Lente & zomer 2025

Momenteel al een onvervalste sombere herfstdag met regen en wind. Enkel de temperatuur doet verraden dat we nog maar aan het prille begin van de herfst staan.
Dus we gaan zelf maar definities uitvinden? Wat maakt het een herfstdag als het buiten de werkelijke herfst valt en blijkbaar temperatuur ook niet meetelt?
Een onweer, storm, wind en/of regen kan in elk seizoen voorvallen... En dat is het enige dat ik mij kan inbeelden waarom je die definitie zou hanteren.

Lol, gaan we nu echt bij elk woord dat @Guglielmo zegt een beetje gaan vitten of het al of niet juist gebruikt is...
Kunnen we er misschien van uitgaan dat het volk dat dit topic volgt, ondertussen wel in staat is om de posts van @Guglielmo te interpreteren?

Nee, het is al 3 dagen klimatologische herfst... Maar de rest van je omschrijving heeft niks met klimatologie te maken...
Juister: het is al 3 dagen meteorologische herfst (de term "klimatologische herfst" ben ik nog nooit tegengekomen, maar ik veronderstel dat het hetzelfde is). Hoe deze herfstdag dan buiten de "werkelijke" herfst valt, zoals je beweert, snap ik dus niet, wat is de "werkelijke herfst"?

Maar het doet er uiteindelijk ook niet toe, als ik het over het weer van vandaag heb, heb ik het dus inderdaad over het weer (de meteo) en niet over het klimaat.

Laatst bewerkt:
Beter: het is al 3 dagen meteorologische herfst. Hoe deze herfstdag buiten de meteorologische herfst valt, zoals je beweert, snap ik dus niet. Maar het doet er uiteindelijk ook niet toe. Ik had het inderdaad over het weer (de meteo) en niet het klimaat.
Het KMI heeft het enkel over de volgende termen hoor: lentedagen, zomerdagen, tropische dagen, vorstdagen, dagen met strenge vorst, ijsdagen. Dit met volgende definities:
Een lentedag is een dag waarop de maximumtemperatuur groter dan of gelijk is aan 20°C.
Een zomerdag is een dag waarop de maximumtemperatuur groter dan of gelijk is aan 25°C.
Een tropische dag is een dag waarop de maximumtemperatuur groter dan of gelijk is aan 30°C.
Een vorstdag is een dag waarop de minimumtemperatuur kleiner is dan 0°C.
Een strenge vorstdag is een dag waarop de minimumtemperatuur kleiner is dan -10°C.
Een ijsdag is een dag waarop de maximumtemperatuur kleiner is dan 0°C.
Een "herfstdag" bestaat niet, dus is een uitvinding van jou. Dat het vandaag een dag is in de klimatologische of metereologische herfst ga ik niet ontkennen. Maar de term herfstdag heb je uit je duim gezogen.

Als we het hier over een zomerdag of lentedag hebben, heeft niemand het over een dag in de zomer of lente (gelijk welke) maar wel over die dagen zoals hierboven beschreven, die bepaald worden op basis van temperatuur.

Lol, gaan we nu echt bij elk woord dat @Guglielmo zegt een beetje gaan vitten of het al of niet juist gebruikt is...
Kunnen we er misschien van uitgaan dat het volk dat dit topic volgt, ondertussen wel in staat is om de posts van @Guglielmo te interpreteren?
Het zal misschien zijn omdat ik in een wetenschappelijke sector werk en een wetenschappelijke opleiding heb gehad dat het een pet peeve is, maar ik vind het enorm irritant wanneer men zo goochelt met cijfers en objectieve data om dat in een narratief te wringen.

Het heeft dan misschien niks te maken met mijn vakgebied, maar de klimaatverandering ligt mij wel dicht bij het hart, en wanneer een veelposter keer op keer zomers en droogtes als deze normaliseert alsof het allemaal maar niks is (of zelfs teleurstellend) op een openbaar forum in een wetenschapsgedeelte dan vergiftig je ook deels het discours rond die zaken. Dus dan ga ik daar inderdaad tegenin.

Ik zou dat ook doen als iemand komt posten dat wintermaanden zonder vriesdagen en met temperaturen van 10+ normaal zijn, bijvoorbeeld.

Maar je hebt wel gelijk. Het is nu ondertussen al elfendertig keer gezegd en er verandert niets, dus ik zal misschien ook maar van de ignore knop gebruik maken.

Het heeft dan misschien niks te maken met mijn vakgebied, maar de klimaatverandering ligt mij wel dicht bij het hart, en wanneer een veelposter keer op keer zomers en droogtes als deze normaliseert alsof het allemaal maar niks is (of zelfs teleurstellend) op een openbaar forum in een wetenschapsgedeelte dan vergiftig je ook deels het discours rond die zaken.
Maar @Guglielmo is toch helemaal geen klimaatontkenner? Hij is volgens mij de eerste om te erkennen dat het klimaat verandert, en nog wel snel ook. En ik heb hem ook nooit horen zeggen dat het niet de mens is die daar de oorzaak van is.

