Loodgieterij-topic

Als dat past en de dichtingen sluiten mooi aan moet dit doenbaar zijn. Zeker als je pp gebruikt kan je later van tijd dan nog doen wat je wil ermee.
 
@Brecht Klein probleem hier.. in het appertement hangt er zo'n bulex thermomaster en dat ding geeft plots geen warm water meer. Gisterenavond wél nog.

Verwarming werkt wel als ik thermostaat verhoog zodat hij aansprong.
Bij het openzetten van de warmwater kraan gebeurd er gewoon niets, ketel doet alsof er geen vraag is naar warmte :sop:
 
@Brecht Klein probleem hier.. in het appertement hangt er zo'n bulex thermomaster en dat ding geeft plots geen warm water meer. Gisterenavond wél nog.

Verwarming werkt wel als ik thermostaat verhoog zodat hij aansprong.
Bij het openzetten van de warmwater kraan gebeurd er gewoon niets, ketel doet alsof er geen vraag is naar warmte :sop:
Dan is de water detectie schakelaar waarschijnlijk defect. Of iemand heeft per ongeluk het warm water uitgeschakeld op de ketel.
 
Dan is de water detectie schakelaar waarschijnlijk defect. Of iemand heeft per ongeluk het warm water uitgeschakeld op de ketel.
Bedankt voor de response! Warm water staat aan, ik ben de enige die eraan komt. Zal die informatie dan aan de technieker doorgeven wanneer die komt :)
 
Na de kapotte vaatwasser, nu het volgende probleem. Ik kreeg van m'n vriendin naar m'n voeten omdat ik iets in de PMD zak had gesmeten waardoor alles nat was. Ik ontkende, maar dat hielp natuurlijk niet om toch de schuld te krijgen. :sarcastic:

Uiteindelijk nam ik eens een kijkje en zag ik, gezien de grote plas, dat het niet uit de PMD zak kon komen. Blijkbaar lekt er water van zodra we de keukenkraan openzetten. Ik heb de stop even op de afvoer gezet en het bleef water lekken, dus het komt van de aanvoer. Uiteindelijk zag ik dat het van een bepaalde slang afkwam. Iemand enig idee hoe ik dit probleem het snelste kan oplossen? Ik vermoed kraan er volledig af en gewoon het stuk slang dat lek vervangen (als het niet van een aansluiting moest komen)? En als dat het geval is, demonteer ik de kraan door gewoon die moer tegen het keukenblad los te draaien waar de darm aangeduid in het rood naartoe loopt?

Uiteraard wel een lastig probleem nu onze vaatwasser het niet meer doet. Manueel de vaat doen is nu ook geen optie want er loopt ook een deel water weg achter de kast door waar we niet aankunnen. Als we de vaat zo blijven doen, zal het hout daar snel beginnen rotten.

Foto's voor de verduidelijking (het water loopt altijd van de slang af die rood is aangeduid):


 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed kraan er volledig af en gewoon het stuk slang dat lek vervangen (als het niet van een aansluiting moest komen)?
In dit geval zit er geen verlengstuk tussen denk ik, dus die lekke slang zit vast aan de kraan. Volledige kraan vervangen dus, als het daaraan ligt. Maar voor € 60 heb je een nieuwe bij Ikea.

En als dat het geval is, demonteer ik de kraan door gewoon die moer tegen het keukenblad los te draaien waar de darm aangeduid in het rood naartoe loopt?
Klopt.
 
In dit geval zit er geen verlengstuk tussen denk ik, dus die lekke slang zit vast aan de kraan. Volledige kraan vervangen dus, als het daaraan ligt. Maar voor € 60 heb je een nieuwe bij Ikea.


Klopt.
Super, merci voor de snelle reactie! Ik zal morgen eens kijken of ik het los krijg en maandag eens bij Ikea kijken.
 
Als het pas lekt als je de kraan open draait, dan moet het een fout in de kraan zijn en moet je die sowieso vervangen.
Ik heb zo'n 'professionele' kraan met sproeifunctie en ik gebruik dat eigenlijk meer dan ik had verwacht. bv bij X2O of bij Ikea

Let er vooral op dat je kraan hoog genoeg is. Je gebruikt deze tenslotte dagelijks :)
 
Als het pas lekt als je de kraan open draait, dan moet het een fout in de kraan zijn en moet je die sowieso vervangen.
Ik heb zo'n 'professionele' kraan met sproeifunctie en ik gebruik dat eigenlijk meer dan ik had verwacht. bv bij X2O of bij Ikea

Let er vooral op dat je kraan hoog genoeg is. Je gebruikt deze tenslotte dagelijks :)

Het probleem met onze huidige kraan is eigenlijk net dat ze te hoog is waardoor het keukenraam niet open kan. :p Op één van de foto's hierboven kan je zien wat ik bedoel. Maar ik denk niet dat er een moderne kraan is die laag genoeg is om deze wel te kunnen openen, dus dan kunnen we er idd beter ineens één nemen die hoog genoeg is.

Zo'n sproeifunctie heeft onze huidige kraan ook, als je bedoelt dat je die kan "uitrekken". Dat gebruiken wij niet volgens mij, maar mijn vriendin staat wel meer in de keuken dan mij dus ik zou het nog eens moeten checken met haar.

