Lente & zomer 2025

Heb je daar ook cijfers van?

Op basis van de kaart van het KMI (ook geen cijfers, maar het beste wat ze geven) was de gemiddelde temperatuur in de Kempen immers lager dan die van Ukkel. Tenzij in het zuiden van de Zuiderkempen, daar was ze +/- gelijk.
Ja, maar die ga ik niet delen want dan weet iedereen mijn precieze woonplaats. Maar ik woon inderdaad in de Zuiderkempen. En waar ik specifiek woon is het vaak wat warmer dan in Ukkel tijdens warme dagen. Maar een graad of 1, 2, maar dat kan al genoeg zijn om van een zomerse dag een tropische te maken, of van een gewone dag een zomerse dag.

Soms is het hier in de zomer ook wel wat frisser dan in Ukkel (vooral op dagen die rond de 20 graden schommelen), dus dat balanceert dan misschien wel op die kaart.

September lijkt voorlopig op hetzelfde elan als juli en augustus verder te gaan. Korte (soms intense) topperiodes gevolgd door langere mindere periodes, maar ook nooit heel slecht.

De volgende topperiode lijkt, zoals vorige week al zichtbaar en nu ook steeds meer bevestigd, te gaan afspelen in het komende weekend. Vanaf vrijdag volgt er een korte hogedrukopstoot, en draait de wind oostelijk en dus volgen droogte en oplopende temperaturen, tot zondag die een zomerse dag lijkt te gaan worden. Vanaf maandag (of dinsdag volgens een paar modellen) is het dan meteen weer gedaan en lijken normale temperaturen met regen - doch geen grote hoeveelheden - voor een langere tijd terug te gaan komen. De volgende topperiode bij ons zou dan misschien door Gabrielle bepaald kunnen worden, de kans is ondertussen toegenomen dat die zich in de komende dagen zal gaan vormen.

Zoals ik vorige week al zei, het eerste weekend van september is traditioneel een weekend dat vol staat met outdoor evenementen, en dat historisch ook vaak goed weer levert, en nu lijkt het niet anders te gaan zijn. Ongetwijfeld goed nieuws dus voor velen.

Laatst bewerkt:
Zit toch een stevig buienlijntje aan te komen dat latere namiddag/avond zal passeren. Uiteraard ook weer regio's die het (zo goed als) droog zullen houden.

September lijkt voorlopig op hetzelfde elan als juli en augustus verder te gaan. Korte (soms intense) topperiodes gevolgd door langere mindere periodes, maar ook nooit heel slecht.

De volgende topperiode lijkt, zoals vorige week al zichtbaar en nu ook steeds meer bevestigd, te gaan afspelen in het komende weekend. Vanaf vrijdag volgt er een korte hogedrukopstoot, en draait de wind oostelijk en dus volgen droogte en oplopende temperaturen, tot zondag die een zomerse dag lijkt te gaan worden. Vanaf maandag (of dinsdag volgens een paar modellen) is het dan meteen weer gedaan en lijken normale temperaturen met regen - doch geen grote hoeveelheden - voor een langere tijd terug te gaan komen. De volgende topperiode bij ons zou dan misschien door Gabrielle bepaald kunnen worden, de kans is ondertussen toegenomen dat die zich in de komende dagen zal gaan vormen.

Zoals ik vorige week al zei, het eerste weekend van september is traditioneel een weekend dat vol staat met outdoor evenementen, en dat historisch ook vaak goed weer levert, en nu lijkt het niet anders te gaan zijn. Ongetwijfeld goed nieuws dus voor velen.
Ik weet niet waar jij die korte drogere en langere mindere periodes ziet. In augustus heeft het in 3 weken quasi niet geregend. Van 5 tot 28 augustus quasi geen noemenswaardige regen. Van 19 juli tot 4 augustus was het wat minder, maar heeft het in die periode ook niet alle dagen geregend. Van 9 tot 18 juli ook quasi geen regen.

