan moet je alles van hobby's stopzetten) of dure vakmannen inschakelen en nog eens betalen voor die 4 maand van een ander.

Beke zijn voorstel was imo terecht maar nee er zijn er die vinden dat dat zelfs moet uitgebreid worden tot 18j :wtf: binnenkort allemaal ouders op gesubsidieerde wereldreis!

Dit is zo'n dermate hoop nonsens dat ik eigenlijk twijfel of je niet gewoon wat loopt te trollen. Wie denkt dat mensen met kinderen op de een of andere manier een financieel of temporair voordeel daaruit slaan die dwaalt.

Dit komt bij tijd en stond eens terug op het forum en telkenmale merk ik dat de auteurs van dit soort posts meestal geen idee hebben van wat dat nu effectief betekent, het grootbrengen van kinderen, en de financiële kost ervan.

Maar goed, vertel mij meer over wat voor profiteurs mensen met kinderen wel zijn.

Dit is zo'n dermate hoop nonsens dat ik eigenlijk twijfel of je niet gewoon wat loopt te trollen. Wie denkt dat mensen met kinderen op de een of andere manier een financieel of temporair voordeel daaruit slaan die dwaalt.

Dit komt bij tijd en stond eens terug op het forum en telkenmale merk ik dat de auteurs van dit soort posts meestal geen idee hebben van wat dat nu effectief betekent, het grootbrengen van kinderen, en de financiële kost ervan.

Maar goed, vertel mij meer over wat voor profiteurs mensen met kinderen wel zijn.
Een heel huis verbouwen tijdens de 4 maand ouderschapsverlof is echt wel een immens voordeel hoor

Tis een hobby als een ander maar wel een die grote financiële steun krijgt

Terug
Bovenaan