Literatuur: chat en algemene vraagjes

Na 1,5 jaar er eindelijk achter gekomen dat die sales op Amazon niet van Amazon uitkomen maar in 90% van de gevallen van de publisher, dus sinds een paar weken overgeschakeld op het kopen van de boeken via Kobo ipv Amazon. Krijg er plots een beter gevoel bij.

Wacht... Ik dacht dat je voor Kindle enkel boeken bij Amazon kon kopen?

Ik heb een Kindle en ik dacht dus dat ik volledig afhankelijk was van amazon.

Wacht... Ik dacht dat je voor Kindle enkel boeken bij Amazon kon kopen?

Ik heb een Kindle en ik dacht dus dat ik volledig afhankelijk was van amazon.

Neen, je kan via Kobo eboeken kopen, die downloaden naar pc en dan doorsturen naar je Kindle.

Sommige boeken moet je wel converteren naar het Kindle formaat, want Kindle is soms ambetant wat de formaten betreft, maar daarover kan je gemakkelijk meer info vinden op Reddit/YT.
Moest je toch vragen hebben, kan je altijd pm sturen.

Beste vrienden en liefhebbers van het geschreven woord.
Wat ik me onlangs afvroeg, maken jullie rigide plannen wat jullie leestlijst betreft? En dan bedoel ik wanneer jullie welk boek lezen? Sommige mensen leggen een maand tot zelfs een jaarplanning vast met wat ze wanneer gaan lezen en proberen daar zo min mogelijk van af te wijken, anderen beslisen pas wat te lezen op het moment dat ze het huidig boek dat ze vasthebben, uitgelezen hebben. Hoe verloopt dat bij jullie eigenlijk?

Ik zat net op de wc waar ik mijn huidig boek afwerkte, en ik begon na te denken over mijn leesplannen voor de zomer. Momenteel denk ik om alle boeken van Michener die ik heb, te lezen, met tussen elk boek in een drietal boeken van Terry Pratchett en 2 a 3 boeken uit de Sharpe-serie van Bernard Cornwell.
Probleem dat ik meestal heb bij het maken van zulke plannen, is dat ik na een paar weken plots zin heb in iets anders dat net hot staat op booktube of op reddit, waardoor de plannen wat in de vergetelheid raken.

Met andere woorden, ik probeer te plannen maar vaak ben ik een moodreader wiens mood de gemaakte plannen in de war sturen!

Wat ik me onlangs afvroeg, maken jullie rigide plannen wat jullie leestlijst betreft? En dan bedoel ik wanneer jullie welk boek lezen? Sommige mensen leggen een maand tot zelfs een jaarplanning vast met wat ze wanneer gaan lezen en proberen daar zo min mogelijk van af te wijken, anderen beslisen pas wat te lezen op het moment dat ze het huidig boek dat ze vasthebben, uitgelezen hebben. Hoe verloopt dat bij jullie eigenlijk?

Ik zat net op de wc waar ik mijn huidig boek afwerkte, en ik begon na te denken over mijn leesplannen voor de zomer. Momenteel denk ik om alle boeken van Michener die ik heb, te lezen, met tussen elk boek in een drietal boeken van Terry Pratchett en 2 a 3 boeken uit de Sharpe-serie van Bernard Cornwell.
Probleem dat ik meestal heb bij het maken van zulke plannen, is dat ik na een paar weken plots zin heb in iets anders dat net hot staat op booktube of op reddit, waardoor de plannen wat in de vergetelheid raken.

Met andere woorden, ik probeer te plannen maar vaak ben ik een moodreader wiens mood de gemaakte plannen in de war sturen!
Ik heb een grote hoeveelheid ongelezen boeken in mijn kast staan en had me voorgenomen om dit jaar geen boeken te kopen en die "achterstand" wat bij te werken. Aan het begin van het jaar heb ik 25 boeken uitgekozen die ik dit jaar wou lezen. Ik lees er meestal tussen de 30 en de 40 dus die hoeveelheid is bewust gekozen om er niet te veel druk achter te zetten en om ook de goesting van het moment wat invloed te laten hebben. Die initiële 25 had ik gekozen om optieverlamming tegen te gaan, om te voorkomen dat ik elke paar dagen 10 minuten naar mijn kast zou staren om te zoeken wat ik ga lezen.

Momenteel ben ik bezig aan mijn 24ste boek van het jaar maar slechts 13 daarvan stonden op die initiële lijst. Boeken kiezen soms zelf hun moment een beetje. Soms kom ik inderdaad ineens ergens een ander boek tegen dat ook nog in de kast staat en is er meteen zin om dat te lezen. Ik heb dus ook niet een vast schema waarbij mijn volgende boeken allemaal vast leggen. Soms weet je niet goed hoe een boek gaat meevallen en ik baseer mijn volgende meestal wel een beetje op wat ik net gelezen heb, ik probeer af te wisselen qua soort boek.