Nu is het wisselvalliger, maar je kan het nog niet echt slecht weer noemen vind ik. Alleszins verre van zo slecht als wat we vorig jaar hebben gehad ...
Vrijdag tot zondag zo goed als droog. Volgende week terug nat. Dat is in ons klimaat normaal , enkele droge dagen gevolgd door natte dagen.

Ik weet niet waar jij die korte drogere en langere mindere periodes ziet. In augustus heeft het in 3 weken quasi niet geregend.
Het is niet enkel droogte die de zomer maakt natuurlijk, ook de temperatuur speelt een rol. Eerste decade lag de temperatuur gemiddeld onder de norm, tweede decade lag ze dan flink boven de norm - die had eerst de definitie hittegolf en daarna enkele warme en koude dagen, derde decade lag ze opnieuw onder de norm (minder uitgesproken dan de eerste decade wel).

Uiteindelijk verliep de maand even warm als juni. Normaal is augustus 1.7 graden warmer dan juni. Je kan wel tegenargumenteren "jamaar, juni was heel warm" en dat toont meteen de 2 gezichten van de zomer aan: 1 "warme" maand en 2 "iets warmer dan normale" maanden (per de termen die het KMI gebruikt heeft). Zowel juni als augustus hadden nochtans een definitie hittegolf, maar de rest van beide maanden was wel grondig verschillend.

Het is als warmteliefhebber enorm jammer dat juli nat was. Het is het vocht van juli dat de temperatuur in augustus nog lang getemperd heeft. The gift that keeps giving. Was dat vocht er niet, dan was de droge augustus thermisch een topper. In het VK was juli droger en schrijven ze over deze zomer al een heel ander resultaat.
Nu is het wisselvalliger, maar je kan het nog niet echt slecht weer noemen vind ik.
De wind was er hier deze ochtend toch wel wat te veel aan. Kan wel een verschil zijn vergeleken met waar ik zit/jij zit natuurlijk. Anderzijds, dankzij die wind blijft de temperatuur wel nog op niveau.
Vrijdag tot zondag zo goed als droog. Volgende week terug nat. Dat is in ons klimaat normaal , enkele droge dagen gevolgd door natte dagen.
Per het KMI: "September kan als eerste maand van de meteorologische herfst nog voor een mooie nazomer zorgen. Daarnaast zijn er ook jaren dat het gure herfstweer meteen toeslaat." Dit jaar voorlopig geen mooie nazomer, behalve even dit weekend dan. Wegens de trage ontwikkeling van het orkaanseizoen dit jaar hoeft dat ook niet te verwonderen. De piek van het seizoen moet wel nog komen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Langdurig droog en zonnig weer zit er voorlopig niet in. Maar ik vind het vroeg om september al direct af te schrijven.
Genieten van dit weekend en dan kijken we wel verder.

Langdurig droog en zonnig weer zit er voorlopig niet in. Maar ik vind het vroeg om september al direct af te schrijven.
Genieten van dit weekend en dan kijken we wel verder.
In juli was de zomer zogezegd ook al voorbij ondanks dat hebben we een zomer gehad die op veel vlakke tot de top 5 van de laatste 30 jaar (en op sommigen tot de top 5 allertijden)

Inderdaad, ik schrijf hem ook niet af momenteel. Gabrielle kan er nog een topmaand van maken. Maar dan moet ze zich wel eerst gaan vormen.
In juli was de zomer zogezegd ook al voorbij
Ik zei in juli dat de zomer op 3 juli ontspoord was nav de evenementen in Polen, omdat ik wist dat de regen die we daardoor kregen de temperatuur voor lange tijd zou gaan breken. Het staat je uiteraard vrij om die uitspraak te beoordelen zoals je wil, maar onderstaande grafiek spreekt voor zich denk ik. De verticale zwarte lijn is 3 juli.