Nog één vraagje voor ik van start durf gaan. Hoe zet ik de watertoevoer dicht? Zijn dat die 2 "draaitoppen" aan het begin van de rood gemarkeerde darm en de soortgelijke darm daarnaast? Ik wil niet dat er hier nog waterschade ontstaat door mijn toedoen ook, we hebben al genoeg kosten gehad de laatste tijd. :sop:
 
Ik heb een Vaillant Ecotec Exclusive 356 hangen. Ik lees overal dat de internetmodule geïntegreerd is. Maar als ik die multiMATIC app wil gebruiken dan verwijst hij altijd naar een aparte module die naast de ketel zou hangen of dat ik een WLAN-USB stick daar in moet steken, maar ik begrijp dus niet goed welke stick en waar. Iemand ervaring mee?
 
Het probleem met onze huidige kraan is eigenlijk net dat ze te hoog is waardoor het keukenraam niet open kan. :p Op één van de foto's hierboven kan je zien wat ik bedoel. Maar ik denk niet dat er een moderne kraan is die laag genoeg is om deze wel te kunnen openen, dus dan kunnen we er idd beter ineens één nemen die hoog genoeg is.

Zo'n sproeifunctie heeft onze huidige kraan ook, als je bedoelt dat je die kan "uitrekken". Dat gebruiken wij niet volgens mij, maar mijn vriendin staat wel meer in de keuken dan mij dus ik zou het nog eens moeten checken met haar.

Nog één vraagje voor ik van start durf gaan. Hoe zet ik de watertoevoer dicht? Zijn dat die 2 "draaitoppen" aan het begin van de rood gemarkeerde darm en de soortgelijke darm daarnaast? Ik wil niet dat er hier nog waterschade ontstaat door mijn toedoen ook, we hebben al genoeg kosten gehad de laatste tijd. :sop:
Idd die knoppen dicht, en dan uw kraan open om zeker te zijn dat het stopt. Maar voor hetzelfde geld lekt de sproeikop en loopt het water zo naar beneden, trek eens die flexibel uit en zet de kraan eens open, goeie kans dat die moer waar die kop mee vast zit los gekomen is.

Sowieso als het enkel loopt als de kraan open staat is het in het slechtste geval de uittrekbare flexibel, niet de 2 flexibels waar het water toekomt.
 
Laatst bewerkt:
Idd die knoppen dicht, en dan uw kraan open om zeker te zijn dat het stopt. Maar voor hetzelfde geld lekt de sproeikop en loopt het water zo naar beneden, trek eens die flexibel uit en zet de kraan eens open, goeie kans dat die moer waar die kop mee vast zit los gekomen is.

Sowieso als het enkel loopt als de kraan open staat is het in het slechtste geval de uittrekbare flexibel, niet de 2 flexibels waar het water toekomt.
Ik heb eens de knop dichtgezet van de flexibel waar ik dacht dat het water uitliep, maar het bleef nog lekken wanneer de kraan openstaat op warm water (want koud water was dichtgedraaid). Als ik de sproeikop losklik met dat groene kliksysteem, dan stopt het lekken wanneer de kraan loopt wel. Het is dus zoals je zegt hoogstwaarschijnlijk idd de flexibel naar die sproeiknop of een connectie daarvan.

Wat is de beste manier die sproeikop eruit te halen en te zien waar het probleem zit? Ik heb de kraan proberen te demonteren, maar heb totaal geen plaats om de sleutel op die moeren te zetten (zie foto's).





 
Je moet die kraan niet demonteren, je kan dat plastic stuk dat klikt van de flexibel draaien en dan kan je de flexibel via boven er volledig uit halen. Just beetje opletten met die veer er rond.
 
Je moet die kraan niet demonteren, je kan dat plastic stuk dat klikt van de flexibel draaien en dan kan je de flexibel via boven er volledig uit halen. Just beetje opletten met die veer er rond.
Oké thanks, ik zal eens direct proberen!
 
Net de sproeikop met flexibel uit de kraan gehaald en onderaan terug aangesloten om te zien waar het water van komt. Nu lijkt er toch niets uit de sproeikop te lekken, want het water blijft van boven komen langs de flexibel waar die knoppen opstaan. Vreemd genoeg wel enkel als ik de kraan openzet.
 
Bizar, ge zult dan toch niet anders kunnen dan ze volledig demonteren :p buis sleutel gaan halen van de juste maat.
 
Uiteindelijk in Hubo een set gekocht.

Kraan heb ik eraf kunnen halen! Is er iets waar ik op moet letten bij het kopen van een nieuwe kraan zodat het past, of past een kraan altijd? Ik vermoed dat alle benodigde flexibels bij een kraan bijzitten zodat alles nieuw is?
 
Aan de foto te zien is het een redelijk generieke kraan, dus dat gat zal wel standaard zijn. Koop gewoon een kraan die je nog mag terugbrengen als het toch niet zou lukken. Flexibels hangen inderdaad aan de nieuwe kraan, maar soms zijn die te kort of korter dan het vorige model. Dan mag je alsnog naar de DHZ rennen om verlengstukken. Trial & Error maar je leert er wel uit. :smile:
 
Terug
Bovenaan