@Guglielmo maakt het inderdaad heel duidelijk dat hij hoge standaarden heeft voor iets "goed weer" genoemd mag worden, maar ik zie daar eerder een mening in en niet een verdraaiing van de wetenschappelijke feiten.

Maar @Guglielmo is toch helemaal geen klimaatontkenner? Hij is volgens mij de eerste om te erkennen dat het klimaat verandert, en nog wel snel ook. En ik heb hem ook nooit horen zeggen dat het niet de mens is die daar de oorzaak van is.

@Guglielmo maakt het inderdaad heel duidelijk dat hij hoge standaarden heeft voor iets "goed weer" genoemd mag worden, maar ik zie daar eerder een mening in en niet een verdraaiing van de wetenschappelijke feiten.
Ik zeg niet dat hij een klimaatontkenner is. Ik zeg ook niet dat hij geen hoge standaarden mag hebben. Maar hij mixt zijn hoge standaarden heel vaak met zogenaamde "objectieve waarnemingen". Als er dus derden op dit openbare forum komen lezen en die lezen dan dat een zomer zoals we die net hebben meegemaakt eigenlijk helemaal niet zo bijzonder is, dan verwatert dat de bewustwording. Die verwatering van feiten en verdraaiingen van cijfers en data, dat is wat mij (en veel anderen) voor de borst stoot. Het gegoochel met cijfers etc. is ondertussen al meedere malen uit de doeken gedaan door mezelf en anderen, dus dat ga ik niet weer herhalen.

In ieder geval: zomers als deze zijn dus wel bijzonder. Net zoals die aanhoudende regenperiode dat was; ik kijk echt niet enkel naar warmte en droogte. We moeten de mensen er van bewust maken dat dat allemaal niet normaal is en dat de natuur (of toch het klimaat) heel raar begint te doen. Als we dan keer op keer maar doen alsof een top 5 zomer (zoals de deze) eigenlijk teleurstellend was, en dat met een air van objectiviteit, dan gaan mensen die er niet zo veel van weten misschien mee in dat narratief. En dan is het in de hoofden van die mensen plots allemaal zo erg niet gesteld met die klimaatverandering, want het weer gedraagt zich toch normaal? Wat zit iedereen nu te zeuren? Eigenlijk een beetje die "this is fine" meme.

Dat is maar waar ik tegenin wil gaan. Moest hij zijn wensen duidelijker scheiden van zijn analyses en ook niet zo biased zijn in een bepaalde richting zou ik er geen problemen mee hebben. Er komen genoeg mensen posten dat ze liefst heel de zomer 30+ hebben: dat mag.

En nu ga ik het laten. Ik heb al heel vaak geprobeerd, maar het helpt niets, dus het zij zo. Ik ga er mijn bloeddruk niet langer door laten stijgen, dus de ignore knop it will be.

Kunnen we niet gewoon als leken praten over het weer ? Het gemuggezift over termen , heen-en weer gediscussier brengt weinig meerwaarde.

Ik vond het een eerder typisch goede belgische zomer(eigen gevoel), te droog wel. Maar ik ben dan ook geen expert. Weet ook niet of hier wel echte 'experts' zitten.

Dit jaar maakte ik een gelijkaardige voorspelling op 3 juli, maw dat de zomer zou ontsporen. Dat was een zeer realistische verwachting op basis van de evoluties in Polen en een kansberekening. Een extreem uitzonderlijk fenomeen als Beryl deed zich niet opnieuw voor. En QED grafiek hierboven.
Het punt is net de zomer ontspoort was voor 3 juli en daarna meer genormaliseerd werd met nog steeds meer dan gemiddelde warmte, minder dan gemiddelde droogte enz... Voor 3 juli was het extreem warm en extreem droog wat een ontsporing is tov de gemiddelde zomers van de laatste 30 jaar of 100 jaar of zelfs 5 jaar

Die verwatering van feiten en verdraaiingen van cijfers en data, dat is wat mij (en veel anderen) voor de borst stoot.
Ik ga de post niet gaan zoeken, maar begin vorige maand gaf je een gelijkaardige reactie op een VRT-post over "zomer 2.0", omdat juli nat was en er droger weer op komst was. Je ergerde je toen ook dat de VRT daarmee gesuggereerd had dat juli geen zomer was.

Ik denk dat je altijd het onderscheid moet kunnen maken tussen objectieve cijfers en subjectieve beleving. Een kwakkelzomer is bij ons de norm, en juli was inderdaad een doorsnee normale julimaand (per het KMI). Maar dat voelt voor velen - denk ik - gewoon niet als een "goede" zomer, en dat is ook begrijpelijk. De VRT toonde met dat artikel die kloof tussen cijfers en beleving goed aan.

