Loodgieterij-topic

In ons (oud, niet gerenoveerd) huis stinkt het vaak naar 'tputteke' (aka rioolgeur). Dit vaak in onze gang (waar aansluiten toilet + badkamer op uitkomt).

Bestaat er een manier om dit 'op te lappen' via een product in de leidingen? Leidingen zijn natuurlijk oud/versleten en zullen op termijnen wel vervangen worden, maar het zou fijn indien we dit in de tussentijd kunnen verhelpen.

Ik vond bv. dit: https://www.bol.com/nl/nl/p/drainpu...at-binnen-enkele-uren-20-ml/9300000033668235/ Werkt dat echt of is dat boerenbedrog?

@Brecht toevallig een idee?

Ik zou dan eerder op zoek gaan naar de oorzaak dan zulke lapmiddeltjes proberen, zie niet in wat dit mogelijks zou kunnen helpen..

Moest het voor iemand nuttig zijn later; je kan dat stuk gewoon losdraaien en dan verschuiven zoals brecht had gezegd.
Klopt idd, ik heb deze week de dichting moeten vervangen aan de onderkant van die foto. Had maand of 2 terug gezien dat het lekte, maar toen wat bijgespannen en dat lekte niet meer. Woensdagavond toevallig dat m'n oog erop valde dat de cement/beton daar vrij nat was, lekte dus nog altijd. bijspannen hielp niet, bleef heel traagjes druppelen (je moest echt erop staan kijken dat het lekte). dan maar dichtgedraaid ervoor en erna, afgedaan en de dichting was gewoon helemaal verpulverd. Dan maar naar de Hubo dichtingen gehaald en tussengestoken en nu al 2 dagen lekvrij \o/

Effe check. Hebben op aanraden een badkamerventilator gekocht, een S&P Silent 200 CRZ, welke maar 35dB zou produceren. Na aansluiten bijna 60 dB gemeten. Heeft iemand toevallig zelfde model en kan het beamen dat dit zo luid is ? Ik wil deze terugsturen, maar ben benieuwd naar andere merken of deze ook zo luid zijn ? S&P zou er toch om bekend staan om 1 van de stilste te zijn.

Klinkt ee
Effe check. Hebben op aanraden een badkamerventilator gekocht, een S&P Silent 200 CRZ, welke maar 35dB zou produceren. Na aansluiten bijna 60 dB gemeten. Heeft iemand toevallig zelfde model en kan het beamen dat dit zo luid is ? Ik wil deze terugsturen, maar ben benieuwd naar andere merken of deze ook zo luid zijn ? S&P zou er toch om bekend staan om 1 van de stilste te zijn.

Klinkt eerder alsof de uitlaat geblokkeerd zit, moet die heel ver blazen ofzo? Of zit die doorzichtige plastieken terugslagklep Nie vast ofzo?

Klinkt ee

Klinkt eerder alsof de uitlaat geblokkeerd zit, moet die heel ver blazen ofzo? Of zit die doorzichtige plastieken terugslagklep Nie vast ofzo?
Nee klep zit vast aan 2 punten dus zoals het moet. en het is maar een 25cm, recht door de muur in een buis van 125 zoals voorgeschreven en voorlopig rooster er vanaf gelaten buiten. Heb geprobeerd om de ventilator los in de buis te steken, of vast via een rubberen mof (uitlaat is 116). Maakt geen verschil.

Das echt een vliegtuig bijna dat hier opstijgt lol. Als die dan nu iets langzamer zou draaien zou al veel helpen denk ik :)

Laatst bewerkt:
En uw uitlaat buis is overal minstens 120mm? Gemeten db is op 3 meter ver normaal.

En uw uitlaat buis is overal minstens 120mm? Gemeten db is op 3 meter ver normaal.
Ja die is 125 straight. Ik heb op 3 meter gemeten, daar was het nog 50dB.
-> https://drive.google.com/file/d/1WdedRVjFKmgvGVYj8VjqhGJLjKDMrz1M/view

Had gebeld naar de support waar ik hem kocht, die zei, jaaaa die 35dB die geadverteerd is, dat is in een open veld. Euuuh, sinds wanneer wordt da gemeten in een open veld waar hij geen nut heeft lol. Nu, ik heb thuis vroeger goedkope modellen gehad, die hoorde je bijna niet, dat verwacht ik hier ook voor een ventilator van 125€. Als ze allemaal zo zouden zijn zet ik er ene voor de sier en het gat af te dekken en zet ik men raam wel open.

