Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Waarom?Er zou in elke stad een teller moeten staan met de aantikkende staatsschuld en daaronder de berekening per burger.
Niet alleen dat, ook de belastingskortingen, extra-legale voordelen met een gunstige VAA, RSZ-rulings, ... vallen daaronder.De kiezer wil ook niet dat er verantwoordelijk mee omgegaan wordt.
De kiezer staat nu eenmaal voor alles met zijn handje open om geld te krijgen. De verkozenen faciliteren dit dan ook gewoon.
Want wie wilt nu horen dat ze 2 jaar geen pensioenen zullen uitbetalen om de openbare schuld weg te werken. Of dat ze geen subsidietje krijgen om volk aan te nemen of dat er maar 800 ICU plaatsen zijn ipv de huidige 2000 of ...
En vanaf welk punt wordt het dan wel een probleem? Of geloof dat je het er nooit echt toe doet?Waarom?
Het probleem met een staatsschuld is (imo) louter ideologisch en an sich geen gigantisch probleem.
Het grootste probleem niemand gaat zeggen wanneer iemand van de overheid een euro krijgt dat ze die niet moeten hebben. Ideologie is mooi op papier maar wanneer het over keiharde dollars gaat is er niemand die ze zal weigeren. Langs de ene kant kan je dan de mensen niet ongelijk geven maar langs de andere is het gewoon stelen uit uw eigen portefeuille.De kiezer wil ook niet dat er verantwoordelijk mee omgegaan wordt.
De kiezer staat nu eenmaal voor alles met zijn handje open om geld te krijgen. De verkozenen faciliteren dit dan ook gewoon.
Want wie wilt nu horen dat ze 2 jaar geen pensioenen zullen uitbetalen om de openbare schuld weg te werken. Of dat ze geen subsidietje krijgen om volk aan te nemen of dat er maar 800 ICU plaatsen zijn ipv de huidige 2000 of ...
Op dit ogenblik is de staatsschuld nog geen probleem voor onze financiering, omdat de burgers in België rijker zijn dan de schulden van de staat. De Belgische staat kan zijn schulden makkelijk financieren bij zijn burgers, in ruil voor een redelijk rendement.En vanaf welk punt wordt het dan wel een probleem? Of geloof dat je het er nooit echt toe doet?
Ik zou nu ook niet zeggen dat ze in Nederland enorme begrotingsoverschotten hebben. Dat is ook nog maar recent en ook niet enorm (ja, wel beter dan België).In NL lukt het ze probleemloos, daar komt er meer geld binnen dan dat er naar buiten gaat en hebben ze enorme begrotingsoverschotten. Dan heb je natuurlijk veel meer speelruimte.
Daar ga ik mee akkoord. Ik zou daarbij nog willen aan toevoegen dat het een ideologisch probleem is voor de partij die op dat moment in de oppositie zit. Eenmaal in de regering is dat opeens allemaal minder een probleem.Waarom?
Het probleem met een staatsschuld is (imo) louter ideologisch en an sich geen gigantisch probleem.
Je kan het ook zien als een toepassing van het voorzichtigheidsprincipe, economen zijn het duidelijk niet eens over hoe het veilig het is om je zo diep in de schulden te steken, is het dan het meest gevaarlijk om geen schulden aan te gaan terwijl dat achteraf gezien misschien wel mogelijk was geweest, of is het gevaarlijker om wel schulden aan te gaan met het risico dat je failliet gaat?Als je het aan economen vraagt, geven die ook naargelang ze links of rechts zijn een ander antwoord (op de vraag of de staatsschuld zo'n groot probleem is). Een Paul de Grauwe vindt de staatsschuld helemaal niet zo'n probleem. Terwijl Stijn Baert (ok, die is meer arbeidsgerelateerd) veel rechtser is.
Mijn persoonlijke mening: zolang we goedkoop kunnen lenen, is de schuld geen probleem. Zelfs als de rente omhooggaat tesamen met inflatie (en economische groei) zie ik geen enorm probleem. Zolang de ECB dit faciliteert al helemaal niet. Daarbij, voordat wij in de problemen komen, is Italië al lang in de shit. Als ze op Europees niveau Italië moeten redden, dan zal dat zeker ook voor België gebeuren.
