Loon

test1000brussel

New member
Hoi,

Ik heb 27 jaar ervaring in de IT-wereld, gevolgd door 9 jaar als zelfstandige, ook in de IT.

In totaal heb ik dus 36 jaar ervaring in de IT-wereld.

Hoewel ik al 9 jaar als zelfstandige werk, vraag ik me af welk tarief ik jaarlijks zou moeten hanteren.

Momenteel werk ik als zelfstandige voor een bedrijf. Vorig jaar heb ik €150.000 inclusief btw ontvangen. Is dit een acceptabel bedrag?

Negen jaar geleden werkte ik in loondienst met een brutoloon van €5.200, een bedrijfswagen met tankkaart en een groepsverzekering. De reden waarom ik destijds vertrokken ben, houd ik liever privé.

Stel dat ik daar nog steeds zou werken en mijn loon werd geïndexeerd, hoe zou dit bedrag zich dan verhouden tot de €150.000 inclusief btw die ik nu verdien?

Ik werk de standaarduren van een bediende en neem verlof zoals een 'standaard' bediende.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Je maandloon zou van 5200 naar een bedrag tussen 5200 en zo'n 6800 gegaan. Hoeveel dat op jaarbasis is, kan niemand zeggen, gezien je veel te weinig info geeft.

ik had paar maand geleden een dubbel voorstel op zak. 6000 something + auto vs 110k/year ex btw.

Als dat een idee kan geven. Maar zoals JPV zegt, heel moeilijk te vergelijken omdat het van veel zaken afhangt.
- Is er vakantiegeld en eindejaarspremie ?
- Is je auto volledig betaald door werkgever
- MC
- netto vergoedingen
- eventuele bonussen
...

Meer info, kan ik denk ik toch, niet geven.
Vorig jaar, gans jaar gerekend, heb ik 150.000 euro incl BTW gefactureerd als zelfstandige. Dus auto, telefoon, ... zijn ten laste van mij. Tijdens de vakantie wordt ik niet betaald.
9 jaar geleden verdiende ik 5.200 euro bruto. Had een bedrijfswagen incl tankkaart en vakantiegeld/eindejaarspremie.
Als bediende moet je voor bedrijfswagen betalen.
Staat de 6.800 euro bruto = met de 150.000 euro incl btw. Of was bediende blijven beter geweest ?
Ik kan geen inschatting maken of de 150.000 euro incl btw een slecht, goed of zeer goed loon is. Ik weet dat het moeilijk in te schatten is maar zou dat nu vb 5.000 euro bruto zijn als bediende, of 7500 euro. of ...

Op basis van deze site:
ben ik is gestart van 2016 met u 5200€. Ik kom op 6761€ vandaag. Niet ver van wat @JPV aangaf. Anderzijds tel je natuurlijk geen opslag etc...
Als je die 6761€ x 13.72 doet kom ik op ~92700€ per jaar.

Hoe je van 150k incl btw naar bruto gaat weet ik niet, zo ver reikt mijn kennis niet :) .

De vergelijking tussen zelfstandige en bediende statuut is echter nooit gemakkelijk. Als je een BV hebt kan je ook nog dividend uitkeren etc...
Je wordt geacht ook zelf meer met u pensioen bezig te zijn als zelfstandige. Dus één op één kan je die vergelijking echt niet zo simpel maken.

+/- 560 euro excl btw/dag aan 220 gewerkte dagen, is dit nog hetzelfde bedrag als uw begin bedrag 9 jaar geleden? Naargelang wat je juist doet binnen ´de IT´ lijkt me dit vrij laag.

Op basis van deze site:
ben ik is gestart van 2016 met u 5200€. Ik kom op 6761€ vandaag. Niet ver van wat @JPV aangaf. Anderzijds tel je natuurlijk geen opslag etc...
Als je die 6761€ x 13.72 doet kom ik op ~92700€ per jaar.

Hoe je van 150k incl btw naar bruto gaat weet ik niet, zo ver reikt mijn kennis niet :) .

De vergelijking tussen zelfstandige en bediende statuut is echter nooit gemakkelijk. Als je een BV hebt kan je ook nog dividend uitkeren etc...
Je wordt geacht ook zelf meer met u pensioen bezig te zijn als zelfstandige. Dus één op één kan je die vergelijking echt niet zo simpel maken.
150K incl = 124K excl BTW kost voor de werkgever (BTW recupereerbaar)

5.200 9 jaar geleden is geindexeerd +- 6820/maand = +-95K EUR als jaarlijks belastbaar loon (incl vakantiegeld/13de maand).
Werkgeversbijdrage is, afhankelijk van voordelen/verminderingen/... tussen de 25-30%.
95K EUR +27,5% = +-121K EUR zuivere loonkost
Incl verzekering, een wagen, brandstof, GsM en nog eens ne ecocheque en zo zal opdrachtgever snel aan 135K jaarkost zitten als jij in loondienst bent.

Langs andere kant hou jij van deze 124K Bruto op zelfstandige basis normaal wel een 70K netto over als we enkel rekening houden met de "essentiële" kosten/voordelen die je als werknemer ook hebt (wagen, gsm, internet). In werkelijkheid zal dit vermoedelijk minder zijn aangezien er wel eens wat "gemengde" kosten als beroepsmatig worden afgetrokken.

Snelle berekening geeft van bruto 6.820 +- 3.780 EUR netto = +- 52K netto op jaarbasis (incl vakantiegeld, 13de maand en de spreekwoordelijke ecocheque).

Jou "kost" voor de werkgever is als zelfstandige minder dan in loondienst, en je houdt netto meer over. Win-Win en de reden waarom er zoveel op zelfstandige basis starten...

Mocht je "maar" 100K facturen op jaarbasis zal je privé geen noemenswaardig netto voordeel doen en waarschijnlijk kiezen om in loondienst te blijven (betere sociale zekerheid, tijdskrediet, beterere bescherming,...

Mocht de kost voor de opdrachtgever identiek zijn is er bij hem ook geen voordeel (tenzij flexibeler opzeggen) om jou als zelfstandige te laten starten.

Typische situatie van het voordeel "in twee doen" waarbij zowel de opdrachtgever als jij er voordeel bij hebt... Bruto loon - vergoeding op zelfstandige lijkt mij vrij conform.

Of de vergoeding (een brutoloon van +- 6.820 EUR/maand of 124K/jaar als zelfstandige) marktconform is voor de functie en ervaring kan ik niet beoordelen.

Terug
Bovenaan