Ik lees wel weinig echte reeksen, daardoor is een van mijn weinige opgelegde regels dat ik één boek van een auteur per jaar lees. Maar ook daar kan ik van afwijken als de goesting groot genoeg is.

Wat ik me onlangs afvroeg, maken jullie rigide plannen wat jullie leestlijst betreft? En dan bedoel ik wanneer jullie welk boek lezen?
Ik doe mee aan een offline leesclub, dus die bepaalt wat ik lees tijdens een bepaalde periode. Verder is er ook op dit forum terug een leesclub gestart. Daar probeer ik me ook aan te houden (al moet ik er nog mee beginnen ). Verder lees ik releases van nieuwe delen in de Strike&Ellacott-reeks.

Deze gegevens bepalen voor mij nu wat de structuur. Tussendoor lees ik stukjes uit andere boeken, of uit een leerboek zoals English Literature in Britain (bijv. een stuk uit Doctor Faustus van Marlowe in de originele taal met annotaties). Ik wil ook de Hunger Games eens gelezen hebben.

Bij mij is het kopen meestal mood gebonden, het lezen beslis ik op het moment dat mijn huidig boek uit is. Dan snuister ik door mijn bibliotheek en zie ik waar ik het meeste zin in heb.

Ik ben een echte mood lezer. Het lukt mij dus echt niet om op voorhand te plannen wat ik wil lezen. Ik merk wel dat als het lezen wat trager vooruit gaat, ik minder snel naar lange boeken grijp.

En als mijn boek uit is, spendeer ik soms gemakkelijk een half uur om een nieuwe te kiezen 😬.

Mijn doel is om zoveel mogelijk boeken die ik al heb uit te lezen. Ik heb mezelf een regel opgelegd: ik mag voor elke 4 boeken die ik lees, 1 boek kopen. Als ik een vervolg is een serie wil kopen, mag ik die enkel enkel kopen als het mijn volgend boek wordt dat ik ga lezen 😅.

Mijn man is hierin niet echt behulpzaam aangezien hij soms zegt "maar koop het dan toch?" Als ik naar een boek kijk in de winkel of online.

Ik ondervind van mezelf dat ik nogal een periodieke lezer ben. Er zijn periodes doorheen het jaar waarbij ik meerdere boeken per maand lees en er zijn periodes waarbij ik er soms maanden geen enkele lees. Met het leuke weer van de laatste weken, zet ik mij 's avonds wel vaak op ons terras in de lounge en lees ik daar een paar uur dus zit weer even in een goede flow :D

Ik ondervind van mezelf dat ik nogal een periodieke lezer ben. Er zijn periodes doorheen het jaar waarbij ik meerdere boeken per maand lees en er zijn periodes waarbij ik er soms maanden geen enkele lees
Idem.

Ik kies mijn volgende boek pas nadat ik het vorig uit heb. Typisch steek ik er wat afwisseling in wat genre en lengte van boeken betreft.

Ik ondervind van mezelf dat ik nogal een periodieke lezer ben. Er zijn periodes doorheen het jaar waarbij ik meerdere boeken per maand lees en er zijn periodes waarbij ik er soms maanden geen enkele lees. Met het leuke weer van de laatste weken, zet ik mij 's avonds wel vaak op ons terras in de lounge en lees ik daar een paar uur dus zit weer even in een goede flow :D
Hetzelfde hier. Ik wissel regelmatig genres en diktes af. Als ik eens iets dik/zwaar heb gelezen wil ik vaak erna gewoon iets waar ik, bij wijze van spreken, gewoon door kan bladeren.

Ik ben hier in de boekenwinkel en zou graag willen vragen of ze Mein Kampf hebben (ik ben benieuwd wat er in die hoofden omging destijds) maar ik durf het precies niet te vragen :S

Nog een voordeel van een fysiek boek: je kan erin snuiven. Werkelijk. Sommige boeken, vooral de wat oudere, hebben een heerlijke zoete 'antiquaire' geur. Anderen stinken helaas naar chemisch ongein. Maar het is iets wat ik af en toe doe: boeksnuiven.

Aanraders voor welke versie van 1984 van Orwell aan te raden is? Zowel Engels als Nederlands.

Die van Orwell :unsure:

Er zijn daar geen verschillende versies van. Enkel de introductie zal verschillen tussen edities.

Terug
Bovenaan