Lokale verkiezingen 13 oktober. Ga jij stemmen?

Ga jij stemmen op 13 oktober?

• Zeker wel

Stemmen: 147 63,1%
  • Waarschijnlijk wel

Stemmen: 29 12,4%
  • Waarschijnlijk niet

Stemmen: 24 10,3%
  • Zeker niet

Stemmen: 33 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    233
Ik twijfel. Het huidig bestuur en vooral burgemeester is hier goed. Dat is ook zowat de algemene mening van de inwoners, dus de kans dat hij wordt weggestemd met het risico op slecht bestuur is klein. Ik denk dat het zal afhangen van het weer, geen zin om in de regen in de rij te staan, maar indien droog zie ik me wel gaan.

Ik twijfel. Het huidig bestuur en vooral burgemeester is hier goed. Dat is ook zowat de algemene mening van de inwoners, dus de kans dat hij wordt weggestemd met het risico op slecht bestuur is klein. Ik denk dat het zal afhangen van het weer, geen zin om in de regen in de rij te staan, maar indien droog zie ik me wel gaan.
Ik vind dat wel een gevaarlijke denkwijze. Als iedereen die tevreden is die wijze hanteert en enkel diegenen die miscontent zijn gaan stemmen zit je opeens met de gebakken peren. Imo is stemmen meer dan zorgen dat persoon a of b aan de macht raakt. Het is ook een signaal geven van wat in uw ogen belangrijk is en waar je meer of minder aandacht voor wil.

Ja, toch wel - ook al merk ik in mijn gemeente weinig van het beleid van Oilst gezien deze als achterlijk gebied is ingekleurd.

Als burger heb je al niet bijster veel rechten, het stemrecht is er dan tenminste één waar je gebruik kan van maken, aangezien er mondiaal nogal wat gevochten is voor dat recht en er nogal wat landen zijn waar de uitslag compleet corrupt is ...

Waarschijnlijk, fietstochtje naar de school waar we mogen stemmen.
Niet echt een voorkeur, ik heb niet het gevoel dat er iets zal veranderen. Ze zijn allemaal voor meer flitsers en meer zone 30 en voor de rest boeit het me niet veel of winkeluitbaters meer of minder subsidie krijgen om leegstand te voorkomen en of openbaar vervoer beter moet. Dat gaat toch niet plots magisch allemaal beter worden.

Ik wil gaan stemmen. Maar ik ga praktisch bijna sowieso niet kunnen, omdat ik die nacht ervoor pas weer in het land ben.
Dan wil ik een volmacht geven. Maar blijkbaar mag je pas een volmacht geven, als je aan de "oude" voorwaarden voldoet (ie bewijs voorleggen van een vakantie). Ik vind dat loco.

Neen. Ik doe niet meer mee aan de poppenkast. Lokale politiek mogen ze voor mijn part gewoon afschaffen. Vorige keer zijn ze met z'n allen samengekropen om toch maar dezelfde marionet burgemeester te kunnen maken. Voor mij hoeft het niet meer.

Neen. Ik doe niet meer mee aan de poppenkast. Lokale politiek mogen ze voor mijn part gewoon afschaffen. Vorige keer zijn ze met z'n allen samengekropen om toch maar dezelfde marionet burgemeester te kunnen maken. Voor mij hoeft het niet meer.
Zelfs dan zou ik gaan stemmen en bijvoorbeeld eens kijken welke partijen pro fusies van gemeentes zijn zodat je dat soort toestanden ietwat kunt beperken.

Er wordt altijd gezegd dat dit het niveau is dat het dichtst staat bij de burger maar heb zelf totaal dat gevoel niet. De nationale politiek volg ik bijna elke dag via het journaal en de beslissingen daar hebben gewoon meer impact op mijn leven. Als ik die stemtesten bekijk vind ik het vooral kleinigheden die misschien relevant zijn als ze zich in een straal van 50 meter van je woonst bevinden. Ik ben wel uitgesproken voorstander van het fuseren van gemeentes om o.a. ons-kent-ons betrekkingen zoveel mogelijk te vermijden dus ga daar grotendeels mijn stem van laten afhangen.

Zeker.
Ben best wel benieuwd welke partijen de meeste stemmen zullen verliezen met de verkiezingen, door de opkomstplicht.