Toch wel vreemd, al paar keer de 100 geplaatst en die zijn toch vrij stil
Ik ga hem in elk geval terugsturen. Ze gaan hem testen dus als hij echt te luid is, dan zullen ze wel een vervangtoestel sturen. Indien het normaal is heb ik al spijt dat ik gene met vochtsensor gekocht heb die niet altijd aangaat als ik het licht aan doe want zo stoort ie echt.

Vraagje, wij hebben zonet de sleutels van ons nieuw huis en hebben zo een filter installatie voor het regenwater;

Kan iemand kort uitleggen hoe je die filters reinigt en/of vervangt? Als ik zo zie hoe dat eruitziet is dat nooit deftig gekuist door de vorige bewoners... :)

Vraagje, wij hebben zonet de sleutels van ons nieuw huis en hebben zo een filter installatie voor het regenwater;

Kan iemand kort uitleggen hoe je die filters reinigt en/of vervangt? Als ik zo zie hoe dat eruitziet is dat nooit deftig gekuist door de vorige bewoners... :)
Kraan dichtdraaien. Dan gewoon losvijzen met die zwarte ringsleutel. Best wel een emmer onderhouden. Die rechtse kan je kuisen, de 2 andere kan je best vervangen.

Staat er een merk of type op? Lijkt mij Van Marcke? Of BWT? Dan kan je vb deze filters kopen.
Klik
Of
Klik

Wel nog is controleren of het de juiste zijn.

Edit: na het dichtdraaien en voor het losvijzen best eerst via het kraantje de druk er af laten

Laatst bewerkt:
Hangt ook wel vree dicht op die collector, voort zelfde geld kunnen ze er zelfs niet af..

Lijkt idd wat gezichtbedrog. Komen verder naar voor dan de bovenste collector.

Wel proper, het enige wat ik misschien mis is kraantjes op elk circuit apart. Of is dit sowieso niet veel gedaan @Brecht ?
(Ik weet dat de foto niet van u is, maar gewoon als vraag naar u, aangezien je in het vak zit)

Het is inderdaad de BWT Classic II, bedankt voor de link met nieuwe filters, sibiet bestellen :). En inderdaad, de filters komen een stuk voor die achterste collector.

@RealFlub je hebt wel een punt, een van die buizen leidt naar een buitenkraan dus die kan, voor zover ik kan zien, niet apart afgesloten worden. T'is wel een vorstvrije buitenkraan, maar toch.

Lijkt idd wat gezichtbedrog. Komen verder naar voor dan de bovenste collector.

Wel proper, het enige wat ik misschien mis is kraantjes op elk circuit apart. Of is dit sowieso niet veel gedaan @Brecht ?
(Ik weet dat de foto niet van u is, maar gewoon als vraag naar u, aangezien je in het vak zit)
Gohja is op zich geen ramp dat ze er niet op zitten, kan soms handig zijn maar als er 15 jaar niet aan gedraaid wordt gaan die toch kapot..

Het is inderdaad de BWT Classic II, bedankt voor de link met nieuwe filters, sibiet bestellen :). En inderdaad, de filters komen een stuk voor die achterste collector.

@RealFlub je hebt wel een punt, een van die buizen leidt naar een buitenkraan dus die kan, voor zover ik kan zien, niet apart afgesloten worden. T'is wel een vorstvrije buitenkraan, maar toch.

Wij hebben dezelfde hier. Het is wel kut dat uw collectoren eronder hangen. Want sowieso zal je water morsen :-)

Elk jaar hebben we ook problemen dat er water lekt na het vervangen hiervan. Steeds alle dichtingen kuisen, en de bokalen op dezelfde plaats terug gebruiken hielp bij me. Uiteindelijk bleek de laatste keer dat er een schroefje in het zwarte plastiek niet volledig aangedraaid werd en het lek gewoon door dat schroefje was, en niet zozeer door de bokalen.

Ik heb hier ook een probleempje... Om een lang verhaal kort te maken:
In onze berging hebben we ooit wateraansluiting en afvoer voorzien om koelcel of douche te plaatsen. Nu wil ik deze gaan benutten voor een vaatwasser. Echter werd de afvoer destijds afgewerkt als zo'n standaard kunststof vloerputje zoals ieder van ons in een garage of waskot zitten heeft. Wanneer ik dit putje open doe zie ik een opstaand buisje van 50mm. Daar kan ik een PP mof van 50mm een 3-tal cm over schuiven.
Is dit eigenlijk de manier van werken? Want ik zou dit zo uitvoeren in de sokkel van mijn inbouwkasten, en heb geen zin in problemen nadien.

schrobput-binnenkant.png

Terug
Bovenaan