In deze discussie kunnen denk ik beide aan bod komen. Cijfers zijn objectief en voor iedereen gelijk, beleving is persoonlijk. Het ene vloeit soms over in het andere, en dat is normaal. Wil je enkel cijfers, dan kan je al naar meteo.be. De meerwaarde van dit forum is dat mensen kunnen uitleggen waarom ze bepaalde cijfers als goed of slecht ervaren, zelfs al is dat subjectief. Cijfers gebruiken om een bepaalde conclusie te onderbouwen is geen "gegoochel" met cijfers, het is gewoon een conclusie onderbouwd met cijfers. De cijfers zijn correct, de conclusie is altijd voer voor discussie.

Je hoeft het niet eens te zijn met anderen, maar het is ook weinig zinvol om je op te jagen als iemand een andere mening heeft. Verschillende meningen vormen toch net een grote meerwaarde, zeker als ze goed onderbouwd zijn. Zo lees ik ze zelf ook graag.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je altijd het onderscheid moet kunnen maken tussen objectieve cijfers en subjectieve beleving. Een kwakkelzomer is bij ons de norm, en juli was inderdaad een doorsnee normale julimaand (per het KMI).
Een kwakkelzomer is niet de norm. Een kwakkelzomer is een zomer met meer regen of veel kouder dan normaal. Anders heb je een normale zomer. Nu zaten we in alle opzichten een stuk boven de normale zomer. De zomers die jij wilt, zijn geen zomers voor ons Belgisch klimaat. Als je dat wil dan verhuis je beter naar ergens anders waar zo’n zomer wel normaal zijn.

En ook juli was geen doorsnee julimaand, hij was een stuk warmer, er was heel wat meer zonneschijn. Er viel wel een normaal aantal neerslag (weliswaar op minder dagen).

Een kwakkelzomer is niet de norm.
Ik had het over juli dan specifiek. FWIW, deze media-outlet vond ook dat dat een kwakkelzomer (of althans -maand) was, verwijst naar recreatie-economie die "geen kat" zag, zwembaden die noodgedwongen gesloten bleven en een "zoektocht" naar mensen die van koud water houden. Ook uit het "zomer 2.0" artikel van de VRT kan je een soortgelijk sentement over de mand juli afleiden, alhoewel men het daar nog niet met zoveel woorden omschreef dacht ik. Verder opnieuw semantisch, "kwakkelzomer" is ook geen officiele term, je definieert zoals je wilt, en verder is er wat mij betreft niets aan toe te voegen.
En ook juli was geen doorsnee julimaand
Wel bij vermelden: dat is jouw subjectieve mening die je als objectief feit verkoopt. De realiteit is natuurlijk dat juli wel een doorsnee maand was.

wUljGXp.png

Laatst bewerkt:
Nu is een krantenartikel uit de grootste sensatiekrant van het land plots een referentie terwijl jij eerder in een discussie over het zomer/winter uur alles afbrak van experten die een mening hadden erover. Je kan niet van 2 walletjes eten

En ik leg net uit waarom Juli niet zo doorsnee was maar ik wil mij gerust neerleggen bij opmerkingen van het KMI maar dan verwacht ik op zijn minst hetzelfde als de KMI objectief vaststelt dat de zomer van 2025 er eentje was die op alle vlakken bovengemiddeld scoort en op sommige vlakken bij de beste zomer van de laatste 30 jaar en zelf allertijden. Opnieuw je kan niet van 2 walletjes eten.

En dat jij net begint over subjectief en objectief terwijl je zelf niets anders doet in de topic. Mssn eerst zorgen dat je zelf consuquent dit toepast vooraleer je iemand anders beschuldigt

Nu is een krantenartikel uit de grootste sensatiekrant van het land plots een referentie terwijl jij eerder in een discussie over het zomer/winter uur alles afbrak van experten die een mening hadden erover. Je kan niet van 2 walletjes eten
Mochten er effectief studies geweest zijn die zich over de recreatie-economie van juli 2025 hadden uitgesproken, had ik ze wel gequote.
op sommige vlakken bij de beste zomer van de laatste 30 jaar en zelf allertijden.
Inderdaad, ik heb hierboven ook erkend dat het de beste zomer ooit was voor de zonnepanelen van het KMI, specifiek met een verbetering van 12.6 kWh/m² vergeleken met 2018 (en dat de zonuren daarentegen geen podiumplaats kregen). En dat het ook een droge zomer was met een hoge minimumtemperatuur. En dat er voor de rest geen podiumplaatsen waren, en dat juli een doorsnee maand was. Dat strookt ook allemaal met wat er in het rapport van het KMI staat.

Wat niet klopt, is dat de zomer "op alle vlakken bovengemiddeld scoort" zoals je beweert, althans als je dat strikt in het kader van beleving bedoelt (en dus niet puur obv cijfers, ongeacht of een hoger cijfer dan beter of slechter is voor beleving). De wind was sterker dan normaal, en de dampdruk was ook hoger dan normaal (= zwoeler).

Laatst bewerkt:
Gierende regen in Lier (op de trein naar huis).
Kom ik thuis aan, 23 graden buiten rond 20u en nog een stukje gesnoeid en opgeruimd in de tuin.

Dan onweerstorm plots, heerlijke zomerdag.

Terug
Bovenaan