JCS3TKJ.png

De twee gezichten van de zomer

Laatst bewerkt:
En wat zou ik moeten zien? Ik zie extreme zaken links van de lijn en bovengemiddelde zaken rechts. En dan zie ik een seizoensgemiddelde die zwaar boven het normale ligt

Edit: ik zal het anders zeggen, de ontsporing is gestopt om 3 juli.

En wat zou ik moeten zien? Ik zie extreme zaken links van de lijn en bovengemiddelde zaken rechts.
Klopt, je ziet inderdaad duidelijk twee gezichten aan de zomer. Nu, "extreem" en "bovengemiddeld" zijn jouw subjectieve termen. Het KMI houdt het op "warm" voor de linkerhelft en "iets warmer dan normaal" voor de rechterhelft, met regelmatig te koude dagen ook. Het is dus duidelijk dat de beleving in de twee helften helemaal anders was.

Laatst bewerkt:
als je zelf niet snapt dat zaken zoals links van de lijn extreem zijn (extreem in de zin van dat zo’n zaken extreem uitzonderlijk zijn) en dat dat een ontsporing is itt wat er rechts te zien dan heb je niet veel te zoeken in België

als je zelf niet snapt dat zaken zoals links van de lijn extreem zijn (extreem in de zin van dat zo’n zaken extreem uitzonderlijk zijn) en dat dat een ontsporing is itt wat er rechts te zien dan heb je niet veel te zoeken in België
"Extreem uitzonderlijk"? 2 jaar geleden hadden we een juni die nog een graad warmer was dan deze. En ook de juni van 2021 was thermisch erg sterk. Hoeveel keer moet het zo nog voorvallen voor het niet meer "extreem uitzonderlijk" is?

De "normaal" of die horizontale zwarte lijn is gebaseerd op het verleden. We vergelijken vandaag nog onder meer met het weer van 1991. Het is misschien "uitzonderlijk" vergeleken met toen, maar met reeds 3 voorvallen in deze decade zou ik het nav de klimaatverandering niet meer "extreem uitzonderlijk" noemen.

Misschien zal deze temperatuur al binnen de normaal van juni vallen vanaf 2031 of 2041. Niet dat ik dat ooit zou doen, maar hypothetisch: mag ik vanaf dan tegen jou zeggen dat je "niet veel te zoeken hebt in België", of werkt het zo niet?

Laatst bewerkt:
De zomer brak geen records maar blijft 'abnormaal' warm (om 6 jaar volgens de KMI definitie), en 1991-2020 is nu éénmaal het tijdvak dat als referentie gebruikt wordt. En dat is al warmer dan wanneer je gaat vergelijken met de laatste eeuw of sinds 1900 ofzo.
Moest de hele zomer qua afwijking zijn zoals voor die dikke zwarte lijn, dan zou het ook gaan tegen steken (en slecht zijn voor de natuur)

Klopt, je ziet inderdaad duidelijk twee gezichten aan de zomer. Nu, "extreem" en "bovengemiddeld" zijn jouw subjectieve termen. Het KMI houdt het op "warm" voor de linkerhelft en "iets warmer dan normaal" voor de rechterhelft, met regelmatig te koude dagen ook. Het is dus duidelijk dat de beleving in de twee helften helemaal anders was.
Sorry maar bovengemiddeld is gewoon boven de normaal.

De zomer brak geen records maar blijft 'abnormaal' warm (om 6 jaar volgens de KMI definitie)
Akkoord. Ik zou enkel nuanceren dat die warmte niet gelijk verdeeld was en zich sterker in de eerste maand geconcentreerd heeft dan de daarop volgende 2 maanden, waarin we ook meer afwijkingen naar beneden hadden (8 dagen juni, 14 dagen juli, 12 dagen augustus). Zie ook grafiek hierboven.
en 1991-2020 is nu éénmaal het tijdvak dat als referentie gebruikt wordt.
Inderdaad. Vanaf 2031 komt er een nieuwe referentie waarin ook deze decade verrekend zal zijn en zal de normale tgem van juni ongetwijfeld opnieuw stijgen (zoals elke keer).