Ik begrijp nog steeds niet waarom Somers de opkomstplicht lokaal heeft afgeschaft. Hoogte hij daarmee de schaal in Mechelen want naar zijn kant te doen overhellen? Degelijke beslissingen, verkleed als modernisering van de politiek, worden uitsluitend uit opportunisme genomen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom Somers de opkomstplicht lokaal heeft afgeschaft. Hoogte hij daarmee de schaal in Mechelen want naar zijn kant te doen overhellen? Degelijke beslissingen, verkleed als modernisering van de politiek, worden uitsluitend uit opportunisme genomen.
Als je de huidige cijfers bekijkt, van deze poll, dan spreken we over 23,6% van de kiezers die niet opdagen om te gaan stemmen.

De intentie van Somers en dergelijke lijkt mij dat het : hopende dat het mensen zijn die een proteststem uitvoeren of blanco stemmen.

Laatst bewerkt:
Lokaal bestuur is meh, gemeente wordt steeds duurder en is onbetaalbaar voor mij als ik ooit thuis weg wil raken, dus ik sta niet te springen om op die partijen te stemmen

Ik vind voor de gemeente stemmen eigenlijk nutteloos, het is toch een populariteitswedstrijd & op maat gemaakt van wie de grootste mond heeft, nog meer dan Vlaams of federaal niveau

Ik ga dus of wel niet of wel op de oppositie stemmen. Het zal toch weer dezelfde coalitie met dezelfde mensen worden

Lokaal bestuur is meh, gemeente wordt steeds duurder en is onbetaalbaar voor mij als ik ooit thuis weg wil raken, dus ik sta niet te springen om op die partijen te stemmen

Ik vind voor de gemeente stemmen eigenlijk nutteloos, het is toch een populariteitswedstrijd & op maat gemaakt van wie de grootste mond heeft, nog meer dan Vlaams of federaal niveau

Ik ga dus of wel niet of wel op de oppositie stemmen. Het zal toch weer dezelfde coalitie met dezelfde mensen worden

De huizenprijzen worden toch maar beperkt beïnvloed door de lokale politiek?
Plaatsen die beter zijn om te wonen zijn doorgaans ook duurder, maar of dat eerste nu zo negatief is…

Plaatsen die beter zijn om te wonen zijn doorgaans ook duurder, maar of dat eerste nu zo negatief is…

Er is ruimte zat maar er zijn overal NIMBY’s die alles doen om elke nieuwbouw tegen te houden, en die hun vertegenwoordigers zitten strak in het zadel in mijn gemeente.

Ik blijf thuis, zo goed als alle kandidaten hier maken er een circus van of zijn zo incompetent dat het toch kiezen is voor de pest of de cholera.
Ik zou me eerder schamen om daar een stem op te gaan plaatsen dan fier te zijn dat ik mijn verantwoordelijkheid opneem.
In een kleine gemeente helpt het dan ook nog niet dat je die vaak persoonlijk kent en niet het soort mensen zijn die je opzoekt in je vrije tijd.

En tis niet alleen circus bij ons als ik de voorbeelden in de media zie van sommige andere gemeenten.

Ik ga wel stemmen omdat'k vind dat je achteraf niet kan klagen over het bestuur in je gemeente als je niet eens moeite doet om te stemmen.
En mensen hebben niet voor niets lang gestreden om stemrecht te hebben voor vrouwen.

In veel steden/gemeenten doen lokale politici er alles aan om nieuwe appartementen tegen te houden.
Vastgoed prijs is vraag en aanbod.

Hoge kosten en lokaal verzet duwen vergunde flats naar dieptepunt

De essentie
  • Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen bleef in 2023 ver onder het niveau van de voorbije jaren. Vooral in Vlaanderen is de terugval groot.
  • De forse en snelle kostenstijging weegt samen met de fiscale en de juridische onzekerheid op het aantal nieuwe projecten.
  • De dalende trend drijft volgens de sector de schaarste en de woning- en huurprijzen verder op. Ook botst hij met de nood om te verdichten, bijvoorbeeld via meer wooneenheden op eenzelfde grondoppervlakte.

g04f95D.png

Combineer bovenstaande met KBC: tegen 2050 zijn zowat 330.000 extra appartementen nodig en je krijgt een opwaartse prijsspiraal waar de samenleving de dupe van is.

Natuurlijk gaan we stemmen, anders kan ik achteraf niet klagen :).

Mbt tot nieuwbouw, als ik zie wat ze bij mij in de buurt allemaal neerpoten dan klopt die -25% appartementen toch niet...
Al zijn er in de voorgaande jaren ook veel neergepoot natuurlijk, getuige de leegstaande appartementen in Quartier Blue in Hasselt. Ze hebben daar dure appartementen zelfs opgedeeld in sociale appartementen, zo gegeerd zijn ze :D.

Terug
Bovenaan