Loodgieterij-topic

Gisteren is iemand hier een radiator met roestschade komen vervangen. Probleem is dat de buis die uit de vloer komt (zo'n dikke stalen van vroeger) al heel wat roestschade vertoont. Om niet in onze tegels te moeten kappen, met het risico dat de roestschade daar verder gaat, was de tijdelijke oplossing om die buis zo te houden, er een stuk af te zagen, en voorzichtig er draad op te trekken om er via een koppeling een nieuwe flexbuis naar de radiator te sturen.

Het idee is dat die buis met roest hopelijk nog enkele jaren meegaat, tot we iets ingrijpender doen zoals overschakelen op vloerverwarming of tenminste de tegels mogen beschadigd worden.

Ik vroeg me af of er iets is dat ik kan doen om de levensduur van die buis wat te rekken? Gewoon afschuren en roestwerende verf gaat niet veel meer helpen in dit stadium denk ik. Bestaan daar een soort omhulsels/krimpkousen ofzo voor?
 
Vrees dat buiten vervangen daar niets mee te doen valt, je kan altijd eens proberen op te lappen met iets. Denk dan bv aan glasvezelmatje met epoxy gedrenkt ofzo.
 
Vrees dat buiten vervangen daar niets mee te doen valt, je kan altijd eens proberen op te lappen met iets. Denk dan bv aan glasvezelmatje met epoxy gedrenkt ofzo.
Daar was ik al bang voor. Bedoel je dan zoiets:
Kan je dat in een DHZ-zaak vinden of is dat eerder semi-professioneel?
 
Weet er iemand hoe ik de 2 alpex buizen loskrijg van hun koppelingen? De onderste is denk ik verbonden met een koperen buis.
Gewoon er aan trekken doet niks. Ik heb al geprobeerd om een griptang er op te zetten, en daar dan op te kloppen, maar zonder resultaat. Er is ook maar weinig ruimte tussen de radiator en de muur, dus dat helpt ook niet echt.

DSC_0603.jpg
 
Zit er echt gewoon op geschoven hoor, klein beetje schuin wringen kan helpen maar niet teveel. Als je die radiator kraan volledig lost van de radiator gaat dat daar makkelijker af komen
 
Zit er echt gewoon op geschoven hoor, klein beetje schuin wringen kan helpen maar niet teveel. Als je die radiator kraan volledig lost van de radiator gaat dat daar makkelijker af komen
Tjah dacht ook dat het gewoon zou moeten loskomen, maar voorlopig nog niet gelukt. Ik zal alleszins de kraan is losmaken en het dan nog eens proberen.
 
We hebben een tiger douchethermostaat kraan(items reeks).
Na lang pushen wil Sanitair installateur maandag langskomen maar beweert per mail niet te kunnen herstellen (geen wisselstukken).
Vind ik persoonlijk raar voor kraan van maar 10j oud…
 
Laatst bewerkt:
Is logisch dat ze voor goedkope brol niet lang wisselstukken hebben. Zet een deftig merk en ze hebben 30 jaar stukken.
 
Bedankt voor snelle input.
Wist niet dat tiger zo brol was (kraan kostte onlangs nog meer dan 400 euro).

Maandag is installateur gekomen en heeft thermostaatkraan vervangen. Nu vrijdag late namiddag merk ik ferme vochtbellen op plafond living onder douche… waterkraan dichtgedraaid en al gemeld aan verzekering en installateur.
Installateur wil wel niet komen vanwege weekend…
 
Lek aan exentrieken? Eens die chroom ringen achteruit draaien aan de muur en kijken of het daar niet lekt.
Tijd voor een nieuwe loodgieter zou ik zeggen..
 
Maandag is installateur gekomen en heeft thermostaatkraan vervangen. Nu vrijdag late namiddag merk ik ferme vochtbellen op plafond living onder douche… waterkraan dichtgedraaid en al gemeld aan verzekering en installateur.
Installateur wil wel niet komen vanwege weekend…
Toffe pee. Die zou toch ook mogen wachten op zijn centen.
 
Maandag is installateur gekomen en heeft thermostaatkraan vervangen. Nu vrijdag late namiddag merk ik ferme vochtbellen op plafond living onder douche… waterkraan dichtgedraaid en al gemeld aan verzekering en installateur.
Installateur wil wel niet komen vanwege weekend…
Die kreeg van mij na heel het debacle toch een leuk revieuwkr op alle mogelijk kanalen. Wie zijn gat verband laat overlopen, moet maar op de blaren zitten.
 
De huidige sanitair is vandaag de kraan komen demonteren en samen met mijn vrouw lek gecontroleerd. Zou achter de tegels zijn (in die interne connectie) waar het ferm stroom. Hij heeft er nu rode cilinders op gestoken.
Sanitair weigert wel alle verantwoordelijkheid.
Mijn verzekeraar instrueerde mij om dringende herstelling (redelijke termijn) te vragen aan huidige sanitair alsook de sanitair zijn verzekering ba. Na feedback sanitair stelt Mijn verzekeraar voor om een andere te nemen omdat de huidige sanitair kosten vraagt voor hetstelling en weigert de details van zijn verzekeraar over te maken…
Wordt gezellig…
 
Dus hij komt iets installeren maar weigert verantwoordelijkheid op te nemen voor zijn installatie??? :eek:
 
@Brecht
Weet gij waarom drukverhogingen brand gelimiteerd zijn tot 7.5m³/h per pomp of 10m³/h indien met frequentieregelaar uitgevoerd?
De maatschappijen eisen dat maar de reden hiervoor weet ik niet echt.
 
@Brecht
Weet gij waarom drukverhogingen brand gelimiteerd zijn tot 7.5m³/h per pomp of 10m³/h indien met frequentieregelaar uitgevoerd?
De maatschappijen eisen dat maar de reden hiervoor weet ik niet echt.
Geen flauw idee, wij doen meer particulier eigenlijk dus nog niet tegen gekomen dat we drukverhoging moeten steken op de brandleiding.
 
Misschien een iets minder courant probleem. De tweede kraan op mijn wateraansluiting zit in de weg van een kast die anders perfect zou passen in de plaats ernaast. Letterlijk twee centimeter. Kan ik (en mag ik) die koppeling 90 graden roteren, zodat de hendel van de kraan mijn kast niet blokkeert?

IMG-20220323-232329.jpg

Moest het voor iemand nuttig zijn later; je kan dat stuk gewoon losdraaien en dan verschuiven zoals brecht had gezegd.
 
Terug
Bovenaan