Laatst bewerkt:
Akkoord. Ik zou er enkel nog bij vermelden dat die warmte wel ongelijk verdeeld was en zich sterker in de eerste maand geconcentreerd heeft dan de daarop volgende 2 maanden waarin er meer afwijkingen naar beneden waren. Zie ook grafiek hierboven.

Inderdaad. Vanaf 2031 komt er een nieuwe referentie waarin ook deze decade verrekend zal zijn en zal de normale tgem van juni opnieuw stijgen (zoals elke keer).
In feite vreemd dat ze dan geen lopend gemiddelde nemen dat telkens een jaar opschuift, van 1995-2024 ofzo als referentie voor dit jaar.
Nu maakt men ineens een sprong van 10 jaar.

Momenteel al een onvervalste sombere herfstdag met regen en wind. Enkel de temperatuur doet verraden dat we nog maar aan het prille begin van de herfst staan. Het zal nog voor de rest van de dag zo blijven, en ook morgen moet het nog uitrazen.

Vanaf vrijdag volgt dan, zoals al gezegd, even een betere periode.

Laatst bewerkt:
En wat zou ik moeten zien? Ik zie extreme zaken links van de lijn en bovengemiddelde zaken rechts. En dan zie ik een seizoensgemiddelde die zwaar boven het normale ligt

Edit: ik zal het anders zeggen, de ontsporing is gestopt om 3 juli.
Ach mensen, we moeten er toch niet te veel achter zoeken. Het moet in het narratief passen.

Vorige zomer voorspelde Gugliemo al reeds in juni dat de zomer slecht ging zijn en dat de "kaarten geschud" waren. Die werd dan beter dan voorspeld, en dan moesten dagen van 25 graden plotseling "afstraffingen"genoemd worden om toch maar in het straatje te passen. Dat zien we trouwens deze zomer ook. Dat het al bijna het hele jaar te droog is, dat telt plotseling niet meer, want we moeten bijvoorbeeld gaan kijken naar de laatste drie jaar. Tja.

Dan werd er in september vorig jaar voorspeld dat we waarschijnlijk vertrokken waren voor 8 maanden "van hetzelfde" (veel regen) en we weten allemaal hoe dat gegaan is. Ter info: sinds toen waren de volgende maanden veel te nat: september, november, januari.

En dan werd er nog moeite gedaan om in het wintertopic een uiteenzetting te doen over hoe uitzonderlijk slecht het allemaal wel niet was en dat we dat "zeker niet moeten normaliseren". Akkoord, dat mag benoemd worden en moeten we niet normaliseren. Welnu, waren de voorbije maanden niet even uitzonderlijk op veel vlakken, maar dan in de andere richting? En toch wordt hemel en aarde bewogen om het allemaal maar te relativeren. Temperatuurvorken hier, driejarige referentieperiodes ginder, geen top 1 zomer, ...

En let op: ik zeg niet dat voorspellingen niet mogen, en niemand kan met 100% zekerheid voorspellen, maar het is altijd maar weer dat narratief. Drama, drama, drama. Het patroon is steeds hetzelfde, en dat zie je nu weer. Goed weer wordt kapotgerelativeerd, en slechter weer wordt gedramatiseerd en uitvergroot. Gegoochel met data en cijfers is ook niet uit den boze.

En ik blijf het zeggen: meningen mogen. Er komt hier zo veel volk dat zegt dat ze graag weken lang 30+ hebben. Allemaal OK. Maar die verpakken hun meningen dan niet in een objectief sausje. Er is al door een dozijn mensen gezegd dat ze er zich aan storen, dus ik twijfel echt of ik spoken zie. Nuja, er hebben al mensen met meer verstand van zake dan ik op gereageerd de voorbije maanden en jaren, maar toch.