De meningen onder economen zijn hieromtrent verdeeld, maar let wel dat een Paul De Grauwe veel meer geïsoleerd staat met zijn voorkeur om maar eindeloos te blijven lenen als econoom. Ik begrijp niet hoe je bijv. tegen een Griekenland of Italië, met historische begrotingstekorten > 10% a 12% kan gaan zeggen dat de oplossing is dat ze nog veel meer geld moeten gaan uitgeven, dat is gewoon onhoudbaar financieel mismanagement.Als je het aan economen vraagt, geven die ook naargelang ze links of rechts zijn een ander antwoord (op de vraag of de staatsschuld zo'n groot probleem is). Een Paul de Grauwe vindt de staatsschuld helemaal niet zo'n probleem. Terwijl Stijn Baert (ok, die is meer arbeidsgerelateerd) veel rechtser is.
Correctie: als je geld leent en dat investeert in projecten met een rendement dat hoger ligt dan de interest, dan is het lenen verantwoord. Die interest is gewoon een korte termijnkost, het gaat erom wat er gedaan wordt met het geleende bedrag. Hier in België wordt er maar een kleine fractie geïnvesteerd, het gros wordt gewoon uitgegeven aan allerlei zaken zonder een ROI (bijv. miljarden uitkeren aan werklozen zonder daar enige inspanning tegenover te vragen).Mijn persoonlijke mening: zolang we goedkoop kunnen lenen, is de schuld geen probleem. Zelfs als de rente omhooggaat tesamen met inflatie (en economische groei) zie ik geen enorm probleem. Zolang de ECB dit faciliteert al helemaal niet. Daarbij, voordat wij in de problemen komen, is Italië al lang in de shit. Als ze op Europees niveau Italië moeten redden, dan zal dat zeker ook voor België gebeuren.
Je kan de overheid niet gaan vergelijken met een bedrijf. Eén van de taken van de overheid is om er voor te zorgen dat werklozen niet in de goot belanden. Als ze dat willen bereiken door ze maandelijks een som geld toe te stoppen, en ze hebben niet genoeg geld, dan moeten ze maar lenen. Uiteraard gaat die lening economisch gezien een gigantisch slechte beslissing zijn, maar dat de werklozen en hun kinderen niet in de goot belanden primeert nu eenmaal. Je kan nog gaan discussiëren of dat geld toestoppen wel de juiste oplossing is, maar die discussie heeft niks met de staatsschuld te maken.Correctie: als je geld leent en dat investeert in projecten met een rendement dat hoger ligt dan de interest, dan is het lenen verantwoord. Die interest is gewoon een korte termijnkost, het gaat erom wat er gedaan wordt met het geleende bedrag. Hier in België wordt er maar een kleine fractie geïnvesteerd, het gros wordt gewoon uitgegeven aan allerlei zaken zonder een ROI (bijv. miljarden uitkeren aan werklozen zonder daar enige inspanning tegenover te vragen).
Je kan de overheid niet gaan vergelijken met een bedrijf. Eén van de taken van de overheid is om er voor te zorgen dat werklozen niet in de goot belanden.
Het individu is uiteraard verantwoordelijk voor het vinden van werk. De overheid is verantwoordelijk om een backup systeem te voorzien voor diegenen die toch geen werk vinden. Bij uitbreiding is het individu ook verantwoordelijk om naar school te gaan (of hun kinderen naar school te sturen) zodat ze leren hoe en waarom ze moeten werken. De overheid is verantwoordelijk om het onderwijs in te richten.Dat is geen neutrale verwachting die je hebt van de overheid.
Is het de taak van de overheid (en dus ook de verantwoordelijkheid), of toch eerder het individu?
.Blijft in januari.En de inflatie gaat weer keihard door, zijn er eigenlijk maatregelen daarvoor in PC200? Of blijft dat in januari, ongeacht hoe hoog de index tijdens het jaar is?
Het doet me zeer om te zien hoeveel minder mijn loon waard wordt![]()
Hier is het ook van 2.40 naar 2.80 gegaan bij de beste bakker.Gisteren €3 betaald voor een meergranenbrood in de bakker. Vanochtend toch maar naar de Colruyt geweest om zo'n spons van €1,5. Niet even lekker, natuurlijk, maar het is nogal gortig aan het worden. Samen met al het andere kan ik dat allemaal niet meer dragen.
Het hangt er voor veel bakkers ook vanaf of en hoelang ze nog energiecontracten en bloemcontracten hadden lopen.Gisteren €3 betaald voor een meergranenbrood in de bakker. Vanochtend toch maar naar de Colruyt geweest om zo'n spons van €1,5. Niet even lekker, natuurlijk, maar het is nogal gortig aan het worden. Samen met al het andere kan ik dat allemaal niet meer dragen.
Spilindex deze maand wellicht weer overschreden, vierde keer in negen maanden tijd