Loodgieterij-topic

Aan de foto te zien is het een redelijk generieke kraan, dus dat gat zal wel standaard zijn. Koop gewoon een kraan die je nog mag terugbrengen als het toch niet zou lukken. Flexibels hangen inderdaad aan de nieuwe kraan, maar soms zijn die te kort of korter dan het vorige model. Dan mag je alsnog naar de DHZ rennen om verlengstukken. Trial & Error maar je leert er wel uit. :smile:
Zeker en vast, bedankt voor jullie tips! Met jullie hulp leer ik beetje bij beetje simpele dingen zelf te doen in huis. 😁
Ik ga nu naar Ikea in Nederland dan om een kraan te halen en hopelijk hebben we tegen straks terug lopend water zonder lekken. Ik hoorde net van m'n vriendin dat ze al langer merkte dat het daar nat werd, maar dat ze dacht dat dat kwam door iets dat in de PMD zak kwam. Ik wil dus niet weten hoelang daar al water lekt...

Blijkbaar hebben Ikea kranen 10j garantie, terwijl de garantie bij Grohe (huidige kraan) maar 5j zou zijn. Waarom zou je dan voor Grohe kiezen vraag ik me af? Ik ga deze halen:

Is praktisch dezelfde die we nu hebben van Grohe, maar we gaan wel voor de matte variant omdat die makkelijker proper te houden is.
 
Aan de foto te zien is het een redelijk generieke kraan, dus dat gat zal wel standaard zijn. Koop gewoon een kraan die je nog mag terugbrengen als het toch niet zou lukken. Flexibels hangen inderdaad aan de nieuwe kraan, maar soms zijn die te kort of korter dan het vorige model. Dan mag je alsnog naar de DHZ rennen om verlengstukken. Trial & Error maar je leert er wel uit. :smile:
Natuurlijk net te kort... Wat had ik me ook ingebeeld, het zou te simpel geweest zijn als alles meteen zou passen. :p Heb jij de juiste naam van zo'n verlengstuk dat ik nodig heb? En bestaan die in korte lengtes, want het is echt maar enkele cm te kort?

Natuurlijk zijn alle DHZ zaken dicht ondertussen, dus zal iets voor morgen zijn.
 
Geen idee, "flexibele slang" ?
Deze bijvoorbeeld: https://www.hubo.be/nl/p/saninstal-saniflex-flexibele-leiding-3-8-m-x-3-8-f-30cm/94389.html
Desnoods doe je de (oude) kraan mee om zeker te zijn van de schroefmaat.
Lijkt me hetgeen ik nodig heb. Zal morgen eens langsgaan. Kraan is ondertussen geïnstalleerd (buiten de leidingen aansluiten natuurlijk), maar heb het gewicht dat bij de kraan zat om die sproeier automatisch terug naar boven te laten komen niet kunnen gebruiken. Dat bleef overal achter haken. Heb de veer van de Grohe dus hergebruikt en dat werkt wel.
 
Lijkt me hetgeen ik nodig heb. Zal morgen eens langsgaan. Kraan is ondertussen geïnstalleerd (buiten de leidingen aansluiten natuurlijk), maar heb het gewicht dat bij de kraan zat om die sproeier automatisch terug naar boven te laten komen niet kunnen gebruiken. Dat bleef overal achter haken. Heb de veer van de Grohe dus hergebruikt en dat werkt wel.
Sta even stil bij dit moment dames en heren, we zien hier de geboorte van een gedreven klusser.
 
Ik heb een regenwatterrecup installatie die volgens de vorige eigenaar niet meer werkt deze werd geïnstalleerd zonder filters en zonder verdere aansluiting dus ik heb eigenlijk enkel een put en een pomp met expansievat die natuurlijk met elkaar verbonden zijn. Hoe kan ik kijken of deze pomp nog correct werkt kan het expansievat ontploffen bij onjuist gebruik? het betreft een Saer m70 met expansievat zoals op deze link https://www.mpi-pumps.com/saer-hydrofoorgroepen. Als ik deze pomp aanzet begint de manometer helemaal naar rechts te gaan en begint de darm richting de put wat te slagen. Ik heb de pomp niet geprimed het zou een selfpriming pomp zijn dus dacht niet dat dat nodig was. Ik zou hier graag mijn wasmachine, toilet en een buitenkraan op aansluiten (toilet en buitenkraan al aangesloten op drinkwater). De aansluiting die nu op de pomp zit betreft een kraan met binnendiameter Female 26mm. Heb ik alle benodigde onderdelen in men winkelwagentje nu? afbeelding 1 afbeelding 2
 
Je zou beter eerst eens zien wat het probleem is ipv al je hele installatie te doen niet?

Zet een simpel kraantje (of gardena koppeling met stukje tuinslang) achter de pomp en probeer er eens water uit te krijgen.