Laatst bewerkt:
Vorige zomer voorspelde Gugliemo al reeds in juni dat de zomer slecht ging zijn en dat de "kaarten geschud" waren.
Ik waardeer de vele tijd/moeite die je in je post gestoken hebt, alhoewel ik die dedicatie nog liever zag in een post over de zomer of het huidige weer dan een zeer uitgebreide analyse van mijn postverleden. Maar het is idd zo dat mijn voorspelling van vorig jaar niet uitkwam, nav het toen daarop volgende uitzonderlijke verschijnsel van Beryl. Niemand zag zoiets aankomen, ik uiteraard ook niet, maar het was een feit.

Dit jaar maakte ik een gelijkaardige voorspelling op 3 juli, maw dat de zomer zou ontsporen. Dat was een zeer realistische verwachting op basis van de evoluties in Polen en een kansberekening. Een extreem uitzonderlijk fenomeen als Beryl deed zich niet opnieuw voor. En QED grafiek hierboven.

Ik heb nav het droge voorjaar ook voorspellingen gemaakt over deze zomer. Ze staan niet in je post vermeld. Vermoedelijk waren ze dus juist? Ik moet ze zelf ook eens opzoeken eerst. Maar uiteindelijk doet het er niet echt toe. Het gaat om de feiten, ik ga zelf nooit achteraf tot op het bot gaan uitspitten wie nu wel of geen gelijk had. De zomer had thermisch 2 gezichten, voor en na 3 juli. Ik had dat correct voorspeld, en dan, who cares? Ik kom er enkel nog op terug omdat anderen mij erop wijzen.

Laatst bewerkt:
Het gaat me niet om je voorspellingen. Zoals ik al zei kunnen die fout zijn. Het gaat me om het narratief dat je aan al je posts verbindt. En dat, als je doemvoorspellingen niet uitkomen, dat met de mantel der liefde wordt bedekt.

Goed weer, zelfs heel goed weer, dat wordt de grond in gerelativeerd en is allemaal toch niet zo uitzonderlijk. Je zei onlangs nog in het "objectieve" deel van een post dat juli een teleurstellende maand was. Dat mag je vinden natuurlijk. Maar dat kan je objectief toch bijna niet staven als je de data bekijkt? Topmaand: nee. Teleurstellend: ook nee.
Hittegolven worden bijvoorbeeld gereduceerd tot "definitie-hittegolven", dat is er nog zo eentje. En dan? Een hittegolf is toch een hittegolf? We hebben er verdorie twee gehad en meer tropische dagen en zomerdagen dan normaal. Waarom wordt dat niet belicht met veel dramatische flair?

Tegelijkertijd is het, wanneer het weer minder is, alarmfase vijf en wordt er zelfs luidop gevraagd waarom het KMI geen artikels schrijft over hoe slecht het allemaal wel niet is. En wordt er constant bericht over de hoeveelste sombere maand we alweer niet hebben enzovoorts. Dat mag he, dat belichten, maar dat doe je met "goede uitzonderlijkheden" steevast niet. Het valt gewoon op hoe jij voor slechtere periodes alles x5 lijkt te doen en dan voor goede periodes (die op bepaalde vlakken even uitzonderlijk zijn in de andere richting) alles x0.5 doet.

En daar ben je nu echt al door meer dan een dozijn mensen op gewezen en zelfs al door meerdere mensen geblokkeerd. Je moet niet posten om anderen te pleasen, maar misschien kan je toch eens nadenken over je manier van posten. Het is namelijk heel gekleurd, en we zitten nog steeds in het wetenschapsgedeelte van een forum. Je kan dan misschien denken "waarom zit iedereen op mijn kap" maar als je steeds maar hetzelfde weerwoord krijgt (ook van andere accounts vorige zomer) is er misschien toch iets van aan, niet?

Terug
Bovenaan