Ik zou de druk in dat drukvat ook al eens checken. Daar zit normaal aan de zijkant een ventiel (rond plastieken scheeltje dat je gewoon los kan draaien). Kan je met een gewone handpomp normaal even checken. De druk die nodig is staat normaal op het vat. Is 1,5-2,5 bar normaal dacht ik. Afhankelijk van het merk. Kan je gewoon even bijpompen.

De kans is wel bestaande dat dat drukvat stuk is. Valt wel geregeld voor
 
@Brecht

Nog geen technieker over de vloer gehad en ik ga er ook vooral zelf niet aan werken(huur appartement).

Ik heb intussen wel de volgende dingen opgemerkt:
  • Soms blijft het display op 0 0 staan, terwijl er 1.3 bar opstaat. Soms start hij dan door, soms niet.
  • Toevoer naar radiator collector wordt even warm als de warm water kant, maar warmte blijft beperkt tot een 2 tal meter buis als er warm water gevraagd wordt.
  • Soms heb ik uren aan een stuk warm water, dan weer uren aan een stuk geen druppel warm water uit te krijgen.
  • Ik denk dat hij tijdens de panne ook het interne buffervat niet opwarmt.

Als het eenmaal werkt, dan blijft het water op temperatuur met een normaal debiet.

Zou dit allemaal door een defecte flowsensor kunnen komen? :unsure:
 
Bon, big problems met de boiler van de 2de badkamer.
Het water loopt er langs de bovenkant uit 🤪. Voorlopig opgelost om het overdrukventiel open te plaatsen dus loopt er water weg die manier maar natuurlijk blijft het een lek..
Best gewoon een nieuwe plaatsen zeker? Wat kost dat tegenwoordig een simpele elektrische boiler plaasten
 
Technieker is langs geweest en zoals verwacht werkte alles wanneer deze kwam.. toch die flowmeter eens uitgeblazen en teruggeplaatst en alles werkte toen hij vertrok... tot een halfuur later, toen was het wéér koud water als ik warm vroeg :sop: . Vermoedelijk ergens een sturing probleem..
 
Als em effectief niet reageert als je warm water pakt zou ik echt wel beginnen met die flow switch te vervangen..
 
Als em effectief niet reageert als je warm water pakt zou ik echt wel beginnen met die flow switch te vervangen..

Geen idee wat hij moest bestellen, het was via telefoon toen het niet werkte.. maar het feit is wel dat het plots weer werkte na een keertje door de modi(enkel water, verwarming, beide) te wisselen. Er zaten kleine kalk steentjes in die er nu uit zijn en het draaide nog vlotjes rond. Welja, wachten tot het wisselstuk er is dus :)
 
Teflon tape is voor de doehetzelfbricoleur, vlas en vet is nog altijd het beste dat er is.
Het is misschien niet helemaal voor in dit topic, maar aangezien ik dit las en ik denk dat je hier wel antwoord op hebt even een korte vraag. Ik lees op verschillende plaatsen dat vlas niet gebruikt mag worden voor het afdichten van gasleidingen. Wat is de reden hiervoor?

Toen de onderaannemer van Fluvius de digitale meter is komen plaatsen, hebben ze dat hier volgens mij wel afgedicht met vlas. Moet ik mij nu zorgen maken?

 
Het is misschien niet helemaal voor in dit topic, maar aangezien ik dit las en ik denk dat je hier wel antwoord op hebt even een korte vraag. Ik lees op verschillende plaatsen dat vlas niet gebruikt mag worden voor het afdichten van gasleidingen. Wat is de reden hiervoor?

Toen de onderaannemer van Fluvius de digitale meter is komen plaatsen, hebben ze dat hier volgens mij wel afgedicht met vlas. Moet ik mij nu zorgen maken?

Is acrylkoord ipv vlas normaal.
 
Vlas mag niet meer. Acrylkoord met Kolmat pasta. Dat stuk buis moet normaal gezien ook geel geverfd worden. Dat op de foto ziet eruit als vlas. Acrylkoord is dikker en andere kleur.

 
Is acrylkoord ipv vlas normaal.
Vlas mag niet meer. Acrylkoord met Kolmat pasta. Dat stuk buis moet normaal gezien ook geel geverfd worden. Dat op de foto ziet eruit als vlas. Acrylkoord is dikker en andere kleur.

En als dit vlas is, is dat dan gevaarlijk? Als in, het kan lekken ofzo? Mij lijkt het eerlijk gezegd ook eerder vlas dan die acrylkoord, maar ik ben natuurlijk geen kenner. Die buis is deels geel geverfd (aan de achterkant), dus denk dat de verf op was.

Op dit moment is die ruimte een garage met een poort die zo lek als een zeef is, maar de ruimte wordt een slaapkamer en de garagepoort wordt vervangen door een vast raam dus dan wil ik daar zéker geen gaslek hebben (al wil ik er op dit moment ook geen natuurlijk).
 
Terug
Bovenaan